Gå til innhold

Athlon 64 3000+ = 2,0 ghz og 512kb level 2 chache

Turgon

Anbefalte innlegg

Det kommer nok ikke til å komme en 1,8 GHz-versjon med 1 MB cache. Problemet er at Athlon 64 med 1 MB cache har en størrelse på ca 200 mm2, men det såkalte "sweet spotet" er på et sted mellom 120-160 mm2. Ved å gå ned fra 1 MB til til 0,5 MB så vil AMD redusere størrelsen på kjernen med ca 25%, og det betyr svært mye for kostnadene AMD har ved å produsere prosessorene.

Forøvrig så jeg det var noen forvirrig rundt REG/ECC-krav her. Athlon 64 har ikke noe krav om REG/ECC, det er det kun Athlon 64 FX som har.

Regnet ikke med det. Synd, men sant.

Ja, men dette er bedre OC.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er nok ikke billig å mekke selv nei. Skjønte ikke helt poenget med å la den ene kjøleenheten kjøle den andre. Du vil jo bare lesse mer belastning på siste kjøleenheten? Så for meg to separate enheter, en på gpu og en på cpu. Men så har jeg ikke så mye peil heller... Kort forklaring hadde vært fint (orker ikke lese et helt studiepensum på det). ;)

Lenke til kommentar
Er nok ikke billig å mekke selv nei. Skjønte ikke helt poenget med å la den ene kjøleenheten kjøle den andre. Du vil jo bare lesse mer belastning på siste kjøleenheten? Så for meg to separate enheter, en på gpu og en på cpu. Men så har jeg ikke så mye peil heller... Kort forklaring hadde vært fint (orker ikke lese et helt studiepensum på det). ;)

Macci har cascade på både CPU og GPU. Poenget? Lavere temperatur (har ikke peiling på cascade-kjøling, bare så det er sagt, men enkelt forklart er det altså et fasekjølingssystem som kjøler et annet).

Bilde:

dualcascade.jpg

Fasekjølingguide

Ble off topic dette...

Lenke til kommentar

Det kommer nok ikke til å komme en 1,8 GHz-versjon med 1 MB cache. Problemet er at Athlon 64 med 1 MB cache har en størrelse på ca 200 mm2, men det såkalte "sweet spotet" er på et sted mellom 120-160 mm2. Ved å gå ned fra 1 MB til til 0,5 MB så vil AMD redusere størrelsen på kjernen med ca 25%, og det betyr svært mye for kostnadene AMD har ved å produsere prosessorene.

Det er snakk om at det skal være en 1.8 GHz-versjom med 1 MB cache, men det er en "mobil-CPU" som er tenkt brukt i desktop-replacement laptoper.

Eg trodde at de 3000+ versjonen bare var de 3200+ CPU'ene som hadde feilet i cache testen og derfor kom med halvparten cache men det er kansje feil.

Lenke til kommentar

Det er snakk om at det skal være en 1.8 GHz-versjom med 1 MB cache, men det er en "mobil-CPU" som er tenkt brukt i desktop-replacement laptoper.

Eg trodde at de 3000+ versjonen bare var de 3200+ CPU'ene som hadde feilet i cache testen og derfor kom med halvparten cache men det er kansje feil.

Det er selvsagt en mulighet at de har deaktivert halvparten av cahcen grunnet problemer, men i utgangspunktet er AMD veldig interessert i å får ned die-størrelsen, og det gjør man enkelt ved å halvere L2-cache-størrelsen.

Lenke til kommentar
Athlon 64 3400+ kommer nok til å bli ganske så lik 3200+ ja, bare litt høyere multiplier  :roll:

DesertGlow ; om ikke jeg er helt i Vestfold nå, men har ikke du Athlon 64 ? Hvordan er klokkemulighetene på disse CPUene, selv med ECC-minne ? Er det AGP-lås etc ved klokking ?

Athlon 64 non-FX med ECC-RAM? Det har jeg aldri forsøkt, så det kan jeg ikke svare på. Ser ingen grunn til å kjøre den med ECC-moduler. Forøvrig har ingen av de A64-hovedkortene jeg har testet hatt en god og fungerende AGP-lås, men ryktene skal ha det til at det eksisterer (en eller annen artikkel på Overclockers.com som nevnte noe om det).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...