Gå til innhold

Mikroøkonomi - eksamenstips.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg antar at du har litt dårlig tid, siden pensumet i mikro vanligvis er ganske stort og slutten av semesteret er her for de fleste.

Se på øvingsoppgaver og gamle eksamener om mulig. Er det mest fokus på det matematiske/analytiske, det rent teoretiske eller en god blanding? Har sett at dette varierer litt. Fikk selv en eksamen som neste utelukkende besto av å ligninger og tegning/beskrivelse av grafer, og i etterkant skjønte jeg at jeg kunne spart meg for å lese store deler av pensum, og heller fokusert mer på å lære meg formlene og grafene enda bedre. Det er sjelden stor variasjon i de matematiske modellen som benyttes, så det er enklere å memorere disse selv om man ikke er et mattegeni (som jeg ikke er), enn de +-500 sidene med teori i boka.

Man slipper nok ikke unna med utelukkende matematiske spørsmål, men pensumet i mikro er ofte så stort at det å lese ferdig pensum på tiden du har igjen bare vil kaste være bortkastet. Da hadde jeg heller øvd på det som sto i powerpointer/forelesningsnotater.

Jeg regner bl. a med at du må kunne:

- Finne likevekten i markedet, dvs. tilbud = etterspørsel

- Tegne og forstå budsjettbetingelsen

- Den marginale substitusjonsbrøken

- Utrede etterspørselskurven via Lagrange

- Hvordan tilbud-/etterspørselskurven endrer seg ulike scenarioer.(eks. økt produktivitet)

- Det matematiske i produksjonsteori (det matematiske har du nok hatt i bedøk) 

Lykke til!

Endret av Feeky
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...