Gå til innhold

Tesla halverer leveringstiden på Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hele poenget med Model 3 var å gi en innstegsmodell for "fattigfolket" til rundt $30-35 000 / 300 000 NOK for de som ikke hadde råd til en Model S. Om modellen plutselig skal koste hundre tusen ekstra bare pga ekstrautstyr så faller hele poenget bort. Da kan man bare kjøpe Model S.

Standard det. Lag en modell og putt pakker på. Så kommer du i butikken. Selger anbefaler ekstrautstyr. Så ender du opp på mye høyere pris. Og da sier selger "nei men nå er prisen blitt på nivå men modellen over, skulle ikke bare gått for den istedenfor?" Og plutselig går du ut av butikken med å ha kjøpt en bil for en del mer enn du planla når du gikk inn. Dette er standard salgstriks blant bilprodusenter.

 

 

CR og C&D har avdekket store bremseproblemer.

Dette viste seg å være en bug i firmware til ABSen. Skal fikses innen noen dager.

 

Ja fordi Tesla er supre biler uten problemer, bare midlertidige problemer. Det hjelper bare å være litt tålmodig når du kjøper Tesla. Jeg mener du kan jo ikke bare kjøpe en ny bil og forvente at den ikke har noen problemer? Jeg mener Tesla har jo nettopp startet opp og alt. Så må gi dem litt tid. 

 

Noen må være dårlige til å regne. De har 450 000 reservasjoner, de sliter med å få produsert 5000 biler i uken. Og nå skal de levere nybestillinger fra 4-12 mnd. Dvs. med 5000 produsert i uka tar det 2 år å levere 450 000, alternativt hvis de skal levere på 6 mnd, så må de opp i nærmere 20000 biler i uka. Så spørsmålet blir vel heller om hvorfor dette utspillet kommer nå?

Det heter "VI TRENGER PENGER". Når du har problemer med produksjonen din og du ikke har nok penger til å betale for alle dine planlagte utgifter så gjelder det å selge mer biler og sende beskjed til folk om at alt går suuuupert. Så bra at de åpner for mer biler med tidlig leveringsdato. Slik at de kan gå å spør om mer penger. Fordi de trenger penger. Og PR er helt nødvendig for å overbevise folk om at Tesla går bra. Musk sloss mot alle negative nyheter om Tesla for å overbevise folk om at det går bra selv om det ikke går så bra, fordi han virkelig trenger penger.

 

Det kan og godt være han klarer det. Masse folk som elsker Musk så. Men det at alt er riktig er ikke så viktig. Hva folk TROR er det viktige når det kommer til Tesla. Det ser du lett på aksjekursen og "verdien" av selskapet på børsen. Det er bygget på Musk sine ambisjoner og folks tro og hengivenhet over dette prosjektet. Ikke reelle markedsutsikter eller reell verdi av selskapet.

 

Eksempelvis så ville aldri noen kjøpt opp Tesla til dagens aksjepris. Aksjekursen er jo bare basert på veldig gode fremtidsutsikter. At det skal gå veldig bra fremover. Derfor gjør de slik som nå. De må prøve å vise folk at alt går veldig bra. For om folk mister troen og tror det ikke vil gå bra, så stuper Tesla og dør.  Eller som en ekte Tesla eier ville sagt: Big Auto kommer og dreper Tesla fordi de var redde for at Tesla kom til å utrydde dem alle :p

Endret av Lunaris
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verken denne eller den videoen jeg la ut er fra et spill.

Her er for øvrig et par videoer med Model 3:

 

 

 

Fint med noe håndfast endelig, første videoen viser laguna seca på tiden ~1:57

En e92 M3 tar den på ~1:43 http://fastestlaps.com/tracks/laguna-seca-post-1988

 

For den autocross eventen har vi de offisielle tidene her: https://ccrscca.com/wp-content/uploads/2018/01/ax3-4th-annual-nc-tour-zmaxtest_raw-1.htm

 

Tesla modell 3 plass 211 med ~67 sekunder

E36 M3(tidlig 90-tallet) plass 157 med ~61 sekunder

E46 M3 plass 51 med ~58 sekunder

E92 M3 plass 57 med ~58 sekunder

 

Nå har jo også sjåføren litt å si i autocross, men ut i fra de tidene skal tesla jobbe mye med performance modellen for å slå en M3 på bane.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla modell 3 plass 211 med ~67 sekunder

E36 M3(tidlig 90-tallet) plass 157 med ~61 sekunder

E46 M3 plass 51 med ~58 sekunder

E92 M3 plass 57 med ~58 sekunder

 

Nå har jo også sjåføren litt å si i autocross, men ut i fra de tidene skal tesla jobbe mye med performance modellen for å slå en M3 på bane.

Dette var ikke performance-utgaven. En standard Model 3 LR har ingen sjanse mot M3, den kan sammenlignes mer med 330i.
Lenke til kommentar

 

Hele poenget med Model 3 var å gi en innstegsmodell for "fattigfolket" til rundt $30-35 000 / 300 000 NOK for de som ikke hadde råd til en Model S. Om modellen plutselig skal koste hundre tusen ekstra bare pga ekstrautstyr så faller hele poenget bort. Da kan man bare kjøpe Model S.

Standard det. Lag en modell og putt pakker på. Så kommer du i butikken. Selger anbefaler ekstrautstyr. Så ender du opp på mye høyere pris. Og da sier selger "nei men nå er prisen blitt på nivå men modellen over, skulle ikke bare gått for den istedenfor?" Og plutselig går du ut av butikken med å ha kjøpt en bil for en del mer enn du planla når du gikk inn. Dette er standard salgstriks blant bilprodusenter.

 

Da er det jo flaks at du ikke engang trenger å gå i butikken for å kjøpe Tesla, men kan bare designe og bestille bilen på nett.

 

Ja fordi Tesla er supre biler uten problemer, bare midlertidige problemer. Det hjelper bare å være litt tålmodig når du kjøper Tesla. Jeg mener du kan jo ikke bare kjøpe en ny bil og forvente at den ikke har noen problemer? Jeg mener Tesla har jo nettopp startet opp og alt. Så må gi dem litt tid.

Er det noen spesiell grunn til at du ignorerer det han faktisk skriver for så å sette opp en gedigen stråmann i stedet for å svare direkte på det, eller kanskje til og med komme med saklige motargumenter?

 

Du vill ikke finne noen bilmerker uten problemer. Men det er visst bare katastrofe når det er Tesla det gjelder. Og det at de kan fikse det OTA må naturligvis brukes mot dem så aktivt som mulig.

 

Det heter "VI TRENGER PENGER". Når du har problemer med produksjonen din og du ikke har nok penger til å betale for alle dine planlagte utgifter så gjelder det å selge mer biler og sende beskjed til folk om at alt går suuuupert. Så bra at de åpner for mer biler med tidlig leveringsdato. Slik at de kan gå å spør om mer penger. Fordi de trenger penger. Og PR er helt nødvendig for å overbevise folk om at Tesla går bra. Musk sloss mot alle negative nyheter om Tesla for å overbevise folk om at det går bra selv om det ikke går så bra, fordi han virkelig trenger penger.

Hva? En bedrift som ønsker penger? Nå står ikke verden til påske!

 

La oss hoppe glatt over det faktum at Tesla lenge har snakket om å tilby flere utgaver når de når en produksjon på 5000 biler i uka. La oss heller late som dette er noe som plutselig skjedde nå, helt ut av det blå, og spinne videre på denne vrangforestillingen for å rakke mest mulig ned på Tesla.

 

Det kan og godt være han klarer det. Masse folk som elsker Musk så. Men det at alt er riktig er ikke så viktig. Hva folk TROR er det viktige når det kommer til Tesla. Det ser du lett på aksjekursen og "verdien" av selskapet på børsen. Det er bygget på Musk sine ambisjoner og folks tro og hengivenhet over dette prosjektet. Ikke reelle markedsutsikter eller reell verdi av selskapet.

Ja, aksjekursen er ment å gjenspeile fremtidig potensiale.

 

Naturligvis gjør det ikke det i realiteten. Ingen kan spå fremtiden. Det er en risiko i alle aksjer. Derfor må hver enkelt se på aksjekursen og avgjøre selv om risikoen er lav nok i forhold til mulig avkastning før man investerer.

 

Det er ikke noe som heter "reelle markedsutsikter" eller "reell verdi av selskapet". Alt er basert på synsing og antakelser.

 

Men det er visst bare galt når Tesla er involvert.

 

Aksjekursen er jo bare basert på veldig gode fremtidsutsikter.

Eh ja, det er det aksjekursen er ment å være: Hvordan man ser for seg at selskapet vil utvikle seg videre. Men det er visst bare galt når Tesla er involvert.

Endret av hekomo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer man med saklig kritikk så blir man kalt for "hater". Spesielt av én fyr her som aldri tar tak i argumentene.

Da må det jo først komme noen reelle argumenter og saklig kritikk fra dere.

 

Samtidig så betaler Tesla folk for å representere dem i sosiale medier.

Som alle andre selskaper som skjønner at de må forholde seg til sosiale medier. Men det er visst bare galt når Tesla gjør det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

CR og C&D har avdekket store bremseproblemer.

Dette viste seg å være en bug i firmware til ABSen. Skal fikses innen noen dager.

 

Musk fant ut på 3 timer at det var ABS'en? Ikke verst. Men av det som kommer fram så tyder det på at problemet gjelder bremseklossene som enten er feildimensjonert eller er av laber type. Hvis bilen bremser normalt første gang og siden ikke så har sannsynligvis ikke bremseklossene tålt belastningen og blitt degradert.

 

Det Tesla må gjøre er

 

  • Stoppe produksjonen.
  • Finne ut hva som er galt og hvordan det kan fikses.
  • Teste.
  • Få underleverandører til å snu seg rundt og masseprodusere og levere andre komponenter.
  • Tilbakekalle alle produserte biler.
 

Dette PR-marerittet, forsinkelsen og kosten, hadde vært unngått om Tesla hadde gjort en enkel bremsetest før Model 3 gikk i produksjon. 

 

Men det var det tydeligvis ikke tid til.

De sender oppdatering over nett. Alle andre bileprodusenter hadde måttet inn på sørvis ja, men ikke Tesla.

 

Så nå fikser de bremseklosser via en softwareoppdatering via internettet?

 

Gratulerer - du kan nå ringe Fylkeskommunen å få tilbakebetalt skolepenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Lar" folk teste? Tesla kan ikke på noen som helst måte hindre folk fra å gjøre hva de vil med bilene sine. Utgaven med stort batteri og RWD har allerede blitt kjørt på bane med greie resultater, men bremsene kokte etter 4 runder. Usikkert om Performance-utgaven kommer med oppgraderte bremser eller om man bør bytte bremseklosser og bremsevæske, men dette finner nok folk ut av. Performance-utgaven har nok blitt kjørt masse på bane innen utgangen av året, så utsagnet til Musk vil nok bli etterprøvd grundig.

 

Nå skal jeg ikke påstå at tesla aktivt går ut å stopper folk fra å gjøre tester på bane, men siden TopGear testa første Teslaen på deres bane(som tesla saksøke de for i etterkant) har jeg ikke sett en eneste review hvor de tester den på bane. 

 

Tesla saksøkte Top Gear, men tapte to ganger i retten (søksmålet + anken). De måtte betale over 100.000 pund i omkostninger til BBC. Musk er ekstremt hårsår. Det er kanskje grunnen til at han ble skallet i ung alder  :wee:

 

Har du sett Top Gear videoen og tilsvaret til Musk?

 

En ting er å ljuge i verdens største lissom bilprogram, en annen ting er å ljuge når man faktisk tester en bil som logger hver eneste meter den kjører samt det meste som skjer med bilen inkl batterikapasiteten når de påstod at ene bilen gikk tom for strøm, når den faktisk ikke var det.

 

Hele innslaget var bare et oppgulp mot elbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nei? Hvilket spill da? Det er i såfall banebrytende raytracing som burde premieres med Nobels pris i 3D-rendering performance.

 

Ingen anelse hva spill, men hvis det ikke er spill har de brukt noen merkelige kameraeffekter.

 

Men uansett er det ikke så relevant da jeg etter å se gjennom videoen med lyd hører at det ikke engang er en tesla på banen :p

 

Så prøv gjerne igjen.

 

Du er iallefall klin kokos som tror dette er et spill :)

 

Her er et "spill" til :rofl: :

 

Lenke til kommentar

nter?

Du vill ikke finne noen bilmerker uten problemer. Men det er visst bare katastrofe når det er Tesla det gjelder. Og det at de kan fikse det OTA må naturligvis brukes mot dem så aktivt som mulig.

 

Det heter "VI TRENGER PENGER". Når du har problemer med produksjonen din og du ikke har nok penger til å betale for alle dine planlagte utgifter så gjelder det å selge mer biler og sende beskjed til folk om at alt går suuuupert. Så bra at de åpner for mer biler med tidlig leveringsdato. Slik at de kan gå å spør om mer penger. Fordi de trenger penger. Og PR er helt nødvendig for å overbevise folk om at Tesla går bra. Musk sloss mot alle negative nyheter om Tesla for å overbevise folk om at det går bra selv om det ikke går så bra, fordi han virkelig trenger penger.

Hva? En bedrift som ønsker penger? Nå står ikke verden til påske!

 

La oss hoppe glatt over det faktum at Tesla lenge har snakket om å tilby flere utgaver når de når en produksjon på 5000 biler i uka. La oss heller late som dette er noe som plutselig skjedde nå, helt ut av det blå, og spinne videre på denne vrangforestillingen for å rakke mest mulig ned på Tesla.

 

Det kan og godt være han klarer det. Masse folk som elsker Musk så. Men det at alt er riktig er ikke så viktig. Hva folk TROR er det viktige når det kommer til Tesla. Det ser du lett på aksjekursen og "verdien" av selskapet på børsen. Det er bygget på Musk sine ambisjoner og folks tro og hengivenhet over dette prosjektet. Ikke reelle markedsutsikter eller reell verdi av selskapet.

Ja, aksjekursen er ment å gjenspeile fremtidig potensiale.

 

Naturligvis gjør det ikke det i realiteten. Ingen kan spå fremtiden. Det er en risiko i alle aksjer. Derfor må hver enkelt se på aksjekursen og avgjøre selv om risikoen er lav nok i forhold til mulig avkastning før man investerer.

 

Det er ikke noe som heter "reelle markedsutsikter" eller "reell verdi av selskapet". Alt er basert på synsing og antakelser.

 

Men det er visst bare galt når Tesla er involvert.

 

Aksjekursen er jo bare basert på veldig gode fremtidsutsikter.

Eh ja, det er det aksjekursen er ment å være: Hvordan man ser for seg at selskapet vil utvikle seg videre. Men det er visst bare galt når Tesla er involvert.

 

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-reliability-how-they-stack-up/

 

Ja Tesla er jo bare nesten helt på bunnen, det er jo flere bilmerker som er under dem tross alt. De slår Dodge, de slår RAM. Kanskje havner de et stykke bak alle kjapanske, tyske og koreanske bilmerker men Toyota har jo tross alt kun 80 i score og ikke 100 så er jo feil på Toyota også. Så om du ser det på den måten er jo Tesla og Toyota basically det samme. At Toyota har over dobbelt så høy score er ikke så viktig. Men husk Tesla med sin produksjon skal lære alle de andre bilmerkene hvordan du skal lage biler med helt ny modell med masse ekstra roboter, som vi jo har sett fungert veldig bra. Jo, hvertfall etter at de begynte å ta vekk en del av robotene da. Merkelig nok er visstnok Toyota sin produksjon fortsatt overlegen Tesla sin selv om Tesla sin er så bra. Merkelige saker.

 

Alle bedrifter ønsker penger. Tesla trenger penger for å ikke gå konkurs og gjør hva de kan for å få penger. I motsetning til andre bilmerker som ikke er nær konkurs.

 

 

Ja børsen i Shanghai gikk opp utrolig mye den. Dette var fordi at kinesere spekulerte i aksjer og drev prisene til himmelen og selskaper ble verdsatt av markedet mye høyere i Shanghai enn Hong Kong. Problemet er at den vanlige kineser ikke har peiling på dette i realiteten. Så alt de oppnådde var en farlig overprising av aksjer som hadde ført til børskrakk og krise om ikke kinesiske myndigheter hadde grepet inn og stoppet galskapen. Og gjett hva. Mange som kjøper aksjer i Tesla har heller ikke peiling. Og basert på i dag er det veldig åpenbart ekstremt overvurdert i pris. Så det kan gå fint, eller det kan krasje. Hadde hele børsen blitt overvurdert så mye hadde krasj vært så godt som garantert, slik som Shanghai. Men siden det er kun Tesla så kommer det an på hvordan det går med Tesla.

 

Men det er ikke bare galt om Tesla er involvert nei, dette er galt uansett. Og skjer med andre selskaper og.

 

 

Men håper du ser at selv om aksjekursen skal representere fremtidsutsikter så representerer den fremtidsutsiktene til aksjeeierne. Altså om dette er entusiaster som ser på SpaceX oppskyting og følge Musk på Twitter så er aksjeverdien basert på at de har troen på at Musk skal klare det. Og verdien er altså ikke relatert til hvordan Tesla gjør det angående produksjon, kvalitet, finansielt. 

 

 

Det er mye bedre å se på hva investorer, fond osv gjør. Folk som ikke har noe forhold til noe selskap men kun er ute etter å investere hvor de kan tjene penger. Men også disse kan utnytte noe slik som Tesla med å kjøpe tidlig og så går det mye opp og så selger de. Altså de tror ikke på Tesla, men de tror på at folk tror på Tesla.

 

 

Og det er hele poenget mitt. Tesla sin aksjekurs er sterkt påvirket av følelser. Ikke rasjonell investering. Greit nok, men det betyr også at det er viktig for Musk og Tesla å holde disse folkene overbevist. Følelser skifter raskt. Om pessimisme sprer seg så får du et "krakk" for Tesla sin aksjekurs. Akkurat som med en børs når det skjer. Og da er Tesla død. Og derfor er mye de gjør kun for PR fordi de vet hvor viktig det er. Musk vet at dette er en stor kilde for penger. Men han er nok og klar over at det er viktig at pessimisme ikke sprer seg. Tesla sin strategi er altså svært risikabel. Men samtidig er det jo slik du tjener masse penger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du sett Top Gear videoen og tilsvaret til Musk?

En ting er å ljuge i verdens største lissom bilprogram, en annen ting er å ljuge når man faktisk tester en bil som logger hver eneste meter den kjører samt det meste som skjer med bilen inkl batterikapasiteten når de påstod at ene bilen gikk tom for strøm, når den faktisk ikke var det.

 

Hele innslaget var bare et oppgulp mot elbiler.

 

Hvis BBC kom med løgner mot Tesla, hvordan tapte da Tesla saksmålet? Hvis de lyver om noe slikt er det jo ikke lov. Og Tesla saksøkte, men tapte altså og måtte betale omkostning. Det tilsier at de ikke bare tapte, men søksmålet var og urimelig.

 

Og ærlig så stoler jeg mer på retten enn noen parter her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle bedrifter ønsker penger. Tesla trenger penger for å ikke gå konkurs og gjør hva de kan for å få penger. I motsetning til andre bilmerker som ikke er nær konkurs.

Tesla er ikke nær konkurs, og de trenger ikke penger. Det de trenger er å gå med profitt og positiv kontantstrøm, slik at de kan finansiere ytterligere vekst med profitten de får inn (og trolig noe gjeld). Heldigvis er profitt og positiv kontantstrøm planlagt for tredje kvartal og utover.

 

Og det er hele poenget mitt. Tesla sin aksjekurs er sterkt påvirket av følelser. Ikke rasjonell investering. Greit nok, men det betyr også at det er viktig for Musk og Tesla å holde disse folkene overbevist. Følelser skifter raskt. Om pessimisme sprer seg så får du et "krakk" for Tesla sin aksjekurs. Akkurat som med en børs når det skjer. Og da er Tesla død. Og derfor er mye de gjør kun for PR fordi de vet hvor viktig det er. Musk vet at dette er en stor kilde for penger. Men han er nok og klar over at det er viktig at pessimisme ikke sprer seg. Tesla sin strategi er altså svært risikabel. Men samtidig er det jo slik du tjener masse penger.

For det første, så vil ikke et børskrakk påvirke driften av Tesla, så lenge de klarer å gå med profitt og positiv kontantstrøm.

 

For det andre, så er investeringene i Tesla i all hovedsak rasjonelle. Ca 90% av aksjene i Tesla holdes av store fond (~70%) pluss Musk (~20%). Og ca alle har økt posisjonene sine i de siste månedene. De forventer å tjene penger, og det vil de trolig gjøre.

 

https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/2c06f173-c549-4ec5-ada3-078997ccaf79-jpeg.301386/

Lenke til kommentar

https://www.consumerreports.org/car-reliability-owner-satisfaction/car-brands-reliability-how-they-stack-up/

 

Ja Tesla er jo bare nesten helt på bunnen, det er jo flere bilmerker som er under dem tross alt.

Hvordan gjør Model S det hos Consumer Reports?

 

Men husk Tesla med sin produksjon skal lære alle de andre bilmerkene hvordan du skal lage biler med helt ny modell med masse ekstra roboter, som vi jo har sett fungert veldig bra. Jo, hvertfall etter at de begynte å ta vekk en del av robotene da. Merkelig nok er visstnok Toyota sin produksjon fortsatt overlegen Tesla sin selv om Tesla sin er så bra. Merkelige saker.

Det fungerer jo veldig bra i og med at de øker volumet kraftig etter hvert som de luker ut flaskehalser i systemet. At de har måttet ta ut noe automatisering betyr ikke at de ikke er mer automatisert enn andre, eller at de ikke har som mål å bli enda mer automatisert.

 

Hva har Toyota med saken å gjøre?

 

Alle bedrifter ønsker penger. Tesla trenger penger for å ikke gå konkurs og gjør hva de kan for å få penger. I motsetning til andre bilmerker som ikke er nær konkurs.

Tesla er ikke nær konkurs. De har kontantreserver til å gå med digre underskudd i flere kvartaler, og vil lett kunne hente inn mer penger hvis de trenger det.

 

Men håper du ser at selv om aksjekursen skal representere fremtidsutsikter så representerer den fremtidsutsiktene til aksjeeierne. Altså om dette er entusiaster som ser på SpaceX oppskyting og følge Musk på Twitter så er aksjeverdien basert på at de har troen på at Musk skal klare det. Og verdien er altså ikke relatert til hvordan Tesla gjør det angående produksjon, kvalitet, finansielt.

Hva i all verden er det du snakker om? SpaceX er ikke Tesla. Aksjekursen til Tesla handler om selskapet Tesla, og ikke SpaceX.

 

Det er mye bedre å se på hva investorer, fond osv gjør. Folk som ikke har noe forhold til noe selskap men kun er ute etter å investere hvor de kan tjene penger. Men også disse kan utnytte noe slik som Tesla med å kjøpe tidlig og så går det mye opp og så selger de. Altså de tror ikke på Tesla, men de tror på at folk tror på Tesla.

Eh jo, det gjør de.

 

Og det er hele poenget mitt. Tesla sin aksjekurs er sterkt påvirket av følelser. Ikke rasjonell investering.

Som alle andre aksjer.

 

Men det er visst bare galt når det er Tesla.

 

Hvis BBC kom med løgner mot Tesla, hvordan tapte da Tesla saksmålet? Hvis de lyver om noe slikt er det jo ikke lov. Og Tesla saksøkte, men tapte altså og måtte betale omkostning. Det tilsier at de ikke bare tapte, men søksmålet var og urimelig.

De tapte fordi domstolen fant at Top Gear bare er underholdning og ikke et faktaprogram, så de hadde lov til å holde på slik.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du er iallefall klin kokos som tror dette er et spill :)

Her er et "spill" til :rofl: :

 

(fjernet video)

 

Har ingen ting å utsette på Bjørn sin video, men den tiden var for øvrig helt forferdelig :p

 

Trenger ikke engang en m-bil for å slå den tiden :p

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

 

Alle bedrifter ønsker penger. Tesla trenger penger for å ikke gå konkurs og gjør hva de kan for å få penger. I motsetning til andre bilmerker som ikke er nær konkurs.

Tesla er ikke nær konkurs, og de trenger ikke penger. Det de trenger er å gå med profitt og positiv kontantstrøm, slik at de kan finansiere ytterligere vekst med profitten de får inn (og trolig noe gjeld). Heldigvis er profitt og positiv kontantstrøm planlagt for tredje kvartal og utover.

 

Og det er hele poenget mitt. Tesla sin aksjekurs er sterkt påvirket av følelser. Ikke rasjonell investering. Greit nok, men det betyr også at det er viktig for Musk og Tesla å holde disse folkene overbevist. Følelser skifter raskt. Om pessimisme sprer seg så får du et "krakk" for Tesla sin aksjekurs. Akkurat som med en børs når det skjer. Og da er Tesla død. Og derfor er mye de gjør kun for PR fordi de vet hvor viktig det er. Musk vet at dette er en stor kilde for penger. Men han er nok og klar over at det er viktig at pessimisme ikke sprer seg. Tesla sin strategi er altså svært risikabel. Men samtidig er det jo slik du tjener masse penger.

For det første, så vil ikke et børskrakk påvirke driften av Tesla, så lenge de klarer å gå med profitt og positiv kontantstrøm.

 

For det andre, så er investeringene i Tesla i all hovedsak rasjonelle. Ca 90% av aksjene i Tesla holdes av store fond (~70%) pluss Musk (~20%). Og ca alle har økt posisjonene sine i de siste månedene. De forventer å tjene penger, og det vil de trolig gjøre.

 

https://teslamotorsclub.com/tmc/attachments/2c06f173-c549-4ec5-ada3-078997ccaf79-jpeg.301386/

 

Profitt er noe du planlegger? Å men så greit da, la meg starte selskap og bare planlegge 1 million i profitt.

 

Basert på Tesla sine tall så trenger de mer penger for alle sine forpliktelser og investeringer i 2018 ifølge Moodys sin rapport. Så si hva du vil, men jeg bryr meg ikke. Fordi den finansielle rapporten er sannheten. Selvfølgelig kan du velge å tro noe annet. Du kan velge å tro at Gud plasserer 100.000 Teslaer på parkeringsplassen en morning og. Selvfølgelig ingen problemer med å tro :)

 

Tesla er nær konkurs OM aksjekursen stuper. Vær så snill å les det jeg skriver skikkelig. Jeg har aldri sagt noe om hva et børskrakk gjør med Tesla............................. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvordan gjør Model S det hos Consumer Reports?

 

Men husk Tesla med sin produksjon skal lære alle de andre bilmerkene hvordan du skal lage biler med helt ny modell med masse ekstra roboter, som vi jo har sett fungert veldig bra. Jo, hvertfall etter at de begynte å ta vekk en del av robotene da. Merkelig nok er visstnok Toyota sin produksjon fortsatt overlegen Tesla sin selv om Tesla sin er så bra. Merkelige saker.

Det fungerer jo veldig bra i og med at de øker volumet kraftig etter hvert som de luker ut flaskehalser i systemet. At de har måttet ta ut noe automatisering betyr ikke at de ikke er mer automatisert enn andre, eller at de ikke har som mål å bli enda mer automatisert.

 

Hva har Toyota med saken å gjøre?

 

Alle bedrifter ønsker penger. Tesla trenger penger for å ikke gå konkurs og gjør hva de kan for å få penger. I motsetning til andre bilmerker som ikke er nær konkurs.

Tesla er ikke nær konkurs. De har kontantreserver til å gå med digre underskudd i flere kvartaler, og vil lett kunne hente inn mer penger hvis de trenger det.

 

Men håper du ser at selv om aksjekursen skal representere fremtidsutsikter så representerer den fremtidsutsiktene til aksjeeierne. Altså om dette er entusiaster som ser på SpaceX oppskyting og følge Musk på Twitter så er aksjeverdien basert på at de har troen på at Musk skal klare det. Og verdien er altså ikke relatert til hvordan Tesla gjør det angående produksjon, kvalitet, finansielt.

Hva i all verden er det du snakker om? SpaceX er ikke Tesla. Aksjekursen til Tesla handler om selskapet Tesla, og ikke SpaceX.

Eh jo, det gjør de.

 

Og det er hele poenget mitt. Tesla sin aksjekurs er sterkt påvirket av følelser. Ikke rasjonell investering.

Som alle andre aksjer.

 

Men det er visst bare galt når det er Tesla.

 

 

De tapte fordi domstolen fant at Top Gear bare er underholdning og ikke et faktaprogram, så de hadde lov til å holde på slik.

 

Hvis du vil vite hvordan Model S gjør det så kan du kanskje besøke linken min og sjekke selv? Consumer Reports holder ikke dataene sine hemmelig.

 

 

Tesla sin produksjon går jo ikke bra. Tesla skulle liksom revolusjonere bilproduksjon med MYE mer automatisering enn alle andre. Dette var ikke vellykket og skapte mye problemer. Musk sine egen ord på nasjonal TV i USA. Tesla sin produksjon er fortsatt mye mer automatisert enn Toyota sin, og Toyota sin er fortsatt mye bedre. Tesla tok over en gammel fabrikk og skulle gjøre alt bedre og smartere. Fabrikken var eid av Toyota og GM. GM ville bruke fabrikken til å lære av Toyota. Tesla åpnet fabrikken på nytt og skulle liksom lære Toyota og alle andre hvordan du laget biler. Gikk visstnok ikke helt slik nei. Det har Toytota med saken å gjøre. Pluss Toyota er nr 1 hos CR for mest pålitelige biler. Til tross for at en gjennomsnittlig Toyota koster en brøkdel av Model S/ModelX.

 

Vær så snill å lære å lese. OM Tesla sin aksjekurs stuper er de nær konkurs. Vær så snill å les ordet om før du prøver å svare. Samme med personen over deg. Om.

 

Ja SpaceX har ingenting med Tesla å gjøre. Helt klart. Hvis du ikke ser koblingen så ser jeg ikke hvordan jeg skal kunne forklare det til deg. Hint: jeg snakket om en gruppe mennesker.

 

Overvurdering av aksjer er problematisk uansett hvem det skjer med, men det skjer ikke med noen andre bilmerker. Så derfor er det "bare galt når det skjer med Tesla" fordi det bare skjer mer Tesla. Det er ingen stor konspirasjon her. Sannheten er så enkel.

 

 

Om du tror du kan gå i retten og si at "det var bare underholdning" "det var bare for tull" og så en ting ok, så forstår du IKKE hvordan retten fungerer. Underholdningsprogram kan ikke presentere og gjøre hva de vil bare fordi det er underholdningsprogram. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Profitt er noe du planlegger? Å men så greit da, la meg starte selskap og bare planlegge 1 million i profitt.

Det kan du gjøre, hvis du har en reell plan for overskudd slik Tesla har hatt hele veien.

 

Basert på Tesla sine tall så trenger de mer penger for alle sine forpliktelser og investeringer i 2018 ifølge Moodys sin rapport. Så si hva du vil, men jeg bryr meg ikke. Fordi den finansielle rapporten er sannheten.

Ja, akkurat som Moody's rapport om bankenes økonomiske fortreffelighet var sannheten like før de veltet hele gjengen under finanskrisen.

 

Tesla er nær konkurs OM aksjekursen stuper. Vær så snill å les det jeg skriver skikkelig. Jeg har aldri sagt noe om hva et børskrakk gjør med Tesla.............................

Tesla kan fortsette i flere kvartaler til med store underskudd. De kan enkelt hente inn midler i markedet hvis det trengs, men mest sannsynlig vil det ikke være nødvendig.

 

Derimot, dersom alt skulle krakke og det kom en ny dyp finanskrise, så ville Tesla slitt en del. Men de hadde ikke nødvendigvis gått konkurs fordi de kunne endret på produksjonen.

 

Hvis du vil vite hvordan Model S gjør det så kan du kanskje besøke linken min og sjekke selv? Consumer Reports holder ikke dataene sine hemmelig.

Nettopp, og Model S sprengte poengskalaen til Consumer Reports in sin tid. Model S er altså en meget solid bil.

 

Tesla sin produksjon går jo ikke bra. Tesla skulle liksom revolusjonere bilproduksjon med MYE mer automatisering enn alle andre. Dette var ikke vellykket og skapte mye problemer. Musk sine egen ord på nasjonal TV i USA. Tesla sin produksjon er fortsatt mye mer automatisert enn Toyota sin, og Toyota sin er fortsatt mye bedre.

Hvor mange elbiler har Toyota produsert igjen? Åja...

 

Jo, Tesla sin produksjon går bra. De produserer flere elbiler enn noen annen produsent, og de jobber aktivt med automatisering. At de møter på problemer underveis er helt naturlig, men midlertidige problemer er ikke det samme som å feile.

 

I tillegg vokser produksjonstakten kraftig. Noe slike som deg påstod at de aldri ville klare.

 

At Musk sa at de tok i bruk for stor grad av automatisering på et for tidlig tidspunkt betyr ikke at de gir opp å automatisere i større grad.

 

Overvurdering av aksjer er problematisk uansett hvem det skjer med, men det skjer ikke med noen andre bilmerker. Så derfor er det "bare galt når det skjer med Tesla" fordi det bare skjer mer Tesla. Det er ingen stor konspirasjon her. Sannheten er så enkel.

Per i dag vet vi ikke om aksjen er overvurdert eller ikke fordi vi ikke vet om Tesla vil nå alle målene sine, og i hvilken grad de vil gjøre det. Du vet heller ikke om andre bilmerker er overvurdert eller ikke fordi du ikke vet hva som vil skje med dem heller.

 

Akkurat nå er det et stort skifte på gang i bilindustrien, og bilprodusenter som virker solide i dag kan komme bakpå hvis de ikke kaster seg på elbil-toget tidsnok, og plutselig er de ikke så solide lenger.

 

Faktum er at Tesla er helt i tet når det gjelder elbiler, og det gir dem et enormt forsprang. De har mulighet til å etablere seg som en av de største hvis de spiller kortene sine riktig. Men selv om de måtte ende opp som mer av en nisjeprodusent så vil det være store penger i det også.

 

Du lider vist av den vrangforestilling at aksjekursen faktisk er et objektivt mål og at man kan måle grad av over/undervurdering objektivt. Slik er det ikke. All aksjehandel er i stor grad styrt av følelser og irrasjonelle beslutninger.

 

Det er bare å se på hvordan "analytikere" treffer med analysene sine. Hint: De treffer ikke særlig bra. Man kan like gjerne sette seg ned og kaste terning.

 

Om du tror du kan gå i retten og si at "det var bare underholdning" "det var bare for tull" og så en ting ok, så forstår du IKKE hvordan retten fungerer. Underholdningsprogram kan ikke presentere og gjøre hva de vil bare fordi det er underholdningsprogram.

Jeg anbefaler deg å lese tidligere kommentarer om denne saken. Dommeren selv ble blant annet sitert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Profitt er noe du planlegger? Å men så greit da, la meg starte selskap og bare planlegge 1 million i profitt.

Du har så klart all mulighet til å gjøre det. F.eks bygge et hus for 5 mill og selge det for 6 mill. Om planen er realistisk er en annen sak.

 

Basert på Tesla sine tall så trenger de mer penger for alle sine forpliktelser og investeringer i 2018 ifølge Moodys sin rapport. Så si hva du vil, men jeg bryr meg ikke. Fordi den finansielle rapporten er sannheten. Selvfølgelig kan du velge å tro noe annet. Du kan velge å tro at Gud plasserer 100.000 Teslaer på parkeringsplassen en morning og. Selvfølgelig ingen problemer med å tro :)

Moodys rapport er på ingen som helst måte noen fasit. Den eneste fasit man har er regnskapene, og de ser kun på fortiden.

 

Tesla vet nok selv best om de har behov for å hente inn mer penger, og det sier de at de ikke har behov for eller noe ønske om å gjøre. Og det er en plausibel plan, når man tar i betraktning at de hadde 2,7 mrd USD i kontanter i slutten av mars og produksjonen av Model 3 vil kunne gjøre det mulig for Tesla å gå med profitt og positiv kontantstrøm ca fra og med juli.

 

Tesla er nær konkurs OM aksjekursen stuper. Vær så snill å les det jeg skriver skikkelig. Jeg har aldri sagt noe om hva et børskrakk gjør med Tesla............................. 

Det jeg prøver å forklare for deg er at om aksjekursen stuper, så er *ikke* Tesla nær konkurs. Aksjekursen har absolutt ingen direkte innvirkning på selskapet. Det er først om de skulle ha behov for en emisjon at det har noen betydning.

 

(Det du kunne sagt er at OM Tesla skulle komme nær en konkurs, så vil aksjekursen stupe. Da har du riktig rekkefølge på virkning og årsak.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...