Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Win7 på en win 10 maskin

Anbefalte innlegg

Hei dere!

Jeg har akkurat kjøpt en brukt Accer X3-710 (2016) det er en mini/desktopp modell med win10.
Jeg vil gjerne ha win7 på denne. Så jeg satte i en HDD med win7 men fikk bare opp "Rebot and boot up your computer ved oppstart. Gikk in i bios og så at  harddisk var allerede satt som prioritet 1.
Er det slik at nyere hovedkort med 5011 prosessorsokkel ikke vil fungere med wind7?
Jeg har også en ganske ny SSd med win 7, kanskje jeg burde prøve den?

Noen som har kunnskap om dette?

Pc specs:
CPU   Intel core i3-6100 3.7 Ghz
RAM 4GB
System  64 bit basert

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som regel er Windows låst til hovedkortet, så det er ikke bare-bare å flytte rundt på en harddisk da installasjonen aldri vil kunne godkjennes uten en reaktivering fra MS sin side. 

Dessuten er vel ikke Win7 100% klargjort for UEFI? På tynn grunn med den uttalelsen, men Win7 begynner å dra på årene. Hvorfor bytte forresten? Win10 er jo ikke særlig ressurskrevende. Stabilt er det også

Lenke til kommentar

Som regel er Windows låst til hovedkortet,

Dette gjelder kun for tilfeller hvor en bruker OEM-lisensen som følger med mange maskiner. 

TS: Deter svært sjeldent det funker å putte en harddisk med Windows som funker på en maskin inn i en annen maskin / modell og forvente at det funker. Du bør reinstallere Windows 7.

Lenke til kommentar

Takk for superkjapt svar begge to!

Jeg har brukt hardisker om hverandre før, men da alle med win7. Det har gått elt fint.

Win10 gjør meg bare sint, og jeg vil ikke ha allt app surret.

Får prøve å reinnst. win 7 da...noen tips?

Lenke til kommentar

Liker å ha litt fred når jeg sitter med pc'n. Og ikke bli mast i hjel av oppgraderinger og personalopplysninger, uansett hva man skal gjøre. Og Win 10 kan man jo nesten ikke bruke frakobla jo...

Win7 har fin grafikk, er meget brukervennlig og har ikke det hysteriske app kjøret.

• Liker 1
Lenke til kommentar

App-kjør? Har brukt Win10 siden det kom ut, og Win8/8.1 før det igjen. Kan ikke helt klare å gjenkjenne meg i scenariet du beskriver.. Hovedpc'n hjemme har stått på i overkant av 190 timer uten restart, og hvis det er plagsomt har man en litt for travel kalender. På jobb plager restart og oppgradering av operativsystemet ikke meg heller.

Tror ikke jeg har en eneste app installert på pc'n heller. Det meste er tilgjengelig i vanlig programform.

Fordel med apper er at de oppdaterer seg selv.

Lenke til kommentar

Null problem å bruke Windows 10 frakoblet. Jeg har brukt Windows 10 siden det kom ut og er uten Internett 6 måneder i året. Har aldri hatt noen problemer med det. I tillegg har jeg satt Windows Update til kun å sjekke oppdatering når jeg vil, og ikke når OS'et vil det. Har Windows 10 Pro.

Lenke til kommentar

Ja, man kan kanskje skru av oppdatering på win 19 også

Du har mye mindre kontroll over slikt med Windows 10 Home enn med Windows 10 Pro.

Med "Home" er det stort sett begrenset til å angi et tidsrom i døgnet da oppdateringer ikke skal skje.

Utenom dette tidsrommet vil Windows installere oppdateringer og også restarte PC'en, dersom oppdateringen krever det.

Så det lønner seg å lagre halvferdige dokumenter og denslags ...

Lenke til kommentar

Som regel er Windows låst til hovedkortet,

Dette gjelder kun for tilfeller hvor en bruker OEM-lisensen som følger med mange maskiner. 

TS: Deter svært sjeldent det funker å putte en harddisk med Windows som funker på en maskin inn i en annen maskin / modell og forvente at det funker. Du bør reinstallere Windows 7.

Jeg fikk det til fra vista til win7 i mars 09.

Kjører win 10 på den nå, snart 10år uten å formatere.

Lenke til kommentar

Greia er at disse oppdateringene ofte saboterer innstallerte programmer. Så må du bruke tid på å slette disse igjen fo å få programmet til å fungere normalt igjen. Så veldig greit med win7 hvor du bare kan sperre oppdateringer. Det er ikke mulig på win10, og det er gjort med hensikt, mer privat overvåking osv. Nei det er mange gode grunner til å velge win 7

Lenke til kommentar

Nei det er mange gode grunner til å velge win 7

Når folk blant annet velger å utsette omstart som kommer på grunn av oppdateringer på maskinene sine blir disse maskinene en sikkerhetsrisiko så det er flere grunner til at Microsoft har lagt inn den funksjonen. I tillegg er det lagt inn en del tidsriktige sikkerhetsmekanismer i Windows 10 som ikke finnes i Windows 7 så det er flere gode grunner til å velge Windows 10.

Lenke til kommentar

Ikke vær naiv. allt handler om å tjene mest mulig penger.Hvor er egentlig konkurrentene til Microsoft...de kan gjøre som de vil.  De færreste av disse oppdateringene har med sikkerhet å gjøre. Dette er stor bisniss, overvåking, mer problemer-mer penger mentaliteten.

Fler som driver med musikkproduksjon, har måttet holde maskinene adskilt fra nettet for å holde os og programvare stabil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...