Gå til innhold

Tesla Model 3 får refs for elendige bremser


Anbefalte innlegg

Nå er det jo gjort mange tester av bilen og mange tusener har fått sine. Enda ikke hørt noe negativt om bremsene. Da er det merkelig at CR mener TM3 har dårlige bremser enn en amerikansk truck.

 

Noe stemmer ikke helt her.. Tesla satser hardt på sikkerhet, så de ville aldri sendt ut en bil med dårligere bremser enn konkurransen. Tipper dette blir bedre når Tesla får sendt de en bil uten denne svakheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel ikke så lurt å bruke formuleringen "Tesla won't stop .." i en sak som handler om dårlige bremser ...

 

Eller kanskje det var tilsiktet ironi?

 

 

 

Tror det er mer komplisert enn bare ABS. En elektrisk bil skal gjenvinne mest mulig energi ved bremsing, så det må være et reguleringsystem som velger når og hvor mye skivebremsene skal benyttes.

 

Det har du nok helt rett i.

Men under en "bremsetest" vil man vel trykke pedalen så hardt og langt inn som den går?

Og da skal jo calipere og klosser være i maks arbeid håper jeg...

Lenke til kommentar

Regner med de bruker ABS/ESP fra Bosch som nesten alle andre, og det er nok bare litt justering som skal til. Vitsen er jo at calipere IKKE skal være i maks arbeid, bare nesten. :-) 'Alle' kan lage bremser som låser alle 4 hjul, det blir mer kompleks når hvert enkelt hjul overvåkes hundrevis av ganger i sekundet for å få optimal bremsekraft i tillegg til at den nok hjelper til med regenerativ bremsing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sa aldri "låse hjulene". Med "maks arbeid" mener jeg selvsagt at bremsene gjør maks av det de skal gjøre.

Det aller beste, fra et El-bil perspektiv, hadde jo vært hvis man klarte selv nødbrems med regenarativ bremsing, men jeg tro ikke man er der ennå. Jeg tipper at når man trykker inn bremsen så hardt man klarer, så kobler regenereringen helt ut for å ikke risikere at den forstyrrer den fintfølende ABS-elektronikken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noe stemmer ikke helt her.. Tesla satser hardt på sikkerhet, så de ville aldri sendt ut en bil med dårligere bremser enn konkurransen. Tipper dette blir bedre når Tesla får sendt de en bil uten denne svakheten.

De har innrømt på twitter at det er et problem, likevel tror du ikke på det?
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sa aldri "låse hjulene". Med "maks arbeid" mener jeg selvsagt at bremsene gjør maks av det de skal gjøre.

Det aller beste, fra et El-bil perspektiv, hadde jo vært hvis man klarte selv nødbrems med regenarativ bremsing, men jeg tro ikke man er der ennå. Jeg tipper at når man trykker inn bremsen så hardt man klarer, så kobler regenereringen helt ut for å ikke risikere at den forstyrrer den fintfølende ABS-elektronikken.

Enig. Et fornuftig design er at regen ikke er noen faktor i nødbrems. Om det er full stopp på motorveien og man trenger å bråstoppe fra 100 km/t så tror jeg heller ikke folk er veldig opptatt av om man får regenerert 20 øre i strøm.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Noe stemmer ikke helt her.. Tesla satser hardt på sikkerhet, så de ville aldri sendt ut en bil med dårligere bremser enn konkurransen. Tipper dette blir bedre når Tesla får sendt de en bil uten denne svakheten.

De har innrømt på twitter at det er et problem, likevel tror du ikke på det?

lon Musk

@elonmusk

22 May

Replying to @ElectrekCo @FredericLambert

Very strange. Model 3 is designed to have super good stopping distance & others reviewers have confirmed this.

 

Det CR burde gjort før de valgte å genere klikk er å sjekke med Tesla om noe er galt med bilen. Noe de virker villig til å gjøre nå. Ingenting som tilsier at designet til Tesla gjør at TM3 får dårlige bremser. Tesla har selvfølgelig heller ikke innrømmet at TM3 har dårlige bremser. Du burde lese mer enn overskriftene til vg.no

Lenke til kommentar

Helt fair test av Consumer Reports. C&D oppdaget også det samme. Her ser vi hvor viktig uavhengige og upartiske tester er.

 

"The test is done at our 327-acre test facility on dedicated braking surfaces that are monitored for consistent surface friction. “Before each test, we make sure the brake pads and tires have been properly conditioned,” says Jake Fisher, director of auto testing at CR. “We’ve conducted it on more than 500 vehicles, and we are always looking for consistent, repeatable results."

 

"CR’s experience with the Model 3’s braking is not unique. Car and Driver, in its published test of a Model 3, said it noticed “a bizarre amount of variation” in its test, including one stop from 70 mph that took “an interminable 196 feet.”"

 

"I’ve been testing cars for 11 years,” Car and Driver Testing Director K.C. Colwell said in an interview with CR, “and in 11 years, no car has stood out with inconsistent braking like this. Some trucks have. . . . It was just weird."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det jo gjort mange tester av bilen og mange tusener har fått sine. Enda ikke hørt noe negativt om bremsene. Da er det merkelig at CR mener TM3 har dårlige bremser enn en amerikansk truck.

 

Hvor mange av de tusener av kunder har målt bremselengden på sin Model 3, tror du?

 

Det er vel de færreste som nødbremser så ofte og med så mange biler at de klarer å danne seg et godt bilde av hvordan bremseegenskapene til de ulike bilene er og hvordan det innbyrdes forholdet er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det CR burde gjort før de valgte å genere klikk er å sjekke med Tesla om noe er galt med bilen. Noe de virker villig til å gjøre nå. Ingenting som tilsier at designet til Tesla gjør at TM3 får dårlige bremser. Tesla har selvfølgelig heller ikke innrømmet at TM3 har dårlige bremser. Du burde lese mer enn overskriftene til vg.no

Nei, jeg er ikke helt enig der. Det er full legitimt å gå ut med resultatene, da det faktisk er reelle resultater. Så kan selskapet heller få muligheten til å rette på feilen og få det testet på nytt, hvilket er akkurat det som har skjedd.

 

CR gjorde rett i å gå ut med dette før de snakket med Tesla, for hvis denne bilen har feilen så er det sannsynlig at også andre har det.

Lenke til kommentar

 

Tesla har selvfølgelig heller ikke innrømmet at TM3 har dårlige bremser. Du burde lese mer enn overskriftene til vg.no

Fra twittermeldingen: "Looks like this can be fixed with a firmware update."

 

Hvis noe kan fikses, så er det et problem.

 

At det er et problem betyr ikke at de sier at det er dårlige bremser.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom det er snakk om en programvareoppdatering

er vel det vs ABS unit. Hvis ikke er det nok snakk om

andre klosser/ skiver . Nok en festtale fra Mr Musk?

 

Kan også være snakk om hvor raskt den går fra mottor bremsing med regenerering til skivebremser.

Kan nok løses med hvor hard du trykker in pedalen, presser du veldig hard gå direkte til skiver.

ABS må også virke med mottor brems da du kan lett låse hjul med svak bremsing på veldig glatte veier

Lenke til kommentar

 

Dersom det er snakk om en programvareoppdatering

er vel det vs ABS unit. Hvis ikke er det nok snakk om

andre klosser/ skiver . Nok en festtale fra Mr Musk?

Kan også være snakk om hvor raskt den går fra mottor bremsing med regenerering til skivebremser.

Kan nok løses med hvor hard du trykker in pedalen, presser du veldig hard gå direkte til skiver.

ABS må også virke med mottor brems da du kan lett låse hjul med svak bremsing på veldig glatte veier

 

 

Den skjønte jeg ikke. Hvordan kan du låse hjul med svak bremsing? Må vel hard bremsing til for i det hele tatt at selve bremsene skal ta, og ikke overlate all jobb til regenerativ bremsing, altså bremsing på motor.

 

At du sklir fortere når grepet uansett er dårlig, endrer ikke det faktum at bremsene faktisk må benyttes relativt hardt for i det hele tatt bli involvert i jobben med å stanse bilen.

Lenke til kommentar

Han mener nok at på glatt føre så risikerer bilen å "ta for hardt i" ved regenerativ bremsing, slik at hjulene mister grepet.

Og hvis hjulene mister grepet så får man jo hverken bremseeffekt eller energi overført til batteriet, så jeg tenker han har helt rett i at der også er en ABS lignende styring av regenerativ bremsing også.

Lenke til kommentar

Han mener nok at på glatt føre så risikerer bilen å "ta for hardt i" ved regenerativ bremsing, slik at hjulene mister grepet.

Og hvis hjulene mister grepet så får man jo hverken bremseeffekt eller energi overført til batteriet, så jeg tenker han har helt rett i at der også er en ABS lignende styring av regenerativ bremsing også.

 

Det er helt riktig.

Men det er ikke ABS systemet som styrer dette. Bilens tractioncontroll/antispinn regulerer regenerering på samme måte som den hindrer at hjulene spinner ved pådrag.

 

Dette gjøres ved å måle forskjell på hastighet mellom for og bakaksel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

https://twitter.com/elonmusk/status/998778751767871488

 

Antar ABSen først sjekker hvor mye bremseeffekt den kan benytte i en gitt situasjon, og om den da bommer på estimatet slik at den bruker mindre bremseeffekt enn det som er optimalt, så blir bremselengden lengre.

I påvente av at noen som virkelig kan dette her melder seg på: Her er min spekulasjon.

 

Testene viste at første nødbremsing fungerte bra(ABS og det mekaniske virket med andre ord som det skulle), men at i alle de påfølgende testene så virket bremsene konsekvent mye dårligere.

 

Det forteller meg at noe er blitt endret etter den første nødbremsen, og det kan neppe være elektronikken, så det må være noe fysisk i bremsesystemet. Ikke usannsynlig at klossene er blitt så overopphetet ved den første oppbremsingen at belegget har endret karakter og som igjen betyr dårligere bremseegenskaper senere.

 

Fra min begrensede kunnskap om hvordan ABS virker så skjønner jeg ikke hvordan en programvareoppdatering skal kunne fikse dette. Jeg hadde kanskje blitt overbevist om Tesla(eller Bosch) hadde kommet med en mer detaljert forklaring, men det eneste jeg har sett er "ABS algorithm" i en tweet fra Musk.

 

Så er jeg også ganske skeptisk til at man skal "rette på" et mekanisk problem med litt kode framfor å gjøre noe med rotårsaken. Spesielt når problemet er bremsesystemet.

 

(For å gjenta, hvis noe eksperter på området kan ile til og bidra/korrigere, så veldig flott.)

Vel, det virker som at de som virkelig kan dette faktisk er de som lager bilen...

 

https://www.tek.no/artikler/tesla-model-3-frikjennes-for-darlige-bremser-etter-oppdatering/438678

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...