Redaksjonen. Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Mens Hyundai Ioniq slurpet i seg strøm uanfektet av temperatur.Test: Vi strevde med å hurtiglade nye Nissan Leaf i sommervarmen Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Ikke kjøp elbilder uten aktiv kjøling dersom du har tenkt å bruke den som hovedbil. Til og med trillingene har aktiv kjøling av batteriet... Har møtt flere Nissan eiere som ikke fikk lade fordi batteriet var for varmt. Til og med på vinteren på langtur må batteriet aktiv kjøles ned. På bildet under ser du at det renner vann fra varmepumpa som kjøler ned batteriet... https://goo.gl/maps/QWvn3RpcPyK2 Dette er også en av grunnen at effetk-splitting på hurtigladere burde være standard. Minsteeffekt 20kW, og oppover etter forholdene (lokasjon osv). Dette krever dynamisk prising. ABBs sine ladre (på bildene i artikkelen) støtter allerede effektsplitting mellom CHAdeMO og CCS. 3 Lenke til kommentar
jornhd Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Det er altså omtrent dobbelt så dyrt å dra på langtur med Leaf kontra Ioniq, eller? På hurtiglader betaler man pr. minutt, og ikke pr. kWh, og når Leaf både har høyere forbruk og lader mye tregere, må jo Leaf være veldig mye dyrere på langtur! Hvor mye kostet turen pr. bil? 6 Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Kan nesten se ut som Renault Zoe 40 vil være bedre på langkjøring enn nye Leaf. Selv om Zoe kun lader med 22kW AC så har den aktiv batterikjøling og *burde* dermed kunne lade med max effekt større deler av tiden.. 2 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Den norske vinteren er det for kaldt for Leaf, og den norske sommeren for varm? Kanskje den passer best på Vestlandet der vi vanligvis har 8°C ±10°C. 2 Lenke til kommentar
Falsum Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Veldig bra og interessant med slike tester! Resultatene har nok lite praktisk relevans for en overveldende majoritet av Leaf-kunder som svært sjelden (eller trolig aldri) vil legge ut på såpass krevende langturer. Likevel viktig for noen få som kan komme til å møte dette bruksmønsteret. 3 Lenke til kommentar
asshole Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 "Det viktigste og i kunders interesse, er likevel å ta vare på batteriet." Ja, det var nok derfor de fjernet muligheten til å lade til 80%.... 2 Lenke til kommentar
Eide'n Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 TU, kan dere ikke start å bruke W/km istendfor kW/100km? Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 TU, kan dere ikke start å bruke W/km istendfor kW/100km? Eh? Kva med hestekrefter pr mil? :-D TU brukar heldigvis kWh/100km, ikkje kW/100km. ;-) 3 Lenke til kommentar
gravypressure Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Pris: fra 246.000 kr (pris testbil: 295.000 kr) Verdt å nevne at den rimeligste utgaven er nå trukket fra markedet. I tillegg er prisene på de øvrige modellene justert opp over 10.000 kr. Det gjør at prisen i dag starter på 275.900,- En vesentlig prisforskjell i denne klassen! Nissan vet å melke kundene. Tydeligvis solgte de altfor godt, og nordmenn betaler hva som helst så lenge bilen er elektrisk... 1 Lenke til kommentar
MEMENK76 Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 TU, kan dere ikke start å bruke W/km istendfor kW/100km? Er det ikke bedre å bruke Wh/km? 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Veldig bra og interessant med slike tester! Resultatene har nok lite praktisk relevans for en overveldende majoritet av Leaf-kunder som svært sjelden (eller trolig aldri) vil legge ut på såpass krevende langturer. Likevel viktig for noen få som kan komme til å møte dette bruksmønsteret. Det kan ha noe å si for hvor mye de kan få for bilen når de en dag skal selge den. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 "Vi kjørte Leaf-en med den dvaskeste motorinnstillingen og kraftigste regenereringen, det vil si eco-modus". Hard regenerering, eller såkalt Eko-modus, er sannsynligvis ikke det mest energi-gjerrige modus, for el. eller for hybrid biler. Regenerering er ikke en tapsfri prosess, så vi ønsker å regenerer så lite som mulig, for å unngå at energi tapes kun til å generere varme. Dvs. lite regenerering betyr et mindre energitap og et generelt sett laverer energi forbruk. Forsøk derfor med så lite regenerering som mulig neste gang, for å minimere energi forbruket. Med cruise kontroll aktivt, burde det ikke bety så mye hvilket modus regenerering er satt i, fordi pådraget blir overstyrt av PID kontrollen. Ved manuelt styrt hastighet derimot, bør regenerering settes så lavt som mulig. Lenke til kommentar
Yngve Mariussen Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 E-pedal på Leaf bør ikke brukes, hvis målet er mest mulig regenerering. Da sper bilen på med bremsene på bilen når det trengs. Vipp girspaken innom B etter og ha satt bilen i D. Da bremser bilen utelukkende elektrisk, nå du slipper gasspedalen, og spe på med bremsepedalen selv, ved behov. 2 Lenke til kommentar
Viggo Stenbekk Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 TU, kan dere ikke start å bruke W/km istendfor kW/100km? Fordi Elbiler oppgir forbruk i kWh/100 km. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 De kunne jo oppgitt effekt nødvendig for gitt hastighet på flat vei. Da kunne man sammenlignet effektforbruk ved samme hastighet på ulike biler. Men W/km her totalt meningsløst Det blir vel noe slikt som W= J/s som igjen er Nm/sek som gir N/sek når man deler på avstand. Lenke til kommentar
Limbeck Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 "Vi kjørte Leaf-en med den dvaskeste motorinnstillingen og kraftigste regenereringen, det vil si eco-modus". Hard regenerering, eller såkalt Eko-modus, er sannsynligvis ikke det mest energi-gjerrige modus, for el. eller for hybrid biler. Regenerering er ikke en tapsfri prosess, så vi ønsker å regenerer så lite som mulig, for å unngå at energi tapes kun til å generere varme. Dvs. lite regenerering betyr et mindre energitap og et generelt sett laverer energi forbruk. Forsøk derfor med så lite regenerering som mulig neste gang, for å minimere energi forbruket. Med cruise kontroll aktivt, burde det ikke bety så mye hvilket modus regenerering er satt i, fordi pådraget blir overstyrt av PID kontrollen. Ved manuelt styrt hastighet derimot, bør regenerering settes så lavt som mulig. Kommer helt an på veien, kjøremønster og hvordan man kjører. Eco modus kan være et godt hjelpemiddel Lenke til kommentar
Alex Daland Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 TU, kan dere ikke start å bruke W/km istendfor kW/100km? Eide'n, kan ikke du finne frem / signalet i kalkulatoren et par ganger til, så 10-dels-systemet sitter i hodet... krever ikke så mye, de fleste russ får det til Lenke til kommentar
danileo Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Hvorfor kommer egentlig Leaf med 215 mm som standard dekkbredde på sommerdekk? Vil ikke 205 være mer gjerrig, som vinterdekkene den leveres med? Nissan Norge har selv sagt at 215 brede vinterdekk øker forbruket med ca 6 %. Og hva er det smaleste/mest energigjerrige bilen teoretisk kan bruke, innenfor lovlige rammer? 1 Lenke til kommentar
Odd Tarberg Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Ser at det under denne testen var køyrt med e-pedal på Nissan Leaf. Det viser seg at e-pedal fører til oftare bruk av mekanisk bremse (automatisk), slik at forbruket faktisk vil vere lavare med e-padelen utkopla. E-pedal kan vere behageleg og moro å bruke i bytrafikk og i svært svingete veg, men altså ikkje for å spare forbruk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå