Gå til innhold

Tesla halverer leveringstiden på Model 3


Anbefalte innlegg

Haha

Men Musk har jo rett. Trump ble valgt som en motreaksjon på en "Establishment" som oppleves som virkelighetsfjern, ikke tar folks problemer på alvor, og feilinformerer og villeder.

 

At Trump er enda mer løgnaktig enn media igjen endrer ikke på poenget. Trump var flink og klarte å lure folk til å tro at han var anti-Establishment selv om han i utgangspunktet er så Establishment som man kan bli, og han klarte det fordi folk ønsket en motstemme mot de etablerte miljøene.

 

Det samme ser man nå også hos demokratene, der Bernie Sanders som ikke engang er demokrat er den mest populære kandidaten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Det å klare å øke produksjonen fra 0 biler til 5000 per uke på 1 år er ikke kraftig økning i produksjon av biler.

For det første er det ikke på ett år, og for det andre er det faktisk en kraftig økning. I Q3 2017 produserte de 220 biler, og Q4 2017 1550, og i Q1 2018 8180 biler (Wikipedia). Med 5000 biler i uken vil de produsere 20000 biler i kvartalet.

 

Det er definisjonen av kraftig økning det, lille venn.

 

Hvis du har holdt på i 1 år og det virker veldig dårlig fortsatt så er det feilet. Da skulle Tesla gjort noe mer tradisjonelt i starten og så automatisert mer over tid. Ikke begynne på utrolig masse automatisering og så skalere tilbake og begynne med midlertidige løsninger. Fordi Tesla trodde de var så mye mer fremtidsrettet og smartere enn Toyota.

De har ikke feilet, da de blant annet produserer flere biler enn noen annen elbil-produsent.

 

Joda, de har nå snart holdt på i et år. Bygget opp alt, men slite å bruke produksjonslinje de har laget. Så den kraftige økningen i produksjon har tatt myyye lengre tid enn planlagt og er derfor ikke en kraftig økning lengre.

 

Tesla sin produksjon av Model 3 har vært mislykket jo. Helt klart.

 

Troller du eller? Jeg har nettopp dokumentert den kraftige økningen i produksjon, og så påstår du at det ikke er en kraftig økning?

 

Tesla produserer flere Model 3 i uken enn Nissan produserer Leaf, for faen.

 

At de ligger etter skjema (egentlig foran det opprinnelige skjema) betyr ikke at de har feilet, og spesielt ikke når de produsere flere elbiler enn noen andre.

 

Tenk om VAG eller Toyota hadde 2x forsinkelse på produksjon av en bil.....

De har iallfall hatt lange forsinkelser:

 

http://europe.autonews.com/article/20140630/ANE/306309948/toyotas-new-prius-hybrid-delayed-6-months

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha

Men Musk har jo rett. Trump ble valgt som en motreaksjon på en "Establishment" som oppleves som virkelighetsfjern, ikke tar folks problemer på alvor, og feilinformerer og villeder.

 

At Trump er enda mer løgnaktig enn media igjen endrer ikke på poenget. Trump var flink og klarte å lure folk til å tro at han var anti-Establishment selv om han i utgangspunktet er så Establishment som man kan bli, og han klarte det fordi folk ønsket en motstemme mot de etablerte miljøene.

 

Det samme ser man nå også hos demokratene, der Bernie Sanders som ikke engang er demokrat er den mest populære kandidaten.

Musk kritiserer media, ikke den politiske eliten. Begge har brukt media for å fremme seg selv og sine interesser, men syter når journalister stiller kritiske og helt legitime spørsmål. Kanskje også Musk bør få hjelp av noen russiske troll?
Lenke til kommentar

 

 

Haha

Men Musk har jo rett. Trump ble valgt som en motreaksjon på en "Establishment" som oppleves som virkelighetsfjern, ikke tar folks problemer på alvor, og feilinformerer og villeder.

 

At Trump er enda mer løgnaktig enn media igjen endrer ikke på poenget. Trump var flink og klarte å lure folk til å tro at han var anti-Establishment selv om han i utgangspunktet er så Establishment som man kan bli, og han klarte det fordi folk ønsket en motstemme mot de etablerte miljøene.

 

Det samme ser man nå også hos demokratene, der Bernie Sanders som ikke engang er demokrat er den mest populære kandidaten.

 

Musk kritiserer media, ikke den politiske eliten. Begge har brukt media for å fremme seg selv og sine interesser, men syter når journalister stiller kritiske og helt legitime spørsmål. Kanskje også Musk bør få hjelp av noen russiske troll?

 

Eh, poenget er at mainstream-media representerer den politiske eliten. Det vil si at medie-eliten og den politiske eliten er to sider av samme sak.

 

Bare se på hvordan mainstream-media aktivt gikk inn for å sabotere for Bernie Sanders til fordel for Establishment-kandidaten Clinton. Vi husker for eksempel hvordan CNNs Donna Brazile innrømmet å ha gitt debattspørsmål til Clinton på forhånd for at hun skulle få forberedt seg bedre.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

 

 

 

Haha

Men Musk har jo rett. Trump ble valgt som en motreaksjon på en "Establishment" som oppleves som virkelighetsfjern, ikke tar folks problemer på alvor, og feilinformerer og villeder.

 

At Trump er enda mer løgnaktig enn media igjen endrer ikke på poenget. Trump var flink og klarte å lure folk til å tro at han var anti-Establishment selv om han i utgangspunktet er så Establishment som man kan bli, og han klarte det fordi folk ønsket en motstemme mot de etablerte miljøene.

 

Det samme ser man nå også hos demokratene, der Bernie Sanders som ikke engang er demokrat er den mest populære kandidaten.

Musk kritiserer media, ikke den politiske eliten. Begge har brukt media for å fremme seg selv og sine interesser, men syter når journalister stiller kritiske og helt legitime spørsmål. Kanskje også Musk bør få hjelp av noen russiske troll?
Eh, poenget er at mainstream-media representerer den politiske eliten. Det vil si at medie-eliten og den politiske eliten er to sider av samme sak.

 

Bare se på hvordan mainstream-media aktivt gikk inn for å sabotere for Bernie Sanders til fordel for Establishment-kandidaten Clinton. Vi husker for eksempel hvordan CNNs Donna Brazile innrømmet å ha gitt debattspørsmål til Clinton på forhånd for at hun skulle få forberedt seg bedre.

Når ble Musk politisk? Han er ikke Peter Thiel.
Lenke til kommentar

 

Tenk om VAG eller Toyota hadde 2x forsinkelse på produksjon av en bil.....

De har iallfall hatt lange forsinkelser:http://europe.autonews.com/article/20140630/ANE/306309948/toyotas-new-prius-hybrid-delayed-6-months
De? Samarbeider VW og Toyota? Hvor mange Prius-kunder hadde betalt tusenvis av kr i reservasjonsdepositum to-tre år i forveien? Seks mnd. er uansett lite i Musk-målestokk.
Lenke til kommentar

 

Min i3 må inn på service for å få oppdateringer i alle fall. Den er jo nyere enn Tesla Model S, som kom i 2012.

Men du kan nevne hvilke produsenter utover Tesla som har OTA-oppdateringer, kanskje? Jeg har ikke hørt om noen.

 

Nå kjenner jeg ikke til i3, men mine 2 siste bimmere har jeg oppdatert selv. Av det jeg kjenner til har ingen av de hatt kritiske oppdateringer jeg har trengt dog, så bare QoL oppdateringer.

Her er artikkel som viser til at BMW pushet ut en oppdatering til noen millioner biler med en sårbarhet tilbake i 2015: https://securityledger.com/2015/02/bmw-fixes-connecteddrive-flaw-with-over-the-air-patch/ 

 

redigert:

mercedes 2012: https://www.extremetech.com/extreme/125621-mercedes-benz-over-the-air-car-updates

Graver jeg mer finner jeg nok flere, men det er 2 vertfall.

 

 

BMW har etter det jeg kjenner til, kun en gang kjørt en kritisk oppdatering OTA, og det var når de hadde denne sikkerhetsbristen med keyless-funksjonen som kunne hackes. Da var det viktigere å få gjort oppdateringen, enn å kalle inn bilene til service etter normale rutiner, og få tatt det "in house". Så ja, de kan gjøre dette, men velger å gjøre det mer på gamlemetoden. Høres mer ut som en "lock in"-rutine for å få kunden til å velge et originalt serviceverksted fremfor å ta bilen til tredjepartsverksted.

 

Tesla har foreløpig en annen måte å "locke" kundene ved reparasjoner og service, men det blir en annen diskusjon, så stopper det sporet...

 

Denne lanseringen er vel kun tåkelegging av all støyen siden første Tesla 3 startet marerittet og produksjonsvanskene har stått i kø (igjen).

 

Hvordan de skal kunne produsere enda flere biler når de enda ikke klarer målene satt når første Model 3 forlot samlebåndet, til problemene rundt et halvt år senere, høres nærmest ut som et moderne mirakel.

 

Får håpe at de klarer dette om ikke annet en for konkurransen sin skyld.

 

Virker som de har fått opp farten nå, og produserer så det suser sammenlignet med andre fabrikker. Uansett, de har ihvertfall hatt den mest ekspansive veksten som noen bilfabrikk har gjort hittil, og de er enda ikke ferdige. Er sikkert et lite mirakel, men jammen har de klart det, om enn litt forsinket. Og siden planen er å fortsatt øke på, så antar jeg at det fremdeles er godt med muligheter for fortsatt ekspanderende vekst. 

 

 

 

 

Musk hevder den vil bli 15 prosent raskere og bedre å kjøre enn en BMW M3, i tillegg til at den vil «slå alt i sin klasse på banen».

 

Det er en test jeg gjerne skulle sett, så langt ser det ut som om tesla bare lar folk teste dragrace mot andre biler. Og en test på bane ville jo si mye mer om hvor godt bilen faktisk er skrudd sammen. Ingen tvil om at modell 3 vil vinne ett kort dragrace mot en M3, men at den kan slå en M3 på bane...det hadde vært artig å se.

Den er sikkert raskere enn M3 fra 0-100km/t. Men sier at den er bedre å kjøre enn M3, tror ikke Mr. Musk har kjørt M3 ennå. Hvorfor tror han MB og Audi ikke klare ta M3 den sportslig kjøre egenskap.

 

 

På hvilket grunnlag kan du si at Musk ikke har testet en M3? Han har da alltid vært glad i raske biler, så vil tro det e veldig sanndynlig at han har prøvd en.

 

Og med den TC-en de har fått utviklet til TMS og TMS, og som sikkert er videreført og kanskje forbedret på TM3, så burde den klare veldig greit å unngå den hjulspinnen som endel/alle fossilbiler sliter mer eller mindre med. Selv om den veier mer, så er og tyngdepunktet gunstigere plassert, så tror ikke den er veldig mye dårligere i sving.

 

Er dog at å påstå de skal være klare å gjøre P-utgaven bedre enn BMW M3 i dens paradegren, skal mye til. Umulig er det ikke, men om Tesla klarer å få det til, så blir jeg imponert. Mektig imponert.

 

 

Dette er jo noe helt annet. Ja, BMW har ConnectedDrive, og Mercedes sitt proprietære system, men dette benyttes jo ikke til oppdateringer av bilens programvare aktivt. De kan foreksempel ikke endre bilens oppsett, legge til funksjoner etc. Ja, du kan få oppdateringer til bilens informasjonssystem, som kart etc, men ikke kritiske komponenter som motorstyring, bremser etc.

Det med OTA opptateringer er et tveegget sverd. Ikke alle er så glade i at bilen plutselig får endriger over natten. Erfaringer fra PCer er at oppdateringer, spesiellt de kritiske kan være riktig så ubeleilige. Nå kan nok sikkert akkurat det mitigeres ved å gjøre alt valgfritt, men det fungerer ikke om det skal oppdateres kritiske ting.

 

Og når vi er inne på kritiske oppdateringer. Har du tenkt over at du er prisgitt hvor godt tesla greier å holde på kryptosertifikatene sine. Skulle de lekke ut kan kritiske funksjoner i bilene settes ut av spill av en angriper. Tenk deg et angrep hvor en utpresser kompromitterer store deler av teslas bilflåte, så kræsjer noen få av de slik at det ser ut som ulykker, men har i forkant sent utpressingsbrev til tesla...

 

Privatlivet ditt er også prisgitt at bilprodusentene ikke finner det formålstjenelig å monetisere kundemassen sin. (Og dette er ikke bare tesla, men gjelder nesten alt av bilmerker nå)

 

Så, selv om det sikkert er behagelig å ha en slik grad av konnektivitet er den ikke uten betenkeligheter. Og ja, mulighetene for å bli kompromittert finnes i flere biler enn bare teslas, men det er de som har gått lengst i å med viten og vilje legge opp softwaren slik at det ikke er vanntette skott mellom kritiske og ikke-kritiske systemer.

 

 

Det er fordeler og ulemper med begge fremgangsmåter. Styrken med fremgangsmåten til Tesla, er at endringene kommer så snart de er utviklet og klar, og ikke når bilen skal inn til service. Men selvsagt en fare med hacking. Dog lurer jeg på om ikke faren er større i et system som ikke konstant overvåkes og som oppdateres sjeldent.

 

Om jeg liker at bilen er konstant monitorert? Nei. Men jeg forstår at vi går der, mens de planlegges for full autonomi en gang i fremtiden. I mellomtiden får vi ta de positive sidene med konnektiviteten, og heller fortsatt stille kritiske spørsmål ettersom endringer kommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fordeler og ulemper med begge fremgangsmåter. Styrken med fremgangsmåten til Tesla, er at endringene kommer så snart de er utviklet og klar, og ikke når bilen skal inn til service. Men selvsagt en fare med hacking. Dog lurer jeg på om ikke faren er større i et system som ikke konstant overvåkes og som oppdateres sjeldent.

 

Om jeg liker at bilen er konstant monitorert? Nei. Men jeg forstår at vi går der, mens de planlegges for full autonomi en gang i fremtiden. I mellomtiden får vi ta de positive sidene med konnektiviteten, og heller fortsatt stille kritiske spørsmål ettersom endringer kommer.

Man kan velge om man vil dele informasjon med Tesla. Og man må godkjenne SW-oppdateringene. Sånn sett kan man velge selv om man vil delta i konnektiviteten.
Lenke til kommentar

 

Eh, poenget er at mainstream-media representerer den politiske eliten. Det vil si at medie-eliten og den politiske eliten er to sider av samme sak.

 

Bare se på hvordan mainstream-media aktivt gikk inn for å sabotere for Bernie Sanders til fordel for Establishment-kandidaten Clinton. Vi husker for eksempel hvordan CNNs Donna Brazile innrømmet å ha gitt debattspørsmål til Clinton på forhånd for at hun skulle få forberedt seg bedre.

Når ble Musk politisk? Han er ikke Peter Thiel.

 

Det ble han ikke. Det er heller ikke poenget. Poenget er opprøret mot Establishment, enten det er politikere, media eller annet. Poenget er hvordan Establishment også prøver å bekjempe "outsiderne".

 

Misforstår du med vilje eller?

 

 

 

Tenk om VAG eller Toyota hadde 2x forsinkelse på produksjon av en bil.....

De har iallfall hatt lange forsinkelser:http://europe.autonews.com/article/20140630/ANE/306309948/toyotas-new-prius-hybrid-delayed-6-months

 

De? Samarbeider VW og Toyota? Hvor mange Prius-kunder hadde betalt tusenvis av kr i reservasjonsdepositum to-tre år i forveien? Seks mnd. er uansett lite i Musk-målestokk.

 

Misforstår du med vilje igjen eller? Det var et eksempel på en av de etablerte som hadde forsinkelser. Det virket som du trodde at det bare er Tesla som har forsinkelser.

 

Depositum er irrelevant da man får det tilbake hvis man trekker bestillingen hos Tesla. Det er først når man bekrefter bestillingen at den er låst.

 

Seks måneder er jo ganske lang tid, men Tesla ligger faktisk foran den opprinnelige produksjonsplanen for Model 3. Men ja, de ligger etter det nyere målet om 10000 biler i uka som ble satt til desember 2017. Det er fem måneder siden.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar
Tesla er ikke i noe mer vanskelig situasjon enn de har vært i hvert eneste kvartal hittil. Tesla er faktisk i den beste situasjonen de noensinne har vært i, ettersom veien til profitt og positiv kontantstrøm endelig er overkommelig, uten å hente inn mer penger.

 

Umulig når folk bare mener profesjonelle finansrapporter er tull. Åpenbart ikke noe poeng i å diskutere med deg da du benekter sannheten.

 

Du mener og Tesla er i sin beste situasjon noensinne samtidig som de ble nedgradert... Jeg mener hva skal en engang si. Du kommer til å si at Tesla går bedre enn noensinne uansett hva som skjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Troller du eller? Jeg har nettopp dokumentert den kraftige økningen i produksjon, og så påstår du at det ikke er en kraftig økning?

 

Tesla produserer flere Model 3 i uken enn Nissan produserer Leaf, for faen.

 

At de ligger etter skjema (egentlig foran det opprinnelige skjema) betyr ikke at de har feilet, og spesielt ikke når de produsere flere elbiler enn noen andre.

 

Tenk om VAG eller Toyota hadde 2x forsinkelse på produksjon av en bil.....

De har iallfall hatt lange forsinkelser:

 

http://europe.autonews.com/article/20140630/ANE/306309948/toyotas-new-prius-hybrid-delayed-6-months

 

Tesla har en fabrikk. Den har X maks kapasitet. Rask økning i produksjon betyr at du raskt nærmer deg den maks prosenten. 

 

Og målet er 10.000 per uke i slutte av 2018 som nok ikke er maks engang. Om med dagens mål vil de har brukt 1 år på å nå 50% av maks produksjon. Det er ikke raskt. Første planen tilsa 50% etter et halvt år. Og de er nå på 38%.

 

 

Du sammenligner ikke like forsinkelser her. Priusen ble forsinket i utviklingen, ikke produksjonen. At ting blir forsinket i utvikling er selvfølgelig vanlig.

 

 

Ellers så lager Toyota 90 millioner biler i året. så Tesla sine 100.000-200.000 per år er ganske søtt til sammenligning, det er det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det ble han ikke. Det er heller ikke poenget. Poenget er opprøret mot Establishment, enten det er politikere, media eller annet. Poenget er hvordan Establishment også prøver å bekjempe "outsiderne".

 

Misforstår du med vilje eller?

 

 

Staten California gir Musk masse fordeler. Derfor holder han til i staten California. Den politiske eliten må nødvendigvis styre denne staten basert på din logikk. Dermed så støtter den politiske eliten i California Musk. Videre er LA Times basert i LA i California og siden de åpenbart er styrt av den politiske eliten så støtter de og  Musk. Så når de publiserer artikler om at Musk ikke har nok penger for 2018 hva skjer med logikken din da?

 

 

Det er vanlig at selskaper angriper media når de er kritiske til dem. Trist, men vanlig. Musk er og i den kategorien.

 

 

LA Times hadde en kritisk artikkel om Disney World i Anaheim. Etter det ville ikke Disney ha dem nær noe Disney relatert.

 

Det handler ikke om anti-establishment. Det handler om penger. Selvfølgelig ønsker Musk å diskreditere alle som ikke er positive til han. Og det er problematisk. Om folk lyver bør det selvfølgelig påpekes, men ikke om de bare skriver noe som er kritisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ellers så lager Toyota 90 millioner biler i året. så Tesla sine 100.000-200.000 per år er ganske søtt til sammenligning, det er det.

Wow, 90 millioner biler i året! Jeg trodde det fantes andre bilselskaper også? (9 millioner er mer riktig.)

 

Nå er forøvrig produksjonstakten til Tesla oppe på ca 268.000 per år. Ved utgangen av 2019 er de trolig nærmere 580.000 biler per år.

Lenke til kommentar

Tror de har noe virksomhet i CA også.

Tesla har tre store fabrikker. Bilfabrikken ligger i Fremont, California, batterifabrikken ligger i Sparks, Nevada, og solcellefabrikken ligger i Buffalo, New York.

 

I tillegg eier Tesla diverse selskaper spredt utover. Blant annet et tooling-selskap i Michigan og et selskap for produksjonsutstyr som ligger i Tyskland. Og så har de så klart butikker og service-sentre spredt utover store deler av verden.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

 

 

Staten California gir Musk masse fordeler. Derfor holder han til i staten California. 

 

 

 

 

 

Ehm, gigafactory 1 ligger i Nevada.. 

 

Hvor mange Teslaer ruller ut av gigafactory 1?

 

 

Ingen, men i deler "ruller" det mange ut. Poenget var bare at STORE deler av Tesla ligger utenfor CA som du mente var så viktig. 

Lenke til kommentar

CA støtter definitivt ikke Tesla:

http://www.businessinsider.com/tesla-stock-price-california-state-government-bailing-out-2017-7?r=US&IR=T&IR=T

 

Og fant denne og:

"The states of Nevada, New York, and California have indeed all offered Tesla various forms of tax breaks and concessions in order to draw the company to develop operations (or expansions) in those states"

https://cleantechnica.com/2018/02/18/tesla-subsidized-whats-truth-claims-tesla-spacex-elon-musk-wealth-exist-subsidies/

 

Selv om den føderale regjeringen under Trump ikke støtter fornybar og EV så mye, så er det mange stater som gjør det. Og åpenbart opererer Tesla i de statene som støtter dem mest.

 

Så basert på gjeldende logikk støtter og NY Times Tesla :)

Lenke til kommentar

 

Ellers så lager Toyota 90 millioner biler i året. så Tesla sine 100.000-200.000 per år er ganske søtt til sammenligning, det er det.

Wow, 90 millioner biler i året! Jeg trodde det fantes andre bilselskaper også? (9 millioner er mer riktig.)

 

Nå er forøvrig produksjonstakten til Tesla oppe på ca 268.000 per år. Ved utgangen av 2019 er de trolig nærmere 580.000 biler per år.

 

9 millioner er nok mer riktig ja.

 

Tesla hadde 100K Model S og X og fortsetter sånn ca med det. Det er så langt laget 30K Model 3. Det er ikke helt 270K, men ok. Og langt unna 580K. Som vanlig liker du å spekulere.

 

Jeg tror Toyota vil lage 15 millioner biler i 2019. Der 5 av dem er elektriske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...