Gå til innhold

All verdens land-tråden

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mauritius

Det er ikke lenge siden jeg skrev om et annet ferieparadis (Maldivene), og her kommet jaggu meg et nytt et.

Denne øynasjonen med beliggenhet utenfor Afrikas vakre kyst var lenge under Storbritannia, men fikk sin frihet i 1968. Siden den gang har landet livnært seg på turisme, samt eksport av sukker. De siste årene har sett en voksende økonomi som nå viser seg i form av bedrifter som fokuserer på både industri og finans.

800px-Maurice-plage.jpg

Neste land: Mexico

Lenke til kommentar

MEXICO

Kunne tatt med et bilde fra en vakker tropisk strand i Mexico også men det har blitt postet mange bilder av tropiske paradiser synes nå jeg.

Mange nordmenn tror at den retten de spiser på fredager med kjøttdeig, rømme og ost inne i fabrikata-tortillaer med kjøttdeig er en autentisk mexikansk rett, men det er feil. Du finner ikke den typen "taco" i Mexico. Den mexikanske tacoen minner faktisk mer om kebaber man finner i Tyrkia med grillet og renskåret kjøtt. Her er et bilde fra et typisk mexikanske taco-spisested.

5196367-The_Best_Taco_Stand_in_Mexico-0.

Neste: MIKRONESIAFØDERASJONEN

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Mikronesiaføderasjonen

Av alle nasjoner jeg kunne fått opp, så blir det altså dette minilandet som jeg regner med bare et fåtall av verdens befolkning i det hele tatt har hørt om. Det eneste jeg vet fra før av, er at hovedstaden heter Palikir (jeg vet alle hovedstedene i verden). Ellers må jeg ty til internett. Der finner jeg ut at som så mange andre land i samme område, så består Mikronesiaføderasjonen av et drøss med øyer. Øyene fikk sin selvstendighet i 1986, men er i dag sterkt avhengig av hjelp fra USA, som sørger for både økonomisk og militær hjelp. Til tross for at det ikke bor mye mer enn 100 000 mennesker i landet ,så snakkes det likevel sju forskjellige språk. Disse er rngelsk, ulitiansk, woleaisk, yapesisk, pohnpeisk, kosraeansk og chukesisk. 

header-federated-states-of-micronesia.jp

Neste land: Moldova

Lenke til kommentar

MOLDOVA

Ja, hva skal man si om det landet? Det er en tidligere sovjetrepublikk og sannsynligvis den minst kjente av de tidligere sovjetrepublikkene i Europa. Dette er nok også det landet i Europa som de fleste vet minst om. Men - en gruppe fra Moldova hadde i 2004 en internasjonal hit, eller landeplage som mange fikk på hjernen dette året; nemlig landeplagen Dragostea Din Tei. Også kjent som numa numa sangen.

Maya hi maya ho maya hi maya haha

Neste: MONACO

• Liker 1
Lenke til kommentar

MOLDOVA

Ja, hva skal man si om det landet? Det er en tidligere sovjetrepublikk og sannsynligvis den minst kjente av de tidligere sovjetrepublikkene i Europa. Dette er nok også det landet i Europa som de fleste vet minst om. Men - en gruppe fra Moldova hadde i 2004 en internasjonal hit, eller landeplage som mange fikk på hjernen dette året; nemlig landeplagen Dragostea Din Tei. Også kjent som numa numa sangen.

Maya hi maya ho maya hi maya haha

Neste: MONACO

Oh my god(!) for et herlig og moro minne :) Takk!

Lenke til kommentar

Monaco

Monaco er et av verdens aller minste land, og består stort sett kun av byområder. Monaco er kjent som et skatteparadis. Idrett spiller en stor rolle i landet. Monaco FC spiller i den franske toppligaen i fotball, mens det årlige Formel 1-løpet Monaco Grand Prix har blitt avholdt hvert år siden 1929.

Neste land: Mongolia

Lenke til kommentar

Montenegro

Et relativt ungt land er neste. Montenegro var en del av Jugoslavia frem til 2003. Frem til 2006 gikk landet under Serbia & Montenegro, men i 2006 fikk Montegrinerne sin frihet. En interessant fakta om nasjonen er at i landsbyen Mitrovica finer du verdens eldste oliventre. Det er over 2000 år gammelt! Over 100 000 av trærne i området er over 1000 år gamle.

Olive-Tree-Mitrovica-1350x600.jpg

Neste land: Mosambik

Lenke til kommentar

MOSAMBIK

Mosambik er et land i sørøst-Afrika og en tidligere portugisik koloni som fikk sin selvstendighet i 1975. I likhet med de andre tidligere prtugisiske koloniene har de endel arktiektur fra kolonitiden som for eksempel her fra øya Ihla de Olo.

img_80761.jpg?w=676

Neste: MYANMAR(også kjent som Burma)

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Myanmar/Burma

Myanmar er et asiatisk land, som mellom 1962 og 2011 led under et tyrannisk styre, ledet av millitæret, noe som førte til svært mye kritikk mot landet fra andre nasjoner. Selv om Myanmar fra 2011 fortsatt styres av folk med bakgrunn fra millitærjuntaen, har landet gjennomført og fått til en rekke nye reformer som leder Myanmar mer og mer mot et demokrati. 

Av kjente personer fra landet, kan jeg nevne Aung San Suu Kyi, nobel fredsprisvinner i 1991.

800px-Aung_San_Suu_Kyi_17_November_2011.

Neste land: Namibia

Lenke til kommentar

NAMIBIA

Afrika er ikke verdens størte kontinent, men det er helt klart kontinentet med flest land. Og mange av de afrikanske landene vet jeg ingenting om så jeg må google.

Namibia er, tror jeg, den yngste nasjonen i Afrika og ble selvstendig så sent som i 1990. Før første verdenskrig var det en tysk koloni, men havnet senere under kontroll av Sør-Afrika og ble da også preget av apharteidpolitikken. Namibia har et fascinerende canyon-landskap.

Fish-River-Intro.jpg

Neste: NAURU

Lenke til kommentar

Nauru

Da var vi kommet til bittelille Nauru i Oseania. Arealmessig er det kun Monaco og Vatikanstaten som er mindre enn det Nauru er. Landet får mye bistand fra Australia, og blir ofte kalt en australsk klientstat, på grunn deres store avhengighet av Australia. Nauru fikk i mange år kritikk av det internasjonale samfunn for å drive med hvitvasking av penger. Denne businessen er det blitt mindre av de siste årene.

Bildet viser hele Nauru. Man kan faktisk jogge rundt hele landet.

253.jpg?itok=xMhKUbRi

Neste land: Nederland

Lenke til kommentar

NEDERLAND

Nederland er et ganske flatt land i Vest-Europa, kun 50% av arealet er høyere enn 1 moh. Store deler av arealet, som for øvrig er kunstig, ligger under havnivået og blir beskyttet mot havet av store diker.

Landet er kanskje mest kjent for disse dikene samt hovedstaden Amsterdams Red Light District.

Den sørvestlige byen Haag er sete for både kongehuset, regjeringen og parlamentet og huser også Den Internasjonale Domstolen og Den Internasjonale Straffedomstolen.

Byen Rotterdam er en av de viktigste byene i Nederland og har den største havnen i Europa, tre ganger større enn den nest største.

rotterdam-e1518776786989.jpg

Neste: NEPAL

Lenke til kommentar

Nepal

Nepal er et fjellrikt land i Himalaya, som er kjent for sin ville og vakre natur. Visste du at hele 10 av verdens 16 høyeste fjell ligger i Nepal? Det gjør landet til et mekka for eventyrlystne fjellklatrere. 

6215260161_044e23ef8f_b.jpg

Neste land: New Zealand

Lenke til kommentar

NEW ZEALAND

New Zealand er langt borte. Så langt borte som man kan finne et befolket land faktisk, men på grunn av den overveiende britisk-ættede befolkningen kan man fort tro man har kommet til England. New Zealand er også et lite relativt lite land, men har på sine to øyer det mest varierte landskap i verden. Mange kjente filmer har blitt spilt inn på NZ, som Ringenes Herre og Narnia.

Nei, bildet under er ikke fra Geirangerfjorden i Møre og Romsdal selv om det ser slik ut. Det er fra New Zealand, tro det eller ei.

1507765642168.jpg

Neste: NICARAGUA

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Nicaragua

Nicaragua er et stort land lokalisert i Sentral-Amerika. Lenge har nasjonen vært blant de mer fredelige på kontinentet, men ting har endret seg drastisk den siste tiden. Voldsomme protester mot den sittende presidenten har ført til flere titalls drap og voldshendelser.

180422NicaraguaProtest.jpg

Neste land: Niger

Lenke til kommentar

Nigeria

Nigeria er et stort og fattig land i det sentrale Afrika. Det bor nesten 182 millioner mennesker i landet, noe som gjør Nigeria til verdens sjuende mest folkerike stat.

Jeg har sett mange dokumentarer av journalisten Louis Theroux. Her kan du se et lite klipp fra når han besøker politiet i Lagos.

Neste land: Nord-Korea

Endret av Mr supergomp
Lenke til kommentar

NORD-KOREA

Nord-Korea. Der har du et interesant land. Denne nordlige delen av Korea som siden 1948 har vært en kommunistisk stat er nok det mest lukkede landet i verden. Her er Internet forbudt og det er begrenset med strømtilgang for allmenheten. De som har hatt muligheten til å besøke dette landet kan fortelle om en ganske interesant og bisarr opplevelse. Her er en typisk nyhetssending fra nord-koreansk TV.

Neste: NORD-KYPROS

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...