AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Hei, Har et par spørsmål rundt ting jeg ærlig talt ikke tenkte over når jeg kjøpte en borettslagsleilighet. Leiligheten er for et par eiere, og enda flere år siden, påbygd i privat regi, dette er godkjent av borettslaget. Jeg er i utgangspunktet bare ute etter tilbakemeldinger før jeg eventuelt går i dialog med styret. Vedtektene er ganske klare, de sier «andelseieren skal bekoste vedlikehold og utskifting av endringer og tilbygg til opprinnelig bygningsmasse......som han selv eller tidligere eiere av denne andelen har satt opp» (...... er bare oppramsing av flere ting man er ansvarlig for som er uvesentlig i denne sammenheng). Vedtektene stiller jeg ikke spørsmål ved, og jeg tolker det slik at jeg selv må stå for alt av vedlikehold av påbygget (jeg har f.eks ikke noe høyere fellesutgifter enn de andre, sikkert derfor vedtektene er slik de er). Men jeg stiller alikevel spørsmål vedrørende et par ting: Boligforsikring. Jeg har hele tiden antatt at dette påbygget er forsikret som en del av den totale boligmassen som inngår i fellesutgiftene (påbygget er i direkte tilknytning til leiligheten, jeg har større bruksareal). Jeg har i hvert fall aldri fått noen indikasjon eller blitt opplyst om at jeg må tegne en egen forsikring på dette (hvis det i det hele tatt lar seg gjøre?). Er det riktig å anta dette?Er jeg urimelig hvis jeg spør borettslaget om deling av utgiftene ved noe av vedlikeholdet jeg eventuelt må gjøre, og er dette noe jeg i såfall kan ha krav på?Grunnen til jeg spør er fordi deler av dette påbygget er av samme karakter som de øvrige leilighetene. Kort fortalt er dette påbygget en veranda med litt større areal enn de andre som er kledd inn, og over meg har jeg en leilighet som har taket på dette påbygget som sin veranda (åpen). Dette er i korte trekk likt for de aller fleste leilighetene, altså det er veranda i første og andre etasje, med tett takdekke i mellom første og andre med nedløp, bare at min leilighet har kledd inn verandaen og arealet er altså litt større enn de andre verandaene. Det jeg lurer mest på er egentlig det som har med takdekket å gjøre hvis det f.eks blir en lekkasje en gang, eller at det må byttes p.g.a aldring. Føler det umiddelbart ikke riktig om dette er noe jeg må stå 100% ansvarlig for selv når beboeren over har god nytte av denne plassen som veranda, og at denne tekniske delen av påbygget i praksis er likt som de andre verandaene i borettsalget, bare med litt større areal. De andre tingene som utvendig panel, vinduer osv. skjønner jeg at jeg må stå ansvarlig for vedlikehold selv, men slike ting som er mer eller mindre likt som de andre leilighetene lurer jeg altså på om jeg kan komme noen vei med å høre med styret om en deling av utgifter? Noen som har noen tanker? Anonymous poster hash: bf96d...52a Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Du står selv ansvarlig for vedlikehold av påbygget. Taket/verandaen deler du med de over deg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 TS her Ikke sikker på hvordan jeg skal tolke siste setningen din. Mener du at beboeren over skal bidra økonomisk ved vedlikehold, eller bare konstaterer du at jeg deler taket/verandaen med de over meg Hvis det er det første så er det en urimelig byrde å legge på beboeren over, siden vedkommende uansett ville hatt en veranda i regi av borettslaget og felleskostnadene, bare med litt mindre areal enn i dag (alle leiligheter har veranda). For meg synes det som sagt urimelig at jeg skal dekke 100% av alt vedlikehold, da enkelte tekniske deler av påbygget som sagt er likt det "alle andre har", men skjønner også at jeg sikkert ikke kommer noen vei siden vedtektene står som de gjør. Men det er jo alltids lov å gå i dialog med styret for å høre, derfor lurer jeg på om det er noe jeg kan legge frem som bedrer min sak. Anonymous poster hash: bf96d...52a Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Jeg mener selvfølgelig at dere deler vedlikeholdet/utgiftene. Det er ikke urimelig at den som bruker noe er med på vedlikeholdet av det. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Styret har uansett ikke lov til å fatte vedtak som er i strid med vedtektene. Lenke til kommentar
bas Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Nei, det har du nok rett i. Føles uansett urimelig å ha 100% ansvar i.o.m at beboer over som sagt har god nytte av dette taket som sin veranda, og at veranda er noe alle leiligheter har uansett, ergo det ville vært vedlikehold forbundet med det uansett for borettslaget. Men skjønner at jeg sannsynligvis ikke har noen sak så lenge vedtektene står som de gjør. Edit: Hersens anonym funksjon, for mye å huske på Endret 23. mai 2018 av bas Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå