Gå til innhold

Varelagerets påvirkning av skatteresultatet


Anbefalte innlegg

Jeg har en hovedinntekt + driver en hobbynettbutikk.

Jeg lurer på i hvor stor grad mitt ENK`s varelager påvirker mitt totale skatteresultat.

 

La oss fantasere om at jeg har tjent 800k i min hovedjobb, og skatteresultatet her er asjour = 0kr.

ENK`ets driftsresultat ender i "NULL", men varelageret har økt med 40k i forhold til året før.

 

I hvor stor grad vil disse 40k påvirke mitt totale skatteresultat?

Dvs hvor stor vil baksmellen bli?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis varelageret har økt med 40k fra IB til UB vil resultatet øke med 40k. Dette skyldes at du ved varetellingen får et negativt vareforbruk som reduserer varekostnaden din.

 

Eksempel:

 

IB varer 1400: 100k

Innkjøp varer 4xxx: 120k

UB varer 1400: 140k

 

Her er det klart at du ikke skal ha fradrag for alle 120k som du har kjøpt - 40k av dem er jo fortsatt på lager usolgt. Etter varetellingen fører du en beholdningsendring, slik at sum til fradrag blir 80k.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk krikkert :)

Er usikker på om jeg forstår eksempelet ditt - klarer du utregningen i eksempelet jeg skisserte?

I eksempelet jeg benyttet i TS havner jeg i "minus" skattemessig - dvs jeg kan vel ikke "føre noe fradrag"?

 

Slik jeg har forstått det, hvis privatskatten har havnet i "null" og ENK inntekt/utgift havner i "null" vil jeg måtte skatte av de 40k som tilsvarer økt varebeholdning.

(altså havner egentlig ENK`et 40k i pluss det året eksempelet er hentet fra om man drar inn den økte beholdningen)

 

Er det 25% skatt på dette som i sin tur vil gi meg 10k i skattesmell eller hvor mye blir det?

Lenke til kommentar

Hvis driftsresultatet ditt går i null når du har ført alle vareinnkjøp til fradrag, men du har en varelagerøkning på 40k, så går driftsresultatet ditt egentlig 40k i overskudd.

 

Dette overskuddet må du skatte av - alminnelig inntektsskatt, pluss trygdeavgift (11,4 %), pluss trinnskatt (avhengig av øvrig inntekt).

 

Marginalskatten din vil være noe sånt som 47 % - 23 % inntektsskatt, 11,4 % trygdeavgift, 12,4 % trinnskatt. Så av de 40k betaler du ca. 19 000 kr i skatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...