Gå til innhold

Man blir litt heit og svett når mobilen forsvinner

Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

La oss si man står å fingrer med mobilen på togstasjonen i Lisboa en sen kveld, og plutselig napper noen mobilen ut av fingrene dine uten at du ser hvem som gjør det i trengselen. Man blir øyeblikkelig svett i pannen når man innser at hele livet ligger tilgjengelig på den telefonen. Riktig nok er låseskjerm aktivert men alle tjenester er innlogget.

Alt av sms, e-post, nettskyer osv. er lett tilgjengelig og eneste hinder er låseskjermen.

Hvor bekymret bør man bli?

Jeg tenker umiddelbart at man får komme seg til hotellet og kanskje spørre å få låne en pc slik at man kan få fjernslettet telefonen og logge den ut av tjenester som Facebook, nettbank, Google, iCloud osv. Men vent litt, to-trinns verifiseringen er jo på, og sms med kode blir jo sent direkte til mobilen som er stjålet. Man har altså ingen mulighet for å logge inn på sin egen konto.

Så tenker jeg at man kanskje bør ta forhåndsregler og ikke være innlogget overalt om man utsetter seg for å gå alene i mørke gater på kveldstid osv. Men da mister man også endel funksjonalitet som å motta meldinger, google map tidslinje osv. I tillegg mister man muligheten til å fjernslette/finne telefonen om man ikke er innlogget. Jeg vet ikke hva som er verst.

Faren for miste alle data er tilstede, men som regel har man kanskje en backup. Det som verre er, er om dataene misbrukes. Man har som regel lagret endel personlige ting som bilder, selvangivelser osv.

Spørsmålet mitt blir da hvordan man tar riktige valg med tanke på sikkerhet ved tyveri? Bør man være innlogget hos Google eller ikke? Bør man kanskje opprette en «feriekonto» hvor man har begrenset informasjon liggende? Bør man logge ut av FB, Snapchat osv. Og hvordan skal man klare huske alle passordene? Bør man ha aktivert to-trinns verifisering?

Finnes det noen ABC-manual for fulle nordmenn som mister mobilen på ferie?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Et tiltak jeg umiddelbart vil sette i verk er et sterkere passord. Jeg vil også slå av to-trinnsverifiseringen slik at jeg enkelt får logget inn på min egen konto slik at jeg får byttet passord, fjernslettet osv.

Jeg vil også vurdere å ha flere kontoer slik at alt ikke ligger på en konto, men det blir litt kjedelig og ikke ha data tilgjengelig på begge. Feks liker jeg å bruke googles tidslinje (map-funksjon) og det er vel fortsatt ikke mulighet å smelte to kontoer sammen...

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...