StudentOfLife Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Hei!Lurer på om det er noen som skal ta eksamen i Mikroøkonomi dette semesteret, og har noen eksamenstips? Har begynt å lese boka, men problemet mitt er at ingenting som fester seg etter jeg har lest ferdig et kapittel Noen studietips til en som meg? Lenke til kommentar
Feeky Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Jeg antar at du har litt dårlig tid, siden pensumet i mikro vanligvis er ganske stort og slutten av semesteret er her for de fleste. Se på øvingsoppgaver og gamle eksamener om mulig. Er det mest fokus på det matematiske/analytiske, det rent teoretiske eller en god blanding? Har sett at dette varierer litt. Fikk selv en eksamen som neste utelukkende besto av å ligninger og tegning/beskrivelse av grafer, og i etterkant skjønte jeg at jeg kunne spart meg for å lese store deler av pensum, og heller fokusert mer på å lære meg formlene og grafene enda bedre. Det er sjelden stor variasjon i de matematiske modellen som benyttes, så det er enklere å memorere disse selv om man ikke er et mattegeni (som jeg ikke er), enn de +-500 sidene med teori i boka. Man slipper nok ikke unna med utelukkende matematiske spørsmål, men pensumet i mikro er ofte så stort at det å lese ferdig pensum på tiden du har igjen bare vil kaste være bortkastet. Da hadde jeg heller øvd på det som sto i powerpointer/forelesningsnotater. Jeg regner bl. a med at du må kunne: - Finne likevekten i markedet, dvs. tilbud = etterspørsel - Tegne og forstå budsjettbetingelsen - Den marginale substitusjonsbrøken - Utrede etterspørselskurven via Lagrange - Hvordan tilbud-/etterspørselskurven endrer seg ulike scenarioer.(eks. økt produktivitet) - Det matematiske i produksjonsteori (det matematiske har du nok hatt i bedøk) Lykke til! Endret 23. mai 2018 av Feeky Lenke til kommentar
HenrikFosse Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Har du tilgang til eldre eksamensoppgaver vil det være en kjempe bra øvelse Løs så mange oppgaver du kan, det lærer du mye av! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå