Gå til innhold

Ny telefon til ca 1500 - 2000?

Anbefalte innlegg

Ser etter en ny telefon. Det er så vanskelig å finne dumtelefoner nå at jeg nok må ha en smart en. Ser etter en solid en til ca 1500 - 2000 som jeg kan bestille uten abonnement. Vil helst ikke ha Huawei da jeg innbiller meg de inneholder spionvare fra Kina.

Hva er "folketelefonen" i dag? Takker for alle forslag.

Endret av bubba477
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan for eksempel få deg en Moto G5S Plus til et par lapper. Legg på 500 og du får Moto X4, som er mye den samme (dog mer kompakt) som nyheten G6, men med et par middelklassefrynsegoder som IP67-sertifisering (vanntett, ikke bare "sprutsikker"). Virker som om du er ute etter noe no-nonsense-greier, og da er Moto bra, siden de kjører nær stock Android.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Tror ikke du skal være redd spionvare fra Kina. Huawei har levert de fleste norske basestasjoner allerede. Dessuten vet Google, Microsoft med flere mer om deg enn du selv gjør... Hva skal kinesiske spioner med informasjon om deg uansett? Er ikke iPhone og de fleste andre mobiler produsert i Kina forresten?

Det bringer meg frem til at det selges Huawei Mate 10 Lite på Power til kr. 2000,- om dagen!
Har akkurat kjøpt et par slike da jeg spiser mobiler og synes de er helt topp til prisen.

Ellers selges Samsung J7 (Korea) til kr. 2500,- på Elkjøp. Den har 5.5" amoled. 

Moto G-serien er ok men har nok best kamera i budsjettklassen. Nå får du nye 6S Plus til kr. 3000,-.

Av disse tre ville jeg selv valgt Huawei da jeg har hatt alle de andre her (bortsett fra nye Moto).

Ps. solide telefoner finnes ikke - du kan kjøpe billige deksler fra Kina på ebay!

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Skulle jeg kjøpt en tlf under 2K i dag: 

https://www.multicom.no/xiaomi-mi-a1-gold-55/cat-p/c/p10639872

Stock Android med "Android One" programmet, dvs du er garantert software oppgraderinger over flere år og mindre ekstra dill og tull. 

Har dårlige erfaringer med Multicom. Det hviler er forbannelse over alt jeg kjøper der. Det virker kun delvis eller ikke i det hele tatt.

I kveld er det happy hour på Elkjøp, Moto G5S til 1790.

EDIT: Jeg ser du får G5S plus til samme pris på CDON, men det er CDON...

Den gikk meg hus forbi desverre.

Er det å forstå at det er en fordel med "rent" android system?

Lenke til kommentar

Ja, det gir bedre ytelse på begrenset maskinvare, og er etter min mening mer elegant enn de oppblåste systemene enkelte insisterer på å prakke på oss. Man får som regel ikke tatt bort det man ikke bruker, selv om man skulle ønske et annet alternativ enn produsentens app.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar!

Skulle jeg kjøpt en tlf under 2K i dag: 

https://www.multicom.no/xiaomi-mi-a1-gold-55/cat-p/c/p10639872

Stock Android med "Android One" programmet, dvs du er garantert software oppgraderinger over flere år og mindre ekstra dill og tull. 

Har dårlige erfaringer med Multicom. Det hviler er forbannelse over alt jeg kjøper der. Det virker kun delvis eller ikke i det hele tatt.

I kveld er det happy hour på Elkjøp, Moto G5S til 1790.

EDIT: Jeg ser du får G5S plus til samme pris på CDON, men det er CDON...

Den gikk meg hus forbi desverre.

Er det å forstå at det er en fordel med "rent" android system?

Har selv aldri hatt problemer med Multicom, handla pcer etc for over 40k de siste 10 årene og var kun en gang ved en reparasjon av en bærbar pc at det tok litt lang tid, men det ordna seg :) Komplett derimot er en annen historie både for meg og et vennepar.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Nei, det er ingen fordel med rent android-system. Det er heller en bakdel ved at flere nyttige funksjoner mangler. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Nei, det er ingen fordel med rent android-system. Det er heller en bakdel ved at flere nyttige funksjoner mangler. 

Det er både fordeler og bakdeler vil jeg si.

Fordelen er at det ofte fungerer raskere og oppdateringer kommer ofte hyppigere. Bakdeler er at man som du sier mister en hel del spennende funksjoner som produsenten legger til samt får et litt standard utseende. Jeg synes ren Android ser litt kjedelig ut for å være ærlig.

Så man må nesten velge det man synes passer for seg.

Huawei P9 koster nå 2390 kr, og jeg vil si det er ganske mye for pengene.

Endret av Slettet-BnKsB4Fg0P
Lenke til kommentar

Selvfølgelig er det fordeler. Systemet er snappy og minimalistisk. Du får selv velge hvilke funksjoner du vil utvide med, i stedet for å få det påtvunget. Jeg ser ikke hva som skal være så "spennende" med jålete blåruss-designede "statements", selv om uttrykksbehovet er forståelig, i likhet med det at mange vil foretrekke ferdige pakker. Men ren Android er kulere.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Hvis du føler deg "tvunget" til i det hele tatt ha en smartphone, hvorfor skal du øke budsjettet? Mange gode forslag og tips som er nevnt her, men virker ikke helt som du tar de til deg. Hvis du stoler mer på Nokia enn Huawei og Xiaomi, så kan jo denne være et alternativ https://www.elkjop.no/product/mobil-og-gps/mobiltelefon/NOK61BK/nokia-6-2018-smarttelefon-sort-kobber?scid=Pricecomparison2989

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Beklager. Det er litt vanskelig :hmm: 

Mange av de rimelige telefonene virker som de har noen svakheter. Xiaomien virker på tester som den har en svak noe "blasert" skjerm og ingen form for støvsikring engang.

Noen av dem er også kun tilgjenglige hos forhandlere som jeg ikke er trygg på.

Men takker for all hjelp og beklager at jeg ikke tilsynelatende tar til meg rådene. Alle blir lest og vurdert!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...