Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Kunde betalte for mye på faktura


Tarzan2018

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg jobber frilans og for noen måneder tilbake ble jeg hentet inn av en ny kunde som skulle vise seg å være litt vanskelig å forholde seg til.

 

Jeg jobbet hos kunden i noen uker og etter at jeg var ferdig med oppdraget sendte jeg faktura med avtalt pris for jobben jeg hadde gjort. Betalingsfristen gikk ut. Jeg purret og kunden svarte ikke på henvendelsene mine.

 

Tre uker etter at betalingsfristen hadde gått ut og jeg hadde sendt utallige e-poster, tekstmeldinger og prøvd å ringe fikk jeg endelig svar. Da sa de at det skulle betale med en gang, det gjorde jeg ikke og jeg purret på nytt en uke senere. Etter denne purringen ble andre i bedriften koblet på og pengene kom endelig inn på konto. 

 

Situasjonen med kunden var frustrerende og jeg var lenge redd for at jeg ikke skulle få betalt og var lettet når pengene kom inn på konto.

 

Nå kommer vi til problemet: Dagen etter jeg mottok betalingen får jeg på nytt akkurat samme beløpet inn på konto. Kunden har betalt dobbelt... Det har gått litt tid siden betalingen kom inn og jeg har ikke hørt noe fra kunden. Situasjonen med kunden gjør at jeg ikke har lyst til å melde fra om dette og lurer derfor på om det er mulig for kunden å finne ut av det. Hvor sannsynlig det er og hva som kan skje dersom de oppdager lengre frem i tid.

 

Fint om noen kan komme med noen tips til hvordan man kan håndtere dette?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Burde ikke være så vanskelig å finne ut av det spørsmålet vel?

 

Betal tilbake det kunden har betalt for mye. Om kunden finner ut av det eller ikke, er irrelevant. Jeg skjønner at det er fristende å beholde pengene, men finner kunden ut av det kan du få et dårlig rykte som over tid koster deg mye mer enn det du håpte å vinne på det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når du jobber frilans er det vel særdeles viktig å ha et godt omdømme?

 

Sånn jussmessig så er vel dette et beløp du vet er feil, og det er vel ikke rimelig å kunne anta at du trodde dette var ment som tips/kompensasjon.

 

Nå er det jo strengt tatt mulig å komme unna med et slikt tyveri (jeg kaller det tyveri siden du åpenbart er fullt klar over at dette er penger du ikke har "krav" på og har mottatt pga en feil), men såvidt jeg forstår det så risikerer du jo å måtte forsvare deg rettslig -avhengig av beløpet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå kan du jo betale tilbake med samme mynt...

 

Når kunden etterhvert oppdager dobbeltbetalingen kan du jo ignorere de 10-15 første meldingene/purringene før du svarer....la de jobbe litt med å få tilbake pengene sine!

Blir så dyrt med forsinkelsesrenter og inkassoomkostninger etterhvert...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nå kan du jo betale tilbake med samme mynt...Når kunden etterhvert oppdager dobbeltbetalingen kan du jo ignorere de 10-15 første meldingene/purringene før du svarer....la de jobbe litt med å få tilbake pengene sine!

Blir så dyrt med forsinkelsesrenter og inkassoomkostninger etterhvert...

Neida, kunden skylder allerede Tarzan masse forsinkelsesrenter...så det går opp i opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Nå kan du jo betale tilbake med samme mynt...Når kunden etterhvert oppdager dobbeltbetalingen kan du jo ignorere de 10-15 første meldingene/purringene før du svarer....la de jobbe litt med å få tilbake pengene sine!

Blir så dyrt med forsinkelsesrenter og inkassoomkostninger etterhvert...
Neida, kunden skylder allerede Tarzan masse forsinkelsesrenter...så det går opp i opp.

Jeg håper ikke TS følger disse rådene, denne løsningen vil skade mer enn den vil hjelpe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...