SunDesert Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Heisann! Jeg driver å utvikler mitt eget spill for øyeblikket, men før jeg starter med design lurer jeg på ett par ting. Dere kan svare selektiv eller alt, opp til dere. Jeg er bare glad dere svarer! Så spørsmålene: 1.Når dere spiller, liker dere å spille alene eller gruppevis? 2. Nevn 3 av deres favoritt spill og hvorfor de er deres favoritter. 3. Hvilket sjanger innen dataspill synes dere er best? 4. Når dere spiller deres diverse spill, hva føler dere mangler med spillet? Gi småeksempler, trenger ikke å skrive bok. Lenke til kommentar
Munty Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 1: Liker best å spille i gruppe. 2: Don't Starve Together: Mystisk og vanskelig. Enkel, men allikevel vakker grafikk. DS3: Spillet er visuelt veldig vakkert. Det er også mange detaljer om personer og ting, som gjør at universet blir komplekst, og man kan drømme seg bort. Spillet er også ganske vanskelig. Mount Your Friends: Veldig enkelt og raskt å sette seg inn i, og god bruk av morsomme lyder og teite utseender gjør det hysterisk morsomt sammen med venner. 3: Litt vanskelig å svare på, men jeg liker best de spillene som greier å gjøre noe eget. Som Journey, Gone Home, Overcooked, etc. Gjerne fra små utviklere. 4: At alle fiender (NPC) på et kart setter på rød alarm når jeg åpenbart satt helt stille i mørket i en busk. Lite innhold. At man fort bruker opp alle tingene spillet har å gi. Da føler jeg ordentlig at det ikke er en ekte verden, men en spillverden, og da synes jeg at gløden blir borte. Lykke til med utviklingen. Lenke til kommentar
Corp Por Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 1.Når dere spiller, liker dere å spille alene eller gruppevis? Som familiemann er det sjeldent til aldri jeg har mulighet til å spille i lengre perioder og det er derfor ikke praktisk å spille med andre, selv om det absolutt er å foretrekke om det er en mulighet. 2. Nevn 3 av deres favoritt spill og hvorfor de er deres favoritter. Civ4, XCOM (Alle Inklusive UFO serien) og Total war (Den første) Jeg ELSKER kart-biten av total war. Jeg liker å bygge hærer, promotere generaler, utvikle land osv osv men jeg avskyr kampene og bruker derfor alltid "Automaticly resolve the conflict". Jeg spiller med andre ord forsåvidt bare "menyen" i spillet og lar datamaskinen ta seg av 99% av det faktiske spillet. Men jeg har ikke funnet et bra spill som fungerer slik som total war kart-delen. Jeg ser for meg at det må være et relativt enkelt spill å lage. 3. Hvilket sjanger innen dataspill synes dere er best? Bygging, utvikling, strategi og taktikk. Jeg liker turn based da det gir god tid til planlegging og går i et rolig tempo. Jeg er ikke lenger en fan av intense spill som fiser av gårde i høyt tempo. 4. Når dere spiller deres diverse spill, hva føler dere mangler med spillet? Gi småeksempler, trenger ikke å skrive bok. Det legges for mye fokus på grafikk og for lite på animasjon og gameplay. Spør du meg er gode animasjoner langt viktigere enn gode bilder. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 (endret) 1. Kommer sterkt ann på hvilke type spill det er. Stort sett spiller jeg alene, fordi jeg føler jeg får bedre tid på meg til å leve meg inn i historien, jeg kan utforske der jeg vil, og bare være min egen sjef. I grupper blir det mye til at alle løper rett frem som noen tullinger og prøver å være så effektive som mulige. 2. Det er lett å nevne en drøss AAA-titler, men ser ikke helt poenget i denne runden. Med tanke på at du tenker å lage egne spill kan jeg heller nevne spill som er enkle nok å lage, men som har betydd mye for meg og alltid vil ha en stor plass i hjertet mitt. Great Giana Sisters. Var en sterk konkurrent til Super Mario Bros, bare mye bedre. Faktisk så likt og så mye bedre at Nintendo saksøkte dem og vant, men takket være piratkopiering har spillet fans selv den dag i dag. Jeg likte stilen, musikken og det meste annet i det. Super Mario Bros er jo kjekt, men for "trygt". Giana Sisters gav meg en mye bedre "gi faen" følelse. Mega Man-serien. Er vanskelig å si hva jeg liker best, siden jeg har spilt de fleste og har et kjærlig forhold til hele franchisen, men har til dags dato aldri fullført et eneste spill. Har faktisk bare tatt to, tre bosser til sammen i hele franchisen. Men har jo selvsagt kommet til alle de første bossene i de fleste spillene i både MM og MMX seriene. De er bare så vanskelige... Men er noe med meget bra gameplay, bra utvalg av fiender, krevende plattform-seksjoner som hele tiden prøver å drepe meg, men som jeg vet jeg kan klare hvis jeg bare strever liiiiiitt mer. Stardew Valley. Liker spill som Harvest Moon og Story of Seasons, men Stardew Valley er noe spesielt. Det er utrolig mye å gjøre her, men fint lite man "må" gjøre. Det går mye ut på å gjøre det man vil. Et spill av denne størrelsen vil ta lang tid å lage, men faktisk er det ikke så komplisert som det kan se ut. Grønnsaker osv trenger tid på seg for å gro, men dette er enkelt nok ved å la tiden spole frem en dag når man sover. Dette vil også styre årstider, holde styr på festivaler, når folk har bursdag og så videre. Bare ta en ting om gangen, så burde det være svært overkommelig å lage sitt eget Stardew Valley. Litt off-topic har jeg tenkt en del på hvorfor det bare er gårdsdrift man driver med i slike spill. Burde det ikke være mulig med et Harvest Moon der man gjør noe helt annet? For eksempel kan vi jo drive en stall. Skaff en hest, lei den ut og få penger. Penger brukes til å fore hesten, sørge for at den har det bra og så videre. Etterhvert som man tjener penger kan man kjøpe enda en hest. Denne sørger for enda bedre inntekt, men har sine egne kostnader. Man kan så bygge en enda større stall for å få enda flere hester, bygge et større hus, og så videre. Når man blir bedre kjent (flere hester, større og bedre stall osv) kan byen utvikle seg mer, så vi får flere butikker osv. Burde ikke være vanskelig å lage, og er unikt nok til at det kan slå ann. En annen tin jeg har tenkt på er en "flyvertinne-simulator". Høres kanskje teit ut, men i praksis kan vi starte som en flyvertinne (mann eller dame) i et lite fly, og betjene passasjerene. De skal ha mat, de skal ha ro, de skal trives og så videre. Noen vil lage litt bråk, så da får man roe dem ned så bra man kan. Noen klager på maten, noen sitter på "feil" sted (f.eks rett ved siden av en baby som nekter å slutte å gråte), og så videre. Når man gjør en god jobb kan man bli oppgradert til et større fly, og dermed få flere passasjerer å ta seg av. Det gir oss mye mer jobbing, med mer stress, flere sure passasjerer og så videre, men til gjengjeld blir det bedre betalt. Men har ikke noe konkret gameplay i tankene ennå. Er bare noe jeg har puslet med en stund. 3. Jeg spiller det meste, men et bra plattformspill (gjerne Metrovania) setter jeg stor pris på. Liker også spill som gir meg veldig mye å gjøre, men uten at det blir stress. Stardew Valley er som sagt et bra eksempel her, men jeg skulle gjerne hatt noe annet å gjøre enn å kun drive bondegård. 4. Det jeg savner mest er noe unikt. Som et eksempel lastet jeg ned demoen til Sushi StrikerS: Way of the Sushido til Switch i går. I utgangspunktet er det et "match 3" spill, der vi har sushiretter på tre samlebånd, og man matcher to eller flere for å stable dem opp på bordet. Deretter kan man kaste stablene på motstanderen for å skade ham eller henne. Det er helt simpelt konsept, men hele greia er bygd rundt en JRPG-stil med bra historie, og ganske mye dybde. Man har til og med XP og skills som i et vanlig JRPG, og man samler "sushiånder" som vil hjelpe til med sine egne skills osv. Disse vil også gå opp i level. Faktisk minner det en god del om Pokemon, av alle ting. Det er dette jeg mener med unike spill. Selv om selve gameplayet i Sushi Striker er match-3, føles spillet som noe helt unikt jeg ikke har spilt før. Det er ikke så mye som skal til. Endret 25. mai 2018 av Schreiber Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Ikke for å være slem... men jeg føler dette er ting du burde vite om ditt eget spill? Ganske grunnleggende virker det som. 3 Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Ja, dette er ganske grunnleggende å vite hvis du skal lage et spill. Hvis du ikke vet dette, så er det lite som tyder på at du får til resten av spillet. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Ikke for å være slem... men jeg føler dette er ting du burde vite om ditt eget spill? Ganske grunnleggende virker det som. Hvorfor det? Det er lett å ha mange idéer om spill, og vanskelig å velge det som faktisk er bra. Spill tar lang tid å lage, og når man først er ferdig er det ingen garanti for at noen gidder sette seg ned å spille det. Om man vil ta betalt i tillegg er det jo enda vanskeligere å få noen til å vise interesse. Å spørre folk på et forum er en kjapp og enkel måte å få en viss peiling på hva folk faktisk er interessert i. Hvis du spør tyve folk hva de vil ha, femten av dem sier et 2D plattformspill og fem sier et 2D slossespill er det jo ganske sprøtt å sette seg ned og lage et 2D bilspill. 2 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-YsznKkZxt0 Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 (endret) De som virkelig brenner for spillet de lager og liker å spille er de som lykkes best. De tjener gjerne ikke milliarder, men de har et bra community som de vet er trofaste og ser kvaliteten i spillet de lager og har god kontakt med spiller basen sin. Bohemia Interactive er et eks. De som lager spill for pengene skyld de tjener kanskje milliarder, men er en veldig ustabil forretnings model basert på hva som er trend i markedet. Å prøve å konkurrere med andre er vinn eller forsvinn. Medal of Honor er et godt eks. Endret 25. mai 2018 av Slettet-YsznKkZxt0 Lenke til kommentar
SunDesert Skrevet 29. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2018 Tusen takk for alle svar, jeg setter enorm pris på at dere setter dere ned og svarer! Tro meg selv om man spiller mye selv og kanskje har en ide, er det best å vite hva folk interesserer seg for og ikke bare setter seg ned og lager noe bare du selv liker. Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Det er selvsagt viktig å lage noe du selv ønsker å spille, og det kan ofte lønne seg å ta sjanser. Spillbransjen ville vært utrolig kjedelig hvis ingen våget å ta sjanser og prøve noe nytt. Men å sjekke hva folk vil ha er grunnleggende markedsanalyse. Et tips er å se hva folk vil ha, og så lage din egen vri på det, og gjøre det mer unikt. Da kan folk få det de vil ha, og spillet vil likevel skille seg ut fra mengden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå