Jonanta Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Hei dere! Jeg har akkurat kjøpt en brukt Accer X3-710 (2016) det er en mini/desktopp modell med win10.Jeg vil gjerne ha win7 på denne. Så jeg satte i en HDD med win7 men fikk bare opp "Rebot and boot up your computer ved oppstart. Gikk in i bios og så at harddisk var allerede satt som prioritet 1.Er det slik at nyere hovedkort med 5011 prosessorsokkel ikke vil fungere med wind7?Jeg har også en ganske ny SSd med win 7, kanskje jeg burde prøve den? Noen som har kunnskap om dette? Pc specs:CPU Intel core i3-6100 3.7 GhzRAM 4GBSystem 64 bit basert Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Som regel er Windows låst til hovedkortet, så det er ikke bare-bare å flytte rundt på en harddisk da installasjonen aldri vil kunne godkjennes uten en reaktivering fra MS sin side. Dessuten er vel ikke Win7 100% klargjort for UEFI? På tynn grunn med den uttalelsen, men Win7 begynner å dra på årene. Hvorfor bytte forresten? Win10 er jo ikke særlig ressurskrevende. Stabilt er det også Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Som regel er Windows låst til hovedkortet, Dette gjelder kun for tilfeller hvor en bruker OEM-lisensen som følger med mange maskiner. TS: Deter svært sjeldent det funker å putte en harddisk med Windows som funker på en maskin inn i en annen maskin / modell og forvente at det funker. Du bør reinstallere Windows 7. Lenke til kommentar
Jonanta Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Takk for superkjapt svar begge to! Jeg har brukt hardisker om hverandre før, men da alle med win7. Det har gått elt fint. Win10 gjør meg bare sint, og jeg vil ikke ha allt app surret. Får prøve å reinnst. win 7 da...noen tips? Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 (endret) Du har sjekket at BIOS er satt til Legacy boot og ikke UEFI? Mest sannsynligvis var den Windows 7 versjonen brukt på en PC med Legacy Boot og MBR disk, ikke med UEFI og GPT disk, Endret 22. mai 2018 av Chavalito Lenke til kommentar
Jonanta Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Og dette kan man endre i bios? Skal sjekke dette neste gang. Inntil videre har jeg satt i orginaldisen igjen og blåser hue mitt på win 10 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Greit nok at man er vant til å bruke et OS over tid men det er litt bakstreversk å ikke gå over til nyere OS. Windows 7 er jo en sikkerhetsrisiko i seg selv. Lenke til kommentar
Jonanta Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Liker å ha litt fred når jeg sitter med pc'n. Og ikke bli mast i hjel av oppgraderinger og personalopplysninger, uansett hva man skal gjøre. Og Win 10 kan man jo nesten ikke bruke frakobla jo... Win7 har fin grafikk, er meget brukervennlig og har ikke det hysteriske app kjøret. 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 App-kjør? Har brukt Win10 siden det kom ut, og Win8/8.1 før det igjen. Kan ikke helt klare å gjenkjenne meg i scenariet du beskriver.. Hovedpc'n hjemme har stått på i overkant av 190 timer uten restart, og hvis det er plagsomt har man en litt for travel kalender. På jobb plager restart og oppgradering av operativsystemet ikke meg heller. Tror ikke jeg har en eneste app installert på pc'n heller. Det meste er tilgjengelig i vanlig programform. Fordel med apper er at de oppdaterer seg selv. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Null problem å bruke Windows 10 frakoblet. Jeg har brukt Windows 10 siden det kom ut og er uten Internett 6 måneder i året. Har aldri hatt noen problemer med det. I tillegg har jeg satt Windows Update til kun å sjekke oppdatering når jeg vil, og ikke når OS'et vil det. Har Windows 10 Pro. Lenke til kommentar
Jonanta Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 Ja, man kan kanskje skru av oppdatering på win 19 også Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Ja, man kan kanskje skru av oppdatering på win 19 også Du har mye mindre kontroll over slikt med Windows 10 Home enn med Windows 10 Pro. Med "Home" er det stort sett begrenset til å angi et tidsrom i døgnet da oppdateringer ikke skal skje. Utenom dette tidsrommet vil Windows installere oppdateringer og også restarte PC'en, dersom oppdateringen krever det. Så det lønner seg å lagre halvferdige dokumenter og denslags ... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Som regel er Windows låst til hovedkortet, Dette gjelder kun for tilfeller hvor en bruker OEM-lisensen som følger med mange maskiner. TS: Deter svært sjeldent det funker å putte en harddisk med Windows som funker på en maskin inn i en annen maskin / modell og forvente at det funker. Du bør reinstallere Windows 7. Jeg fikk det til fra vista til win7 i mars 09. Kjører win 10 på den nå, snart 10år uten å formatere. Lenke til kommentar
Jonanta Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Ok, jeg får gi win10 en sjangse. Skal jo stort sett bare bruke den til musikkproduksjon og ikke koblet til nettet... Noen som vet hvordan man skrur av oppdaterings maset på win10? Lenke til kommentar
Jonanta Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Greia er at disse oppdateringene ofte saboterer innstallerte programmer. Så må du bruke tid på å slette disse igjen fo å få programmet til å fungere normalt igjen. Så veldig greit med win7 hvor du bare kan sperre oppdateringer. Det er ikke mulig på win10, og det er gjort med hensikt, mer privat overvåking osv. Nei det er mange gode grunner til å velge win 7 Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Nei det er mange gode grunner til å velge win 7 Når folk blant annet velger å utsette omstart som kommer på grunn av oppdateringer på maskinene sine blir disse maskinene en sikkerhetsrisiko så det er flere grunner til at Microsoft har lagt inn den funksjonen. I tillegg er det lagt inn en del tidsriktige sikkerhetsmekanismer i Windows 10 som ikke finnes i Windows 7 så det er flere gode grunner til å velge Windows 10. Lenke til kommentar
Jonanta Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Ikke vær naiv. allt handler om å tjene mest mulig penger.Hvor er egentlig konkurrentene til Microsoft...de kan gjøre som de vil. De færreste av disse oppdateringene har med sikkerhet å gjøre. Dette er stor bisniss, overvåking, mer problemer-mer penger mentaliteten. Fler som driver med musikkproduksjon, har måttet holde maskinene adskilt fra nettet for å holde os og programvare stabil. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Betal for pro versjon av win 10, da kan du selv velge. Jeg har andre metoder til å blokkere winup på mine home maskiner. Siste var 14.5.18. Lenke til kommentar
Jonanta Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 Betal for pro versjon av win 10, da kan du selv velge. Jeg har andre metoder til å blokkere winup på mine home maskiner. Siste var 14.5.18. Hvor mye koster det? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 https://prisguiden.no/produkt/microsoft-windows-10-pro-64-bit-norsk-237161 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå