Gå til innhold

Defekt haddisk.


ALI

Anbefalte innlegg

Jeg har en Maxtor (DiamondMax Plus9, 120GB, ata133, 8md cache) som det begynte å komme røyk fra så begynte den å brenne.

Nå er en av brikkene under og området rundt der svidd.

Hva var det som gikk galt?

Siden en av de små metall trådene er svidd og borte tror dere den virker (tør ikke å prøve)?

Jeg har også noen filer som lurer på om de kan reddes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan minne om (ekstrem) overspenning. Var det lynnedslag?. Det er ikkje vanlig at hardisker skal ta fyr , så du har nok hatt overspenning. Noke anna som er ødelagt? Vil nok kanskje tru at der strømmen går inn er ødelagt eller den som har skylda. Om det går ann å redde det som er på disken er ikkje sikkert. Siden den er svidd og noke er vekk vil eg tru den ikkje virkar, men du kan no prøve. :no:

Lenke til kommentar

kan jo høres ut som den er død. ja.

En venn av meg har opplevd det samme med en gammel Maxtor, men vi har fått tak i en identisk disk, og skal prøve å bytte om på kontroller kortene.

********************************************

Ikke gjør dette hvis du ikke vet hva du driver med!!!!

********************************************

 

Kanskje får vi den til å funke, kanskje ryker et kort til.

 

Det er sannsynligvis en grunn til at kontroller kortet på disken røyk, og det kan godt skje en gang til.

 

Men det å finne en lik disk er en løsning som kanskje kan funke, da.

 

:-)

 

Howard

Lenke til kommentar
Dette kan minne om (ekstrem) overspenning. Var det lynnedslag?. Det er ikkje vanlig at hardisker skal ta fyr , så du har nok hatt overspenning. Noke anna som er ødelagt? Vil nok kanskje tru at der strømmen går inn er ødelagt eller den som har skylda. Om det går ann å redde det som er på disken er ikkje sikkert. Siden den er svidd og noke er vekk vil eg tru den ikkje virkar, men du kan no prøve. :no:

Det var en vanlig dag og det var bare den harddisken, jeg har to og den andre virker og det gjør resten av maskinen også.

 

EDIT:

Jeg har prøvd den, men den er død :cry::cry::cry:

Endret av ALI
Lenke til kommentar
kan jo høres ut som den er død. ja.

En venn av meg har opplevd det samme med en gammel Maxtor, men vi har fått tak i en identisk disk, og skal prøve å bytte om på kontroller kortene.

********************************************

Ikke gjør dette hvis du ikke vet hva du driver med!!!!

********************************************

 

Kanskje får vi den til å funke, kanskje ryker et kort til.

 

Det er sannsynligvis en grunn til at kontroller kortet på disken røyk, og det kan godt skje en gang til.

 

Men det å finne en lik disk er en løsning som kanskje kan funke, da.

 

:-)

 

Howard

Si ifra hvis den virker.

Lenke til kommentar
Dersom det er veldig viktige data kan IBAS hjelpe deg å redde filene dine, men dette koster flesk...

Viktige er de ikke, men har brukt noen timer på diverse innstillinger og ting i windows og noen bilder.

Har ikke tenkt å bruke penger på å redde de, men hvis det gikk å gjøre det selv hadde jeg kanskje prøvd.

Hvor mye koster det å sende karddisken til IBAS, og hva gjør de med den?

 

EDIT:

Tror dere den var laget med en feil eller varm?

Har kanskje tenkt å kjøpe en drew til harddisken hvis det var varme som var problemet.

Endret av ALI
Lenke til kommentar

IBAS får tilbake data fra disker som har vært utsatt for det aller meste, f.eks. fra "sorte bokser" etter flyulykker. De er profesjonelle til tusen, og det koster flesk (vi snakker om titusner eller hundretusner av kroner) for å få dem til å gjøre jobben. Med andre ord bare aktuellt dersom dataene er ekstremt viktige.

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket en tid tilbake, skulle IBAS ha 10.000 kroner bare for å se på disken + betaling for medgått tid for eventuell dataredning. Så tidligere i dag at Infolink Datatjenester har startet en dataredningstjeneste. Sjekk denne QXL-linken.

Jeg ville heller kjøpt et par eksterne harddisker enn å sende den til IBAS, filene er ikke så viktige.

Lenke til kommentar
******************************************
Rest in Peace

DiamondMax Plus9, 120GB, ata133, 8md cache

Den var en trofast venn som hadde min fagre filer!
******************************************




Synd med disken. Om ett par måneder så kommer du til å le godt av det som har hendt.

Ellers så kan du jo sjekke om dette er ett problem som har skjedd før med andre rundt om i verden. Da er det kanskje noen håp om garanti?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...