Gå til innhold

Humanetikere hetses i 17 mai toget

Anbefalte innlegg

Så stusser kanskje flere av oss litt over at noen på død og liv skal bruke 17. mai til å markere (ikke)religiøs tilhørighet heller enn nasjonen. At de som valgte å gjøre dette ikke fikk den applausen de ønsket synes jeg således kanskje ikke er så skrekkelig rart:

De sluttet å klappe da vi gikk forbi. Det er en følelse jeg ikke har hatt siden barneskolen, omtrent som å bli valgt sist i gymmen, sier hun.

Nei det er nok mest du med dine elendige holdninger som "stusser" over dette. Din første reaksjon var at dette var løgn akkurat som om du er mannen til å gjennomskue noe som helst når du ikke engang klarer å se problemet ved at man som vanlig sekulær nordmann blir hetset offentlig.

Heldigvis er det noen med litt mer både i brystet og mellom øra enn andre:

Emilie Hesselberg (24) og ti andre humanetikere ble møtt med tilrop i megafon, vannkasting og latter i 17. mai-toget. Nå får forbundet 200.000 kroner av lokal gründer.

Men du syntes vel det er en uting å drive og gi penger til disse anti-krist som bryter seg inn i 17 mai toget? Deg sørgelig alene sammen med de hjernevaskede om det. Du skjønner kanskje selv at du skylder den jevne nordmann en beklagelse for en så utilgivelig idiotisk reaksjon som du viste her. Gå å skam deg.

Som så mange ganger før kommer du med fullstendig irrasjonelle tilsvar til det jeg skriver som mer eller mindre utelukkende går på mine angivelig "elendige holdninger", og manglende fyll "i brystet og mellom øra". Det er påfallende at du ikke heller denne gangen er i stand til å argumentere mot det jeg skriver, men igjen synker ned til personangrep og barnehageretorikk av typen "gå å skam deg". 

At du i tillegg påtar deg rollen å avkreve en unnskyldning på vegne av "den jevne nordmann", og mener det er "utilgivelig idiotisk" å være kritisk til en side av en historie, fremstår ikke rent lite komisk, noe du sikkert ser selv når pulsen synker og pusten går gjennom nesen. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville aldri trodd på noen republikaner som framla noe som helst uten bevis, men nå var det heldigvis ikke løgnaktige republikanere vi måtte forholde oss til men derimot en sunn humanist. Av den grunn tror jeg vi skylder oss selv å ta henne på alvor når det fremlegges en slik type bekymringmelding.

Altså...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så stusser kanskje flere av oss litt over at noen på død og liv skal bruke 17. mai til å markere (ikke)religiøs tilhørighet heller enn nasjonen. At de som valgte å gjøre dette ikke fikk den applausen de ønsket synes jeg således kanskje ikke er så skrekkelig rart:

Da du ikke virker helt oppdatert på 17.mai la meg informere om at vi har noe som heter borgertog(noen steder folketog), dette er hvor frivillige lag og foreninger i nærmiljøet viser seg fram for resten av befolkningen.

Målet med dette toget er ikke å feire landet selv men det som skjer i landet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville aldri trodd på noen republikaner som framla noe som helst uten bevis, men nå var det heldigvis ikke løgnaktige republikanere vi måtte forholde oss til men derimot en sunn humanist. Av den grunn tror jeg vi skylder oss selv å ta henne på alvor når det fremlegges en slik type bekymringmelding.

Altså...

Alle er ikke like troverdige, republikanere og løgn har vel nær sagt blitt ensbetydende. Det finnes på samme måte ikke belegg for å anse en gruppe humanister som forteller om sine opplevelser i ett 17 mai tog som løgnere.

Lenke til kommentar

Som så mange ganger før kommer du med fullstendig irrasjonelle tilsvar til det jeg skriver som mer eller mindre utelukkende går på mine angivelig "elendige holdninger", og manglende fyll "i brystet og mellom øra". Det er påfallende at du ikke heller denne gangen er i stand til å argumentere mot det jeg skriver, men igjen synker ned til personangrep og barnehageretorikk av typen "gå å skam deg". 

At du i tillegg påtar deg rollen å avkreve en unnskyldning på vegne av "den jevne nordmann", og mener det er "utilgivelig idiotisk" å være kritisk til en side av en historie, fremstår ikke rent lite komisk, noe du sikkert ser selv når pulsen synker og pusten går gjennom nesen. 

Du har ifra første post prøvd å undergrave troverdigheten i artikkelen og vært ubegrunnet mistroisk til det hele når det burde vært åpenbart at slikt må tas på alvor.  At det skal komme reaksjoner når man hører om slik kollektiv urettferdighet og respektløs omgang med trosfriheten og den personlige frihet vi har og fortsatt skal kunne ha til å ta slike valg i Norge er da en selvfølge. 

Jeg skjønner enda ikke hvor du kommer ifra her eller hva du vil med dette. Mulig du er religiøs og prater ifra i ditt syn ett konkurrerende tribalistisk ståsted, men da får du avklare det på en måte som ikke nedsnakker eller ufarliggjør offentlig uthenging av nordmenn ene og alene på grunnlag av livssyn. Det blir ekstra spesielt at humanister skal måtte utsettes for dette i ett sekulært samfunn og jeg tror de fleste andre av oss kan identifisere oss med den forulempede part.

Endret av Thoto79
Lenke til kommentar

Du har ifra første post prøvd å undergrave troverdigheten i artikkelen og vært ubegrunnet mistroisk til det hele når det burde vært åpenbart at slikt må tas på alvor. At det skal komme reaksjoner når man hører om slik kollektiv urettferdighet og respektløs omgang med trosfriheten og den personlige frihet vi har og fortsatt skal kunne ha til å ta slike valg i Norge er da en selvfølge.

Jeg skjønner enda ikke hvor du kommer ifra her eller hva du vil med dette. Mulig du er religiøs og prater ifra i ditt syn ett konkurrerende tribalistisk ståsted, men da får du avklare det på en måte som ikke nedsnakker eller ufarliggjør offentlig uthenging av nordmenn ene og alene på grunnlag av livssyn. Det blir ekstra spesielt at humanister skal måtte utsettes for dette i ett sekulært samfunn og jeg tror de fleste andre av oss kan identifisere oss med den forulempede part.

Det er lov å være litt kritisk, på flere områder. Jeg har påpekt at beskrivelsen i utgangspunktet virker for overdrevet. Å ikke kunne runde er eneste hjørne uten å hetses, hvert eneste år, virker ikke så veldig sannsynlig. Da tror jeg vi hadde hørt betraktelig mer om dette.

Videre har jeg påpekt at dette i følge hovedpersonene selv ikke virker å dreie seg om religiøse fanatikere, som du virker å tro, men en eller flere guttegjenger som synes det er litt gøy å terge de som bruker toget for å markere sin tro/fravær av tro.

Om noen truer religionsfriheten skal vi slå hardt ned på det men her virker det som du prøver å gjøre dette til noe helt annet enn det er.

Jeg forstår at det føles godt å kunne føre en ‘kamp mot religiøse ekstremister, men karakteristikkene dine innledningsvis fremstår rett og slett komiske når en faktisk leser saken.

Lenke til kommentar

Da du ikke virker helt oppdatert på 17.mai la meg informere om at vi har noe som heter borgertog(noen steder folketog), dette er hvor frivillige lag og foreninger i nærmiljøet viser seg fram for resten av befolkningen.

Målet med dette toget er ikke å feire landet selv men det som skjer i landet.

Godt mulig det. Jeg har aldri opplevd 17. Mai som en dag for å markere hvor en står med tanke på religiøsitet men mulig noen av dere har helt andre erfaringer. Jeg synes uansett ikke 17. Mai bør være en dag der en gjør et nummer ut av sin (manglende) religion elller tro.

Lenke til kommentar

Altså...

Alle er ikke like troverdige, republikanere og løgn har vel nær sagt blitt ensbetydende. Det finnes på samme måte ikke belegg for å anse en gruppe humanister som forteller om sine opplevelser i ett 17 mai tog som løgnere.

Hvem bestemmer hvilke personer vi skal tro blindt på, du?

Det finnes ingen ideologi hvor alle er 100% ærlige. Jeg gidder ikke å hisse meg opp for en rar historie som kan være falsk. De sier det skjer på 17 mai og de sier det skjer hvert eneste år. Da burde det ikke være vanskelig å filme hendelsen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem bestemmer hvilke personer vi skal tro blindt på, du?

Det finnes ingen ideologi hvor alle er 100% ærlige. Jeg gidder ikke å hisse meg opp for en rar historie som kan være falsk. De sier det skjer på 17 mai og de sier det skjer hvert eneste år. Da burde det ikke være vanskelig å filme hendelsen.

Integritet er ikke noe som rammer helt tilfeldig, det burde være lett å se i en tid hvor Trump får herje fritt med sannheten og samtidig tas i løgn daglig at ikke alle nødvendigvis er like troverdige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...