Gå til innhold

All verdens land-tråden

Anbefalte innlegg

SYRIA

Huff, Syria ja. Trist. Syria er et land rikt på historie men - de siste 7 årene har unektelig dette landet vært forbundet med en forferdelig krig som er delvis borgerkrig og delvis intervensjonskrig hvor forskjellige stormakter og naboer med forskjellige agendaer har infiltrert og brukt dette landet i Midtøsten som en brikke si sitt spill; og som en stund så ut til kanskje å utløse krig mellom Vesten og Russland. Og verdens skrekkeligste og grusomste terrororganisasjon oppstod under denne krigen.

Aleppo - byen som det har blitt kjempet hardest om.

main_1200.jpg

Neste: SØR-AFRIKA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sør-Afrika

Sør-Afrika er vi kommet til nå. Her kunne jeg sikkert skrevet et drøss om apartheid, svarte vs hvite, Nelson Mandela osv osv. Men føler alle kjenner til deler av historien rundt dette. Derfor tar jeg meg i å poste et godt minne for meg som fotballfrelst.

11 juni 2010. Siphiwe Tshabalala scorer ledermålet i VMs åpningskamp mellom Sør-Afrika og Mexico. Dette var det første mesterskapet arrangert på afrikansk jord.

Neste land: Sør-Korea

Lenke til kommentar

Sør-Ossetia

Jeg har aldri hørt om Sør-Ossetia før i dag, og finner da ut at denne er en region i Transkaukasus, som ligger midt mellom Georgia og Russland, cirka ti mil nord for Georgias hovedstad Tbilisi.

Etter en krig i i 2008, har Sør-Ossetias uavhengighet blitt anerkjent av Russland, Nicaragua og Venezuela, og til dels Hviterussland.

676px-Georgia%2C_Ossetia%2C_Russia_and_A

Neste land: Sør-Sudan

Lenke til kommentar

SØR-SUDAN

Sør-Sudan er den yngste staten i Afrika. Staten ble selvstendig etter en folkeavstemning i 2011 om hvorvidt den hovedsaklig kristne sørlige delen av Sudan skulle løsrive seg fra det hovedsaklige nordlige Sudan.

Sudans eneste president Salva Kiir Mayardit er for tiden i hardt vær med beskyldninger om krigsforbrytelser. Han går alltid med cowboyhatten som han i sin tid fikk som gave av George W. Bush.

p01zc6c3.jpg

Neste: TADSJIKISTAN

Lenke til kommentar

TADSJIKISTAN

Dette er den minste nasjonen i Sentra-Asia i areal og er landlåst (grenser kun til andre land, ikke til hav). Det laveste punktet er 300 moh. og over 50% av landarealet ligger mer enn 3000 moh.

Tadsjikistan har noen av de høyeste fjellene i verden utenfor Himalaya, hvor det høyeste er Pik Ismail Samani (7495 moh.) som er en del av Pamir-fjellkjeden i øst ved grensen mot Kina.

Landet har også verdens høyeste naturlige demning, Usoi-demingen, som ble dannet i 1911 etter at et jordskjelv forårsaket et skred som blokkerte Murghab-elven og dannet Sarez-sjøen.

Landet hadde en grensetvist med Kina i et århundre som endte i 2011 da Tadsjikistan avga et 1000 m² stort område i Pamir-fjellene til Kina.

Satellite-view-of-Lake-Sarez-and-Usoi-La

Neste: TAIWAN

• Liker 2
Lenke til kommentar

Taiwan

Mot slutten av andre verdenskrig, oppga japanerne øya Taiwan over til Kina. Taiwan har den siste halvdelen av 1900-tallet gått gjennom en rask økonomisk vekst, og har i dag blant annet verdens høyeste utviklende skole- og helsevesen, samt den 19 største økonomien blant verdens nasjoner. 

Visste du at alle søppelbiler i Taiwan spiller musikk?

Hør på dette da!  :rofl:

Neste land: Tanzania

Lenke til kommentar

TANZANIA

Kilimanjaro, som ligger nordøst i Tanzania og er 5895 meter over havet er Afrikas høyeste fjell og er et av få steder i Afrika med isbre, en isbre som til tross for å ha innspirert til navnet på en Hemingway-novelle har krympet betraktelig de siste 120 år.

shutterstock_60854839.jpg

Neste: THAILAND

Lenke til kommentar

Thailand

Her kunne jeg skrevet om kongedømmet, om ferieparadiser og om storbyen Bangkok. Men jeg velger heller å dra frem historien om fotballaget som nylig ble reddet ut av en grotte, etter å ha sittet fast i lang tid.

Dette var altså en svært omfattende redningsaksjon som gikk ut på å hente ut 13 mennesker (et fotballag og deres trener), som var sperret inne i en grotte, etter å ha blitt overrasket av kraftig regnvær som sperret den eneste inngangen til grotten.

Rescue_equipment_in_Tham_Luang_entrance_

Neste land: Togo

Endret av Mr supergomp
Lenke til kommentar

Tonga

Tonga er en øystat i stillehavet, cirka midt mellom Hawaii og New Zealand, hvor sistnevnte er landets viktigste handelspartner.

Nederlenderen Jakob Le Maire besøkte øyene på Tonga i 1616, og ble den første europeer til å gjøre nettopp det. Først 157 år senere, i 1773, nådde også James Cook fram. 

nuku-alofa.jpg

Neste land: Transnistria 

Endret av Mr supergomp
Lenke til kommentar

TRANSNISTRIA

Hva? Hvor? Finnes det? Er det også et land?

Og nei; skal det vise seg; det er det ikke. Det er et område i Moldova som har reellt selvstyre, men noen annerkjennelse har de ikke fra andre enn nettopp Abkhasia og Sør-Ossetia, to andre selvstyrte områder i det tidligere Sovjetunionen som ikke annerkjennes som selvstendige land.

Så innteresant er denne "staten" et ikke-anerkjent område i det som må sies å være Europas mest "ukjente" land, altså Moldova. Et stort flertall av befolkningen, 97% ønsker dog å bli en del av Russland viste en folkeavstemning i 2006.

Merkelig synes jeg; at Palestina ikke er med på Wikipedias liste over stater, når obskure ikke-anerkjente "stater" som Transnistria og Sør-Ossetia er med. Kanskje vu brude ha tatt med Palestina i tråden her.

I 2016 feiret denne obskure og temmelig ukjente staten 10 år som de facto selvstendig stat. Her er en video fra feiringen.

Neste: TRINIDAD OG TOBAGO

Lenke til kommentar

Trinidad og Tobago

Som du kanskje gjettet, så består Trinidad og Tobago av to øyer, altså Trinidad og Tobago. 

Noe av det landet er kjent for er steel band-musikk (dvs spilling på oljefat omgjort til instrumenter), samt rosa flamingoer. Men dersom du en gang skal besøke Trinidad og Tobago, vil jeg anbefale deg å få sett karnevalsfeiringen.

Mellom 1783 og 1838 var karnevalsfeiringen dominert av den hvite overklassen på øyene. Det ble holdt både fester og maskeradeball, som afrikanere og fargede hadde forbud mot å delta på. Den aller første gateparaden ble avholdt i 1839. Senere førte også avskaffelsen av slaveriet til at den afrikanskættede befolkningen kunne delta på lik linje med andre. I 1957 ble det såkalte "Carnival Development Committee etablert for å gjøre karnivalet om til en organisert nasjonal festilval organisert av landets myndigheter.

De fleste forretningene holder stengt mandag og tirsdager mens karnevalet pågår, selv om dette ikke er offentlige fridager.

375px-Trinidad_Carnival-4093.jpg

Neste land: Tsjad 

Lenke til kommentar

TSJAD

Da har vi kommet til nok et landlukket land i Afrika som jeg har hørt om men ikke vet noe som helst om. Denne tråden er jammen lærerik.

Som fransk koloni bidro Tsjad med et sterkt bidrag til Charles de Gualles frie franske eksilhær. Hele 15 000 menn fra Tsjad slåss for de allierte under 2.verdenskrig.

Chadian_soldier_of_WWII.jpg

Neste: TSJEKKIA

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Tsjekkia

Undertegnede har riktignok aldri vært i Tsjekkia, men jeg har hørt masse om at det skal være et fint land å besøke som turist. I denne nasjonen som for ikke så veldig lenge siden het Tsjekkoslovakia, finner du både moderne infrastruktur og underholdning, men også massevis av gamle middelalderbyer, borger og slott. Mange forbinder også Tsjekkia med øl. Visste du at det allerede i 1853 fantes over 35 puber med øl i Praha. Eller du har kanskje også hørt om byen  Plzeň? Denne trivelige byen vest i landet er kjent for sine bryggerier som produserer pilsnerøl.

Legger ved et bilde av Karlsbroen i hovedstaden Praha.

praha-karlsbroen-4-1000.jpg

Neste land: Tunisia

Lenke til kommentar

TUNISIA

Jeg har allerede nevnt ting relatert til andre verdenskrig i tråden og tenker jeg gjør det nå også. Tunisa var åstedet for sluttkampene om Nord-Afrika mellom de allierte og aksemaktene, og det var her Hitler og Mussolini i mai 1943 måtte oppgi forsøket på å skaffe seg kontroll over sørsiden av Middelhavet da de tyske og italienske troppene overga seg der. De første kampene på land mellom amerikanere og tyskere i 2.verdenskrig foregikk i Kasserinepasset i Atlasfjellene. Her ble faktisk amerikanerne slått tilbake i første fase av slaget før de med forsterkninger slo Rommels styrker tilbake.

Bildet viser tyskernes øverstkommanderende i Nord-Afrika, Erwin Rommel nær vraket av en britisk stridsvogn.

M-Kasserine-6-HT.jpg

Neste: TURKMENISTAN

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Turkmenistan

Turkmenistan ja... enda en av disse nasjonene i sentral-Asia. Hva skal jeg ta med her?

Jo jeg velger å vise dere et bilde av den såkalte "door to hell", noe som egentlig bare er et krater.

Området ble oppdaget av sovjetiske ingeniører en gang på 70-tallet. De mente det var store oljeressurser i området og satte derfor opp en borerigg. Man begynte å bore, samt lagre gassen, men etterhvert ga grunnen under boreriggen etter og forsvant ned i et stort krater. Som følge av dette ble det frigjort store mengder metan til skade for miljø, dyr og mennesker i nærområdet. Derfor ble det bestemt at for å forhindre ytterlige utslipp skulle gassen settes fyr på, da man trodde dette ville være tryggere enn å hente den opp fra undergrunnen. Forskerne trodde gassen ville dø ut etter noen uker, men den dag i dag brenner krateret fortsatt.

1920px-Darvasa_gas_crater_panorama.jpg

Neste land: Tuvalu

Lenke til kommentar

Tyrkia

Tyrkia kan både by på vakre og moderne storbyer fylt med kultur, men også på feriebyer og flotte turistmål.

Mye politisk uro har preget landet den siste tiden. Så sent som i juli 2016 mistet flere hundre livet under et kuppforsøk, da militæret forsøkte å ta over makten i landet.

7635126-3x2-940x627.jpg

Neste land: Tyskland

Lenke til kommentar

TYSKLAND

Dont mention the war, var beskjeden John Cleese ga til personalet på Fawlty Towers da de skulle ha tyske gjester og han ikke gjorde annet. OK, der gjorde jeg det selv; men Tyskland er kjent for så uendelig mye mer enn Hitler, nazismen og 2.verdenskrig eller "krigen" som det heter på fokemunne i Norge. Og den har jeg jo nevnt om minst tre andre land allerede. Så det jeg skal ta med fra Tyskland her er et videoklipp fra Oktoberfesten i München; du vet den ekte; og ikke disse copycat-festene vi har mange av i Norge som stort sett kun er påskudd for flatfyll. Vel, det er det nok i München også, men det er nå ihvertfall mer autentisk. Og vanligvis bedre øl også.

Neste: UGANDA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...