Hanne Løvik Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Foreslår modulbasert flytende modell som tåler bølger.Moss Maritime kaster seg inn i teknologikappløpet for flytende solkraft (Ekstra) Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 "For disse selskapene er forankring og bølgehåndtering en utfordring, mens norske offshore-selskaper som Moss Maritime har stor kompetanse på dette området, sier Thorud til TU." Som en talsmann for hybride løsninger på havet burde jeg være mer optimist enn jeg er til løsningen som presenteres her. Selvsagt kan dette fungere på innsjøer, men ikke på havet. Utenfor Vest Afrika er dønningene lange og anlegget er designet for denne type dønninger, men hverken her eller andre steder er en garantert fint vær og lange dønninger. Sannsynligheten er stor for at det kommer en storm i løpet av året, og hele stasen blir en ruinhaug. Markedet er stort for de som lykkes med hybride anlegg på havet, men konseptet jeg har jobbet med i 15 år har større muligheter for å overleve orkaner. Utgangspunktet er et bølgekraftverk av typen "Oppskylling". Skal konstruksjoner overleve på åpent hav må det være store dimensjoner, noe oljeriggene er et bevis på. Har en først laget et bølgekraftverk er det ikke noe i veien for å plassere vindturbiner på konstruksjonen. Bølgekraftverket kan også fungere som god beskyttelse for et fiskeoppdrettsanlegg, og algeproduksjon er en 4. mulighet. Jeg har også syslet med tanken å kombinere med solpaneler, men trolig vil kostnadene overstige inntektene da bølgene vil skylle over anlegget i orkan, og en må ganske høyt for at solpanelene skal overleve. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Teoretisk sett grei løsning, praktisk sett helt på tryne. Man må jo ansette flere hundre mennesker bare for å holde panelene reine og det må gjøre med ferskvann og ikke havvann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå