Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

WLTP = høye bilavgifter og økte bilpriser


Anbefalte innlegg

Leste denne artikkelen her nå

 

https://www.motor.no/artikler/slik-kan-avgiftsokningen-ramme-de-populare-nybilene/

 

Og dette er jo avgiftsøkninger som i hvert fall ikke gjør at bilparken vår i Norge blir yngre vil jeg tro, nye biler blir jo stadig renere og forurenser mindre, men det hjelper jo ikke så mye om enda færre personer nå har råd til å kjøpe seg nye biler.

 

For dette er jo økninger som vil merkes godt på alle bilpriser, det står jo noen eksempler nederst i siden det er linket til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste denne artikkelen her nå

 

https://www.motor.no/artikler/slik-kan-avgiftsokningen-ramme-de-populare-nybilene/

 

Og dette er jo avgiftsøkninger som i hvert fall ikke gjør at bilparken vår i Norge blir yngre vil jeg tro, nye biler blir jo stadig renere og forurenser mindre, men det hjelper jo ikke så mye om enda færre personer nå har råd til å kjøpe seg nye biler.

 

For dette er jo økninger som vil merkes godt på alle bilpriser, det står jo noen eksempler nederst i siden det er linket til.

 

Man kan kjøpe biler som ikke har lokale utslipp, disse øker ikke i pris. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Man kan kjøpe biler som ikke har lokale utslipp, disse øker ikke i pris. 

 

 

 

For noen så er jo helt klart det en løsning, men det er jo ikke alle personer/familier den type biler passer til, og noen foretrekker jo rett og slett også biler med fossilt brennstoff. 

Lenke til kommentar

 

 

Man kan kjøpe biler som ikke har lokale utslipp, disse øker ikke i pris. 

 

 

 

For noen så er jo helt klart det en løsning, men det er jo ikke alle personer/familier den type biler passer til, og noen foretrekker jo rett og slett også biler med fossilt brennstoff. 

 

 

Absolutt, men da må en betale det som det koster. Man har alternativ og de passer for de aller fleste(leser en statistikk). Problemet er dog at det ikke er så mange merker og modeller å velge i mellom, slik at det gjerne blir dyrere enn nødvendig og en må gjerne kjøpe en bil som ikke passer helt til alt en ønsker osv. 

 

Men, en har iallefall alternativet og det er bra :) 

Lenke til kommentar

Norge skal justere avgiftene sine i følge Møllerforhandleren jeg var i kontakt med.

Så det kan hende at det ikke blir fullt så galt som det ser ut med dagens avgifter (ref. artikkelen). Men hva som kommer må gudene vite.

 

Karen hos Møller håpet på at de så mer til Danmark når det gjelder avgifter, der sikkerhetsnivå/produkter også spiller inn på avgiftene.

Lenke til kommentar

Absolutt, men da må en betale det som det koster. Man har alternativ og de passer for de aller fleste(leser en statistikk). Problemet er dog at det ikke er så mange merker og modeller å velge i mellom, slik at det gjerne blir dyrere enn nødvendig og en må gjerne kjøpe en bil som ikke passer helt til alt en ønsker osv. 

 

Men, en har iallefall alternativet og det er bra :)

 

 

For de det alternativet passer for så er jeg helt enig med deg  :)

 

Selvfølgelig så har du jo også rett i at om en ikke vil ha eller det ikke passer med el.bil/ladbar hybrid, så må en bare finne seg i å betale en økt avgiftsøkning. 

 

Jeg synes jo helt ærlig at det er litt feil vei å gå med så store økninger som dette når bilene stadig får mindre utslipp, men det får jo være 

opptil enhver hva de ønsker å kjøpe seg. 

 

 

Personlig så er jeg i hvert fall veldig fornøyd med at min bestilte bil ikke blir rammet av de økte avgiftene, for den ser det ut til at det ikke er så veldig lenge til at blir produsert  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norge skal justere avgiftene sine i følge Møllerforhandleren jeg var i kontakt med.

Så det kan hende at det ikke blir fullt så galt som det ser ut med dagens avgifter (ref. artikkelen). Men hva som kommer må gudene vite.

 

Karen hos Møller håpet på at de så mer til Danmark når det gjelder avgifter, der sikkerhetsnivå/produkter også spiller inn på avgiftene.

 

Det er jo lov å håpe at det stemmer, men tar ingenting for gitt før det blir offentlig.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet. Er jo bare å kjøpe elbil.

 

For de det passer for og ønsker den type bil så er det jo et meget enkelt valg, helt enig.  :)

 

Men nå er det også slik at det er ikke alle som har det samme behovet, bruks -og kjøremønster, eller bor slik til at det er så mange slike alternativer som faktisk passer til deres behov. Noe går med en omstilling, men det gjelder ikke for alle.........

 

Og de blir dessverre veldig hardt rammet av den økte avgiften om de vil ha en ny og sikker bil, som også forurenser mindre enn hva de nå kanskje kan kjøpe seg helt nytt. Da vil de stå igjen med brukte biler som kanskje ikke har de samme sikkerhetskvalitetene og lavere utslipp som de ønsker seg.

 

Men det får jo være opptil enhver å finne ut hva en ønsker og har behov for, men jeg personlig synes likevel den avgiftsøkningen var veldig høy og kostbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å knipe igjen, og ta vare på de bilene vi har. Er blitt så perverst dyrt med bil at bekjente som bor i andre steder av verden sliter med å tro meg når jeg sier det.

Kommer langt med sveiseapparat, 0,7 mm tynnstål og greie gutter hos Milner (og en dose pågangsmot.).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Bare å knipe igjen, og ta vare på de bilene vi har. Er blitt så perverst dyrt med bil at bekjente som bor i andre steder av verden sliter med å tro meg når jeg sier det.

Kommer langt med sveiseapparat, 0,7 mm tynnstål og greie gutter hos Milner (og en dose pågangsmot.).

 

Hehe :-D Ikke tull engang. Billigste bilen jeg har hatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet. Er jo bare å kjøpe elbil.

Ser du virkerlig ikke problemet? Det er ikke bare å kjøpe elbil.

Jeg har ikke mulighet til å lade bilen i borettslaget jeg bor i.

Jeg har ikke mulighet til å lade bilen på jobb.

Jeg trenger en bil som kan ta meg til og fra hytten som er 60 mil vekke, som regel 2 ganger i året. Nå kan jeg selvsagt bare kjøpe meg en elbil i stedet for bensinbilen jeg har, men i likhet med millioner andre nordmenn så er det enten umulig eller ekstremt ubekvemt å eie en elbil.

 

Andre folk har behov for å kunne trekke tilhenger. Kun Model X som er en skammelig dyr bil klarer dette.

Noen trenger bil men har dårlig råd, og kjøper derfor 30 000kr bruktbiler. Det finnes ikke elbiler i dette prissegmentet annet enn tøysebiler.

 

Det som er faktumet er at Norge har en av Europas eldste bilparker, på tross av at vi har veisaltet her i nord som sørger for at biler har kortere levetid enn lengre sør. Nybiler i Norge koster så vanvittig mye mer enn i andre land at folk har i mindre grad enn i andre land har råd til nye biler. Så konsekvensen av at vi skal være miljøbevisste og dermed har så enormt høye avgifter på bil fører bare til at folk kjører rundt i eldgamle biler med høyere forbruk og større utslipp. Malicious compliance.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Jeg er enig i at for mange er det ubekvemt med elbil, gjerne for alle også(i blandt). Men det er litt av grunnen til at en får de godene en får. 

 

 

Jeg har ikke mulighet til å lade bilen i borettslaget jeg bor i.

Jeg har ikke mulighet til å lade bilen på jobb.

Jeg trenger en bil som kan ta meg til og fra hytten som er 60 mil vekke, som regel 2 ganger i året. Nå kan jeg selvsagt bare kjøpe meg en elbil i stedet for bensinbilen jeg har, men i likhet med millioner andre nordmenn så er det enten umulig eller ekstremt ubekvemt å eie en elbil.

 

Ang den første der, det har du da det innføres krav om dette. Men at det er vanskelig eller kostbart er en annen ting. 

Men, en bør tenke utenfor boksen. Tenk på de timene du lar bilen stå i ro andre plasser enn hjemme/jobb, er det mulighet for lading her? Dette kan være når en handler, drar på trening osv. Mulighetene er store. 

 

Ang hytten, du må altså stoppe en gang å lade på denne turen med moderne elbiler, 2 ganger i året. Dette er 4 ekstra stopp pr år, det bør det være verdt for de fleste. 

 

 

Andre folk har behov for å kunne trekke tilhenger. Kun Model X som er en skammelig dyr bil klarer dette.

Noen trenger bil men har dårlig råd, og kjøper derfor 30 000kr bruktbiler. Det finnes ikke elbiler i dette prissegmentet annet enn tøysebiler.

 

Ja, dette er ett modell problem. Det finnes alt for lite å velge i mellom, her kan vi legge skylden på de som lager biler og for manglende satsing. Men de kommer for en dag, heldigvis. 

 

 

 

Det som er faktumet er at Norge har en av Europas eldste bilparker, på tross av at vi har veisaltet her i nord som sørger for at biler har kortere levetid enn lengre sør. Nybiler i Norge koster så vanvittig mye mer enn i andre land at folk har i mindre grad enn i andre land har råd til nye biler. Så konsekvensen av at vi skal være miljøbevisste og dermed har så enormt høye avgifter på bil fører bare til at folk kjører rundt i eldgamle biler med høyere forbruk og større utslipp. Malicious compliance.

 

Denne standarden fører til økninger i hele Europa. Dette er ikke noe Norge har funnet på. 

 

 

Til slutt vill jeg bare si at dette ikke er noe forsøk på å prakke elbiler på folk, heller til å få folk til å se muligheter og ikke bare negative sider med bilene. 

Lenke til kommentar

Helt sikkert mange flere som kunne kjørt elbil, med fordel. Men ikke for alle. Til det må det lages flere varianter av elbiler, ikke bare personbiler eller sportsbiler.

 

Når det er sagt så er jeg forundret over den manglende interessen (fra oljeselskapene?) for å få optimert dieselen til å bli mer fullstendig brent og med bedre smurning.
Der finnes jo i dag tilsetninger tilsalgs over disk som erstatter den svovelen som idag er for det meste fjernet fra dieselen, som øker cetanen, og i praktiske tester reduserer røykgassutslippet med ekstreme 60-90%. Da er plutselig ikke dieselmotoren det verste en kan kjøre rundt i... Hvorfor ingen av drivstoffleverandørene ikke tilbyr noe slikt forstår jeg bare ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt sikkert mange flere som kunne kjørt elbil, med fordel. Men ikke for alle. Til det må det lages flere varianter av elbiler, ikke bare personbiler eller sportsbiler.

 

Når det er sagt så er jeg forundret over den manglende interessen (fra oljeselskapene?) for å få optimert dieselen til å bli mer fullstendig brent og med bedre smurning.

Der finnes jo i dag tilsetninger tilsalgs over disk som erstatter den svovelen som idag er for det meste fjernet fra dieselen, som øker cetanen, og i praktiske tester reduserer røykgassutslippet med ekstreme 60-90%. Da er plutselig ikke dieselmotoren det verste en kan kjøre rundt i... Hvorfor ingen av drivstoffleverandørene ikke tilbyr noe slikt forstår jeg bare ikke.

På moderne dieselbiler fra en fornuftig produsent, er ikke dette nødvendig...

Disse har veldig lave utslipp, og god rensing av NOx.

Nedsnakkingen av diesel er ekstremt unyansert og stort sett begrunnet i VAG sin juksing... :(

 

Og bedre skal det bli:

http://www.greencarcongress.com/2018/05/20180508-mbnox.html

Og

https://dieselnet.com/news/2018/04bosch.php

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet. Er jo bare å kjøpe elbil.

Haha, lille trollet. Tror du har terget på deg Valkyria. Man kan jo ikke ha elbil vet du - når man trenger plass til bura så småtrolla kan få være med med :)

btw: lyst til å sitte på?

Lenke til kommentar

Leste denne artikkelen her nå

 

https://www.motor.no/artikler/slik-kan-avgiftsokningen-ramme-de-populare-nybilene/

 

Og dette er jo avgiftsøkninger som i hvert fall ikke gjør at bilparken vår i Norge blir yngre vil jeg tro, nye biler blir jo stadig renere og forurenser mindre, men det hjelper jo ikke så mye om enda færre personer nå har råd til å kjøpe seg nye biler.

 

For dette er jo økninger som vil merkes godt på alle bilpriser, det står jo noen eksempler nederst i siden det er linket til.

Ja, jo, men denne artikkelen (og andre som omtaler det samme) begår ofte en feilslutning. Man betrakter de avgiftssatsene vi har akkurat nå som en slags fast størrelse og etablert "sannhet". Og så ganger man dagens avgiftssatser med WLTP-tall og kommer fram til en bestemt bil blir x tusen kroner dyrere.

Men dagens avgiftssatser er ikke hentet ut av tomme lufta. De er et produkt av politiske valg, proriteringer og forhandlinger over mange år. Og i den prosessen har det vært mange hensyn å ta. Man har selvfølgelig hatt et blikk på blant annet hvor store inntekter til statskassen man vil ha, og hvor dyre bilene blir. Hadde vi hatt WLTP-tall fra begynnelsen av og ikke NEDC-tall, er jeg ganske sikker på at vi ville hatt andre avgiftssatser fra begynnelsen av, og bilene ville kostet omtrent det samme som de gjør i dag.

Eller sagt på en annen måte: Politikerne hadde ikke trengt å vente på WLTP hvis de ville gjøre en bil som slapp ut en bestemt mengde CO2 dyrere (eller billigere for den saks skyld). De kunne bare gjort noe med satsstrukturen når som helst.

 

Så at WLTP er en naturlov som skal medføre at det er forhåndsbestemt hvor mye dyrere den enkelte skal bil, blir en feil måte å tenke på. Det er en sammenheng mellom de NEDC-tallene for utslipp man har hatt og de avgiftssatsene man har regnet seg fram til og vedtatt.

 

Men: Det er et faremoment at (noen) politikere ikke skjønner dette, og ønsker å benytte sjansen til at biler skal få "riktig" avgift, hva nå enn det måtte være......

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Må selvfølgelig sette ned avgiftssatsene tilsvarende som forskjellene i målemetode utgjør. Dermed vil de fleste bilene koste det samme som før. Det en må passe på er at bensin og dieselbiler ikke blir dyrere enn nå, og at statens inntekter går ned eller beholdes på dagens nivå.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...