Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Siden det ikke er 3G U900 i storbyer tror jeg det nå kommer L900 på 10 MHz i Oslo og andre storbyer. G900 er jo nesten bare i bruk av eldre og IoT så de klarer seg nok på 5 MHz selv i Oslo.

Ser om man krysser av for planlagt på Telenor sitt dekningskart att store områder dekkes av enkelte sendere... Dette får meg til å tenke att det er L900 som kommer. Dette vil gi 4G+ med lavbånd. 10+10. Noen som har sett 20 MHz L2100 forresten? Telenor har vel 30 MHz UL+DL så man har 10 til U2100

M

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-376f9
Basert på finnsenderen.no og appen Network Cell Info, tipper jeg at Telia har følgende på tapetet:

På 900-båndet bruker de frekvensene mellom 935 og 945 MHz (angitt som nedlink) til 2G. Utenfor tettbygde strøk bruker de frekvensen 932,6 MHz og standard 5 MHz båndbredde til 3G. Tipper at de vil bruke samme senterfrekvens og båndbredde til 4G når 4G900 blir introdusert i byene. Etter hvert som 2G fases ut tipper jeg 935 MHz senter og 10 MHz båndbredde.

På 2100-båndet er migrering til 4G i full gang, ved at to 3G carriers på 2122 og 2127 MHz ofres til fordel for én carrier på 2125 MHz og 10 MHz båndbredde. Pussig nok skjer dette i full fart utenfor Oslo, men så snart du passerer bygrensa finner du ikke 4G2100 noe sted.

Det som er rart er at noen steder tas 3G ned, mens det fortsatt settes opp nye sendere med 3G. I området mellom Årnes og Halden er 3G snart fullstendig borte, mens det er kommet opp to nye sendere med 3G2100 her i Lillestrøm. (Åråsen stadion og Skjervagapet (litt vest for OBS!).)

Her er noen linker:

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...

På min jobb er det best 2G dekning, "Best" som i at vi har 2-3 streker på signalstyrken hos Telia. 3G er til pynt når den vises på displayet, og 4G er kjekt å ha, men gjør meg ikke for vant til tilstedeværelsen helt enda. Vi bruker nå samsung galaxy xcover 4 som har volte og vowifi. Jeg håper virkelig at telia kommer og monterer et par antenner rundt jobben min i Fredrikstad da vi er avhengig av å utføre samtaler og oppdatere kjørelistene på morgenen. Vi får ikke brukt pasient journalsystemet via wifi da sikkerhet står i fokus hos IT. :p

• Liker 1
Lenke til kommentar

På min jobb er det best 2G dekning, "Best" som i at vi har 2-3 streker på signalstyrken hos Telia. 3G er til pynt når den vises på displayet, og 4G er kjekt å ha, men gjør meg ikke for vant til tilstedeværelsen helt enda. Vi bruker nå samsung galaxy xcover 4 som har volte og vowifi. Jeg håper virkelig at telia kommer og monterer et par antenner rundt jobben min i Fredrikstad da vi er avhengig av å utføre samtaler og oppdatere kjørelistene på morgenen. Vi får ikke brukt pasient journalsystemet via wifi da sikkerhet står i fokus hos IT. :p

Har dere kontaktet Telia ang Pico eller Cel-fie?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...