AndersT2 Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 (endret) La merke til nå at med oppdatering 1803, så har Microsoft fjernet hjemmegruppe totalt, slik at jeg ikke får hentet filer som jeg gjorde før mellom ett par PCer. Noen som har en kjapp forklaring på hvordan jeg kan gjøre det nå? Det eneste jeg fant er at jeg må dele hver enkelt fil ved å høyreklikke, og det blir jo bare idiotisk. Har delt både mapper og disker før, og det har funket fint. Men de som står til delt nå, finner jeg ikke på den andre PCen. EDIT: Fant denne som kanskje vil funke: https://www.tenforums.com/network-sharing/109253-folder-drive-sharing-fubarred-after-1803-upgrade.html Men må man faktisk bruke opp ett harddisk nummer for å dele nå? Ser ut som jeg nå får 2 disker som er like i utforskeren, i stedet for at den disken jeg skal dele deles. EDIT 2: Prøvde det, men finner ingenting fra den andre PCen. Endret 21. mai 2018 av AndersT2 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 På maskinen som skal dele mapper eller disker oppretter du en bruker. Du kan bruke hvilket navn og passorad du vil. Så høyreklikker du på mappen eller stasjonen du vil dele og velger "avansert deling". Velg "del denne mappen" og gi nødvendioge rettigheter til brukeren du opprettet. På masklinene som skal ha tilgang til disse mappene skriver du inn adresse eller navn på maskinen som deler. f.eks. \\fellesmaskin eller \\192.168.1.30. Trykk høyre på den du vil ha tilgang til og velg "map network drive" (husker ikke hva det heter på nosk). Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 Det må vel være noe enklere enn å måtte benytte brukernavn og passord når det er ett hjemmenettverk. Gidder jo ikke bruke passord på mine egne maskiner. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Det må vel være noe enklere enn å måtte benytte brukernavn og passord når det er ett hjemmenettverk. Gidder jo ikke bruke passord på mine egne maskiner. E9 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 Det må vel være noe enklere enn å måtte benytte brukernavn og passord når det er ett hjemmenettverk. Gidder jo ikke bruke passord på mine egne maskiner. E9 ? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Passordet skriver du bare inn én gang på hver maskin. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 22. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 22. mai 2018 Passordet skriver du bare inn én gang på hver maskin. Det var slik med den gamle "hjemmegruppen" men det er borte nå. Fikk delvis løst problemet med hjelp av denne videoen under Men det var ett par ting som ikke var som vist der. Jeg hadde mine som privat nettverk, men da kom ikke PCene opp hos hverandre. Når jeg satt de til "skjult nummer" og trykket for offentlig nettverk på noe som poppet opp, så fikk jeg opp mappene jeg delte på den ene PCen, slik at jeg kunne sende filene til PCen. Fikk det ikke opp motsatt. Så når jeg gikk inn på nettverket nå så het det ikke Privat, men Felles, og at den er resatt og nå står skjult igjen for andre PCer på nettverket. Rett og slett underlig at de skal gjøre det så vanskelig. Syntes ikke Hjemmegruppen funket så bra heller, men fikk ting i hvertfall opp mellom de viktige PCene til slutt der. Er jo nesten enklere å ta det den gamle måten, med å flytte med harddisk, en det tar jo evigheter iforhold til via giganett. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Jeg skjønner ikke helt hvordan du har gjort det oppsettet med deling av filer. I heimen har vi 5 PC'er, 3 stasjonære og to bærbare. På to av de stasjonære er det delte mapper, totalt 7 hvis jeg husker rett. Jeg brukte ikke Hjemmegruppe opplegget i det hele tatt. Disse har jeg gitt adgang til for brukerne via Engenskaper - Sikkerhet for hver mappe. Hver bruker har sitt brukernavn og passord. På de andre PC'ene dukker disse mappene opp som nettverksdisker som hver PC kobler seg til ved oppstart. For eks. mappen Filmer blir til T:\Filmer og det er ikke nødvendig for brukere å skrive hverken brukernavn eller passord etter at de koblet seg til første gangen. Dette har funket knirkefritt i 3 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå