steinjarle Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Elon Musk sier det kan fikses med en programvareoppdatering.Tesla Model 3 får refs for elendige bremser Lenke til kommentar
EmAw Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Vil det si at alle som kjører med gammel software får lengre bremselengde enn vanlig? :/ 5 Lenke til kommentar
Populært innlegg nebrewfoz Skrevet 23. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 23. mai 2018 Det er vel ikke så lurt å bruke formuleringen "Tesla won't stop .." i en sak som handler om dårlige bremser ... 16 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Noen ekstra meter fra eller til. 2 Lenke til kommentar
Morten Aasgaard Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Dersom det er snakk om en programvareoppdatering er vel det vs ABS unit. Hvis ikke er det nok snakk om andre klosser/ skiver . Nok en festtale fra Mr Musk? 7 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Tror det er mer komplisert enn bare ABS. En elektrisk bil skal gjenvinne mest mulig energi ved bremsing, så det må være et reguleringsystem som velger når og hvor mye skivebremsene skal benyttes. 9 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Dersom det er snakk om en programvareoppdatering er vel det vs ABS unit. Hvis ikke er det nok snakk om andre klosser/ skiver . Nok en festtale fra Mr Musk? Det var ABSen, ja: https://twitter.com/elonmusk/status/998778751767871488 Antar ABSen først sjekker hvor mye bremseeffekt den kan benytte i en gitt situasjon, og om den da bommer på estimatet slik at den bruker mindre bremseeffekt enn det som er optimalt, så blir bremselengden lengre. 2 Lenke til kommentar
Roy Husvik Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Ikke i nærheten av M3 nei, som Musk prøvde å sammenligne. 7 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Det er vel ikke så lurt å bruke formuleringen "Tesla won't stop .." i en sak som handler om dårlige bremser ..."Vi kommer til å rulle den ut..." 2 Lenke til kommentar
Magnus Rydningen Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Tror det er mer komplisert enn bare ABS. En elektrisk bil skal gjenvinne mest mulig energi ved bremsing, så det må være et reguleringsystem som velger når og hvor mye skivebremsene skal benyttes. Tesla har ingen regulering av Regen via bremsepedalen slik som f.eks. Prius har. Var vist kalibrering av ABS-enheten som var problemet og de fikser det via en OTA oppdatering til alle bilene 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 https://twitter.com/elonmusk/status/998778751767871488 Antar ABSen først sjekker hvor mye bremseeffekt den kan benytte i en gitt situasjon, og om den da bommer på estimatet slik at den bruker mindre bremseeffekt enn det som er optimalt, så blir bremselengden lengre. I påvente av at noen som virkelig kan dette her melder seg på: Her er min spekulasjon. Testene viste at første nødbremsing fungerte bra(ABS og det mekaniske virket med andre ord som det skulle), men at i alle de påfølgende testene så virket bremsene konsekvent mye dårligere. Det forteller meg at noe er blitt endret etter den første nødbremsen, og det kan neppe være elektronikken, så det må være noe fysisk i bremsesystemet. Ikke usannsynlig at klossene er blitt så overopphetet ved den første oppbremsingen at belegget har endret karakter og som igjen betyr dårligere bremseegenskaper senere. Fra min begrensede kunnskap om hvordan ABS virker så skjønner jeg ikke hvordan en programvareoppdatering skal kunne fikse dette. Jeg hadde kanskje blitt overbevist om Tesla(eller Bosch) hadde kommet med en mer detaljert forklaring, men det eneste jeg har sett er "ABS algorithm" i en tweet fra Musk. Så er jeg også ganske skeptisk til at man skal "rette på" et mekanisk problem med litt kode framfor å gjøre noe med rotårsaken. Spesielt når problemet er bremsesystemet. (For å gjenta, hvis noe eksperter på området kan ile til og bidra/korrigere, så veldig flott.) 4 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 I påvente av at noen som virkelig kan dette her melder seg på: Her er min spekulasjon. Testene viste at første nødbremsing fungerte bra(ABS og det mekaniske virket med andre ord som det skulle), men at i alle de påfølgende testene så virket bremsene konsekvent mye dårligere. Det forteller meg at noe er blitt endret etter den første nødbremsen, og det kan neppe være elektronikken, så det må være noe fysisk i bremsesystemet. Ikke usannsynlig at klossene er blitt så overopphetet ved den første oppbremsingen at belegget har endret karakter og som igjen betyr dårligere bremseegenskaper senere. Fra min begrensede kunnskap om hvordan ABS virker så skjønner jeg ikke hvordan en programvareoppdatering skal kunne fikse dette. Jeg hadde kanskje blitt overbevist om Tesla(eller Bosch) hadde kommet med en mer detaljert forklaring, men det eneste jeg har sett er "ABS algorithm" i en tweet fra Musk. Så er jeg også ganske skeptisk til at man skal "rette på" et mekanisk problem med litt kode framfor å gjøre noe med rotårsaken. Spesielt når problemet er bremsesystemet. (For å gjenta, hvis noe eksperter på området kan ile til og bidra/korrigere, så veldig flott.) I mitt syn virker det usannsynlig at det er noe mekanisk, utifra at det fungerer veldig variabelt. Om det var noe mekanisk så ville det trolig bare blitt verre og verre. Bremseklossene ser for øvrig ut til å være fra Brembo. De burde vite hva de holder på med. https://youtu.be/YMl41JzQLWE?t=106 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 https://twitter.com/elonmusk/status/998778751767871488 Antar ABSen først sjekker hvor mye bremseeffekt den kan benytte i en gitt situasjon, og om den da bommer på estimatet slik at den bruker mindre bremseeffekt enn det som er optimalt, så blir bremselengden lengre. I påvente av at noen som virkelig kan dette her melder seg på: Her er min spekulasjon. Testene viste at første nødbremsing fungerte bra(ABS og det mekaniske virket med andre ord som det skulle), men at i alle de påfølgende testene så virket bremsene konsekvent mye dårligere. Det forteller meg at noe er blitt endret etter den første nødbremsen, og det kan neppe være elektronikken, så det må være noe fysisk i bremsesystemet. Ikke usannsynlig at klossene er blitt så overopphetet ved den første oppbremsingen at belegget har endret karakter og som igjen betyr dårligere bremseegenskaper senere. Fra min begrensede kunnskap om hvordan ABS virker så skjønner jeg ikke hvordan en programvareoppdatering skal kunne fikse dette. Jeg hadde kanskje blitt overbevist om Tesla(eller Bosch) hadde kommet med en mer detaljert forklaring, men det eneste jeg har sett er "ABS algorithm" i en tweet fra Musk. Så er jeg også ganske skeptisk til at man skal "rette på" et mekanisk problem med litt kode framfor å gjøre noe med rotårsaken. Spesielt når problemet er bremsesystemet. (For å gjenta, hvis noe eksperter på området kan ile til og bidra/korrigere, så veldig flott.) Tesla mener jo selv at de har gjennomført testen med bedre resultater etter software endringer. Om det stemmer eller ikke vill jo vise seg, CR kjører ny test etter oppdatering så får vi se. De hadde jo problem med bremsene på model S også, der endte de opp med å skifte bremser. Så dette blir vell siste alternativ for model 3. Lenke til kommentar
FB.934880505 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Generelt sett har vel testene av Tesla vært mer negative i USA uansett modell sammenlignet med andre steder. De er vel litt for glade i sine lite effektive bensin og dieselmotorer til å kunne være positive til noe uten forbrenningsmotor. Lenke til kommentar
eks Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Ikke i nærheten av M3 nei, som Musk prøvde å sammenligne. Nei, det var den kommende Performance-utgaven som skulle være på nivå med M3. Når det gjelder bremsene på Model 3 er det rart at CR konkluderer som de gjør. Andre testere har ikke hatt noe å bemerke for bremsene, tvert om på tross av noe hard fjæring, har Model 3 stort sett fått skryt for sine kjøreegenskaper. Jeg viser her til mer publikasjoner som vekter kjøreegenskaper tyngre enn et forbrukermagasin. Autocar sa følgende da de prøvekjørte den: On a twisting road, you’ll find that the Model 3 steers convincingly and grips pretty well. It’s not a sports saloon, not in handling terms, anyway, but it is a capable one. Because of the instant torque and seamless delivery, it’s quick, too. CAR-Magazine gav den 4/5 stjerner for sine kjøreegenskaper og 5/5 for ytelse, og hadde heller ikke noe å utsette på bremsene. Top Gear likte den også: Endret 23. mai 2018 av eks Lenke til kommentar
MDG Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Skuffet over Tesla. Sikkerhet er veldig viktig. 4 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Vil det si at alle som kjører med gammel software får lengre bremselengde enn vanlig? :/ Tesla pusher firm- og softwareoppdateringer via 4G, så med en gang Fiksen er klar så oppdateres alle bilene så og si parallelt. Lenke til kommentar
audibils4 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Dette er hardware, merkelig at han tror alt kan fikses via pc, dersom de ber bilen knipe hardere på skivene så vil resultatet bli fortere utslitte bremser og tidligere varmgang, jeg er spent på fortsettelsen. 3 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Ikke i nærheten av M3 nei, som Musk prøvde å sammenligne. Hva mener du? I nærheten på hvilken måte? Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Dette er hardware Bra du vet bedre enn de som faktisk lager bilen da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå