sindredl Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Hei! Feilsøkt noen timer nå uten hell så gjør et forsøk her på å beskrive mitt problem for å se om det er noen som har noen gode ideer eller støtter min teori. Kjøpte nytt hovedkort, cpu og ram for en ukes tid siden (specs under). Pcen har fungert utmerket frem til nå for 2 timer siden. Når jeg starter maskinen begynner alt av vifter å spinne og lys i pcen, men skjermen forblir svart. Likevel kommer det "signal" til skjermen etter en liten stund, men fortsatt helt svart. Etter mye prøving av forskjellige ting, prøvde jeg å ta ut skjermkortet (gtx 1070) og kun kjøre skjermen rett på hovedkortet (dvi). Da fungerte alt.. Så da tenkte jeg wtf, skjermkortet er såvidt 1 år gammelt. Jeg mistenker (og håper nesten) at det er PSU-en. At den kanskje ikke leverer nok strøm til skjermkortet ellernoe sånt, selvom viftene og lysene på gpuen går på, den er jo 6,5 år nå ca. Må evt. ta med skjermkortet et sted å få verifisert at det fungerer som det skal. Her er specs: HK: ASRock Z370 Extreme4 (helt ny)CPU: Intel i7 8700K (helt ny) RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 16GB (helt ny) GPU: MSI GeForce GTX 1070 Gaming X (kjøpt des 2016) PSU: Corsair TX 650W PSU (kjøpt nov. 2011) På forhånd takk for alle inspill og ideer! Lenke til kommentar
sindredl Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) Liten oppdatering. Gikk i BIOS og satt "Primary graphics adaper" til "onboard" (stod på PCI Exprress). Beholdt den ene skjermen min i hovedkortet. Koblet i Skjermkortet igjen, og skrudde på maskinen. Da booter den opp, kun skjermen som er koblet til hovedkortet går på, og jeg får opp dette: Litt vanskelig å bli noe klokere, men det vil jo si at skjermkortet blir oppdaget. Det utelukker vel heller ikke min tidligere teori om at psu-en ikke gir nok strøm til gpu-en. Jeg tenker å forsøke i morgen med det gamle hovedkortet mitt og se om skjermkortet fungerer der. Hvis det gjør det er det jo hovedkortets PCI porter ellernoe sånt det er noe galt med, fungerer det ikke der heller er det enten skjermkotet eller psu-en. Endret 20. mai 2018 av sindredl Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Skjermkortet ditt skal ha en 6pins pciex power + en 8pins pciex power kabel. Har du det koplet til din psu ? Det kan være en intern vga boot sjekk på det i kortet. Lenke til kommentar
sindredl Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) Skjermkortet ditt skal ha en 6pins pciex power + en 8pins pciex power kabel. Har du det koplet til din psu ? Det kan være en intern vga boot sjekk på det i kortet. Min PSU har ikke avtagbare kabler, men ja den har utgang på PCI-E strøm på 6+2 x2. Så det er koblet 1x 6+2 og 1x 6pin. Tok 2 bilder her: https://imgur.com/a/9WKRnz1 Kanskje verdt å nevne at dette skjedde plutselig i dag. Noe annet jeg også gjorde i dag var å oppgradere windows 10 builden (antageligvis en større oppgradering, tok kanskje 30min). Tenkte at dette kunne være problemet, så tilbakestilte windows med sånn behold filene mine opplegg, men skjedde ingen ting.. Endret 20. mai 2018 av sindredl Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Jeg tror ikke på PSU konklusjonen din. Det er sannsynligvis noe annet. Kanskje dette er en løsning. Denne option er også disabled som default i ditt 370 Extreme 4 Hi guys, just wanted to update in case anyone ever gets stuck. I managed to get it working by removing the GPu, connecting my hdmi to the mobo and then going into the bios settings. In bios I selected advanced settings, then chipset configuration and then enabled the PCH PCIE ASPM Support option. Save that, then switch off and reinstall GPu, connect hdmi to the GPu output and bam, works perfect. No display with gtx 1070 connected *** SOLVED*** https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2598076&p=2 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Prøvd å installere nvidia driverne på nytt Lenke til kommentar
sindredl Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 (endret) Jeg tror ikke på PSU konklusjonen din. Det er sannsynligvis noe annet. Kanskje dette er en løsning. Denne option er også disabled som default i ditt 370 Extreme 4 Hi guys, just wanted to update in case anyone ever gets stuck. I managed to get it working by removing the GPu, connecting my hdmi to the mobo and then going into the bios settings. In bios I selected advanced settings, then chipset configuration and then enabled the PCH PCIE ASPM Support option. Save that, then switch off and reinstall GPu, connect hdmi to the GPu output and bam, works perfect. No display with gtx 1070 connected *** SOLVED*** https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2598076&p=2 Takk for svar. Dette ser jo ut til å ligne veldig på mitt problem, enable PCH PCIE ASPM greiene gjorde dessverre ingen ting Edit: Jeg tenker på dette tidspunktet å sette i det gamle hovedkortet (som har andre rambrikker og cpu på seg) igjen og se om det fungerer. Gjør det det så er det i hvertfall ikke noe galt med den mest edle delen i pcen (1070 kortet). Endret 21. mai 2018 av sindredl Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Jeg tror ikke på PSU konklusjonen din. Det er sannsynligvis noe annet. Kanskje dette er en løsning. Denne option er også disabled som default i ditt 370 Extreme 4 Hi guys, just wanted to update in case anyone ever gets stuck. I managed to get it working by removing the GPu, connecting my hdmi to the mobo and then going into the bios settings. In bios I selected advanced settings, then chipset configuration and then enabled the PCH PCIE ASPM Support option. Save that, then switch off and reinstall GPu, connect hdmi to the GPu output and bam, works perfect. No display with gtx 1070 connected *** SOLVED***https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2598076&p=2 Takk for svar. Dette ser jo ut til å ligne veldig på mitt problem, enable PCH PCIE ASPM greiene gjorde dessverre ingen ting Edit: Jeg tenker på dette tidspunktet å sette i det gamle hovedkortet (som har andre rambrikker og cpu på seg) igjen og se om det fungerer. Gjør det det så er det i hvertfall ikke noe galt med den mest edle delen i pcen (1070 kortet). Det er to instillinger for ASPM i z370 , enablet du begge ... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 (endret) Prøvd å installere nvidia driverne på nytt Hva hjelper vel det om man ikke får bios post på skjerm fra 1070 , pre os init.Om det er slik .. Endret 21. mai 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
sindredl Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 (endret) Jeg tror ikke på PSU konklusjonen din. Det er sannsynligvis noe annet. Kanskje dette er en løsning. Denne option er også disabled som default i ditt 370 Extreme 4 Hi guys, just wanted to update in case anyone ever gets stuck. I managed to get it working by removing the GPu, connecting my hdmi to the mobo and then going into the bios settings. In bios I selected advanced settings, then chipset configuration and then enabled the PCH PCIE ASPM Support option. Save that, then switch off and reinstall GPu, connect hdmi to the GPu output and bam, works perfect. No display with gtx 1070 connected *** SOLVED***https://forums.evga.com/m/tm.aspx?m=2598076&p=2 Takk for svar. Dette ser jo ut til å ligne veldig på mitt problem, enable PCH PCIE ASPM greiene gjorde dessverre ingen ting Edit: Jeg tenker på dette tidspunktet å sette i det gamle hovedkortet (som har andre rambrikker og cpu på seg) igjen og se om det fungerer. Gjør det det så er det i hvertfall ikke noe galt med den mest edle delen i pcen (1070 kortet). Det er to instillinger for ASPM i z370 , enablet du begge ... Nei, tok bare den ene.. PCIE ASPM Support This option enables/disables the ASPM support for all CPU downstream devices. PCH PCIE ASPM Support (tok denne) This option enables/disables the ASPM support for all PCH PCIE devices. Driver forøvrig å tester med det gamle hovedkortet nå, og ser neste ut som det ikke fungerer lengre heller, men skal se litt til her før jeg sier noe sikkert. Neste blir vel å få testa det 1070-kortet mitt et annet sted for så om det kan være dødt. Endret 21. mai 2018 av sindredl Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Post 2 ser jeg driver problemer på 1070. Ts får jo maskinen i gang på dvi via cpu. Lenke til kommentar
sindredl Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 (endret) Nå har jeg testet litt med det gamle hovedkortet (som har gammel ram og cpu på). Og det ser ut som det er nøyaktig samme problem her. Ingen bilde på skjermen når jeg har i skjermkortet, tok ut skjermkortet, koblet en hdmi kabel (kun dette som er på gamle hk-et) og fyrte opp, da booter den. Dette sier jo meg at det trolig er noe galt med skjermkortet.. Så det blir å prøve å stikke innom forhandleren jeg kjøpte de nye delene av og spørre om de kan teste skjermkortet mitt i en pc de har, evt få låne et jalla skjermkort de har liggende og se om det fungerer. Endret 21. mai 2018 av sindredl Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Ja , det høres unektelig ut som det er selve gfx kortet som det er blitt en feil på. Ikke uvanlig at slike ting skjer når man driver på selv. Kortet er relativt nytt så jeg ville benyttet reklamasjon retten overfor butikken det er solgt i fra. Lenke til kommentar
sindredl Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 Ja , det høres unektelig ut som det er selve gfx kortet som det er blitt en feil på. Ikke uvanlig at slike ting skjer når man driver på selv. Kortet er relativt nytt så jeg ville benyttet reklamasjon retten overfor butikken det er solgt i fra. Jepp, fortsatt merkelig, har ikke vært overklokket og behandlet pent. Det er kjøpt på komplett for litt over 1 år siden, og sånn jeg har skjønt det så er det godt innenfor tiden for reklamasjon på et skjermkort. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 (endret) Er bare å registrere retur/reklamasjon hos dem under din konto sin «min side» , velg produktet ditt og velg returner defekte varer. Følg med på siden «mine returer» . Etter en liten stund får saken statusoppdateringer om reklamasjonen er registrert , deretter godkjent. Endret 21. mai 2018 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå