fredriri Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 For øyeblikket har jeg 2 maskiner i nettverk (twisted tp kabel) der den maskinen er tilkoplet internett. Men nå skal jeg få en ny pc inn på nettverket, så da må jeg jo kjøpe en switch/ruter. Men kan jeg kjøpe en switch der jeg kobler til ADSL'en fra Telenor og de 3 andre pc'ene, og gjøre slik at alle pc'ene får tilgang til internett? Kanskje er det noen andre løsninger med bruk av switch og deling av adsl, eller må jeg kjøpe en ruter? Lenke til kommentar
the_ruthless Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Dersom de to maskinene du har nå, greier å dele den ene maskinens internett-forbindelse via den kryssa-kabel'n, burde det vel egentlig bare være å gjøre det samme, bare at du kobler maskinene mot switch'en? Eller...? Lenke til kommentar
Sliver Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Du kan sette opp en av maskinene til å route! Ellers må du nok kjøpe router Lenke til kommentar
b-real Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Quote: fredriri skrev (2002-03-03 12:13):For øyeblikket har jeg 2 maskiner i nettverk (twisted tp kabel) der den maskinen er tilkoplet internett. Men nå skal jeg få en ny pc inn på nettverket, så da må jeg jo kjøpe en switch/ruter. Men kan jeg kjøpe en switch der jeg kobler til ADSL'en fra Telenor og de 3 andre pc'ene, og gjøre slik at alle pc'ene får tilgang til internett? Kanskje er det noen andre løsninger med bruk av switch og deling av adsl, eller må jeg kjøpe en ruter? WindowsXp klarer da fint å dele ei ADSl-linje på en swith/hub. Hvis du ikke har WinXp, så kan du sette "Default Gateway" på dine nettverksinstillinger på den samme IP-adressen som den PC'en som har ADSL-linja koblet til. Lenke til kommentar
Pirken Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Uten tvil best å kjøpe en router.. men du har seffers mulighet å bruke 2 nettkort i en maskin å så dele videre med en hub.. men mye bedre med en router. det du både har Brannmur og dhcp server... Lenke til kommentar
Pirken Skrevet 7. mars 2002 Del Skrevet 7. mars 2002 Router har du jo allerede i Adsl boksen.. så alt du trenger er en hub. eller svitch... Lenke til kommentar
TheGuard Skrevet 13. mars 2002 Del Skrevet 13. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 13:15, Pirken skrev:Uten tvil best å kjøpe en router..men du har seffers mulighet å bruke 2 nettkort i en maskin å så dele videre med en hub..men mye bedre med en router. det du både har Brannmur og dhcp server... Det du sier der, har jeg gjordt. Men jeg får det ikke til. Kan du forklare her hvordan det settes opp, eller sende meg en mail ( [email protected]). Jeg har et kort til ADSL, og et som går inn i switchen. Den andre PC'n har jo bare et kort som går inn i switchen. Kjører XP på begge maskinene. Lenke til kommentar
Borf Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 for å bruke telenor adsl med fleire pc`er må du vel ha ein ruter.. det du kan kjøpe er ein ruter med innebygged switch i Lenke til kommentar
JarleW Skrevet 14. mars 2002 Del Skrevet 14. mars 2002 Quote: On 2002-03-07 15:43, Pirken skrev:Router har du jo allerede i Adsl boksen.. så alt du trenger er en hub. eller svitch... Det er vel ingen router i ADSL-boksen til Telenor.(Alcatel?) Den er kun et modem. Lenke til kommentar
fredriri Skrevet 14. mars 2002 Forfatter Del Skrevet 14. mars 2002 Tenker jeg går for en gammel maskin som er always-on med Windows 98, som fungerer som en ruter. Jeg lar den ha 2 nettverkskort i seg, 1 som går til switch'en (dette må vel kanskje være en twisted TP?) og en som går til ADSL-modemet. Dette fungerer vel fint? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå