Gå til innhold

Tesla halverer leveringstiden på Model 3


Anbefalte innlegg

 

Nettopp, og Model S sprengte poengskalaen til Consumer Reports in sin tid. Model S er altså en meget solid bil.

 

Tesla sin produksjon går jo ikke bra. Tesla skulle liksom revolusjonere bilproduksjon med MYE mer automatisering enn alle andre. Dette var ikke vellykket og skapte mye problemer. Musk sine egen ord på nasjonal TV i USA. Tesla sin produksjon er fortsatt mye mer automatisert enn Toyota sin, og Toyota sin er fortsatt mye bedre.

Hvor mange elbiler har Toyota produsert igjen? Åja...

 

Jo, Tesla sin produksjon går bra. De produserer flere elbiler enn noen annen produsent, og de jobber aktivt med automatisering. At de møter på problemer underveis er helt naturlig, men midlertidige problemer er ikke det samme som å feile.

 

I tillegg vokser produksjonstakten kraftig. Noe slike som deg påstod at de aldri ville klare.

 

At Musk sa at de tok i bruk for stor grad av automatisering på et for tidlig tidspunkt betyr ikke at de gir opp å automatisere i større grad.

 

Overvurdering av aksjer er problematisk uansett hvem det skjer med, men det skjer ikke med noen andre bilmerker. Så derfor er det "bare galt når det skjer med Tesla" fordi det bare skjer mer Tesla. Det er ingen stor konspirasjon her. Sannheten er så enkel.

Per i dag vet vi ikke om aksjen er overvurdert eller ikke fordi vi ikke vet om Tesla vil nå alle målene sine, og i hvilken grad de vil gjøre det. Du vet heller ikke om andre bilmerker er overvurdert eller ikke fordi du ikke vet hva som vil skje med dem heller.

 

Akkurat nå er det et stort skifte på gang i bilindustrien, og bilprodusenter som virker solide i dag kan komme bakpå hvis de ikke kaster seg på elbil-toget tidsnok, og plutselig er de ikke så solide lenger.

 

Faktum er at Tesla er helt i tet når det gjelder elbiler, og det gir dem et enormt forsprang. De har mulighet til å etablere seg som en av de største hvis de spiller kortene sine riktig. Men selv om de måtte ende opp som mer av en nisjeprodusent så vil det være store penger i det også.

 

Du lider vist av den vrangforestilling at aksjekursen faktisk er et objektivt mål og at man kan måle grad av over/undervurdering objektivt. Slik er det ikke. All aksjehandel er i stor grad styrt av følelser og irrasjonelle beslutninger.

 

Det er bare å se på hvordan "analytikere" treffer med analysene sine. Hint: De treffer ikke særlig bra. Man kan like gjerne sette seg ned og kaste terning.

 

Om du tror du kan gå i retten og si at "det var bare underholdning" "det var bare for tull" og så en ting ok, så forstår du IKKE hvordan retten fungerer. Underholdningsprogram kan ikke presentere og gjøre hva de vil bare fordi det er underholdningsprogram.

Jeg anbefaler deg å lese tidligere kommentarer om denne saken. Dommeren selv ble blant annet sitert.

 

Model S sprengte skalen hos CR? Men Tesla med sine to modeller havnet altså på 37 poeng. Så om S fikk 110 poeng, hvor mange minuspoeng fikk X for å havne på totalt 37? Du kan prøve å være litt seriøs da. Jeg linket en kilde som sier den ikke er så bra og så kommer du her og sier den sprenger skalaen.... Det er så åpenbart at du lyver.

 

Hvor mange biler produserer Toyota? Åja.... Det har ikke noe å si om bilen er elektrisk eller ikke. Toyota er mye bedre til å bygge biler. Tror du at når en bygger elektriske biler så blir de bygget totalt annerledes enn andre biler? 

 

Jeg påstod aldri at Tesla ikke ville klare 5000 biler per uke. Og produksjonstakten øker ikke kraftig nei. Den er bak skjema.

 

Nei Tesla gir nok ikke opp automatisering, men jeg sier bare at det fungerer dårligere enn hva Toyota gjør og satsingen har helt klart feilet. Brukt masse penger på noe som ikke funker. 

 

Prøv å se på andre bilmerkes omsetning vs aksjekurs og så Tesla og kom og så at vi "ikke vet om andre bilmerker er overvurdert"

 

 

Skal jeg fortelle en historie? Etter andre verdenskrig tok USA alle Tyskland sine bilfabrikker av verdi. Alle folkene i Tyskland som hadde peiling på bil. Tok det med hjem til USA. Tyskland i ruiner. I dag er Volkswagen som var så elendig at USA ikke ville ha dem verdens største bilprodusent. Og USA ble også slått av Japan. Et annet land de slo i krigen. USA var LATTERLIG langt foran Tyskland og Japan. Og nå dominerer Tyskland og Japan bilindustrien.

 

Tyskland/Sveits har og vært ledende innen elektronikk i over 100 år. Spesielt den type som er i biler.

 

Og du forteller med at Tesla skal komme og liksom bare overkjøre Tyskland og Japan? Og har enormt forsprang? Lov å drømme.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg prøver å forklare for deg er at om aksjekursen stuper, så er *ikke* Tesla nær konkurs. Aksjekursen har absolutt ingen direkte innvirkning på selskapet. Det er først om de skulle ha behov for en emisjon at det har noen betydning.

 

(Det du kunne sagt er at OM Tesla skulle komme nær en konkurs, så vil aksjekursen stupe. Da har du riktig rekkefølge på virkning og årsak.)

 

Ja hvem bryr seg om regnskap. Om regnskapene tilsier at du har 3000 på konto, vil gå 500 i minus og skal betale lån og investere for 4000 så betyr ikke det at du er 1500 i minus. Neida. Selv om Moodys sier det så er det ikke sånn, neida. Fordi bare det Musk twittrer er sannheten. Og alt annet er galt.

 

http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-tesla-bonds-20180331-story.html

 

Ominously, the report said the $3.4 billion in cash and securities Tesla had at the end of 2017 was "not adequate to cover" its normal operations and production increases.

 

En påminnelse om at fordi Musk twittrer noe så er det ikke sant:

Musk tweeted it "looks like" the Model 3 could hit an annual production rate of 240,000 vehicles, or 5,000 a week, by the end of December.

 

5000 per uke i slutten av desember ja? Desember 2018? :p

 

Using robots for functions that other car companies have concluded are better done by humans is causing many of the Model 3's quality problems, he said.

 Tesla does not have plenty of cash.
 
That fact creates an uncomfortable dilemma for Musk. Tesla must hit up the capital markets once again for billions more in cash, or curtail its aggressive plans.
 
Så jo Tesla trenger penger. Og hvis aksjene stuper får de ikke penger. Og da går de konkurs. Så enkelt. Eller de kan la være å investere også, da har de nok penger forsåvidt.
 
La meg minne på at produksjonsmålet for Model 3 så langt etter "planen" har en forsinkelse på 100%. 100% forsinkelse, men "ingen problemer". Husk, ingen problemer :)
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja hvem bryr seg om regnskap. Om regnskapene tilsier at du har 3000 på konto, vil gå 500 i minus og skal betale lån og investere for 4000 så betyr ikke det at du er 1500 i minus. Neida. Selv om Moodys sier det så er det ikke sånn, neida. Fordi bare det Musk twittrer er sannheten. Og alt annet er galt.

Regnskapene viser verken hvor mye penger du vil trenge i fremtiden, eller hvor mye penger du vil få inn. Dermed viser de ikke den nødvendige informasjonen for å vurdere om Tesla trenger mer penger.

 

http://www.latimes.com/business/autos/la-fi-hy-tesla-bonds-20180331-story.html

 

Ominously, the report said the $3.4 billion in cash and securities Tesla had at the end of 2017 was "not adequate to cover" its normal operations and production increases.

 

En påminnelse om at fordi Musk twittrer noe så er det ikke sant:

Musk tweeted it "looks like" the Model 3 could hit an annual production rate of 240,000 vehicles, or 5,000 a week, by the end of December.

 

5000 per uke i slutten av desember ja? Desember 2018? :p

 

Using robots for functions that other car companies have concluded are better done by humans is causing many of the Model 3's quality problems, he said.

 Tesla does not have plenty of cash.

 

That fact creates an uncomfortable dilemma for Musk. Tesla must hit up the capital markets once again for billions more in cash, or curtail its aggressive plans.

 

Så jo Tesla trenger penger. Og hvis aksjene stuper får de ikke penger. Og da går de konkurs. Så enkelt. Eller de kan la være å investere også, da har de nok penger forsåvidt.

Tesla hadde 2,7 mrd i slutten av Q1, og det mest sannsynlige utfallet er noe ala at de brenner 250 mill USD i Q2, får inn 750 mill i Q3 og så får inn 1 mrd i Q4. Samtidig skal de bruke nesten 2,3 mrd i capex og betale tilbake omkring 300 mill i lån. Da kan de ved slutten av Q4 ha omkring 1,6 mrd USD i kontanter. Dette går helt fint.

 

Det Moodys antar er at Tesla vil fortsette å brenne penger, selv når produksjonen av Model 3 økes. Altså i stedet for å få inn penger så tror de pengene fortsatt vil renne ut. Dette er relativt idiotisk, men hvis man tror på Moody så står man jo så klart helt fritt til å shorte Tesla.

 

La meg minne på at produksjonsmålet for Model 3 så langt etter "planen" har en forsinkelse på 100%. 100% forsinkelse, men "ingen problemer". Husk, ingen problemer :)

Ingen tvil om at produksjonen av Model 3 har vært betydelig forsinket. Det er snakk om ca 6 måneders forsinkelse på dette tidspunktet. Men nå er de oppe på ca 4000/uke, altså omkring 80% av målet. Allerede er de nok ved så høy produksjon at de vil kunne gå med profitt, spesielt når produksjonen av performance-utgaven starter opp.
Lenke til kommentar

Model S sprengte skalen hos CR? Men Tesla med sine to modeller havnet altså på 37 poeng. Så om S fikk 110 poeng, hvor mange minuspoeng fikk X for å havne på totalt 37? Du kan prøve å være litt seriøs da. Jeg linket en kilde som sier den ikke er så bra og så kommer du her og sier den sprenger skalaen.... Det er så åpenbart at du lyver.

Jeg vet ikke hvordan Consumer Reports sin liste over totalscore er lagt opp, men med mindre man er en innbitt Tesla-hater som ignorerer alt som kan tolkes positivt for Tesla sin del så er det velkjent at Model S sprenget skalaen i sin tid:

 

https://www.consumerreports.org/cro/cars/tesla-model-s-p85d-earns-top-road-test-score

 

Sitat: "The all-wheel-drive Tesla Model S P85D sedan performed better in our tests than any other car ever has, breaking the Consumer Reports Ratings system."

 

Og: http://money.cnn.com/2017/07/25/technology/consumer-reports-tesla-model-s/index.html

 

Hvor mange biler produserer Toyota? Åja.... Det har ikke noe å si om bilen er elektrisk eller ikke. Toyota er mye bedre til å bygge biler. Tror du at når en bygger elektriske biler så blir de bygget totalt annerledes enn andre biler?

Det har noe å si om bilen er elektrisk eller ikke, noe blant annet GM har funnet ut. Og Nissan som liksom skal være den tradisjonelle bilprodusenten som klarer å få ut mange elbiler ligger godt bak Tesla.

 

Jeg påstod aldri at Tesla ikke ville klare 5000 biler per uke. Og produksjonstakten øker ikke kraftig nei. Den er bak skjema.

Eh, hvabehager? Hva slags logikk er det? Produksjonstakten øker ikke kraftig fordi den er bak skjema?! Så de produserer ikke stadig flere biler, og økningen går ikke raskt mener du?

 

Vel, strengt tatt ligger de foran skjema i forhold til den opprinnelige planen, men...

 

Nei Tesla gir nok ikke opp automatisering, men jeg sier bare at det fungerer dårligere enn hva Toyota gjør og satsingen har helt klart feilet. Brukt masse penger på noe som ikke funker.

Hvordan kan du påstå at det har feilet når de ikke engang er ferdig?

 

Prøv å se på andre bilmerkes omsetning vs aksjekurs og så Tesla og kom og så at vi "ikke vet om andre bilmerker er overvurdert"

Så var det dette med vekst da. Ligger de andre bilselskapene an til en eventyrlig vekst? Har de så mange hundretusener av forhåndsbestillinger og enorm etterspørsel at det vil ta lang tid å levere til alle som ønsker en bil?

 

Nei.

 

Skal jeg fortelle en historie? Etter andre verdenskrig tok USA alle Tyskland sine bilfabrikker av verdi. Alle folkene i Tyskland som hadde peiling på bil. Tok det med hjem til USA. Tyskland i ruiner. I dag er Volkswagen som var så elendig at USA ikke ville ha dem verdens største bilprodusent. Og USA ble også slått av Japan. Et annet land de slo i krigen. USA var LATTERLIG langt foran Tyskland og Japan. Og nå dominerer Tyskland og Japan bilindustrien.

 

Tyskland/Sveits har og vært ledende innen elektronikk i over 100 år. Spesielt den type som er i biler.

 

Og du forteller med at Tesla skal komme og liksom bare overkjøre Tyskland og Japan? Og har enormt forsprang? Lov å drømme.

En fin historie, men hva har den med saken å gjøre?

 

I dag overkjører Tesla både Tyskland og Japan, for ingen av dem har klart å levere elbiler på samme måte som Tesla. Det eneste vi har er fagre løfter.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Det Moodys antar er at Tesla vil fortsette å brenne penger, selv når produksjonen av Model 3 økes. Altså i stedet for å få inn penger så tror de pengene fortsatt vil renne ut. Dette er relativt idiotisk, men hvis man tror på Moody så står man jo så klart helt fritt til å shorte Tesla.

Man bør helt klart alltid høre på Moody's. De traff jo så fantastisk bra da de friskmeldte bankene like før finanskrisen!

Lenke til kommentar

Er ikke  du samme personen som sa du kan planlegge å få profitt? Så tenk litt over det. Om Tesla ha en plan for hvor mye penger de kommer til å tjene og hvor mye penger de kommer til å bruke, kan det tenke at Moodys ser på denne planen? Og finner ut at det ikke vil gå med dagens penger? Nei, nei det er nok ikke mulig.

 

Dette går helt fint Moodys er idioter og folk på norske forum har alle master i finans.

 

Helt idiotisk å tro at Tesla ikke følger alle planene sine. Tross alt bare en 100% utsettelse på sitt Tesla 3 delmål. Basically null problem. Alt etter planen. +/- 100%.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ikke  du samme personen som sa du kan planlegge å få profitt? Så tenk litt over det. Om Tesla ha en plan for hvor mye penger de kommer til å tjene og hvor mye penger de kommer til å bruke, kan det tenke at Moodys ser på denne planen? Og finner ut at det ikke vil gå med dagens penger? Nei, nei det er nok ikke mulig.

 

Dette går helt fint Moodys er idioter og folk på norske forum har alle master i finans.

 

Helt idiotisk å tro at Tesla ikke følger alle planene sine. Tross alt bare en 100% utsettelse på sitt Tesla 3 delmål. Basically null problem. Alt etter planen. +/- 100%.

Man kan planlegge ja. Man kan lage en plan - en strategi - for hvordan man skal oppnå overskudd. Så går det ikke 100% som planlagt, men det er da man har backup-løsninger og alternative planer.

 

Moody's så sikkert også på planene til alle bankene de friskmeldte like før finanskrisen!

Lenke til kommentar

Electric car pushes boundaries of performance and efficiency; reliability a question

 

Fin link du har der. Kanskje du ikke fikk det med deg, men jeg linket en "realiability" test. Du forstår vel godt at den scorer rimelig lavt der?

 

Det å klare å øke produksjonen fra 0 biler til 5000 per uke på 1 år er ikke kraftig økning i produksjon av biler. 

 

Hvis du har holdt på i 1 år og det virker veldig dårlig fortsatt så er det feilet. Da skulle Tesla gjort noe mer tradisjonelt i starten og så automatisert mer over tid. Ikke begynne på utrolig masse automatisering og så skalere tilbake og begynne med midlertidige løsninger. Fordi Tesla trodde de var så mye mer fremtidsrettet og smartere enn Toyota.

 

Tesla overkjører Tyskland og Japan ja. Morsomt. Så ser du forskjellen i kvalitet på tyske japanske og amerikanske biler. Tesla inkludert. De er ikke i nærheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke  du samme personen som sa du kan planlegge å få profitt? Så tenk litt over det. Om Tesla ha en plan for hvor mye penger de kommer til å tjene og hvor mye penger de kommer til å bruke, kan det tenke at Moodys ser på denne planen? Og finner ut at det ikke vil gå med dagens penger? Nei, nei det er nok ikke mulig.

De tror ikke på planen. Og det er greit - alle har lov til å ha en mening. Men det er en *mening* vi snakker om - *ikke* en fasit.

 

Helt idiotisk å tro at Tesla ikke følger alle planene sine. Tross alt bare en 100% utsettelse på sitt Tesla 3 delmål. Basically null problem. Alt etter planen. +/- 100%.

Det er ikke sånn at alt som er forsinket alltid vil være mer forsinket. F.eks om toget skulle vært på stasjonen for 5 eller 30 minutter siden, så er det ikke nok grunn til å konkludere at det aldri vil komme. Etter all sannsynlighet kommer toget nærmere og nærmere, og det kan rulle inn på stasjonen når som helst.

 

Det samme gjelder produksjonesmålene til Tesla. De jobber med saken og er nå på omkring 80% av målet. Når det får til de siste 20% så er de i mål.

Lenke til kommentar

Nei det handler ikke om tro eller mening. Det er fakta. Les LA Times artikkelen.

 

Selvfølgelig er det ikke slik at de alltid vil være forsinket, men du klassifiserer 100% forsinkelse som null problem som bare er latterlig. Om en oljeplattform tar 2x så lang tid regnes det som katastrofe. Om et veiprosjekt tar 2x så lang tid så hagler kritikken. Om Tesla bruker 2x så lang tid så er det ingen problem og bare en mindre forsinkelse? Du prøver ikke engang å være objektiv. Det er klart de har hatt store problemer. Som Musk selv har innrømmet. Selv om fansene ikke vil innrømme det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei det handler ikke om tro eller mening. Det er fakta. Les LA Times artikkelen.

Det er fakta at Moodys mener at Tesla trenger å hente inn mer penger, men det er ikke fakta at Tesla trenger å hente inn mer penger.

 

Om du ikke klarer å se forskjellen så vet jeg ikke om jeg klarer å forklare det for deg.

Selvfølgelig er det ikke slik at de alltid vil være forsinket, men du klassifiserer 100% forsinkelse som null problem som bare er latterlig. Om en oljeplattform tar 2x så lang tid regnes det som katastrofe. Om et veiprosjekt tar 2x så lang tid så hagler kritikken. Om Tesla bruker 2x så lang tid så er det ingen problem og bare en mindre forsinkelse? Du prøver ikke engang å være objektiv. Det er klart de har hatt store problemer. Som Musk selv har innrømmet. Selv om fansene ikke vil innrømme det.

Det er så klart kjipt at produksjonstakten er så langt bak skjema. Men sånt skjer. Det skjedde på Roadster, det skjedde på Model S, det skjedde på Model X, og nå har det også skjedd på Model 3. Jeg trodde ikke forsinkelsen ville bli så stor, om Model 3 ville bli forsinket, men sånn er det. Ting går ikke alltid som planlagt.

 

Heldigvis har Tesla masse penger på konto, så konsekvensene er trolig bare at Tesla kunne hatt en ekstra mrd på konto ved slutten av 2018, enn det de kommer til å ha.

Lenke til kommentar

Det å klare å øke produksjonen fra 0 biler til 5000 per uke på 1 år er ikke kraftig økning i produksjon av biler.

For det første er det ikke på ett år, og for det andre er det faktisk en kraftig økning. I Q3 2017 produserte de 220 biler, og Q4 2017 1550, og i Q1 2018 8180 biler (Wikipedia). Med 5000 biler i uken vil de produsere 20000 biler i kvartalet.

 

Det er definisjonen av kraftig økning det, lille venn.

 

Hvis du har holdt på i 1 år og det virker veldig dårlig fortsatt så er det feilet. Da skulle Tesla gjort noe mer tradisjonelt i starten og så automatisert mer over tid. Ikke begynne på utrolig masse automatisering og så skalere tilbake og begynne med midlertidige løsninger. Fordi Tesla trodde de var så mye mer fremtidsrettet og smartere enn Toyota.

De har ikke feilet, da de blant annet produserer flere biler enn noen annen elbil-produsent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei det handler ikke om tro eller mening. Det er fakta. Les LA Times artikkelen.

 

Selvfølgelig er det ikke slik at de alltid vil være forsinket, men du klassifiserer 100% forsinkelse som null problem som bare er latterlig. Om en oljeplattform tar 2x så lang tid regnes det som katastrofe. Om et veiprosjekt tar 2x så lang tid så hagler kritikken. Om Tesla bruker 2x så lang tid så er det ingen problem og bare en mindre forsinkelse? Du prøver ikke engang å være objektiv. Det er klart de har hatt store problemer. Som Musk selv har innrømmet. Selv om fansene ikke vil innrømme det.

Om en platform bruker 2x lengre tid på grunn av uforutsett vær, tekniske problemer, ulykker, etc. er det forståelig.

Om et veiprosjekt tar 2X lengre tid, grunnet ny byggemetode, vanskelig terreng, vær, leverandørkonkurs, etc, erdet forståelig.

Om Tesla bruker 2x lengre tid for å prøve å "hel"automatisere prosessen, er det veldig forståelig.

Tesla kunne istedet ha produsert fossilbiler med standard produksjonsmetode. Men da hadde ingen brydd seg. Bensin/diesel er ut.

 

Musk har nok på sin CV som skaper tillit til sine mål og lovnader. Haterne ignorerer alle bragder og flytter fokus til nye "problemområder" når deres tidligere utsagn eller spådommer bommes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei det handler ikke om tro eller mening. Det er fakta. Les LA Times artikkelen.

Det er fakta at Moodys mener at Tesla trenger å hente inn mer penger, men det er ikke fakta at Tesla trenger å hente inn mer penger.

 

Om du ikke klarer å se forskjellen så vet jeg ikke om jeg klarer å forklare det for deg.

Selvfølgelig er det ikke slik at de alltid vil være forsinket, men du klassifiserer 100% forsinkelse som null problem som bare er latterlig. Om en oljeplattform tar 2x så lang tid regnes det som katastrofe. Om et veiprosjekt tar 2x så lang tid så hagler kritikken. Om Tesla bruker 2x så lang tid så er det ingen problem og bare en mindre forsinkelse? Du prøver ikke engang å være objektiv. Det er klart de har hatt store problemer. Som Musk selv har innrømmet. Selv om fansene ikke vil innrømme det.

Det er så klart kjipt at produksjonstakten er så langt bak skjema. Men sånt skjer. Det skjedde på Roadster, det skjedde på Model S, det skjedde på Model X, og nå har det også skjedd på Model 3. Jeg trodde ikke forsinkelsen ville bli så stor, om Model 3 ville bli forsinket, men sånn er det. Ting går ikke alltid som planlagt.

 

Heldigvis har Tesla masse penger på konto, så konsekvensene er trolig bare at Tesla kunne hatt en ekstra mrd på konto ved slutten av 2018, enn det de kommer til å ha.

 

Og jeg skal forklare det enkelt.

 

Tesla har lån med forfallsdato, disse må betales: Fakta

Tesla har utgifter i forhold til produksjon som du vet å kjøpe deler og betale folk lønn: Fakta

Tesla har planer om å investere mer penger i utvidelse av produksjon: Fakta.

 

Disse 3 overstiger pengereservene til Tesla: Fakta

 

 

Hvis de kutter i investeringer, eller plutselig tjener masse penger, eller får inn penger så går det derimot ok. Men det er ikke en "mening" Det er fakta.

 

Ja, ting går ikke alltid som planlagt. Og når ting ikke gjør så får du problemer. Så da sier jeg Tesla har problemer. Du er derimot uenig og mener de ikke har problemer. Det finnes jeg latterlig, da de beviselig har problemer og er i en vanskelig situasjon. Musk var på landsdekkende TV i USA og sa det. Men likevel benekter du det faktum. Og jeg forstår det ikke. Hvordan skader det deg å innrømme at de er i en vanskelig situasjon?

 

Vanskelig situasjon betyr ikke konk, det betyr bare vanskelig. Ingenting mer, eller mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det å klare å øke produksjonen fra 0 biler til 5000 per uke på 1 år er ikke kraftig økning i produksjon av biler.

For det første er det ikke på ett år, og for det andre er det faktisk en kraftig økning. I Q3 2017 produserte de 220 biler, og Q4 2017 1550, og i Q1 2018 8180 biler (Wikipedia). Med 5000 biler i uken vil de produsere 20000 biler i kvartalet.

 

Det er definisjonen av kraftig økning det, lille venn.

 

Hvis du har holdt på i 1 år og det virker veldig dårlig fortsatt så er det feilet. Da skulle Tesla gjort noe mer tradisjonelt i starten og så automatisert mer over tid. Ikke begynne på utrolig masse automatisering og så skalere tilbake og begynne med midlertidige løsninger. Fordi Tesla trodde de var så mye mer fremtidsrettet og smartere enn Toyota.

De har ikke feilet, da de blant annet produserer flere biler enn noen annen elbil-produsent.

 

Joda, de har nå snart holdt på i et år. Bygget opp alt, men slite å bruke produksjonslinje de har laget. Så den kraftige økningen i produksjon har tatt myyye lengre tid enn planlagt og er derfor ikke en kraftig økning lengre.

 

Tesla sin produksjon av Model 3 har vært mislykket jo. Helt klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei det handler ikke om tro eller mening. Det er fakta. Les LA Times artikkelen.

 

Selvfølgelig er det ikke slik at de alltid vil være forsinket, men du klassifiserer 100% forsinkelse som null problem som bare er latterlig. Om en oljeplattform tar 2x så lang tid regnes det som katastrofe. Om et veiprosjekt tar 2x så lang tid så hagler kritikken. Om Tesla bruker 2x så lang tid så er det ingen problem og bare en mindre forsinkelse? Du prøver ikke engang å være objektiv. Det er klart de har hatt store problemer. Som Musk selv har innrømmet. Selv om fansene ikke vil innrømme det.

Om en platform bruker 2x lengre tid på grunn av uforutsett vær, tekniske problemer, ulykker, etc. er det forståelig.

Om et veiprosjekt tar 2X lengre tid, grunnet ny byggemetode, vanskelig terreng, vær, leverandørkonkurs, etc, erdet forståelig.

Om Tesla bruker 2x lengre tid for å prøve å "hel"automatisere prosessen, er det veldig forståelig.

Tesla kunne istedet ha produsert fossilbiler med standard produksjonsmetode. Men da hadde ingen brydd seg. Bensin/diesel er ut.

 

Musk har nok på sin CV som skaper tillit til sine mål og lovnader. Haterne ignorerer alle bragder og flytter fokus til nye "problemområder" når deres tidligere utsagn eller spådommer bommes.

 

Det er ikke forståelig om en platform eller veiprosjekt tar 2x så lang tid. Leser du engang nyheter? Ser du hva som skjer når en plattform eller byggeprosjekt går så langt over angitt tid? Stortingspresidenten gitt nettopp av pga byggeprosjekt som overskred kostnader og tid med god margin.

 

Hvis du gjør noe nytt, ja da skal planen ha med det og du skal fullføre ca på tiden. 2x er katastrofalt dårlig for et prosjekt. 

 

Haterne ignorerer alle bragder? Du ignorer at prosjektet så langt har gått elendig og de har hatt enorme problemer og hele måten de gjorde prosjektet på var utrolig dårlig. Og kaller det "forståelig". Det er du som ignorerer ting når du kommer med slikt. Ikke jeg.

 

 

Det er sånn sett greit nok at Tesla ofte er forsinket og ikke klarer å møte mål, men når folk mener at med en gang Musk sier noe så skjer det så blir det bare dumt. Beviselig så pleier ikke Tesla å nå målene sine i tide. Men hver gang et nytt mål kommer så er en hærskare med folk helt sikre på at de kommer til å nå målene sine. Det er ulogisk og lite rasjonelt.

 

Tenk om VAG eller Toyota hadde 2x forsinkelse på produksjon av en bil..... 

 

Det er helt klart en stor forskjell i ekspertise og erfaring mellom de etablerte merkene og Tesla. Og det ser vi tydelig. Tesla prøver mye nytt og eksperimentelt som er bra, selv om det bare har fungert sånn greit nok til nå da. Roboter var visstnok ikke helt klare til å ta over alt enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla har lån med forfallsdato, disse må betales: Fakta

Det er ikke fakta. Det er ganske sannsynlig at det blir utfallet for gjelden som forfaller i november 2018 (230 mill USD), men gjelden som forfaller i mars 2019 (920 mill USD) er mer usikker. Dette er gjeld som kan innløses i aksjer, om kreditoren ønsker.

 

For gjelden som forfaller i november 2018 så er innløsningsprisen 560 USD/aksje, så for at det skal lønne seg for kreditoren må altså aksjekursen være over 560 USD. Det virker usannsynlig.

 

Mens for gjelden som forfaller i mars 2019, så er innløsningsprisen 360 USD. Denne gjelden er egentlig ganske sannsynlig at vil bli løst ut med aksjer, ettersom aksjekursen trolig er over 360 neste år.

 

Uansett hva som skjer med gjelden, så er det ikke *fakta* at denne gjelden må komme ut av kontantbeholdningen til Tesla.

Tesla har utgifter i forhold til produksjon som du vet å kjøpe deler og betale folk lønn: Fakta

Enig. Det som derimot ikke er sikkert er akkurat hvor stor utgifter Tesla vil ha på dette området.

Tesla har planer om å investere mer penger i utvidelse av produksjon: Fakta.

Dette er et faktum, ja. Planen er å bruke maks ytterligere 2,345 mrd USD.

 

Disse 3 overstiger pengereservene til Tesla: Fakta

Jeg kan være med på at denne også er fakta.

 

Hvis de kutter i investeringer, eller plutselig tjener masse penger, eller får inn penger så går det derimot ok. Men det er ikke en "mening" Det er fakta.

Det er ikke fakta at Tesla må hente inn mer penger, som du har sagt tidligere. Men ja, det stemmer at fremtidige utgifter overstiger kontantbeholdningen, noe som er tilfelle for alle selskaper, gitt lang nok tidshorisont.

 

Men om Tesla ikke begynner å tjene penger så er det overveiende sannsynlig at de vil måtte hente inn mer penger i 2018. 

Ja, ting går ikke alltid som planlagt. Og når ting ikke gjør så får du problemer. Så da sier jeg Tesla har problemer. Du er derimot uenig og mener de ikke har problemer. Det finnes jeg latterlig, da de beviselig har problemer og er i en vanskelig situasjon. Musk var på landsdekkende TV i USA og sa det. Men likevel benekter du det faktum. Og jeg forstår det ikke. Hvordan skader det deg å innrømme at de er i en vanskelig situasjon?

 

Vanskelig situasjon betyr ikke konk, det betyr bare vanskelig. Ingenting mer, eller mindre.

Tesla er ikke i noe mer vanskelig situasjon enn de har vært i hvert eneste kvartal hittil. Tesla er faktisk i den beste situasjonen de noensinne har vært i, ettersom veien til profitt og positiv kontantstrøm endelig er overkommelig, uten å hente inn mer penger.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...