Drogin Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Vi skal igang med å male huset for første gang. Er det nødvendig å fjerne fastmonterte utelamper, ventilaor-kasser, ringeklokker, trespiler som er skrudd fast til veggen for pynt, osv? Det kommer jo ikke noe vind eller sol til bak der. Noe vann trekker sikkert inn bak disse tingene Endret 23. mai 2018 av Drogin Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Fjerne eller maskere? Gjør det som er enklest. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Er panelet heilt ubehandla? I så tilfelle vil det kunne være lurt å fjerne enkelte detaljar slik at du kjem skikkelig til og får grunna og lagt på fyrste malingsstrøket. Dette for å gi best mulig sikkerheit mot framtidig råte. Dersom panelet alt er grunna eller på anna måte behandla så ville eg sett det ann i forhold til kor mykje arbeid det er å skru ned og montere oppigjen detaljane, opp imot kor mykje raskare det går å male og kor mykje betre resultatet blir når du slepp å male rundt slike detaljar. Dersom du maskerer rundt utelampen slik at du også maler 1-2 mm av sokkelen på lampen så vil det stort sett bli tett slik at det ikkje er særleg med vatn som trenger inn mellom lampen og panelen etter at du er ferdig med å male. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Det er grunnet og malt ett strøk fra fabrikk. Jeg er ikke super-imponert over dekkevnen, men ubehandlet er det ikke. Endret 23. mai 2018 av Drogin Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. mai 2018 Del Skrevet 29. mai 2018 Er det lamper som skal være der permanent holder det å bruke blå maskeringstape. Ikke bruk den vanlige gule da den kan være skikkelig dritt å få av hvis den har sittet lenge nok på. Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Hvor lang tid tar det å drille ut skruene? 20 sekunder? ^^ Gjør det skikkelig. Kan hende dere skal flytte på noen gjenstander over tid. Da er det kjekt at ting er gjort skikkelig. 2 timer total ekstra jobb er liten pris å betale for 100% soliditet. 3 Lenke til kommentar
Dufen Skrevet 31. mai 2018 Del Skrevet 31. mai 2018 Fjern det du kan fjerne, det ser hinsides mye bedre ut når du er ferdig. Jeg blir sur om jeg ser lamper som har vært maskert, det siver ALLTID litt inn under maskeringen. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Fjerne eller maskere? Gjør det som er enklest. Gjer det som gjev best resultat, innanfor rimelege grenser mtp. tidsbruk. Det ser veldig stygt ut med maling på lamper og alt sånt. Spesielt innandørs der folk har prøvd å maskere stikkontaktar, men det kjem alltid litt maling på utstyret. Lenke til kommentar
bjirn Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Jeg skal male i sommer, og skrur ned alt som kan skrus ned. I mitt tilfelle er det snakk om å bytte farge på huset. Men jeg tenker slik at malingen skal jo holde en god del år, og i løpet av de årene kan det jo godt tenkes at jeg vil fjerne noe, bytte en utelampe eller lignende. Da er det veldig greit at det er malt bak det jeg tar ned. Lenke til kommentar
Drogin Skrevet 1. juni 2018 Forfatter Del Skrevet 1. juni 2018 Tja, et eksempel er 4m høye spiler, ca 30 stykker av dem, for pynt. Alle festet i veggen med 3 skruer. Pluss en skrue ovenfra på taket, hvor jeg også må skru løs beslaget / blikket for å komme til. Det er ganske mye jobb. Føler meg heller ikke helt komfortabel med å skru ned takrenner. De er 6m høye, og har flere skjøter og skrupunkter. Ser for meg det er noe knot å få satt det opp igjen så det ser bra ut Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Da blir det litt mer forståelig. Du kunne jo skrudd ut de 3 skruene, bikket de ut så langt du kunne uten å bøye skruer og ødelegge beslag, malt under der du kom til, og holdt en papp-plate eller et stykke aluminiumsbeslag inntil der du måtte for å male inntil. Ellers må du bruke 1 dag på å skru ut alt sammen, og 1 dag til å skru alt inn igjen når du er ferdig. Og håpe det ikke regner i mellomtiden ^^ Endret 1. juni 2018 av Taurean Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Skru løs ringeklokkene, og la resten sitte på. Trekk en pose over utelampene, så det ikke drypper på dem. Disclaimer: Jeg har ikke peiling. Dette er ren tipping. Alt ansvar for resultat fraskrives. Endret 1. juni 2018 av Emancipate 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 Det er faktisk verdt å nevne, et veldig bra poeng som mange glemmer. Dekk til alt, også grunnmuren. Det er en skam å se vakker granittgrunnmur som er klint til med maling rundt om i byene. Trist. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 1. juni 2018 Del Skrevet 1. juni 2018 (endret) Det er ikke nødvendig å skru ned/dekke til alt, men det gjør jobben mye lettere og resultatet mye bedre. Skjønner at du ikke vil skru at 314159 skruer på èn vegg for å midlertidig demontere spiler da. Men tenk på hvordan du evt skal male mellom eller bak dem før du stapper en pensel eller rull inn der. Type ringeklokker og slikt kan også fint henge og heller maskeres med teip. Personlig sverger jeg til den knallgule maskeringsteipen fra TESA. Altså den skikkelig signalgule, ikke den grågule. Den er litt dyrere, men den er mye smidigere enn både den grågule og blå. Med et rent underlag sitter den også veldig godt når du fester den skikkelig (og den sitter ikke for hardt) så ikke malingen kommer bak. Bare ikke bli lurt til å kjøpe de kjipe halvtomme rullene med teip. Kjøp de Som en ca 2,5cm tykke. De halvtomme er bare for å tjene mer penger. Som en del andre her sier så tenk på om det er noe du kanskje vil bytte ut i fremtiden. Typisk ksett bytter man ikke ringeklokke, men det er lettere å skru ned lampa nå enn å gjøre det samme senere, pluss flekke gammel maling med ny. Det blir veldig ofte en bedre helhet også når malingen faktisk er bak det som sitter på den, og ikke bare inntil. Det er ikke en stor forskjell, men det er den lille prikken over i`en. Men. Igjen. Det er ikke nødvendig. Bare anbefalt Endret 1. juni 2018 av Lakus Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå