Gå til innhold

Tesla halverer leveringstiden på Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Om vi sammenlikner med prisen andre Tesla-modeller i dag er det omtrent det samme som den billigste Model X-utgaven i USA, som koster 79 500 dollar. I Norge må du i skrivende stund ut med 674 920 kroner for den samme bilen, så rundt 660 000 kroner for den heftigste Model 3-varianten virker sannsynlig. Autopilot og maskinvare for «full selvkjøring» kommer altså i tillegg, og koster 8000 dollar ekstra. 

Den vanlige tomotorsversjonen får på sin side en 0-60 mph-tid (0-96 km/t) på 4,5 sekunder og toppfart på 225 kilometer i timen, til en kostnad på 5000 dollar utover den vanlige prisen på bilen. Enmotorsutgaven har for øvrig en 0-60 mph-tid på 5,1 sekunder.

 

Tesla utnytter helt klart kostnadene ved leveringstrøbbel. Hvorfor velge topp model 3 når model X har falcon dører? Og er vesentilig større? Model 3\S er veldig liten i høyden, sett flere model S i sverige.

Hvorfor velge sportsbil når man kan velge SUV?

Lenke til kommentar

 

Musk hevder den vil bli 15 prosent raskere og bedre å kjøre enn en BMW M3, i tillegg til at den vil «slå alt i sin klasse på banen».

 

Det er en test jeg gjerne skulle sett, så langt ser det ut som om tesla bare lar folk teste dragrace mot andre biler. Og en test på bane ville jo si mye mer om hvor godt bilen faktisk er skrudd sammen. Ingen tvil om at modell 3 vil vinne ett kort dragrace mot en M3, men at den kan slå en M3 på bane...det hadde vært artig å se.

Du bør kanskje først og fremst vente til den modellen er produsert :-)

Lenke til kommentar

 

https://www.youtube.com/watch?v=Esw9vyF0MGw

 

230 km\t er ikke noe å skryte over.

Man må vel betale reservasjons gebyr også. Ergo tjener tesla veldig mye per bil.

Ser ikke noe grunn å ha 4 hjuls trekk med mindre man skal kjøre mye om vinteren eller i skogen. Eller trekke kampingvogn.

 

Full selvstendige model 3 selvkjørte biler vil nok koste 1,5 million kr tror jeg.

Særlig hvis man vil ha 42" 8k skjerm forran og 2 stk 28" 4k skjermer i baksete og ryzen 7 1800 cpu for gaming.

Snakk å komme med dyre biler.

 

Muligens man må kjøpe garantiutvidelse også (5 års garanti) for 50 000 kr ekstra.

For batteriet og andre delene er nok dyrt å bytte.

 

Det koster 8000 dollar for å få selvkjøringspakken, ikke 1,5mill. Hva det andre du rabler i aner ikke jeg. Den har hverken 42" skjerm foran, eller skjermer bak. Heller ikke noe gaming-cpu.

Selvkjøringspakken eksisterer ikke enda, siden bilen ikke kan kjøre helt på egen hånd uansett.

Lenke til kommentar

 

 

Den vanlige tomotorsversjonen får på sin side en 0-60 mph-tid (0-96 km/t) på 4,5 sekunder og toppfart på 225 kilometer i timen, til en kostnad på 5000 dollar utover den vanlige prisen på bilen. Enmotorsutgaven har for øvrig en 0-60 mph-tid på 5,1 sekunder.

https://www.youtube.com/watch?v=Esw9vyF0MGw

 

230 km\t er ikke noe å skryte over.

Man må vel betale reservasjons gebyr også. Ergo tjener tesla veldig mye per bil.

Ser ikke noe grunn å ha 4 hjuls trekk med mindre man skal kjøre mye om vinteren eller i skogen. Eller trekke kampingvogn.

 

Full selvstendige model 3 selvkjørte biler vil nok koste 1,5 million kr tror jeg.

Særlig hvis man vil ha 42" 8k skjerm forran og 2 stk 28" 4k skjermer i baksete og ryzen 7 1800 cpu for gaming.

Snakk å komme med dyre biler.

 

Muligens man må kjøpe garantiutvidelse også (5 års garanti) for 50 000 kr ekstra.

For batteriet og andre delene er nok dyrt å bytte.

Det er ingen som skryter over 230 km/t og det er heller ingen jeg kjenner som kjører så fort til daglig. Spesielt ikke i en elbil :-) Toppmodellen får imidlertid en toppfart på 250 km/t i likhet med de fleste andre biler med litt futt i. 0-100 km/t går derimot på 3,5 sek eller helst under (Tesla pleier å oppgi for høy tid på Model 3 akselerasjon). Noe som setter den i en særstilling i denne prisklassen. Batteri og drivverk har som vanlig 8 års garanti. 4-hjulstrekk er en selvfølge i Norge, særlig på en avansert elbil. Noe annet skulle bare mangle.

Lenke til kommentar

 

 

Musk hevder den vil bli 15 prosent raskere og bedre å kjøre enn en BMW M3, i tillegg til at den vil «slå alt i sin klasse på banen».

 

Det er en test jeg gjerne skulle sett, så langt ser det ut som om tesla bare lar folk teste dragrace mot andre biler. Og en test på bane ville jo si mye mer om hvor godt bilen faktisk er skrudd sammen. Ingen tvil om at modell 3 vil vinne ett kort dragrace mot en M3, men at den kan slå en M3 på bane...det hadde vært artig å se.

 

Fins ovale baner som er 1 kilometer og kortere. Må være noe slikt i hvert fall..

EDIT: En i Las Vegas som er 600 meter til og med.

Model 3 funker utmerket på en vanlig 3-4 km lang bane, runde etter runde. Så det er noe helt annet enn Model S.

Lenke til kommentar

Hele poenget med Model 3 var å gi en innstegsmodell for "fattigfolket" til rundt $30-35 000 / 300 000 NOK for de som ikke hadde råd til en Model S. Om modellen plutselig skal koste hundre tusen ekstra bare pga ekstrautstyr så faller hele poenget bort. Da kan man bare kjøpe Model S.

 

Hvorfor kjøpe en Model S når Model 3 kjører langt bedre, og er mye billigere å kjøpe og eie?

Lenke til kommentar

 

De gangene man reiser til utlandet så kan høyere hastigheter være kjekt. Som på autobahn. Men rundt 200km/t er nok innafor for de fleste.

 

En el-bil på autobahn i 200 km/t? Rekkevidden blir vel knapt 10 mil.

Med rekordlav luftmotstand tipper jeg Model 3 klarer seg med ca 90 kW i 200 km/t, så den kan da kjøre ca 50 minutter med drøyt 70 kWh effektiv batterikapasitet (den har ca 80 kWh brutto). Det blir 16 mil.

Lenke til kommentar
Model 3 funker utmerket på en vanlig 3-4 km lang bane, runde etter runde. Så det er noe helt annet enn Model S.

 

Hvis du ikke forstod det ut i fra mine andre poster i tråden, jeg ser etter informasjon ikke meninger. Og problemet mitt her er at det ikke virker til å være noe informasjon der ute om banekjøring med noen av tesla modellene.

Hvor er den modell 3 testen hvor de kjører rundt en bane runde etter runde?

 

Hvordan gjør man det?

 

Multisitat knappen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

men siden TopGear testa første Teslaen på deres bane(som tesla saksøke de for i etterkant)

Hvorfor forteller du ikke hva søksmålet gikk ut på? Tesla saksøkte Top Gear fordi de løy om Roadster.

 

Top Gear ble altså ikke saksøkt fordi de testet Roadster på bane, men fordi de bevisst feilinformerte seerne.

 

Du synes ikke det er litt uærlig av deg å slenge ut noe slikt uten noen kontekst?

Lenke til kommentar

 

 

Nei, ca dobbelt med en 100 pakke.

Nå har ikke Model 3 100 kWh batteripakke. Men 200 km er ikke veldig galt for Model 3 LR i 200 km/t. Den har omkring 80 kWh, men den er også betydelig mer aerodynamisk enn Model S/X.

 

 

Absolutt, tenkte mer generelt. Men model 3 vill nok klare det ift redusert areal og lavere drag ja. Forøvrig ville jeg aldri holdt 200 i en time i strekk, blir jo utslitt av mindre :p pleier ikke farte særlig fortere enn 150 på autobahn. 

Siden Model S P85 ikke klarer mer enn 10 mil i 200kmt, så går det vel ikke så mye bedre med en modell 3?

 

Batteriet går varmt, så man klarer ikke holde farta etter 30 minutter. Batteriprosenten er også såpass lav at man må finne en lader

 

Elbiler er brukbart til mye, men langkjøring i motorvei klasse A hastighet 130 km/t og oppover er ikke en av de...

https://youtu.be/ojUFPKgs6iI

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Hele poenget med Model 3 var å gi en innstegsmodell for "fattigfolket" til rundt $30-35 000 / 300 000 NOK for de som ikke hadde råd til en Model S. Om modellen plutselig skal koste hundre tusen ekstra bare pga ekstrautstyr så faller hele poenget bort. Da kan man bare kjøpe Model S.

Hvorfor kjøpe en Model S når Model 3 kjører langt bedre, og er mye billigere å kjøpe og eie?

 

Fordi Model S blant annet er større.

Lenke til kommentar

Hvorfor forteller du ikke hva søksmålet gikk ut på? Tesla saksøkte Top Gear fordi de løy om Roadster.

 

Top Gear ble altså ikke saksøkt fordi de testet Roadster på bane, men fordi de bevisst feilinformerte seerne.

 

Du synes ikke det er litt uærlig av deg å slenge ut noe slikt uten noen kontekst?

 

Kontekst er ikke relevant for det jeg snakket om.

For min tankerekke var det ikke relevant hva søksmålet gikk ut på, mitt poeng er at det var eneste gang jeg har sett den testet på bane.

 

Hva enn kontekst du legger til endrer det ikke at jeg ikke har sett en test av en tesla på bane etter det, men hvis du tenker litt mer konstruktivt kan du jo hjelpe eg å finne denne testen hvor de kjører en tesla(helst en modell 3) rundt en bane i høy hastighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden Model S P85 ikke klarer mer enn 10 mil i 200kmt, så går det vel ikke så mye bedre med en modell 3?

 

Batteriet går varmt, så man klarer ikke holde farta etter 30 minutter. Batteriprosenten er også såpass lav at man må finne en lader

 

Elbiler er brukbart til mye, men langkjøring i motorvei klasse A hastighet 130 km/t og oppover er ikke en av de...

https://youtu.be/ojUFPKgs6iI

For det første, så er det motorene som blir varm, ikke batteriet. Dette er utbedret på Model 3, ved å gå for at annet motordesign.

 

P85 er ikke det beste eksemplet - den har ikke vært i salg siden 2014-ish. Frontmotoren til P100D/100D bidrar med både bedre virkningsgrad og mer masse å fordele varmen på. Her er en Model X P90D som gjør 108 km i 200 km/t. Den hadde 14% gjenstående når den svingte av.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ojUFPKgs6iI

 

En Model S 100D har ca 15% mer batterikapasitet og 13% lavere luftmotstand. Altså der en XP90D bruker 86% på 108 km burde en S100D klare ca 166 km på 100%. Men dette vil variere utifra kjøreforhold, dekk, osv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...