Tarzan2018 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hei, Jeg jobber frilans og for noen måneder tilbake ble jeg hentet inn av en ny kunde som skulle vise seg å være litt vanskelig å forholde seg til. Jeg jobbet hos kunden i noen uker og etter at jeg var ferdig med oppdraget sendte jeg faktura med avtalt pris for jobben jeg hadde gjort. Betalingsfristen gikk ut. Jeg purret og kunden svarte ikke på henvendelsene mine. Tre uker etter at betalingsfristen hadde gått ut og jeg hadde sendt utallige e-poster, tekstmeldinger og prøvd å ringe fikk jeg endelig svar. Da sa de at det skulle betale med en gang, det gjorde jeg ikke og jeg purret på nytt en uke senere. Etter denne purringen ble andre i bedriften koblet på og pengene kom endelig inn på konto. Situasjonen med kunden var frustrerende og jeg var lenge redd for at jeg ikke skulle få betalt og var lettet når pengene kom inn på konto. Nå kommer vi til problemet: Dagen etter jeg mottok betalingen får jeg på nytt akkurat samme beløpet inn på konto. Kunden har betalt dobbelt... Det har gått litt tid siden betalingen kom inn og jeg har ikke hørt noe fra kunden. Situasjonen med kunden gjør at jeg ikke har lyst til å melde fra om dette og lurer derfor på om det er mulig for kunden å finne ut av det. Hvor sannsynlig det er og hva som kan skje dersom de oppdager lengre frem i tid. Fint om noen kan komme med noen tips til hvordan man kan håndtere dette? Lenke til kommentar
Populært innlegg djgudleif Skrevet 23. mai 2018 Populært innlegg Del Skrevet 23. mai 2018 Vær en større person og gjør det riktige. 15 Lenke til kommentar
dysfunctional Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hva skjer når de skal føre regnskap og de ikke kan gjøre rede for det ekstra beløpet som de har betalt ut? Da kommer de nok til å ta en telefon til deg med en gang, og det vil jo bare bli en ugrei situasjon. 5 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Burde ikke være så vanskelig å finne ut av det spørsmålet vel? Betal tilbake det kunden har betalt for mye. Om kunden finner ut av det eller ikke, er irrelevant. Jeg skjønner at det er fristende å beholde pengene, men finner kunden ut av det kan du få et dårlig rykte som over tid koster deg mye mer enn det du håpte å vinne på det. 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Nå kan du jo betale tilbake med samme mynt... Når kunden etterhvert oppdager dobbeltbetalingen kan du jo ignorere de 10-15 første meldingene/purringene før du svarer....la de jobbe litt med å få tilbake pengene sine! 1 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Kunder er noen ganger vanskelige, men det gjør det ikke greit å beholde pengene. Nesten uansett hvor vanskelige folk er skal du se at de mildner om du tar kontakt for å gi tilbake penger. 2 Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Når du jobber frilans er det vel særdeles viktig å ha et godt omdømme? Sånn jussmessig så er vel dette et beløp du vet er feil, og det er vel ikke rimelig å kunne anta at du trodde dette var ment som tips/kompensasjon. Nå er det jo strengt tatt mulig å komme unna med et slikt tyveri (jeg kaller det tyveri siden du åpenbart er fullt klar over at dette er penger du ikke har "krav" på og har mottatt pga en feil), men såvidt jeg forstår det så risikerer du jo å måtte forsvare deg rettslig -avhengig av beløpet. 1 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 27. mai 2018 Del Skrevet 27. mai 2018 Nå kan du jo betale tilbake med samme mynt... Når kunden etterhvert oppdager dobbeltbetalingen kan du jo ignorere de 10-15 første meldingene/purringene før du svarer....la de jobbe litt med å få tilbake pengene sine! Blir så dyrt med forsinkelsesrenter og inkassoomkostninger etterhvert... 2 Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Nå kan du jo betale tilbake med samme mynt...Når kunden etterhvert oppdager dobbeltbetalingen kan du jo ignorere de 10-15 første meldingene/purringene før du svarer....la de jobbe litt med å få tilbake pengene sine!Blir så dyrt med forsinkelsesrenter og inkassoomkostninger etterhvert... Neida, kunden skylder allerede Tarzan masse forsinkelsesrenter...så det går opp i opp. 2 Lenke til kommentar
3irik Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 Nå kan du jo betale tilbake med samme mynt...Når kunden etterhvert oppdager dobbeltbetalingen kan du jo ignorere de 10-15 første meldingene/purringene før du svarer....la de jobbe litt med å få tilbake pengene sine!Blir så dyrt med forsinkelsesrenter og inkassoomkostninger etterhvert...Neida, kunden skylder allerede Tarzan masse forsinkelsesrenter...så det går opp i opp. Jeg håper ikke TS følger disse rådene, denne løsningen vil skade mer enn den vil hjelpe. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå