Salvesen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Må selvfølgelig sette ned avgiftssatsene tilsvarende som forskjellene i målemetode utgjør. Dermed vil de fleste bilene koste det samme som før. Det en må passe på er at bensin og dieselbiler ikke blir dyrere enn nå, og at statens inntekter går ned eller beholdes på dagens nivå. Ehm, hæ? Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Ehm, hæ? Ny målemetode WLTP gir høyere målte verdier enn tidligere brukte metode. Siden avgifter er basert på disse målte utslippene så må satsene justeres slik at avgiftene og dermed bilprisene blir de samme som før. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Ny målemetode WLTP gir høyere målte verdier enn tidligere brukte metode. Siden avgifter er basert på disse målte utslippene så må satsene justeres slik at avgiftene og dermed bilprisene blir de samme som før. Det gir ingen mening, poenget er at de gamle målemetodene er urealistiske og en har underbetalt. Nå får en mer realistiske verdier og det må en betale for. Målet er å fase ut det som skaper store utslipp. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Det gir ingen mening, poenget er at de gamle målemetodene er urealistiske og en har underbetalt. Nå får en mer realistiske verdier og det må en betale for. Målet er å fase ut det som skaper store utslipp. Det er jeg ikke enig i. De avgiftene som er bestemt er beregnet ut fra de verdier NEDC målingene gir. Om WLTP gir f.eks i snitt 10% høyere verdier så må en revidere avgiftene også. Selvfølgelig kan politikerene vedta å øke bilavgiftene med 10% om de vil. Men jeg mener det da må gjøres et vedtak på det og ikke bare la dette skje som følge av at målemetoden er skiftet ut. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Det er jeg ikke enig i. De avgiftene som er bestemt er beregnet ut fra de verdier NEDC målingene gir. Om WLTP gir f.eks i snitt 10% høyere verdier så må en revidere avgiftene også. Selvfølgelig kan politikerene vedta å øke bilavgiftene med 10% om de vil. Men jeg mener det da må gjøres et vedtak på det og ikke bare la dette skje som følge av at målemetoden er skiftet ut. Nei avgiftene er bestemt av utslipp av co2, nox, vekt, motorkraft osv. Man har tidligere brukt verdiene NEDC har gitt for å finne avgiftene, NEDC har dog vist seg å være en håpløs standard, så da byttes det til en mer realistisk en.. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 (endret) Når målinger i følge WLTP gir høyere målte verdier enn NEDC så må avgift satsene reduseres for at avgiftene skal være de samme som før. Dette er enkelt å forstå. Avgiftene er bestemt av co2, nox, og vekt. I tillegg er det forskjellige regler om det er bensin, diesel, hybrid, plugg-inn hybrid eller elektrisk. Endret 30. juli 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Når målinger i følge WLTP gir høyere målte verdier enn NEDC så må avgift satsene reduseres for at avgiftene skal være de samme som før. Dette er enkelt å forstå. Ja det er enkelt å forstå,men det er altså ikke det som er poenget her. En maskin som slipper ut det samme som dagens maskin vill ha samme avgift. Men, slipper den ut mer betaler en mer. Det er hele poenget. Tror en skal være glad at en slipper å betale for feilmålingen jeg... Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 (endret) For at en gitt maskin med uendret utslipp må en endre avgiftsatsen tilsvarende som endringen i målingen fra NEDC til WLTP gir. På den måten får en like mye i avgift som før. Poenget er bilavgiften skal holdes på samme nivå og ikke økes. Det er naturlig å regulere bilavgiftene nå når en endrer målemetode, på den måten kan en få en myk overgang og i størst mulig grad hindre at de enkelte bilene endrer seg mye i pris. Endret 29. juli 2018 av Svein M Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 For at en gitt maskin med uendret utslipp må en endre avgiftsatsen tilsvarende som endringen i målingen fra NEDC til WLTP gir. På den måten får en like mye i avgift som før. Poenget er bilavgiften skal holdes på samme nivå og ikke økes. Det er naturlig å regulere bilavgiftene nå når en endrer målemetode, på den måten kan en få en myk overgang og i størst mulig grad hindre at de enkelte bilene endrer seg mye i pris. Nei om de er like i begge målemetodene så blir det ingen endring... Poenget er å øke kostnadene for utslipp. Du må gjerne proklamere så mye du ønsker, men det blir ikke en slik løsning. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Tror en skal være glad at en slipper å betale for feilmålingen jeg... Det er ikke snakk om noen feilmåling, bilprodusentene har ganske enkelt forholdt seg til vedtatt standard. Dette dreier seg ikke om jukset enkelte har bedrevet med sine dieselbiler, det er en helt annen sak. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Det er ikke snakk om noen feilmåling, bilprodusentene har ganske enkelt forholdt seg til vedtatt standard. Dette dreier seg ikke om jukset enkelte har bedrevet med sine dieselbiler, det er en helt annen sak. Det var heller ikke det jeg mente, bare at en har funnet ut at gammel standard ikke viser ett rett bilde av utslippene og en må derfor bytte til noe som er mer realistisk. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Bensin og dieselbilene er så mye avgifter på så der er det ingen mulighet for å øke prisene mer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Bensin og dieselbilene er så mye avgifter på så der er det ingen mulighet for å øke prisene mer. Vedde? Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Bensin og dieselbilene er så mye avgifter på så der er det ingen mulighet for å øke prisene mer. Prisene skal jo opp.. 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Bilene i Norge bør bli billigere og ikke dyrere. Det greieste hadde vært om det bare var moms på alle biler. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Bilene i Norge bør bli billigere og ikke dyrere. Det greieste hadde vært om det bare var moms på alle biler. Elbiler er jo faktisk veldig billig i Norge Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Nå vil det uansett snu om ikke lenge, så vil prisene på elektriske biler normalisere seg. Det er ganske sprøtt at man har gitt slike avgiftslettelser til elbiler uten å innføre tilsvarende ordning for lette elektriske kjøretøy som eksempelvis elektriske sykler. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 Nå vil det uansett snu om ikke lenge, så vil prisene på elektriske biler normalisere seg. Det er ganske sprøtt at man har gitt slike avgiftslettelser til elbiler uten å innføre tilsvarende ordning for lette elektriske kjøretøy som eksempelvis elektriske sykler. Ja, stem mdg så kanskje det går. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 At jeg stemmer på kommunister kommer ikke til å skje. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 30. juli 2018 Del Skrevet 30. juli 2018 At jeg stemmer på kommunister kommer ikke til å skje. Ja dumme commies tar maskinen min som jeg bruker til å drepe miljøet og folk i lokalmiljøet med!!! Slemme dumminger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå