Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan samboer automatisk få eierskap i bolig hvis h*n bidrar med boutgifter?

Anbefalte innlegg

Jeg eier en bolig som jeg bor i sammen med kjæresten min. Vi har kommet frem til en fast sum som h*n setter over til meg hver måned som er halvparten av de fleste utgifter bortsett fra avdrag på lån. Akkurat nå betaler jeg ikke avdrag på lånet heller. Er det sånn at h*n kan ha krav på noe hvis det blir slutt en gang fordi h*n har bidratt med å betale felles utgifter? Synes det høres veldig rart ut men mener å ha hørt om noe sånt. Vi har ikke skrevet samboerkontrakt hvis det har noe å si.

Anonymous poster hash: f102b...c38

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne sida har mye informasjon om temaet.

Det er ganske mange momenter som kommer i betraktning ved en slik problemstilling. 

• Hvor lenge har samboerskapet vart?
  • Har samboer f.eks. gjort en innsats (økonomisk eller fysisk) pusse opp boligen?
  • Har samboer betalt en uforholdsmessig stor del (over halvparten) av forbruksutgifter? (da har den andre i praksis fått mer penger som han eller hun kan betale avdrag med, som igjen kan begrunne et vederlagskrav)

Det vil i de fleste tilfeller kun være snakk om et vederlagskrav. Ved større formuesoverføringer (arbeidsinnsats eller pengeoverføring) kan det bli snakk om "automatisk" sameierandel. Om eier av eiendommen eide denne før samboerskapet tok til, er det enda vanskeligere å få etablert sameierandel. 

Endret av Star Fox
Lenke til kommentar

I prinsippet er det mulig å bli eier på den måten, men det skal svært mye til. Langvarig samboerskap og ekstraordinær innsats. I alle fall så lenge du eide boligen før han flyttet inn.

For å slippe krangling bør dere imidlertid skrive en samboeravtale hvor dette fremgår eksplisitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...