Runcie Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hei. Skal kjøpe en enkel laptop til fruen. Gjerne ca 16 tommer. Den skal brukes til Netflix og enklere oppgaver. Trenger mao ikke noe veldig kraftig. "Problemet" er at den MÅ være svært stillegående. Forslag? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Skal du spille 4k netflix er nok minimuns kravet Lenovo Ideapad 320 15.6" bærbar PC (sort/grå) Vil ikke anbefale pentium\atom eller celeron genrielt. Muligens noe er uten vifte men ytelsen er dårlig. Lenke til kommentar
Runcie Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Hvorfor tenker du denne er spesielt stillegående? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Så lenge Netflix blir dekodet på GPU, som det høyst sannsynligvis vil på en fersk 7.gen i3, så burde maskinen være rimelig stille.Netflix kunne i alle fall bruke video akselerert i hardware (DXVA) for 4 år siden. Kan vel ikke være noe verre nå ?Husker jeg leste noen som klaget over at VC-1 codecen brukte CPU, men den forekommer vel ikke så ofte, da de fleste bruker bedre codecer nå for tiden, så problemet burde være rimelig lite.Viften på bærebare går rimelig proporsjonalt etter belastningsgrad/temperatur på CPU/GPU, og så lenge den er lav er vifta tyst. Dekodes h.264 eller h.265 i GPU så utvikles det relativt lite varme siden dette er spesialisert silikon.En kan også som regel justere vifteprofilen ved å justere opp hvor mye temperatur som må til før den starter å kjøle. Endret 23. juni 2018 av vidor Lenke til kommentar
Runcie Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Hehe! Det var et flott svar. La meg dog omformulere, da jeg innser at spørsmålet mitt var noe upresist formulert: Er det grunn til å tro at den foreslåtte PCen fra Lenovo er mer stillegående enn andre lignende PCer? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Den er ikke noe dårlig kjøp i forhold til alternativene du har. Maskiner i alu pleier å være mer stille siden alu kan hjelpe på å lede vekk varme som viften ellers måtte gjort. i3-modellen i maskinen det er linket til er spesifisert med 15W TDP og prosessor kan i følge intel konfigureres ned til 7.5W. Dette burde tilsi at du neppe kommer til å omkomme av støyproblemer.Du kan også kjøre maskinen i balansert profil som struper ytelse som normalt potensielt vil fyre i gang vifta. Ellers har du tuning-vektøy fra intel hvor du kan gjøre ytterligere finjusteringer. Om maskinen mot all formodning ikke skulle stå til forventningene kan den jo alltids returneres, men det er jeg rimelig sikker på at du slipper. Lenke til kommentar
Runcie Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Takk for svar. Får prøve den der da tenker jeg? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 (endret) Så lenge Netflix blir dekodet på GPU, som det høyst sannsynligvis vil på en fersk 7.gen i3, så burde maskinen være rimelig stille. En kan også som regel justere vifteprofilen ved å justere opp hvor mye temperatur som må til før den starter å kjøle. Vet selv intel NUC støyer en del ved full turtall 4000-5000 RPM. Men man kan sette ned viftehastigheten, kanskje ikke bra med tanke på levetid. Usikker på om man kan gjøre det med denne. Noe støy må man regne med men gaming laptop er nok verre. Men er verre de uten vifte der cpu står til 100% kontuenulig kun antivirus søk eller windows 10 oppgradering er nok å overbelaste cpu, maskiner ute vifte og i metall blir vel noe varme også. Endret 24. mai 2018 av LMH1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Folk vil gjerne ha stille og kjappe maskiner. Om ikke den passive kjølingen da er bra må nødvendigvis CPU/GPU ta mer temp, ellers må en strupe, bruke ULV-prosessorer eller i3 som får ned TDP. Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jeg ville gått for en vifteløs laptop hvis stillegående er det viktigste. M-serien til Inter kjører uten vifte. Min samboer har en stillegående ASUS Zenbook UX-etellerannet med M-prosessor. Kan absolutt anbefales, og brukes daglig til arbeids-pc, nettsurfing og streaming av (HD-)video. F.eks. ASUS Zenbook UX305:https://prisguiden.no/produkt/asus-zenbook-ux305ca-fc119t-244005 Lenke til kommentar
Runcie Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Vifteløs høres flott ut. Men pris særlig over 5k blir for mye for maskin til såpass "enkel" bruk. Men det koster gjerne såpass om man skal ha noe som er ekstra stillegående? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Huawei Matebook M3 128GB 2-i-1 PC med vifteløs prosessor og 128GBMen husk da på verken ram\ssd disk kan byttes og cpuen er vel ikke så veldig kraftig. Så husk kjøp buy cheap buy twoice. Men er ikke lett å komme med andre forslag her desverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå