Gå til innhold

Tesla halverer leveringstiden på Model 3


Anbefalte innlegg

Tesla hadde 100K Model S og X og fortsetter sånn ca med det. Det er så langt laget 30K Model 3. Det er ikke helt 270K, men ok. Og langt unna 580K. Som vanlig liker du å spekulere.

100.000 Model S/X per år pluss 3500 Model 3 per uke og 48 arbeidsuker per år blir til 268.000 biler per år. I løpet av neste år skal Model 3 produksjonen økes til 10.000 per uke.

 

Jeg tror Toyota vil lage 15 millioner biler i 2019. Der 5 av dem er elektriske.

Det tror ikke Toyota.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Tesla hadde 100K Model S og X og fortsetter sånn ca med det. Det er så langt laget 30K Model 3. Det er ikke helt 270K, men ok. Og langt unna 580K. Som vanlig liker du å spekulere.

100.000 Model S/X per år pluss 3500 Model 3 per uke og 48 arbeidsuker per år blir til 268.000 biler per år. I løpet av neste år skal Model 3 produksjonen økes til 10.000 per uke.

 

Jeg tror Toyota vil lage 15 millioner biler i 2019. Der 5 av dem er elektriske.

Det tror ikke Toyota.

 

Det finnes ingen som  sier noen produserer x mengde av noe basert på at de KOMMER til å gjøre det, kanskje.

 

Salgstall er hvor mange biler du har solgt. Ikke hvor mange biler sjefen din har lyst å selge. Jeg har ikke sett noen andre i noen andre diskusjoner enn om Tesla som bruker fremtidige spekulative tall for å si hvor mye de produserer NÅ.

 

Du tror ting som selv ikke Musk tror. Musk tror på ting som ikke er mulig. Model 3 planene har så langt vært feil alle sammen. Så jeg tar meg bare samme frihet som deg og bare tror Toyota skal selge så mye. Det er ingen praktisk forskjell fra tallene du presenterer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ingen som  sier noen produserer x mengde av noe basert på at de KOMMER til å gjøre det, kanskje.

 

Salgstall er hvor mange biler du har solgt. Ikke hvor mange biler sjefen din har lyst å selge. Jeg har ikke sett noen andre i noen andre diskusjoner enn om Tesla som bruker fremtidige spekulative tall for å si hvor mye de produserer NÅ.

Nå har jeg ikke snakket om salgstall. Jeg har snakket om produksjonstakt. Og produksjonstakten kan måles over hvilket som helst tidsrom og deretter ekstrapoleres til en årlig produksjonstakt.

 

Akkurat som man kan måle tilbakelagt avstand på en bil over et gitt tid og ekstrapolere til antall kilometer per time. En bil trenger ikke kjøre 100 km på en time for å ha en hastighet på 100 km/t. Å kjøre fem meter på 180 millisekunder er like mye 100 km/t som å kjøre 100 km på en time.

 

Du tror ting som selv ikke Musk tror. Musk tror på ting som ikke er mulig. Model 3 planene har så langt vært feil alle sammen. Så jeg tar meg bare samme frihet som deg og bare tror Toyota skal selge så mye. Det er ingen praktisk forskjell fra tallene du presenterer.

Si en ting som jeg tror som ikke Tesla/Musk tror.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar

"Og produksjonstakten kan måles over hvilket som helst tidsrom og deretter ekstrapoleres til en årlig produksjonstakt."

 

Torsdag produserer Toyota 25000 biler. Fredag produserer de 35.000 biler. Så da ser vi at Toyota har kraftig forbedret produksjonen sin og basert på dette er det rimelig å anta at Toyota sine produksjonstall øker fra 9 millioner til 13 millioner. Jeg mener, hvis vi bruker din metode for å kunne telle produksjonsantall. 

 

Den sammenligningen med hastighet er latterlig.

Bilen kjørte 100 kilometer ved 50 km/t. Så begynte den å kjøre 100 km/t og dermed så mener du at den kommer til å kjøre 200 km neste dag.Så basert på farten du så den kjøre i 15 minutter så har du bestemt deg for hvor lang tid den vil bruke på å kjøre 200 km. Det er det du sier. Som ikke er mulig. Og veldig lite logisk.

 

Nei du tror ikke det er noe veldig problemer med automatiseringen for Model 3 og produksjonen, selv om Musk sa de gjorde alt for mye alt for raskt og det ikke virket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Umulig når folk bare mener profesjonelle finansrapporter er tull.

Du mener de profesjonelle finansrapportene som friskmeldte bankene rett før finanskrisen?

 

Og målet er 10.000 per uke i slutte av 2018 som nok ikke er maks engang. Om med dagens mål vil de har brukt 1 år på å nå 50% av maks produksjon. Det er ikke raskt. Første planen tilsa 50% etter et halvt år. Og de er nå på 38%.

Igjen, du troller ikke sant? Tesla øker produksjonen raskere enn noe andre, og selger nå flere elbiler enn alle konkurrentene, inkludert "storleverandøren" Nissan.

 

Du sammenligner ikke like forsinkelser her. Priusen ble forsinket i utviklingen, ikke produksjonen. At ting blir forsinket i utvikling er selvfølgelig vanlig.

Det er vanlig med forsinkelser under alle faser.

 

 

Det ble han ikke. Det er heller ikke poenget. Poenget er opprøret mot Establishment, enten det er politikere, media eller annet. Poenget er hvordan Establishment også prøver å bekjempe "outsiderne".

 

Misforstår du med vilje eller?

Staten California gir Musk masse fordeler. Derfor holder han til i staten California. Den politiske eliten må nødvendigvis styre denne staten basert på din logikk. Dermed så støtter den politiske eliten i California Musk. Videre er LA Times basert i LA i California og siden de åpenbart er styrt av den politiske eliten så støtter de og  Musk. Så når de publiserer artikler om at Musk ikke har nok penger for 2018 hva skjer med logikken din da?

 

Eh, Mor Nille-logikken din er like overbevisende som trollingen din. Faktakunnskapene dine også.

 

Ikke Tesla konkret, men elbiler generelt. California gjør mye for fornybar/bærekraftig energi og transport generelt.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

"Og produksjonstakten kan måles over hvilket som helst tidsrom og deretter ekstrapoleres til en årlig produksjonstakt."

 

Torsdag produserer Toyota 25000 biler. Fredag produserer de 35.000 biler. Så da ser vi at Toyota har kraftig forbedret produksjonen sin og basert på dette er det rimelig å anta at Toyota sine produksjonstall øker fra 9 millioner til 13 millioner. Jeg mener, hvis vi bruker din metode for å kunne telle produksjonsantall. 

 

Den sammenligningen med hastighet er latterlig.

Bilen kjørte 100 kilometer ved 50 km/t. Så begynte den å kjøre 100 km/t og dermed så mener du at den kommer til å kjøre 200 km neste dag.Så basert på farten du så den kjøre i 15 minutter så har du bestemt deg for hvor lang tid den vil bruke på å kjøre 200 km. Det er det du sier. Som ikke er mulig. Og veldig lite logisk.

Jeg sa aldri man kan ekstrapolere ukritisk og resultatene fortsatt vil være veldig meningsfulle. Jeg var bare usikker på om du skjønte forskjellen på produksjonstakt og salgstall.

 

Man må vurdere om man ekstrapolerer over et tilstrekkelig tidsrom, og om dette er noe som vil endre seg. For Tesla er det slik at det vil endre seg, men etter all sannsynlighet er det da snakk om å komme enda nærmere 5000/uke. Og hvor raskt det vil gå fra 3500/uke til 5000/uke vet vi ikke. Tesla forventer å få det til frem til begynnelsen av juli, og det tidsestimatet virker ikke spesielt urimelig. De skal ha en produksjonsstans snart, som vil gi de mulighet til å oppgradere en del utstyr.

 

Nei du tror ikke det er noe veldig problemer med automatiseringen for Model 3 og produksjonen, selv om Musk sa de gjorde alt for mye alt for raskt og det ikke virket.

Musk har ikke sagt at det er veldig store problemer med automatisering. Det han har sagt er at de automatiserte for mye, og om de skulle gjort det igjen så ville de automatisert mindre. I hvert fall til å begynne med.

 

Men det er klart at de har slitt med en del av automatiseringen. Dette er årsaken til at de er ca 6 måneder bak skjema. Heldigvis ser det ut som det har bedret seg betraktelig de siste ukene.

Lenke til kommentar

 

Det ble han ikke. Det er heller ikke poenget. Poenget er opprøret mot Establishment, enten det er politikere, media eller annet. Poenget er hvordan Establishment også prøver å bekjempe "outsiderne".

 

Misforstår du med vilje eller?

 

Haha. Som om media har forsøkt å bekjempe Musk. Musk og Trump er like på minst ett punkt: Negativ medieomtale = propaganda, uansett hvor sann den måtte være. Trump har i hvert fall Fox News (MSM så det holder), hvor han kan søke trøst og støtte :wee:

Yd0wxk96cd1__882Z7YXCdhGkV9RbgsE4Jh52Owf

 

 

Misforstår du med vilje igjen eller? Det var et eksempel på en av de etablerte som hadde forsinkelser. Det virket som du trodde at det bare er Tesla som har forsinkelser.

 

Depositum er irrelevant da man får det tilbake hvis man trekker bestillingen hos Tesla. Det er først når man bekrefter bestillingen at den er låst.

 

Seks måneder er jo ganske lang tid, men Tesla ligger faktisk foran den opprinnelige produksjonsplanen for Model 3. Men ja, de ligger etter det nyere målet om 10000 biler i uka som ble satt til desember 2017. Det er fem måneder siden.

 

 

Da må du ikke skrive "de" og kun lenke til en artikkel om Toyota. Du slet litt med å finne flere relevante eksempler, eller hva? Selvfølgelig får man tilbake depositumet. Problemet er at det rentefritt, og man først får bilen etter 2-3 år.

 

Tesla er notoriske på forsinkelser. Det vitner først og fremst om dårlig ledelse. Kanskje ikke så rart når CEO har uttalt på Twitter at han hater å være leder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du fulgt med på medieomtalen av Tesla i det siste? Tydeligvis ikke. Han reagerer som han gjør på grunn av gjentatte åpenbare overtramp fra mainstream-media. Noen forsider fra tidligere endrer ikke dette, og poenget mitt med motstanden mot villedende Establishment-skrål endres heller ikke.

 

Jeg skrev "de" og brukte Toyota som eksempel.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Dette forteller mye om hvor mange som har hoppet ut av 450 000 reservasjons køen ....

 

hvorfor tør ikke Tesla å gi ut dagens tall på reservasjoner selv etter krav fra investorer vil de ikke ut med dette.

 

Dette er ikke som for noen år siden da mange gamblet og tjente en pen sum på å selge loddene , det så vi allerede på modell X så her har de som har vært loddselgere trukket seg i stor grad ..

Lenke til kommentar

Har du fult med på medieomtalen av Tesla i det siste? Tydeligvis ikke. Han reagerer som han gjør på grunn av gjentatte åpenbare overtramp fra mainstream-media. Noen forsider fra tidligere endrer ikke dette, og poenget mitt med motstanden mot villedende Establishment-skrål endres heller ikke.Jeg skrev "de" og brukte Toyota som eksempel.

Hvilke overtramp? Kom med konkrete eksempler.

 

Noen forsider? Det er hele 14 bare i mitt eksempel! Tror jeg tør å påstå at Musk er den næringslivslederen som har fått mest medieomtale de siste fem årene. Det var selvfølgelig helt greit for han så lenge media hadde en positiv vinkling, men han tåler åpenbart ikke negativ omtale. Narsissist? Meget mulig.

 

Du fant åpenbart ingen andre eks. enn Toyota-saken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Igjen, du troller ikke sant? Tesla øker produksjonen raskere enn noe andre, og selger nå flere elbiler enn alle konkurrentene, inkludert "storleverandøren" Nissan.

 

Du sammenligner ikke like forsinkelser her. Priusen ble forsinket i utviklingen, ikke produksjonen. At ting blir forsinket i utvikling er selvfølgelig vanlig.

Det er vanlig med forsinkelser under alle faser.

 

 

Ikke Tesla konkret, men elbiler generelt. California gjør mye for fornybar/bærekraftig energi og transport generelt.

 

At Tesla øker raskere enn noen andre kan du alltids si om du teller prosent. Derimot hvor rask klarer Tesla å komme seg mot 100% produksjonskapasitet på fabrikken sin? Der er de ikke raske per dags dato.

 

Hvis du teller i nummer så øker de heller ikke mest.

 

Hvis det er vanlig at VAG og Toyota har forsinkelser i produksjonen burde du lett kunne finne masse kilder på dette?

 

CA gir fordeler til alle med fornybar ol ja. Altså inkludert Tesla. Så de støtter Tesla, den politiske eliten altså.

Lenke til kommentar

Jeg sa aldri man kan ekstrapolere ukritisk og resultatene fortsatt vil være veldig meningsfulle. Jeg var bare usikker på om du skjønte forskjellen på produksjonstakt og salgstall.

Man må vurdere om man ekstrapolerer over et tilstrekkelig tidsrom, og om dette er noe som vil endre seg. For Tesla er det slik at det vil endre seg, men etter all sannsynlighet er det da snakk om å komme enda nærmere 5000/uke. Og hvor raskt det vil gå fra 3500/uke til 5000/uke vet vi ikke. Tesla forventer å få det til frem til begynnelsen av juli, og det tidsestimatet virker ikke spesielt urimelig. De skal ha en produksjonsstans snart, som vil gi de mulighet til å oppgradere en del utstyr.

 

Nei du tror ikke det er noe veldig problemer med automatiseringen for Model 3 og produksjonen, selv om Musk sa de gjorde alt for mye alt for raskt og det ikke virket.

Musk har ikke sagt at det er veldig store problemer med automatisering. Det han har sagt er at de automatiserte for mye, og om de skulle gjort det igjen så ville de automatisert mindre. I hvert fall til å begynne med.

 

Men det er klart at de har slitt med en del av automatiseringen. Dette er årsaken til at de er ca 6 måneder bak skjema. Heldigvis ser det ut som det har bedret seg betraktelig de siste ukene.

 

Ok, så hvis du ser på et tall og ekstrapolerer så¨gir det mening, men om andre gjør det så gir det ikke mening?

 

Virket ikke 5000 per uke også sannsynlig for desember? Nå er vi her en god del senere og de er på rundt 3500. Som er grunnen til at du ikke bare kan bruke slike tall og si det er produksjonstall. Vi har heller ingen tall på hva andre planlegger å produsere. Som er grunnen til at alle bruker tall for forrige år/kvartal.

 

Musk har definitivt sagt det er problemer med automatisering. Så du ikke når han hadde TV rapportasje fra fabrikken sin?

 

Det ble bedre med en gang de fjernet en del av maskinene ja. Slik som Musk viste og forklarte på TV. Så vet ikke hvorfor du benekter det. Men som jeg sa du tror på ting Musk ikke har sagt engang.

Lenke til kommentar

Ok, så hvis du ser på et tall og ekstrapolerer så¨gir det mening, men om andre gjør det så gir det ikke mening?

Det kommer helt an på om ekstrapoleringen gir mening eller ikke. Hvem som gjør det har ingen betydning.

 

Virket ikke 5000 per uke også sannsynlig for desember? Nå er vi her en god del senere og de er på rundt 3500. Som er grunnen til at du ikke bare kan bruke slike tall og si det er produksjonstall. Vi har heller ingen tall på hva andre planlegger å produsere. Som er grunnen til at alle bruker tall for forrige år/kvartal.

5000/uke virket sannsynlig for ca et år siden. Men ettersom man får mer og mer informasjon endrer det som man kan anse som sannsynlig.

 

Musk har definitivt sagt det er problemer med automatisering. Så du ikke når han hadde TV rapportasje fra fabrikken sin?

 

Det ble bedre med en gang de fjernet en del av maskinene ja. Slik som Musk viste og forklarte på TV. Så vet ikke hvorfor du benekter det. Men som jeg sa du tror på ting Musk ikke har sagt engang.

 

Han har aldri sagt at det var *veldig store* problemer, som du sa. Igjen, det han har sagt er at de automatiserte for mye, og om de skulle gjort det igjen så ville de automatisert mindre. I hvert fall til å begynne med. De har fjernet en del roboter fordi de ikke fungerte etter hensikten.
Lenke til kommentar

Dette forteller mye om hvor mange som har hoppet ut av 450 000 reservasjons køen ....

Så Tesla planla tilfeldigvis at reservasjonskøen skulle bli liten når de nådde 5000 i uka? For grunnen til at de gjør dette er i forbindelse med 5000 produserte biler i uka.

Lenke til kommentar

 

Har du fult med på medieomtalen av Tesla i det siste? Tydeligvis ikke. Han reagerer som han gjør på grunn av gjentatte åpenbare overtramp fra mainstream-media. Noen forsider fra tidligere endrer ikke dette, og poenget mitt med motstanden mot villedende Establishment-skrål endres heller ikke.Jeg skrev "de" og brukte Toyota som eksempel.

Hvilke overtramp? Kom med konkrete eksempler.

 

Løgner om f.eks. Tesla eller autopilot sin rolle i ulykker. Shortere slipper også til med fri propaganda uten at det opplyses om at de er shortere.

Lenke til kommentar

Dette forteller mye om hvor mange som har hoppet ut av 450 000 reservasjons køen ....

 

hvorfor tør ikke Tesla å gi ut dagens tall på reservasjoner selv etter krav fra investorer vil de ikke ut med dette.

Det er nå 24 dager siden Tesla sist ga en oppdatering på reservasjonstallet. Da sa de:

 

"Model 3 net reservations, including configured orders that had not yet been delivered, continued to exceed 450,000 at the end of Q1 even though fewer than 20 stores worldwide had Model 3 on display."

Lenke til kommentar

 

Ok, så hvis du ser på et tall og ekstrapolerer så¨gir det mening, men om andre gjør det så gir det ikke mening?

Det kommer helt an på om ekstrapoleringen gir mening eller ikke. Hvem som gjør det har ingen betydning.

 

Virket ikke 5000 per uke også sannsynlig for desember? Nå er vi her en god del senere og de er på rundt 3500. Som er grunnen til at du ikke bare kan bruke slike tall og si det er produksjonstall. Vi har heller ingen tall på hva andre planlegger å produsere. Som er grunnen til at alle bruker tall for forrige år/kvartal.

5000/uke virket sannsynlig for ca et år siden. Men ettersom man får mer og mer informasjon endrer det som man kan anse som sannsynlig.

 

Musk har definitivt sagt det er problemer med automatisering. Så du ikke når han hadde TV rapportasje fra fabrikken sin?

 

Det ble bedre med en gang de fjernet en del av maskinene ja. Slik som Musk viste og forklarte på TV. Så vet ikke hvorfor du benekter det. Men som jeg sa du tror på ting Musk ikke har sagt engang.

Han har aldri sagt at det var *veldig store* problemer, som du sa. Igjen, det han har sagt er at de automatiserte for mye, og om de skulle gjort det igjen så ville de automatisert mindre. I hvert fall til å begynne med. De har fjernet en del roboter fordi de ikke fungerte etter hensikten.

 

 Ja og hvem bestemmer om det gir mening? Deg?

 

 

Så når 5000 per uke var sannsynlig, men så ble det forsinket med 6 mnd og når da Musk igjen sier 5000 på Twitter så er det igjen veldig sannsynlig? Så for at det skal være sannsynlig så er det nok at Musk twittrer det? Når de viser seg at tallene han kommer med stort sett alltid er feil, hvordan blir det sannsynlig om han sier noe? Det er ikke slik sannsynlighet fungerer. Det er slik stor tro på Musk fungerer.

 

 

Ja enorme forsinkelser og en produksjonslinje som må omgjøres helt er ikke store problemer. Helt vanlig for en bilprodusent det. Alle CEOer sover på fabrikken sin. 

Lenke til kommentar

 

Løgner om f.eks. Tesla eller autopilot sin rolle i ulykker. Shortere slipper også til med fri propaganda uten at det opplyses om at de er shortere.

 

Musk eier over 20% i Tesla og får masse penger om de når en viss verdi og denne fyren får slippe til med fri PR for å booste verdien på Tesla aksjer. Det er helt utrolig. Folk som eier aksjer, folk som shorter bør ikke få si noe som helst om selskapet. Helt klart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...