Gå til innhold

Tesla halverer leveringstiden på Model 3


Anbefalte innlegg

 

 

CR og C&D har avdekket store bremseproblemer.

Dette viste seg å være en bug i firmware til ABSen. Skal fikses innen noen dager.

 

Musk fant ut på 3 timer at det var ABS'en? Ikke verst. Men av det som kommer fram så tyder det på at problemet gjelder bremseklossene som enten er feildimensjonert eller er av laber type. Hvis bilen bremser normalt første gang og siden ikke så har sannsynligvis ikke bremseklossene tålt belastningen og blitt degradert.

 

Det Tesla må gjøre er

 

  • Stoppe produksjonen.
  • Finne ut hva som er galt og hvordan det kan fikses.
  • Teste.
  • Få underleverandører til å snu seg rundt og masseprodusere og levere andre komponenter.
  • Tilbakekalle alle produserte biler.
 

Dette PR-marerittet, forsinkelsen og kosten, hadde vært unngått om Tesla hadde gjort en enkel bremsetest før Model 3 gikk i produksjon. 

 

Men det var det tydeligvis ikke tid til.

De sender oppdatering over nett. Alle andre bileprodusenter hadde måttet inn på sørvis ja, men ikke Tesla.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Nei, ca dobbelt med en 100 pakke.

Nå har ikke Model 3 100 kWh batteripakke. Men 200 km er ikke veldig galt for Model 3 LR i 200 km/t. Den har omkring 80 kWh, men den er også betydelig mer aerodynamisk enn Model S/X.

 

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn. 

Siden Model S P85 ikke klarer mer enn 10 mil i 200kmt, så går det vel ikke så mye bedre med en modell 3?

 

Batteriet går varmt, så man klarer ikke holde farta etter 30 minutter. Batteriprosenten er også såpass lav at man må finne en lader

 

Elbiler er brukbart til mye, men langkjøring i motorvei klasse A hastighet 130 km/t og oppover er ikke en av de...

 

 

Nå tenkte jeg mer på forbruket og ikke varmgang, model 3 er dog bedre på dette pga nye motorer osv. 

 

I tillegg er det bedre med 4x4 så en får fordelt varmen over de to motorene osv. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

De sender oppdatering over nett. Alle andre bileprodusenter hadde måttet inn på sørvis ja, men ikke Tesla.

 

Hvem er alle disse andre produsenten som må inn på service for programvare oppdateringer? Nå kjenner jeg BMW mest og de har hatt mulighet for OTA oppdateringer i mange år og de har pushet sikkerhetsoppdateringer over dette systemet tidligere.

Mistenker at de fleste europeiske merker har dette på biler som er like nye som en tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn.

Å kjøre litt saktere hjelper også mye på rekkevidden. I 150 km/t vil du være oppe i omkring 350 km rekkevidde med Model 3 LR.

Dette er vel årsaken til at e-biler putrer i 70 km/t i 80 og 90 sone på sommerføre og skaper farlige trafikk situasjoner.

Som elbilist (bmw i3) har jeg nok av eksosbiler foran meg langt under fartsgrensen ukentlig, på min pendlerrute. Fordelen nå er at forbikjøringer går unna på rekordtid.

Ja rekkevidden på e-bil din kommer til å være ganske kort når du leker deg med dreiemomentet.

Min 2014-modell klarer fint å kjøre forbi sinkene og fortsatt ta meg til og fra jobb, samt småkjøring etter jobb. Det greide fossilbilen min også, men til en betydelig høyere kostnad, og den var alltid kald ved oppstart og krevde sørvis årlig, samt sørvis mellom sørvisene en del ganger.

 

 

De sender oppdatering over nett. Alle andre bileprodusenter hadde måttet inn på sørvis ja, men ikke Tesla.

Hvem er alle disse andre produsenten som må inn på service for programvare oppdateringer? Nå kjenner jeg BMW mest og de har hatt mulighet for OTA oppdateringer i mange år og de har pushet sikkerhetsoppdateringer over dette systemet tidligere.

Mistenker at de fleste europeiske merker har dette på biler som er like nye som en tesla.

Min i3 må inn på service for å få oppdateringer i alle fall. Den er jo nyere enn Tesla Model S, som kom i 2012.

 

Men du kan nevne hvilke produsenter utover Tesla som har OTA-oppdateringer, kanskje? Jeg har ikke hørt om noen.

Endret av Klykken-
Lenke til kommentar

 

Hvorfor forteller du ikke hva søksmålet gikk ut på? Tesla saksøkte Top Gear fordi de løy om Roadster.

 

Top Gear ble altså ikke saksøkt fordi de testet Roadster på bane, men fordi de bevisst feilinformerte seerne.

 

Du synes ikke det er litt uærlig av deg å slenge ut noe slikt uten noen kontekst?

 

Kontekst er ikke relevant for det jeg snakket om.

 

For min tankerekke var det ikke relevant hva søksmålet gikk ut på, mitt poeng er at det var eneste gang jeg har sett den testet på bane.

 

Hva enn kontekst du legger til endrer det ikke at jeg ikke har sett en test av en tesla på bane etter det, men hvis du tenker litt mer konstruktivt kan du jo hjelpe eg å finne denne testen hvor de kjører en tesla(helst en modell 3) rundt en bane i høy hastighet.

 

Du insinuerte at Tesla saksøkte fordi den ble kjørt på bane. Men søksmålet var ikke på grunn av testen, det var på grunn av løgnene.

Endret av hekomo
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Noen må være dårlige til å regne. De har 450 000 reservasjoner, de sliter med å få produsert 5000 biler i uken. Og nå skal de levere nybestillinger fra 4-12 mnd. Dvs. med 5000 produsert i uka tar det 2 år å levere 450 000, alternativt hvis de skal levere på 6 mnd, så må de opp i nærmere 20000 biler i uka. Så spørsmålet blir vel heller om hvorfor dette utspillet kommer nå?

 

Nå er det for det første bare nybestillinger i USA som forventes levert innen 4-12 måneder, dernest er ikke 5000 biler i uken det endelige målet heller. De sikter på 50,000 i måneden innen utgangen av året. Selv om det skal holde hardt, så har de økt produksjonen kraftig den senere tiden, og de produserer flere Model 3 hver dag nå i forhold til hva de pfoduserte i hele fjor.

Lenke til kommentar

De sender oppdatering over nett. Alle andre bileprodusenter hadde måttet inn på sørvis ja, men ikke Tesla.

Det som er vanlig hos de andre bilprodusentene er at de tester skikkelig slik at de leverer fra seg biler med bremser som virker. At Tesla ett år etter produksjonsstart må få beskjed fra Consumer Reports og Car and Driver om at Model 3 har et problem med bremsene, er ikke akkurat betryggende.

 

I tillegg er dette åpenbart et mekanisk problem. Bremsene virker ikke som de skal etter én nødbrems. At en programvareoppdatering skal kunne fikse på dette høres tvilsomt ut, men fasiten skulle vi få innen en uke eller to etter at CR har testet sin bil med den nye oppdateringen. Mitt tips er at denne historien har noen flere kapitler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min i3 må inn på service for å få oppdateringer i alle fall. Den er jo nyere enn Tesla Model S, som kom i 2012.

Men du kan nevne hvilke produsenter utover Tesla som har OTA-oppdateringer, kanskje? Jeg har ikke hørt om noen.

 

Nå kjenner jeg ikke til i3, men mine 2 siste bimmere har jeg oppdatert selv. Av det jeg kjenner til har ingen av de hatt kritiske oppdateringer jeg har trengt dog, så bare QoL oppdateringer.

Her er artikkel som viser til at BMW pushet ut en oppdatering til noen millioner biler med en sårbarhet tilbake i 2015: https://securityledger.com/2015/02/bmw-fixes-connecteddrive-flaw-with-over-the-air-patch/ 

 

redigert:

mercedes 2012: https://www.extremetech.com/extreme/125621-mercedes-benz-over-the-air-car-updates

Graver jeg mer finner jeg nok flere, men det er 2 vertfall.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Nei, ca dobbelt med en 100 pakke.

Nå har ikke Model 3 100 kWh batteripakke. Men 200 km er ikke veldig galt for Model 3 LR i 200 km/t. Den har omkring 80 kWh, men den er også betydelig mer aerodynamisk enn Model S/X.

 

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn. 

Siden Model S P85 ikke klarer mer enn 10 mil i 200kmt, så går det vel ikke så mye bedre med en modell 3?

 

Batteriet går varmt, så man klarer ikke holde farta etter 30 minutter. Batteriprosenten er også såpass lav at man må finne en lader

 

Elbiler er brukbart til mye, men langkjøring i motorvei klasse A hastighet 130 km/t og oppover er ikke en av de...

https://youtu.be/ojUFPKgs6iI

Om du sier 145 km/t i stedet for 130 er jeg enig.

Er et sted rett over 140 en model S begynner å bruker merkbart mye mer strøm.

Og ja, til alle dere som snakker om hvor ofte vi må stoppe for å lade, dere har nesten rett. Jeg har i praksis drøyt 400km rekkevidde ved normal kjøring i Norge, ca 300 i Tyskland, men stopper oftere enn det med vilje, siden batteriene lades mye fortere fra 5% til 75% enn videre opp til 100%. Det er aldri et problem i hverdagen, siden hver dag startet med "full tank", men på langtur er det klart en liten utfordring.

Den utfordringen lever jeg veldig godt med, siden det jeg tanker på langtur er gratis (supercharger), og jeg slipper all tankingen til hverdags.

At motorveietappene nå blir stykket opp er faktisk også litt ok. Før stoppet jeg litt for skjelden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Musk hevder den vil bli 15 prosent raskere og bedre å kjøre enn en BMW M3, i tillegg til at den vil «slå alt i sin klasse på banen».

 

Det er en test jeg gjerne skulle sett, så langt ser det ut som om tesla bare lar folk teste dragrace mot andre biler. Og en test på bane ville jo si mye mer om hvor godt bilen faktisk er skrudd sammen. Ingen tvil om at modell 3 vil vinne ett kort dragrace mot en M3, men at den kan slå en M3 på bane...det hadde vært artig å se.

Grand tour sesong 2, med Jeremy Clarkson i førersetet har testet modelX på bane. Der gjorde den det ganske bra. Tror den ble sammenlignet med Corvette. Men Clarkson hadde ikke bare positive ting å si om bilen, så han hadde et innslag med 4 advokater i bilen for å unngå å bli saksøkt igjen. Husker dessverre ikke hvilken episode.

Lenke til kommentar

Denne lanseringen er vel kun tåkelegging av all støyen siden første Tesla 3 startet marerittet og produksjonsvanskene har stått i kø (igjen).

Hvordan de skal kunne produsere enda flere biler når de enda ikke klarer målene satt når første Model 3 forlot samlebåndet, til problemene rundt et halvt år senere, høres nærmest ut som et moderne mirakel.

Får håpe at de klarer dette om ikke annet en for konkurransen sin skyld.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

"Lar" folk teste? Tesla kan ikke på noen som helst måte hindre folk fra å gjøre hva de vil med bilene sine. Utgaven med stort batteri og RWD har allerede blitt kjørt på bane med greie resultater, men bremsene kokte etter 4 runder. Usikkert om Performance-utgaven kommer med oppgraderte bremser eller om man bør bytte bremseklosser og bremsevæske, men dette finner nok folk ut av. Performance-utgaven har nok blitt kjørt masse på bane innen utgangen av året, så utsagnet til Musk vil nok bli etterprøvd grundig.

 

Nå skal jeg ikke påstå at tesla aktivt går ut å stopper folk fra å gjøre tester på bane, men siden TopGear testa første Teslaen på deres bane(som tesla saksøke de for i etterkant) har jeg ikke sett en eneste review hvor de tester den på bane. 

 

Tesla saksøkte Top Gear, men tapte to ganger i retten (søksmålet + anken). De måtte betale over 100.000 pund i omkostninger til BBC. Musk er ekstremt hårsår. Det er kanskje grunnen til at han ble skallet i ung alder  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Min i3 må inn på service for å få oppdateringer i alle fall. Den er jo nyere enn Tesla Model S, som kom i 2012.

Men du kan nevne hvilke produsenter utover Tesla som har OTA-oppdateringer, kanskje? Jeg har ikke hørt om noen.

 

Nå kjenner jeg ikke til i3, men mine 2 siste bimmere har jeg oppdatert selv. Av det jeg kjenner til har ingen av de hatt kritiske oppdateringer jeg har trengt dog, så bare QoL oppdateringer.

Her er artikkel som viser til at BMW pushet ut en oppdatering til noen millioner biler med en sårbarhet tilbake i 2015: https://securityledger.com/2015/02/bmw-fixes-connecteddrive-flaw-with-over-the-air-patch/ 

 

redigert:

mercedes 2012: https://www.extremetech.com/extreme/125621-mercedes-benz-over-the-air-car-updates

Graver jeg mer finner jeg nok flere, men det er 2 vertfall.

Her har du nok misforstått kraftig. Det du linker til er ikke snakk om firmware. Connecteddrive har ingeting å gjøre med hvordan bilen oppfører seg.

 

Ingen av disse ville vært i stand til å legge inn f.eks. creep via OTA. I-Pace sies vel å være i stand til "ekte" OTA, men det vil tiden vise.

Lenke til kommentar

 

De sender oppdatering over nett. Alle andre bileprodusenter hadde måttet inn på sørvis ja, men ikke Tesla.

Det som er vanlig hos de andre bilprodusentene er at de tester skikkelig slik at de leverer fra seg biler med bremser som virker. At Tesla ett år etter produksjonsstart må få beskjed fra Consumer Reports og Car and Driver om at Model 3 har et problem med bremsene, er ikke akkurat betryggende.

 

I tillegg er dette åpenbart et mekanisk problem. Bremsene virker ikke som de skal etter én nødbrems. At en programvareoppdatering skal kunne fikse på dette høres tvilsomt ut, men fasiten skulle vi få innen en uke eller to etter at CR har testet sin bil med den nye oppdateringen. Mitt tips er at denne historien har noen flere kapitler.

Haha, du mener at BMW, Mercedes, Toyota osv ikke sender ut biler med feil?

 

Noe av det værste var vel Toyota/Lexus sin gulvmatteproblematikk som har drept en hel haug med folk..

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Haha, du mener at BMW, Mercedes, Toyota osv ikke sender ut biler med feil?

 

Noe av det værste var vel Toyota/Lexus sin gulvmatteproblematikk som har drept en hel haug med folk..

Nja, tror ikke det er bevist at noen døde. Det var veldig mye oppstyr rundt "utilsiktet akselerasjon", men stort sett er det slik at i de tilfellene som blir undersøkt nøye, så er det sjåføren som har trykket inn gasspedalen og holdt den der.

 

Dette er også noe som gjentar seg igjen og igjen på Teslaene. Folk kjører til stadighet gjennom vegger. Heldigvis for Tesla så har de full logging på alt, og i absolutt alle tilfellene har det vært sjåføren som har trykket inn gassen. Folk kobler feil i hodet og tror de trykker inn bremsen, ikke gassen, så blir de overrasket når bilen beveger seg fremover og trykker hardere og hardere. Tesla er kanskje overrepresentert fordi bilene har mye krefter, altså er det mindre tid til å oppdage feilen før man er gjennom noen vegger.

Lenke til kommentar

Tesla saksøkte Top Gear, men tapte to ganger i retten (søksmålet + anken). De måtte betale over 100.000 pund i omkostninger til BBC. Musk er ekstremt hårsår. Det er kanskje grunnen til at han ble skallet i ung alder  :wee:

Vil ikke kalle det hårsår å forvente at de som skal anmelde en bil ikke lyver.

 

Men det var greit å få avklart i retten at Top Gear ikke anmelder biler, de er bare et underholdningsprogram som tilfeldigvis benytter seg av biler som rekvisitter. Antar Tesla ser på det som vel anvendte penger.

Lenke til kommentar

 

Musk hevder den vil bli 15 prosent raskere og bedre å kjøre enn en BMW M3, i tillegg til at den vil «slå alt i sin klasse på banen».

 

Det er en test jeg gjerne skulle sett, så langt ser det ut som om tesla bare lar folk teste dragrace mot andre biler. Og en test på bane ville jo si mye mer om hvor godt bilen faktisk er skrudd sammen. Ingen tvil om at modell 3 vil vinne ett kort dragrace mot en M3, men at den kan slå en M3 på bane...det hadde vært artig å se.

Den er sikkert raskere enn M3 fra 0-100km/t. Men sier at den er bedre å kjøre enn M3, tror ikke Mr. Musk har kjørt M3 ennå. Hvorfor tror han MB og Audi ikke klare ta M3 den sportslig kjøre egenskap.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...