NTB - digi Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hamburg først ute med tysk dieselforbud Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Med tanke på alt jukset fra dieselmafiaen tidligere, hvordan kan man vite at bilene som påstås å oppfylle Euro 6-kravene faktisk gjør det? 5 Lenke til kommentar
MariusJS Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Blir det da som i Oslo hvor bensinbil med V8 og rakrør er greit? 4 Lenke til kommentar
missi Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Vi er på rett vei! Diesel for persontransport må bort raskest mulig. 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Jaha. Bensin har mye høyere co2 enn en diesel bil. Jeg sier ok til alle biler, el, hybrid. hydrogen og det som kommer i fremtiden. Hva skal vi gjøre med landbruket? De forurenser de og. Forby diesel traktor + resten av diesel utstyret de bruker 2 Lenke til kommentar
Per Buer Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Jaha. Bensin har mye høyere co2 enn en diesel bil. Jeg sier ok til alle biler, el, hybrid. hydrogen og det som kommer i fremtiden. Hva skal vi gjøre med landbruket? De forurenser de og. Forby diesel traktor + resten av diesel utstyret de bruker Problemet med NOX og partikler er først og fremst et problem der det er mye trafikk. Sist jeg var på landet så var ikke traktortrafikk noe stort problem. Luftkvaliteten i Hedmark er jevnt over langt høyere enn i Bergen og Oslo. Så traktorer kommer nok til å fortsette å gå på diesel i mange år fremover. Iallefall så lenge det ikke finnes så mange alternativer. 7 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Problemet med NOX og partikler er først og fremst et problem der det er mye trafikk. Sist jeg var på landet så var ikke traktortrafikk noe stort problem. Luftkvaliteten i Hedmark er jevnt over langt høyere enn i Bergen og Oslo. Så traktorer kommer nok til å fortsette å gå på diesel i mange år fremover. Iallefall så lenge det ikke finnes så mange alternativer. Det kjører ikke bare traktorer der. Ca 60% av norges befolkning bor ikke i de store byene hvor NOx er et problem men de kjører bil. Hvis du skal tvinge alle disse til å kjøre bensin istedet for diesel vil du da øke CO2 utslippet uten noen merkbar gevinst i luftkvalitet. Bilene som helst bør kjøre diesel er også de som er sist i køen til å kunne byttes til elektrisk. Endret 23. mai 2018 av sverreb 5 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Jaha. Bensin har mye høyere co2 enn en diesel bil. Jeg sier ok til alle biler, el, hybrid. hydrogen og det som kommer i fremtiden. Hva skal vi gjøre med landbruket? De forurenser de og. Forby diesel traktor + resten av diesel utstyret de bruker Problemet med NOX og partikler er først og fremst et problem der det er mye trafikk. Sist jeg var på landet så var ikke traktortrafikk noe stort problem. Luftkvaliteten i Hedmark er jevnt over langt høyere enn i Bergen og Oslo. Så traktorer kommer nok til å fortsette å gå på diesel i mange år fremover. Iallefall så lenge det ikke finnes så mange alternativer. Ta å se hvor mange traktor du finne hos biltilsynet. Sist jeg så var det mere enn lastebiler. Og drittlukten du har på våren, det er og co2. Mitt problem er at bil(diesel) er "bare problemet" Mens landbruket er ikke. Skal de snakke om miljø, ta med alt. Ikke bare i byene. PS: Piggdekk lager mye svevestøv, + sand Lenke til kommentar
G Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Skriveleif i artikkel Ser ut til at denne formen for skrivefeil blir mer og mer vanlig. Har observert en forumdebattant som elsker å skrive EL-bilder. Siden strøm foruten lysbuer er vanskelig å fotografere så.. holder vi oss til dieselbilder dieselbilder Obs, dette er kun et forsøk på et dieselbilde: Det er mulig at bilde nedenfor er et faktisk bilde av diesel, var så copyrighted atte så: Endret 23. mai 2018 av G 2 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Problemet med NOX og partikler er først og fremst et problem der det er mye trafikk. Sist jeg var på landet så var ikke traktortrafikk noe stort problem. Luftkvaliteten i Hedmark er jevnt over langt høyere enn i Bergen og Oslo. Så traktorer kommer nok til å fortsette å gå på diesel i mange år fremover. Iallefall så lenge det ikke finnes så mange alternativer.Det kjører ikke bare traktorer der. Ca 60% av norges befolkning bor ikke i de store byene hvor NOx er et problem men de kjører bil. Hvis du skal tvinge alle disse til å kjøre bensin istedet for diesel vil du da øke CO2 utslippet uten noen merkbar gevinst i luftkvalitet. Bilene som helst bør kjøre diesel er også de som er sist i køen til å kunne byttes til elektrisk. Dette innføres fordi ca 450 000 mennesker dør av luftforurensning i Europas byer hvert år. Dieselbilen er en betydelig bidragsyter. Og det er EU Parlamentets kontante svar på bilprodusentenes bedrageri i årtier. 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Det kjører ikke bare traktorer der. Ca 60% av norges befolkning bor ikke i de store byene hvor NOx er et problem men de kjører bil. Hvis du skal tvinge alle disse til å kjøre bensin istedet for diesel vil du da øke CO2 utslippet uten noen merkbar gevinst i luftkvalitet. Bilene som helst bør kjøre diesel er også de som er sist i køen til å kunne byttes til elektrisk.Dette innføres fordi ca 450 000 mennesker dør av luftforurensning i Europas byer hvert år. Dieselbilen er en betydelig bidragsyter. Og det er EU Parlamentets kontante svar på bilprodusentenes bedrageri i årtier. Les gjerne hele innlegget du svarer på. 2 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Bilprodusentene har seg selv å takke. De har jukset og løyet om utslippstall ved egensertifisering av motorer i flere tiår. Og for første gang i historien er det nå EU som kommanderer industrien. For første gang i historien skal uavhengige etater kontrollere alle bilmodeller for reelle utslipp. Resultatet vil være dokumentasjon om hvor store bøter bilprodusentene får dersom en bilmodell ikke innfrir Euro6 på veien i praksis. De bilmodellene som har blitt testet til nå har feilet i 90% av tilfellene. Dersom en bilmodell feiler utslippskrav fra 2021, kan bilprodusentene ilegges intill 30 000 Euro i bøter for hver eneste produserte eksemplar av bilen. Ingen bilprodusenter har råd til det. Derfor starter dieselbilen å dø fra 2021. https://www.theicct.org/news/road-tested-sep2017-press-release 3 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Som om det er bare bil produsentene som er problemet. Ta med de andre også. Og diesel er ikke bare problemet, men det er diesel som for skylden for all forurensning i byene. Derfor forbyr de dem, politikk på høy plan ute å se på alt som forurenser. Lenke til kommentar
UMF9FR2A Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Selv om tiltaket bare er symbolsk vil det selvsagt få ytterligere press på dieselsalget slik at selv de mest konservative ikke nå vil kjøpe diesel. 2 Lenke til kommentar
Roger Hansen Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Vi er på rett vei! Diesel for persontransport må bort raskest mulig. Helt feil resonnement. Diesel for persontransport kan tas bort når jevngode alternativer innen el-biler forefinnes. Per idag har ikke elbiler kjørelengde som tilsvarer behovet til de som har dieselbil. Kan lett kjøpe diesel for 300k og kjøre hele dagen. For tilsvarende tilbud må man ut med 2 ganger prisen (om ikke mer) på elbil siden. Å kun fjerne og forby ting uten å ha tilsvarende tilbud er rimelig sneversynt. Hvorfor ikke fjerne alt av biler, inklusive el-biler, så slipper vi både forurensing og mikroplast. Kjør på med hest og kjerre igjen. 2 Lenke til kommentar
1P4XZQB7 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Hva skal vi gjøre med landbruket? De forurenser de og. Forby diesel traktor + resten av diesel utstyret de bruker • Porsche announces Mission E Tractor - Porsche Newsroom Endret 23. mai 2018 av 1P4XZQB7 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Jepp, utviklingen gå fremover. Men lenge til alle har den i drift. Lenke til kommentar
Jack Johnson Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Jaha. Bensin har mye høyere co2 enn en diesel bil. Jeg sier ok til alle biler, el, hybrid. hydrogen og det som kommer i fremtiden. Hva skal vi gjøre med landbruket? De forurenser de og. Forby diesel traktor + resten av diesel utstyret de bruker Det er ikke CO2 som er problemet men partiklene som Diesel biler slipper ut.. NOX ++ 90% av dieselbilene der ute slipper ut ett røykteppe hver gang de tråker på gassen... Det er den Røyken som er skadelig 2 Lenke til kommentar
TYWJX6VU Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jaha. Bensin har mye høyere co2 enn en diesel bil. Jeg sier ok til alle biler, el, hybrid. hydrogen og det som kommer i fremtiden. Hva skal vi gjøre med landbruket? De forurenser de og. Forby diesel traktor + resten av diesel utstyret de bruker Det er ikke CO2 som er problemet men partiklene som Diesel biler slipper ut.. NOX ++ 90% av dieselbilene der ute slipper ut ett røykteppe hver gang de tråker på gassen... Det er den Røyken som er skadelig Du har dette helt riktig, men det har blitt diskutert flere ganger her på TU at en nye bensinbil slipper ut langt mer sot partikler enn en nye diesel bil pga direkte innsprøytning og ingen krav om partikkelfilter. Om mann googler dette, det er ganske vel kjent - men verden fokusere kun på diesel. 1 Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Det kjører ikke bare traktorer der. Ca 60% av norges befolkning bor ikke i de store byene hvor NOx er et problem men de kjører bil. Hvis du skal tvinge alle disse til å kjøre bensin istedet for diesel vil du da øke CO2 utslippet uten noen merkbar gevinst i luftkvalitet. Bilene som helst bør kjøre diesel er også de som er sist i køen til å kunne byttes til elektrisk. Takk Sverre. Litt greit å få litt fakta på bordet. Der finnes faktisk trafikk utenom de største byene. Faktisk ganske mye trafikk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå