Helseveteran Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Hei, Har noen spørsmål angående skattefratrekk ved kjøp av et aksjeselskap som enkeltmannsforetak. Eksempelvis, hvis man har kjøpt et selskap (AS) for 100.000 - hvor det ikke fra selger sin side er spesifisert hvilke kategorier disse verdiene tilhører (eksempelvis datautstyr, serverutstyr, kundebase/goodwill). Hvordan går man da eventuelt fram for å sette opp et slikt skattefratrekk?Kan nevne at cirka halvparten av verdiene faller inn under "utstyr" - vil da resten av beløpet tilfalle kundebase/goodwill/annet"?Og hvordan trekker jeg dette, på best mulig måte, inn i min næringsoppgave? Noen som har vært borti dette tidligere?På forhånd stor takk for svar. Setter pris på det. - Thomas Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Kjøper du et AS så kjøper du aksjer i selskap, du kan ikke blande privat selskap inn i bildet. Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Som Jarmo sier, du fører vel bare dette som kjøp av aksjer uavhengig av hva verdiene i selskapet du kjøper faktisk består av? Lenke til kommentar
Helseveteran Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 Som Jarmo sier, du fører vel bare dette som kjøp av aksjer uavhengig av hva verdiene i selskapet du kjøper faktisk består av? Takk for svar til både Nirolo og Jarmo. @ Nirolo: Takk for svaret ditt. Jo, det har du nok rett i ved nærmere sjekk. Men hvordan fører man eventuelt dette på riktig måte? Altså, kan man føre inn hele eller deler av kjøpet eventuelt? Lenke til kommentar
nirolo Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Nå spør du alt for vanskelig for meg, jeg er helt noob innenfor regnskapsføring og må lese masse eller bruke regnskapsfører hver gang jeg gjør noe nytt. Aksjer har jeg aldri kjøpt, så vet ikke om der er noe spesielt med det. Ser at børsnoterte norske aksjer skal føres under kontokode 1811 og ikke-børsnoterte norske aksjer under 1821, men hadde jeg skulle kjøpt aksjer hadde jeg brukt regnskapsfører for å passe på at ting ble riktig. Lenke til kommentar
Helseveteran Skrevet 23. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Ok, tusen takk igjen for svar, Nirolo. Eventuelt noen andre som vet? Endret 23. mai 2018 av Helseveteran Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Du får ikke noe skattefradrag ved kjøp av AS. Du får evt fradrag når du selger med tap. Lenke til kommentar
Helseveteran Skrevet 24. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 24. mai 2018 (endret) Du får ikke noe skattefradrag ved kjøp av AS. Du får evt fradrag når du selger med tap. Tusen takk for svar, Geirr, Selv om det står definert i kjøpskontrakten at 50.000 kr av summen er for kjøp av medisinsk behandlingsutstyr og PC-utstyret? Man kan ikke føre det som innkjøp eventuelt? ¤ Redigering: Skriveleif Endret 24. mai 2018 av Helseveteran Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Har du kjøpt aksjene i dette selskapet, eller innmaten? Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Hvis du i næring ("som enkeltpersonforetak") har kjøpt et aksjeselskap så har du kjøpt aksjer, og det du skal aktivere i regnskapet er inngangsverdien på disse aksjene. Hva aksjeselskapet eier er irrelevant for ditt enkeltpersonforetaks regnskap. Hvordan man har beregnet verdien på aksjene får betydning for selgers skattemessige regnskap (goodwill-beregning mv). Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 25. mai 2018 Del Skrevet 25. mai 2018 Hvis du i næring ("som enkeltpersonforetak") har kjøpt et aksjeselskap så har du kjøpt aksjer, og det du skal aktivere i regnskapet er inngangsverdien på disse aksjene. Hva aksjeselskapet eier er irrelevant for ditt enkeltpersonforetaks regnskap. Hvordan man har beregnet verdien på aksjene får betydning for selgers skattemessige regnskap (goodwill-beregning mv). Dersom kjøper har kjøpt aksjer, har vel også selger solgt aksjer. Da spiller det like liten rolle for han som for kjøper hvordan de har beregnet prisen på aksjene. Han selger aksjer, og beskattes (evt., dersom han er utenfor fritaksmetoden) for dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå