Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Anbefalte innlegg

Hei.

Har bestilt bredbånd fra telenor som skal kobles på den

29. mai. Når jeg bestilte så spurte de om jeg ville ha router

eller bruke egen. Jeg har fått en av min far, Jensen lynx 5000. Bredbåndet kommer via telefonlinje, og er ekstremt

dårlig kapasitet der jeg bor.

Men uansett, så lurer jeg på litt siden jeg er ganske ny innen dette området.

Må jeg ha et modem? Og eventuelt hvorfor?

Fungerer det kun med en router som man plugger i veggen

(telefonlinjen)?

Eller må jeg bestille "multimodem" fra telenor for å få dette til å funke? Tenkte å ha alt klart til de kobler på så jeg har internett så fort som mulig..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Ja, du får vanlig modem fra Telenor, så må du i tillegg ha din egen router. De fleste leverandører vil gjerne prakke på deg router også, gjerne med integrert modem (er vel dette de kaller multimodem?)  og fakturere grovt for dette. Ofte tar de leie også...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Du må ha modem for å modulere og demodulere mellom analoge og digitale signaler.

 

Routeren fra Telenor har innebygget WiFi opp til 1300 Mbit/s hastighet og koster 595 kroner.

 

Si at du også skal ha fasttelefon, siden de skal prakke på deg linjeleie. Vil de ikke gi deg fasttelefon, så kan du forhandle deg frem til å ikke betale linjeleien.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Siden linjene er så dårlige vil det aldri oppleves noen glede med en bra kostbar router...

Ja, linjeleien er dyr og man kan ofte få fasttelefon ved å betale en tikroning mer pr. mnd. Men om behovet er helt fraværende har det liten vits. Forøvrig har jeg bekjente i samme situasjon og de har brukt fasttelefonen som indikator på hvilken kvalitet linjene holder. Er det mye skurring i telefonen og internett er ustabilt er det ofte feil i telefonstolpene rundt forbi i nabolaget. Det at de faktisk har hatt fasttelefonen som kan indikere hva/hvor feilen ligger har de spart store summer på feilsøking. De har fasttelefon fra Telenor og internett via Homenet. Homenet er katastrofale på kundeservice og feilsøking.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Okei.

Så man kan likså greit bare bestille deres "multimodem"?

For som jeg skjønte det nå så får jeg ingenting annet en beskjed når de har koblet på telefonlinjen i sentralen..

Har du noe annet modem du kan bruke?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Er multimodem en router og modem i ett?

Du trenger ikke betale noe ekstra for multimodem om de kan tilby vanlig modem gratis. Du har jo allerede en vanlig trådløs router du kan bruke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er multimodem en router og modem i ett?

 

Du trenger ikke betale noe ekstra for multimodem om de kan tilby vanlig modem gratis. Du har jo allerede en vanlig trådløs router du kan bruke.

Kunne ikke finne noen informasjon på Telenor sine sider som bekrefter det du sier.

Lenke til kommentar

Hvis det er Telenor som skal levere bør du ikke forvente å få linja i løpet av de  første månedene de lover.

 

Foreldrene mine fikk tilbud om å gå over fra NGT til Telenor og dessverre sa de ja. De skulle koble om 8 Mai. NGT linjen forsvant jeg byttet til Telenors modem ingen Internett.

 

Snakket med kundeservice de ba meg ta strømmen til modemet de fik fortsatt kontakt med et modem så det er tydelig at montøren har gjordt en feil. Har snakket med kundeservise 4 ganger etter det, de lover og lyver og pr. i dag den 22. er linjen fortsatt ikke oppe å går.

 

Så i morgen ber vi Telenor dra til Helvete der de hører hjemme og går over til fiber som kraftleverandøren leverer.

Lenke til kommentar

 

Er multimodem en router og modem i ett?

 

Du trenger ikke betale noe ekstra for multimodem om de kan tilby vanlig modem gratis. Du har jo allerede en vanlig trådløs router du kan bruke.

Kunne ikke finne noen informasjon på Telenor sine sider som bekrefter det du sier.

 

 

Telenor tilbyr multimodem til halv pris ved nykjøp og oppsalg ved behov. Utenom det er det ordinære priser som gjelder. Da typisk 1990 kr for et Zyxel multimodem. Det kan være det er noen kampanjer ute og går, så ring inn til KS på 915 05000 innenfor Telenor KS sine åpningstider (08-20), og de bør kunne hjelpe deg. Kanskje du til og med får et gratis multimodem? ;)

Lenke til kommentar

Huff, dette hørtes ikke bra ut...

Forstår frustrasjonen, og håper jeg slipper det.

Venta lenge nok nå.. Hadde lett gått for fiber om

det var et alternativ.

 

Canal Digital bygger enda ut fiber, sjekk om de kan tilby noe :)

Lenke til kommentar

Hvis det er Telenor som skal levere bør du ikke forvente å få linja i løpet av de  første månedene de lover.

 

Foreldrene mine fikk tilbud om å gå over fra NGT til Telenor og dessverre sa de ja. De skulle koble om 8 Mai. NGT linjen forsvant jeg byttet til Telenors modem ingen Internett.

 

Snakket med kundeservice de ba meg ta strømmen til modemet de fik fortsatt kontakt med et modem så det er tydelig at montøren har gjordt en feil. Har snakket med kundeservise 4 ganger etter det, de lover og lyver og pr. i dag den 22. er linjen fortsatt ikke oppe å går.

 

Så i morgen ber vi Telenor dra til Helvete der de hører hjemme og går over til fiber som kraftleverandøren leverer.

Hvorfor gikk dere ikke over til fiber før dere sa opp linjen?

Samme kunne dere gjort med NGT, om dere er så avhengige av linjen

 

Når jeg skulle flytte inn i min leilighet så bestilte jeg fra NGT og de klarte aldri å levere, etter en lang tid ga jeg opp og bestilte fra Telenor, som leverte på 2 uker, som avtalt

Har nå hatt Telenor i 16 år, så det lønner seg ha være kundevennlig

Lenke til kommentar

Hvis det er Telenor som skal levere bør du ikke forvente å få linja i løpet av de  første månedene de lover.

 

Foreldrene mine fikk tilbud om å gå over fra NGT til Telenor og dessverre sa de ja. De skulle koble om 8 Mai. NGT linjen forsvant jeg byttet til Telenors modem ingen Internett.

 

Snakket med kundeservice de ba meg ta strømmen til modemet de fik fortsatt kontakt med et modem så det er tydelig at montøren har gjordt en feil. Har snakket med kundeservise 4 ganger etter det, de lover og lyver og pr. i dag den 22. er linjen fortsatt ikke oppe å går.

 

Så i morgen ber vi Telenor dra til Helvete der de hører hjemme og går over til fiber som kraftleverandøren leverer.

 

Er det fiber eller xDSL du snakker om her? Uansett: Telenor har en Alltid På Nett-garanti, så hvis dere ringer tilbake til KS, kan dere få 15 gb ekstra data per mobilabo på opp til 5 mobilabo i fem dager, i tillegg til halve månedsprisen på bredbåndet refundert. Jeg vil anbefale deg å ringe inn og høre om muligheten til å få brukt Alltid På Nett-garantien. Klarer de fortsatt ikke å levere bredbånd, så er det reklamasjonssak.

 

Har selv aldri hatt store problemer med Telenors KS. Synes derimot at de har Norges beste KS hva gjelder telekomselskaper (lengst åpningstid, serviceinnstilte, de lytter på det jeg har å si som kunde etc).

Endret av 3WS5X885
Lenke til kommentar

Uansett: Telenor har en Alltid På Nett-garanti, så hvis dere ringer tilbake til KS, kan dere få 15 gb ekstra data per mobilabo på opp til 5 mobilabo i fem dager, i tillegg til halve månedsprisen på bredbåndet refundert. Jeg vil anbefale deg å ringe inn og høre om muligheten til å få brukt Alltid På Nett-garantien. Klarer de fortsatt ikke å levere bredbånd, så er det reklamasjonssak.

Telenor er vanskelige, man må ha telenor avtale (Ikke tidligere djuice eller andre underlevrandører f.eks talkmore)

Halve prisen må man oppgi personnummer, kundenr, telefonnummer, grunn og kontonummer hvis de skal gi deg det.

 

Har man først tegnet avtale med internetlevrandør bortfaller aldri oppsigelsegebyret selv om det er levrandørens sin feil. Fordi telenor har hatt kostnader som de må dekke inn.

Så håper ikke telenor er vanskelige, men min erfaringer er de er det. Ofte må man ringe flere ganger fordi de på kundeservice ikke sitter på fullmakt å gi deg verken datapakke eller pengene i retur de må ta saken videre og beregnet svartid er 1-2 uke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

 

Er multimodem en router og modem i ett?

 

Du trenger ikke betale noe ekstra for multimodem om de kan tilby vanlig modem gratis. Du har jo allerede en vanlig trådløs router du kan bruke.

Kunne ikke finne noen informasjon på Telenor sine sider som bekrefter det du sier.

 

 

Telenor tilbyr multimodem til halv pris ved nykjøp og oppsalg ved behov. Utenom det er det ordinære priser som gjelder. Da typisk 1990 kr for et Zyxel multimodem. Det kan være det er noen kampanjer ute og går, så ring inn til KS på 915 05000 innenfor Telenor KS sine åpningstider (08-20), og de bør kunne hjelpe deg. Kanskje du til og med får et gratis multimodem? ;)

 

Du svarer ikke på det som det blir spurt om. Du virker som om du jobber for Telenor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...