Mosk Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hvis du skal kjøre 13.5 timer i strekk bør du ikke kjøpe elbil... Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Hvis du skal kjøre 13.5 timer i strekk bør du ikke kjøpe elbil... Captain Obvious-melding. Det bør du heller ikke gjøre med noen annen bil. Å fikle med tisseflaske og portapotti i førersete er absolutt ikke å anbefale noen. ;-) Å ta seg en stopp eller to på en slik langtur (945 km ved snittfart på 70 km/h) er sunt på så mange måter. Og uten mat og drikke, så fungerer de fleste ganske dårlig. NB! Har selv kjørt noen turer på 24 timer i nesten ett strekk, men med stopp for fylling (bilene drakk mere og hadde mindre tank før i tiden), toalettbesøk, og påfyll med pølse, burger, sandwich brus og snop ved behov og lyst. Slik kjøring bør man begrense seg til, og helst unngå, så godt det lar seg gjøre. Men nå er jeg ikke lengre 18-25, så slikt orker jeg rett og slett ikke. Kan klare det, men ser ikke poenget. Bedre å beregne seg en overnatting, om så i bilen, for å være mere uthvilt og en tryggere sjåfør. 2 Lenke til kommentar
keramikklampe Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Hvis du skal kjøre 13.5 timer i strekk bør du ikke kjøpe elbil... Captain Obvious-melding. Det bør du heller ikke gjøre med noen annen bil. Å fikle med tisseflaske og portapotti i førersete er absolutt ikke å anbefale noen. ;-) Å ta seg en stopp eller to på en slik langtur (945 km ved snittfart på 70 km/h) er sunt på så mange måter. Og uten mat og drikke, så fungerer de fleste ganske dårlig. NB! Har selv kjørt noen turer på 24 timer i nesten ett strekk, men med stopp for fylling (bilene drakk mere og hadde mindre tank før i tiden), toalettbesøk, og påfyll med pølse, burger, sandwich brus og snop ved behov og lyst. Slik kjøring bør man begrense seg til, og helst unngå, så godt det lar seg gjøre. Men nå er jeg ikke lengre 18-25, så slikt orker jeg rett og slett ikke. Kan klare det, men ser ikke poenget. Bedre å beregne seg en overnatting, om så i bilen, for å være mere uthvilt og en tryggere sjåfør. Skal vel ikke kjøre lengre enn i kanskje 8 timer før folk flest en bør velge noe annet enn batteri bil. Det er mulig å kjøre lenge i strekk med to sjåfører. Vi lever i ett samfunn hvor også kvinnen (les:passajeren) har lov å kjøre. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Hvis du skal kjøre 13.5 timer i strekk bør du ikke kjøpe elbil... Captain Obvious-melding. Det bør du heller ikke gjøre med noen annen bil. Å fikle med tisseflaske og portapotti i førersete er absolutt ikke å anbefale noen. ;-) Å ta seg en stopp eller to på en slik langtur (945 km ved snittfart på 70 km/h) er sunt på så mange måter. Og uten mat og drikke, så fungerer de fleste ganske dårlig. NB! Har selv kjørt noen turer på 24 timer i nesten ett strekk, men med stopp for fylling (bilene drakk mere og hadde mindre tank før i tiden), toalettbesøk, og påfyll med pølse, burger, sandwich brus og snop ved behov og lyst. Slik kjøring bør man begrense seg til, og helst unngå, så godt det lar seg gjøre. Men nå er jeg ikke lengre 18-25, så slikt orker jeg rett og slett ikke. Kan klare det, men ser ikke poenget. Bedre å beregne seg en overnatting, om så i bilen, for å være mere uthvilt og en tryggere sjåfør. Skal vel ikke kjøre lengre enn i kanskje 8 timer før folk flest en bør velge noe annet enn batteri bil. Det er mulig å kjøre lenge i strekk med to sjåfører. Vi lever i ett samfunn hvor også kvinnen (les:passajeren) har lov å kjøre. Se der, du la akkurat inn ett stopp, for bytte av sjåfør. ;-) Selvsagt er det ikke umulig, har jo skrevet selv at jeg har tatt lengre turer helt alene i bilen. Og selv om man kan dele kjøringen mellom to eller flere personer, så er det uansett mentalt slitsomt for mange å kjøre så lange strekk, selv som passasjer. Det å legge inn ca en halvtimes stopp ca for hver 5 timer med kjøring er heller ikke store problemet om man skal nyte turen. Og på den tiden så passer det fint å hurtiglade mens man samtidig fyller egne batterier med en strekk og kanskje en matbit. Reiser man en hel familie sammen, og spesielt med barn i bilen, så blir det uansett flere stopp på veien. Men har du hverken tid, vilje eller ønske om å ta det så piano på turen, så er selvsagt ikke helelektrisk for deg. 1 Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Har ioniq og har noenlunde samme erfaring, mottar strøm raskt og vi pleier kun lade rundt 15 minutter på hver stasjon på langtur. Synd med de som hurtiglader med leaf på langtur, blir fort en dyr ladestopp når en kan bruke opp mot en time på lading siden en ikke betaler for kWh ladet men antall minutter. Skjønner at leverandørene ønsker at en bruker kortest mulig tid på hver stasjon slik at andre slipper til, men skulle gjerne sett flere punkter på hver stasjon. 1-2 punkter CCS/Chademo er for dårlig med tanke på hvor mange elbiler som nå triller på veiene. Tesla har ofte mange punkter (typisk 8-20) mens Fortum og mange andre kun tilbyr 1-4. Det burde vært minimum 10 punkter på alle stasjoner uansett veistandard. Lenke til kommentar
Mosk Skrevet 26. mai 2018 Del Skrevet 26. mai 2018 Denne testen blir som om man skulle testet hvor lenge en dieselbil går på flat pedal i toppfart med maks hengervekt. Spennende men ikke relevant for normal bruk. Lenke til kommentar
Happydaydreamer669 Skrevet 29. juli 2018 Del Skrevet 29. juli 2018 TU, kan dere ikke start å bruke W/km istendfor kW/100km? W/kW angir kun effekt og ikke forbruk, men vi skjønte alle hva du mente Men syntes faktisk kWh/mil er en enklere målestokk. Vår Ioniq ligger i snitt på ca. 1.2 kWh pr. mil, noe som utgjør ca 1.2 kroner/mil ved en samlet strømpris på 1 krone pr. kWh. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå