Gå til innhold

All verdens land-tråden

Anbefalte innlegg

Nord-Kypros

Dette er ikke et selvstendig land, men det står på lista og derfor tas det med. Jeg må nok ty til internett her for å finne info.

Forårsaket av forsøket på statskupp i Kypros i 1975, ble området nord på øya okkupert av Tyrkia. Staten Nord-Kypros ble derfor i 1983 proklamert som republikk. Republikken anerkjennes kun av Tyrkia og ingen andre.

Nord-Kypros-826x590.jpg

Neste land: Norge! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

NORGE

Norge, ja, hvor er det? Aldri hørt om. Er det hovedstaden i Sverige? :hmm:

Har vært på en liten tur i vårt fedreland i sommer, gjennom fjell, daler og skoger og - det er virkelig vakkert om sommeren. Eventyrlig vakker. Så nå er jeg i det nasjonalromatiske hjørnet og poster en video med fjordcruise i Bergen akompagnert av Morgenstmening av Edvard Grieg.

Neste: OMAN

Endret av Morromann
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oman

Den eneste nasjonen i verden som starter med bokstaven O. Til forskjell fra mange av sine naboer i midtøsten, så har faktisk Oman ganske begrensede olje-ressurser, og må hente sine inntektskilder på andre måter, som fks industri og fiske. 

Visste du at et typisk måltid i Oman består av ris med lam eller fisk? Også supper og salater er ganske vanlig her.

Neste land: Pakistan

Endret av Mr supergomp
Lenke til kommentar

PAKISTAN

Pakistan er et land som har hatt en turbulent historie siden det skilte seg ut fra India i 1947 preget av politiske intriger, terrorisme, politiske atentater, borgerkriger og religiøs ekstremisme. Men de har også et rikt kulturliv, ikke ulikt Indias, med Bollywoodfilmer og en kjøkken likt det indiske. Og det er også i Pakistan vi finner de tidligste sporene av siviliasjon i Sør-Asia, som ruinene i Mohenjo-Daro i Indusdalen som er fra ca. 2600-1800 f.Kr.

mi-647_062216042506.jpg

Neste: PALAU

Lenke til kommentar

Palau

Palau er en øystat i Oseania. Innbyggertallet er ikke mer enn ca 20 000. Regjeringen i landet er den største arbeidsgiveren. Palau er sterkt avhengig av finansiell støtte fra USA (som landet fikk sin uavhengighet fra i 1994)

Hovedstaden Ngerulmud

koror-island.jpg

Neste land: Panama

Lenke til kommentar

PANAMA

Panama er først og fremst kjent for Panama-kanalen, et av ingeniørkunstens store underverker som skjærer tvers gjennom det lille landet i Mellom-Amerika og som etter åpningen i 1914 forkkortet den internasjonale skipstrafikken. Før det måtte skip som reiste fra den amerikanske vestkysten og over til et eller annet sted ved kysten av Atlanterhavet seile helt til sørspissen av Sør-Amerika for å komme videre. Ruten ble betraktelig forkortet etter det.

Dette kartet forklarer hvor enormt mye tid man sparte på en skipstur mellom San Franscisco og New York etter at kanalen var ferdig:

panama-canal.gif

Og et bilde fra kanalen i våre dager:

New_Panama_Canal.jpg

Neste: PAPUA NY - GUINEA

Lenke til kommentar

Papua Ny-Guinea

Nå skal vi til en nasjon vest i stillehavet. Det bor hundrevis av etniske grupper i landet, hvor majoriteten representerer gruppen som kalles "papuanere", som har levd der i titusener av år. Gull, sølv, olje, kaffe, kakao og tømmer er blant de viktigste eksportartiklene.

Visste du at i Papua Ny-Guinea snakkes det over 850 ulike språk? Rundt 12 prosent av alle verdens språk snakkes her. Eller at det fortsatt lever kannibaler dypt inne i landets skoger?

2638754.main_image.jpg?strip=all

Neste land: Paraguay

Lenke til kommentar

PARAGUAY

Paraguay er en innlandsstat i Sør-Amerika. Det var ikke så mye jeg fant som var noe eksepsjonelt for Paraguay, men jeg poster da til en liten video med fremføring av tradisjonell paraguayisk musikk og dans i en eller annen liten restaurant.

Neste: PERU

Lenke til kommentar

Peru

Fra et sør-amerikansk land til et annet. Peru er neste. Dette er en stor nasjon vest på kontinentet. Hovedstaden Lima har litt under ti millioner innbyggere. Klimaet i hovedstaden er ganske spesielt, siden byen ligger i tropene og ved en ørken. Det gjør at atmosfæren er klam året rundt, men det blir verken kaldt eller veldig varmt. Den gjennomsnittlige dagtemperaturen varierer mellom 12 og 20 grader.

I 1911 ble byen på bildet oppdaget. Som dere sikkert ser så er det altså bilde av Machu Picchu, også kjent som Inkaenes tapte by. Ruinene er svært godt bevart, og anses som det fremste symbolet på inkakulturen som lenge preget denne delen av verden. I 2007 ble det bestemt at ruinene skulle få plass på UNESCOs liste over verdensarven.

gettyimages-540409466.jpg

Neste land: Polen

Lenke til kommentar

POLEN

Polen er et herlig land og warzawa og Krakow er herlige byer. Men Polen, med sin beliggenhet mellom de europeiske stormaktene og iimperiene har gjennom tidene vært preget av mye krig og politiske uroligheter. På slutten av andre verdenskrig ble hele Warzawa lagt i ruiner av tyskerne etter at byens befolkning gjorde opprør mot okkupasjonsmakten. Her er et bilde av polske motstandsfolk under opprøret. Etter krigen ble hele den vakre hovedstaden bygget opp igjen stein for stein.

17041113_303.jpg

Neste: PORTUGAL

Lenke til kommentar

Portugal

Nå skal vi til nasjonen øst på den iberiske halvøy, nemlig Portugal. Landet var tidligere en av verdens aller største kolonimakter, og hadde blant annet kontroll på både Brasil samt store deler av Afrika. 

Portugal er et overvelende romersk katolsk land, hvor over 70% av befolkningen definerer seg som katolikker. Omtrent en tredel går regelmessig til gudstjenester, mens stort sett hele befolkningen benytter kirken til ritualer slik som bryllup og dåp.

I dag er landet mest kjent for bacalao, fotballspillere, og vakre strender. 

Salvador Sobral vant Eurovision Song contest i 2017, og brakte konkurransen hjem til Portugal i 2018.

Neste land: Qatar

Lenke til kommentar

QATAR

Qatar, hva skal jeg skrive om det landet? Det er ikke så veldig mye å si som skiller det fra andre småstater på den arabiske halvøy. Det er en liten oljestat; men mye olje, hvor flertallet av innbyggerne er fremmedarbeidere, det styres av en emir. Ja, og så har den internasjonale myehtskanalen Al-Jazeera sitt hovedkvarter i hovedstaden Doha.

aljazeera_759.jpg

Neste: ROMANIA

Lenke til kommentar

Romania

Romania er en stor nasjon med beliggenhet øst i Europa. Noe av det første jeg assosierer med Romania, er vampyrer, sigøynere og tigging. Vampyrer grunnet dracula-filmene og Transylvania. Sigøynere grunnet musikken, og tiggere, vel det er fordi hver gang jeg treffer en tigger ute på gata, har han/hun alltid syke barn i Romania. 

successful-silhouette-man-winner-waving-

Neste land: Russland

Lenke til kommentar

RUSSLAND

Hva har Norge og Kina til felles? Vi grenser begge til Russland, verdens største land som strekker seg over to kontinenter. Og Russland er et land rikt på natur, historie og kultur så jeg vet ikke helt hva jeg ska ta med. Jo, et vakkert stykke klassisk musikk og ballett. Blomstervalsen fra Nøtteknekker av Tsjaikoskiv, her fremført av Moskva-balletten.

Neste: RWANDA

Lenke til kommentar

Rwanda

For en fantastisk nasjon. Var så heldig å få besøke denne lille øst-afrikanske nasjonen i 2015, og jeg har aldri trivdes bedre på en plass enn nettopp der. Folkene og naturen savner jeg hver eneste dag. Ta en kikk på videoen jeg tok med i linken. Vakker utsikt en venn jeg reiste med filmet en tidlig morgen i Kigali (hovedstaden)

arton162.jpg

Neste land: Saint Kitts og Nevis.

MVI_0661.MOV

Endret av Mr supergomp
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltid fint om man kan ha med egne videoer. Fin video med fin solnedgang.

Det er utrolig mange land som begynner på S.

SAINT KITT OG NEVIS

Det er rart det der med stater. Noen steder har historien sørget for at en stat(som Russland og Kina)rommer enorme deler av et kontinent; andre steder; som Karibien er det en masse små øyer som er egne stater, og nå skal det skrives om en av dem som er nettopp Saint Kitt og Nevis som består av...ja, det består av to øyer, den ene heter Saint Kitt og den andre heter Nevis. Øystaten var en tidligere britisk koloni, men ble selvstendig i 1983 og derfor snakker de engelsk der.

Hmmm....jeg finner egentlig ikke så mye å skrive om eller vise bilde fra. OK, tar et bilde fra hovedstaden Basseterre.

f99c15374d7900fb2e0c5d456db8baa9.jpg

Neste: SAINT LUCIA

Lenke til kommentar

Saint Lucia

Saint Lucia er enda en av de mange øynasjonene i karibien, og derfor er det heller ikke så mye som skiller nasjonen fra resten av landene rundt. Det er mye flotte strender, og en god del turisme. Bananindustri er spesielt viktig for Saint Lucia, men økt konkurranse fra Latin-Amerika har gjort det nødvendig å lete etter andre næringsveier, som fks bankvirksomhet og turisme.

3031746_orig.jpg

Neste land: Saint Vincent og Grenadinene

Lenke til kommentar

Salomonøyene

Det er ikke så mye forskjell på Salomonøyene, og nasjonene nevnt over denne posten, bortsett fra at de er på forskjellige verdensdeler selvsagt. Ellers så er det også her mye turisme og kritthvite strender med krystallklart vann som får oppmerksomheten. Et kjapt google-søk gir meg derimot noen funfacts å ta med. Visste du at flesteparten av innbyggerne regner seg selv som medlem av en kjempestor familie? De kan faktisk spore seg nedover gjennom minst ti generasjoner av familiehistorien. Eller visste du at mange familiehjem er bygget på "påler", litt over vannflaten?

solomon-islands-houses.jpg.638x0_q80_cro

Neste land: Samoa

Endret av Mr supergomp
Lenke til kommentar

SAMOA

Se der kommer øystat-nasjonene på rekke og rad. Og som den forrige over her så skal vi til Stillehavet. Øybefolkningen er polynesere og mange lever på tradisjonelt polynesisk liv slik de har levd i århundrer.

eight_col_xlarge_samoa1_-_savaii.jpg?140

Neste: SAN MARINO

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...