Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Skru av kjøleskap i ferien?

Ville du skrudd av kjøleskapet i min situasjon?  

11 stemmer

1. 1. Ville du skrudd av kjøleskapet?

Anbefalte innlegg

Jeg drar hjem i ferien (studerer) og lurer på om det er noe poeng i å skru av kjøleskap sett bort ifra strømutgifter? Alt mat kastes før jeg drar. Jeg blir borte i 2-3 måneder.

Benytt gjerne avstemningen dersom du ikke ønsker å bruke tid på å argumentere for en av delene. Takk på forhånd 

Endret av Synchroz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et lite kombiskap (liten fryser på toppen). Jeg skrudde av i fjor. Forsøkte dog å unngå i år pga. hektiske dager før jeg drar. Men, jeg får bare skru av dagen før jeg drar, og tørke av samme dag som jeg drar. Da har jeg kontroll på at alt går bra. Med litt disiplin skal det la seg gjøre, tross hektiske dager. 

Takk for alle innspill  :)

Lenke til kommentar

Med tanke på at et normalt kjøleskap med fryser (kombiskap) med energiklasse A+ bruker under 200kWh strøm i året ser jeg ikke grunnen til å plage seg selv med å gjøre det. Dersom man samtidig tar seg bryet med å vaske det ned med klor og rengjøre det skikkelig kan det være en grei løsning, men ellers ser jeg ingen grunn til å gjøre det.

Endret av newman221
Lenke til kommentar

Som du sjølv seier så er det svært lite straum å spare på dette. Ei kjøleskap som får stå i ro utan at nokon opner døra og slepp ut kaldlufta er godt isolert og brukar lite straum. Eg har ikkje rekna på det, men med tanke på at all lufta inne i kjøleskapet må kjølast ned når du seinare koblar til kjøleskapet igjen så skal det ikkje overraske meg mykje om at det i seg sjølv gjer dette til ein utgiftspost i sum.

Einaste fornuftige poenget eg kan sjå er at du sparar kompressoren for litt driftstid når du slår det av, og at du forebygger brann i kjøleskapet ved å la det stå straumlaust, men begge deler er svært marginale fordelar.

Ulempane slik som eg ser det er langt større:

-Eit varmt kjøleskap vil kunne danne grobotn for eventuelle bakteriar som vanligvis blir holdt i sjakk av kulda.

-Dersom kjøleskapet ikkje er skikkelig reingjort vil slik eventuell bakterieoppvekst føre til sur lukt på kjøkkenet.

-Du risikerer vannskader når isen smelter og du ikkje er tilstades for å passe på.

-Du vil måtte bruke meir straum på å kjøle ned lufta når kjøleskapet skal settast i drift igjen.

-Det vil ta litt tid før kjøleskapet blir kaldt igjen.

-Den harde belastninga som du utsetter kompressoren for når kjøleskapet skal gå frå ca 22 til 4 grader gjer at risikoen for at kompressoren blir overbelasta dersom det er eit gamalt kjøleskap.

-Når du kjem heim etter sommarferien så må du fyrst heim og sette på kjøleskapet, vente til det blir kaldt, og då fyrst gå på butikken for å kjøpe inn dagligvarer. Det er ingen vits i å stikke innom ein butikk på veg heim.

Eg ser med andre ord fyrst og fremst berre ulemper.

Og når du i tillegg seier at du har så hektiske dagar at du trur du berre akkurat rekk å vaske over kjøleskapet og fjerne isen frå fryseboksa same dag som du reiser, så er eg ikkje i tvil om at eg hadde nøygd meg med å tømme kjøleskapet og forlatt det påskrudd.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...