Gå til innhold

Få savner NRK i streiken - på tide å legge ned statskanalen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svært få savner NRK nå som de streiker. Man har mange andre gode, varierte og kvalitetsbeviste alternativer. Man har lokalradio på FM båndet, lokal nettavis, Netflix og HBO for underholdning, Nyhetskanalen for nyheter, og en haug med andre frivillige alternativer.

 

Gode tall og som forventet igrunn.  Tror mange ikke er klar over de fortsatt streiker.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De kunne kanskje kuttet drastisk i tilbudet. De har tross alt 13 radiokanaler, 4 vanlige kanaler, og 15 distriktssendinger.

 

Trenger ikke å la NRK dø, men man kan nok fint halvere tilbudet og fortsatt levere mer enn nok.

Kanskje de kunne klart seg med en TV-kanal og ett par radiokanaler?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

TV2 Sumo fjernet sin gratismåned med en gang NRK gikk ut i streik. De fikk nok veldig mange som kjøpte en måned eller 2 av TV2 Sumo. Folk som heller ville sett på NRK altså.

 

 

Undersøkelsen er og litt dum da den ikke spør om folk faktisk har TV. Og de har heller ikke spurt spørsmål av typen, så du på NRK før? Savner du det nå som det ikke er der? Folk som ikke ser på TV eller ikke så på NRK før savner jo naturligvis ikke NRK. Artikkelen fremstiller det som om de fleste NRK seere ikke savner NRK. Det sier derimot undersøkelsen ingenting om.

 

Også taktisk å intervjue folk som statistisk ser minst på NRK. Det er jo helt klart vinklet undersøkelse fra VG. Gøy for folk som vil "bekrefte" at "ingen" liker NRK, men vitenskaplig så er dette ubrukelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At folk ikke tar en titt og ser hva som skjer over dammen er helt utrolig. Der har de FOX "News" (og liknende) som fyller ørene på folk med løgnene de ønsker å høre, og siden det kommer fra en kanal som kaller seg "News" så må det jo være sant alt som sies der. Avsløringene nå med Hannity som er i daglige samtaler med Trump er sykt lesestoff. Og uten NRK hadde marerittet i USA vært Norges virkelighet også: "Velg din sannhet!"..

 

NRK er "dugnads" arbeid. Og som vanlig er det enkelte som ønsker å snike seg unna. Nå har den blå blå regjeringen vært ved makten lenge nok til at det burde ha begynt å gå opp for enkelte at NRK ikke er "AP kanalen" slik enkelte som ikke liker sannheten ynder å kalle den. Det er bare det at; “It is a well known fact that reality has liberal bias.”..

 

Det er heller ikke bare som nyhets kanal NRK er viktig for Norge. Etter at Northug kom og ødela langrennsporten har jeg ikke orket å se på det. Men jeg unner da andre som fortsatt klarer å finne noe glede i "sporten" å få se det. Ikke bryr jeg meg om hvem som er flinkest til å sparke i en ball. Og ikke har jeg barn heller. Jeg snakker ikke samisk en gang. Og det er ikke vanskelig å forstå at det er for få samer til å kunne gjøre butikk av en samisk kanal. Så jeg sliter ikke med at NRK er forpliktet til å lage innhold for dem. I det hele tatt er det bare å ta en titt på NRKs vedtekter, så burde det ikke være så vanskelig å se hvorfor vi trenger en dem.

 

Men det er klart, enkelte evner jo ikke tenke på andre enn seg selv...

Kan ikke bare de som er interessert i NRK betale for det selv? Jeg følger ikke med på noe sport, og nyheter leser jeg på laptopen. 

Jeg ser aldri på NRK eller hører på radio, men må uansett betale 3000 i året for en tjeneste jeg ikke bruker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De kunne kanskje kuttet drastisk i tilbudet. De har tross alt 13 radiokanaler, 4 vanlige kanaler, og 15 distriktssendinger.

 

Trenger ikke å la NRK dø, men man kan nok fint halvere tilbudet og fortsatt levere mer enn nok.

Kanskje de kunne klart seg med en TV-kanal og ett par radiokanaler?

Hvor mye tror du NRK bruker årlig på å sende det samme programmet over 15 kanaler?

 

Selv om de har mange kanaler betyr det ikke at de sender forskjellige programmer på alt. Det finnes NRK kanal per fylke, men det er vel en time eller noe per dag som er lokalsending. Lokale radiokanaler er jo også en selvfølge. Hvertfall om du tenker på hvilket innhold radiokanaler har bortsett fra de som bare er musikk hele dagen. Radio er heller ikke dyrt. Og de fleste som hører på radio er de som har betalt skatt i 30-50 år allerede for denne radioen. 

 

NRK er viktig for lokalnyheter, rapportasjer osv. Kanskje fint for folk i Oslo om de kutter ut alle distriktssendinger, men ikke for alle andre i landet. 

 

 

 

La meg og påpeke at den mest populære TV serien blant unge i Norge i senere tid er Skam. Laget av NRK. Lagt ut gratis på nett-TV for alle landets innbyggere. Med helt ny distrubisjonmetode bare på nett, sosiale medier osv. Som ingen andre kanaler i landet gjør. Fordi NRK er opptatt av å lage noe for alle. I motsetning til f.eks TV2 og alle andre kommersielle kanaler som lager ting for å tjene penger. Naturligvis. Men det er og derfor vi trenger NRK.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kan ikke bare de som er interessert i NRK betale for det selv? Jeg følger ikke med på noe sport, og nyheter leser jeg på laptopen. 

Jeg ser aldri på NRK eller hører på radio, men må uansett betale 3000 i året for en tjeneste jeg ikke bruker.

 

Poenget er jo at NRK skal være tilgjengelig for alle.

 

Hvis de som ser på det skal betale så ødelegge du hele modellen. Da blir NRK som en kommersiell kanal og ikke en offentlig kringkaster. En offentlig kringkaster som tar imot penger for å se på kanalen gir jo ikke mening.

 

Det blir som offentlig sykehus, bare at alle betaler for hele behandlingen selv??? Men hva er vitsen med offentlig sykehus da? Det blir jo akkurat som et privat sykehus.

 

Men NRK lisens betales ikke via skatt så du må ikke betale lisensen om du ikke vil. Jeg betaler ikke lisens. Det er ikke veldig vanskelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Undersøkelsen fremstår som særdeles overfladisk og vinklet, med et åpenbart preg av å være designet for å gi nettopp det svaret den ga.  Grunnkonklusjonene (den yngre halvdelen av befolkningen ser mindre på TV og FRPere ser ikke på nyheter de ikke liker) er helt sikkert riktige, men dem har man jo vært klar over i mangfoldige år nå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men det er klart, enkelte evner jo ikke tenke på andre enn seg selv...

 

Fornøyelig argument fra en som vil ha andre til å betale for egen underholdning, for du er vel imot at NRK skulle bli en vanlig betalingskanal så bare de som vil se den skal betale?

 

 

Hvem har sagt at jeg ser på NRK? Det eneste jeg bruker NRK til er å lese nyheter på nrk.no. Jeg er med på dette spleiselaget, til tross for at jeg har svært lite utbytte av det selv. Men jeg klarer utrolig nok å gjøre det uten å grine...

 

Men bare så det er klart, så mener jeg at NRK burde klare seg med mindre penger. Og at lisensen burde fjernes og heller finansieres direkte over statsbudsjettet...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At folk ikke tar en titt og ser hva som skjer over dammen er helt utrolig. Der har de FOX "News" (og liknende) som fyller ørene på folk med løgnene de ønsker å høre, og siden det kommer fra en kanal som kaller seg "News" så må det jo være sant alt som sies der. Avsløringene nå med Hannity som er i daglige samtaler med Trump er sykt lesestoff. Og uten NRK hadde marerittet i USA vært Norges virkelighet også: "Velg din sannhet!"..

 

NRK er "dugnads" arbeid. Og som vanlig er det enkelte som ønsker å snike seg unna. Nå har den blå blå regjeringen vært ved makten lenge nok til at det burde ha begynt å gå opp for enkelte at NRK ikke er "AP kanalen" slik enkelte som ikke liker sannheten ynder å kalle den. Det er bare det at; “It is a well known fact that reality has liberal bias.”..

 

Det er heller ikke bare som nyhets kanal NRK er viktig for Norge. Etter at Northug kom og ødela langrennsporten har jeg ikke orket å se på det. Men jeg unner da andre som fortsatt klarer å finne noe glede i "sporten" å få se det. Ikke bryr jeg meg om hvem som er flinkest til å sparke i en ball. Og ikke har jeg barn heller. Jeg snakker ikke samisk en gang. Og det er ikke vanskelig å forstå at det er for få samer til å kunne gjøre butikk av en samisk kanal. Så jeg sliter ikke med at NRK er forpliktet til å lage innhold for dem. I det hele tatt er det bare å ta en titt på NRKs vedtekter, så burde det ikke være så vanskelig å se hvorfor vi trenger en dem.

 

Men det er klart, enkelte evner jo ikke tenke på andre enn seg selv...

 

Har selv sluttet å se på nyheter, både på nrk og tv2.

 

Ikke for at nrk er ARK. Men på grunn av at PK ikke blir mer utfordret. Så lenge politikere og andre kommer med pk ytringer - som enkelt kunne blitt utfordret av en seriøs journalist - så er det helt stille.

 

For kommer noen med ikke-pk ytringer er det ingen mangel på å bli utfordret, da skal de jammen svare på de "brune" påstandene. Noe som er veldig bra, hvis de kommer med synsing som ikke stemmer med fakta - kan de holde det for seg selv.

 

Så de kan altså - journalistene.

 

I tillegg virker det som om det kun er ikke-pk som kan harseleres med når det gjelder humor. At dette gjøres er meget bra - det trengs, for en del ytringer er hinsides. Men savner dette for pk.

Lenke til kommentar

 

Men det er klart, enkelte evner jo ikke tenke på andre enn seg selv...

 

Fornøyelig argument fra en som vil ha andre til å betale for egen underholdning, for du er vel imot at NRK skulle bli en vanlig betalingskanal så bare de som vil se den skal betale?

 

Ja, hvorfor ikke? Ville du betalt for bensinen jeg bruker på min bil?

Burde vært som netflix, betale for å bruke det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har selv sluttet å se på nyheter, både på nrk og tv2.

 

Ikke for at nrk er ARK. Men på grunn av at PK ikke blir mer utfordret. Så lenge politikere og andre kommer med pk ytringer - som enkelt kunne blitt utfordret av en seriøs journalist - så er det helt stille.

 

For kommer noen med ikke-pk ytringer er det ingen mangel på å bli utfordret, da skal de jammen svare på de "brune" påstandene. Noe som er veldig bra, hvis de kommer med synsing som ikke stemmer med fakta - kan de holde det for seg selv.

 

Så de kan altså - journalistene.

 

I tillegg virker det som om det kun er ikke-pk som kan harseleres med når det gjelder humor. At dette gjøres er meget bra - det trengs, for en del ytringer er hinsides. Men savner dette for pk.

 

NRK radio inviterte både redaktør i dokument.no og Resett. Tyder det på politisk korrekthet?

 

Etterpå var alle 4 deltagere enige om at det ikke var en så god ide å invitere dem.

 

NRK humor har serier som svart humor, norske grønnsaker. Disse videoene er vanligvis det motsatte av PK. NRK har alt dette.

Lenke til kommentar

 

 

Har selv sluttet å se på nyheter, både på nrk og tv2.

 

Ikke for at nrk er ARK. Men på grunn av at PK ikke blir mer utfordret. Så lenge politikere og andre kommer med pk ytringer - som enkelt kunne blitt utfordret av en seriøs journalist - så er det helt stille.

 

For kommer noen med ikke-pk ytringer er det ingen mangel på å bli utfordret, da skal de jammen svare på de "brune" påstandene. Noe som er veldig bra, hvis de kommer med synsing som ikke stemmer med fakta - kan de holde det for seg selv.

 

Så de kan altså - journalistene.

 

I tillegg virker det som om det kun er ikke-pk som kan harseleres med når det gjelder humor. At dette gjøres er meget bra - det trengs, for en del ytringer er hinsides. Men savner dette for pk.

 

NRK radio inviterte både redaktør i dokument.no og Resett. Tyder det på politisk korrekthet?

 

Etterpå var alle 4 deltagere enige om at det ikke var en så god ide å invitere dem.

 

NRK humor har serier som svart humor, norske grønnsaker. Disse videoene er vanligvis det motsatte av PK. NRK har alt dette.

 

 

Det er ikke sort hvitt. Jeg skrev ikke at det var 100% pk og 0 % ikke pk.

 

Det er skjevheten jeg ble lei av. De er flinke med ikke pk! Men ikke flinke med pk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...