SheldonC Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Ja da blir det norskeksamen igjen da, og lurer på litt rundt det. Jeg har fått tak i vg3 boka Intertekst av den videregånde skolen jeg kommer til å ta eksamen på, men er det nødvengig å kunne "alt" som står inni boka? Del 1 i boka handler om å skrive, analysere og fremføre tekster, og det tenker jeg at jeg burde kunne. Del 2 som handler om litterære tradisjoner fra 1850 til i dag (realisme, modernisme, nyromantikk, tradisjonalisme osv.). Og del 3 som handle om språk og kultur (nynorskens utvikling, nordiske språk, dialekter, samisk osv.). Er dette nødvendig å kunne veldig godt? skjønner at det er greit med en viss oversikt, men hvor god oversikt er nødvendig? Også er det noe jeg burde kunne fra vg1 og vg2 som kan være nyttig? Er det noe utenom pensumboka som burde læres? Lenke til kommentar
Krozmar Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 (endret) Du kan jo tolke litt selv av hva du trenger: Her er er en nynorsk eksamen i fra 2017 (Satt som hovedmål)... https://www.udir.no/contentassets/4e499fe97a4f4ad68f6bb54dfc007669/nor1211_nor1231_nor1218_nor1238_norsk_hovedmal_v17.pdf Del 2 velger man selv en oppgave, og det kan jo være så mangt.. Det er helt umulig å helgardere seg uten å kunne alt... Så det handler vel også om å kunne ha flaks i å få oppgaver man kan veldig godt... Endret 22. mai 2018 av Krozmar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå