Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Mulig å bruke en switch til deling av internett? (ADSL)

Anbefalte innlegg

For øyeblikket har jeg 2 maskiner i nettverk (twisted tp kabel) der den maskinen er tilkoplet internett. Men nå skal jeg få en ny pc inn på nettverket, så da må jeg jo kjøpe en switch/ruter. Men kan jeg kjøpe en switch der jeg kobler til ADSL'en fra Telenor og de 3 andre pc'ene, og gjøre slik at alle pc'ene får tilgang til internett? Kanskje er det noen andre løsninger med bruk av switch og deling av adsl, eller må jeg kjøpe en ruter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

fredriri skrev (2002-03-03 12:13):

For øyeblikket har jeg 2 maskiner i nettverk (twisted tp kabel) der den maskinen er tilkoplet internett. Men nå skal jeg få en ny pc inn på nettverket, så da må jeg jo kjøpe en switch/ruter. Men kan jeg kjøpe en switch der jeg kobler til ADSL'en fra Telenor og de 3 andre pc'ene, og gjøre slik at alle pc'ene får tilgang til internett? Kanskje er det noen andre løsninger med bruk av switch og deling av adsl, eller må jeg kjøpe en ruter?

WindowsXp klarer da fint å dele ei ADSl-linje på en swith/hub. Hvis du ikke har WinXp, så kan du sette "Default Gateway" på dine nettverksinstillinger på den samme IP-adressen som den PC'en som har ADSL-linja koblet til.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-03-07 13:15, Pirken skrev:

Uten tvil best å kjøpe en router..

men du har seffers mulighet å bruke 2 nettkort i en maskin å så dele videre med en hub..

men mye bedre med en router. det du både har Brannmur og dhcp server...

Det du sier der, har jeg gjordt. Men jeg får det ikke til. Kan du forklare her hvordan det settes opp, eller sende meg en mail ( [email protected]). Jeg har et kort til ADSL, og et som går inn i switchen. Den andre PC'n har jo bare et kort som går inn i switchen. Kjører XP på begge maskinene.

Lenke til kommentar

Tenker jeg går for en gammel maskin som er always-on med Windows 98, som fungerer som en ruter. Jeg lar den ha 2 nettverkskort i seg, 1 som går til switch'en (dette må vel kanskje være en twisted TP?) og en som går til ADSL-modemet. Dette fungerer vel fint?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...