Skribenten_ Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 (endret) Fikk en restskatt på 20.000 kr, men da var det en del poster som ikke var ført på, så regner med at det reduserer til 10.000 kr. I skattemeldingen oppfordres det å betale innen 31.mai, men burde jeg ikke vente på endelig skattemelding før jeg betaler. Hva skjer vis jeg betaler 20.000 kr også viser det seg senere at jeg bare skulle betalt 10.000? Eller burde jeg heller vente til endelig svar fra skatteetaten, og eventuelt rissrikere inkasso og renter? høres ikke helt logisk ut. Endret 20. mai 2018 av Skribenten_ Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Ved skatteavregningen gjøres status opp. Har du betalt for mye får du igjen, har du betalt for lite får du regning. Du risikerer ikke inkasso, du får regningen først. Betaling før eller etter 31. mai påvirker hvorvidt du må betale renter på eventuell restskatt. 1 Lenke til kommentar
Brulejus Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Fikk en restskatt på 20.000 kr, men da var det en del poster som ikke var ført på, så regner med at det reduserer til 10.000 kr. I skattemeldingen oppfordres det å betale innen 31.mai, men burde jeg ikke vente på endelig skattemelding før jeg betaler. Hva skjer vis jeg betaler 20.000 kr også viser det seg senere at jeg bare skulle betalt 10.000? Eller burde jeg heller vente til endelig svar fra skatteetaten, og eventuelt rissrikere inkasso og renter? høres ikke helt logisk ut. Du kan logge på for å se Skattemeldingen, og trykke "Start skatteberegning" til høyre. Da får du opp hvor mye du skylder etter endringene. Dette beløpet (eller en liten hundrelapp mindre) kan du betale inn før 31. mai, så har du i de fleste tilfeller gjort opp for deg. 3 Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Fikk en restskatt på 20.000 kr, men da var det en del poster som ikke var ført på, så regner med at det reduserer til 10.000 kr. I skattemeldingen oppfordres det å betale innen 31.mai, men burde jeg ikke vente på endelig skattemelding før jeg betaler. Hva skjer vis jeg betaler 20.000 kr også viser det seg senere at jeg bare skulle betalt 10.000? Eller burde jeg heller vente til endelig svar fra skatteetaten, og eventuelt rissrikere inkasso og renter? høres ikke helt logisk ut. Du kan logge på for å se Skattemeldingen, og trykke "Start skatteberegning" til høyre. Da får du opp hvor mye du skylder etter endringene. Dette beløpet (eller en liten hundrelapp mindre) kan du betale inn før 31. mai, så har du i de fleste tilfeller gjort opp for deg. fungerer bare hvis du ikke skatter til utlandet Lenke til kommentar
Leiferen Skrevet 28. mai 2018 Del Skrevet 28. mai 2018 (endret) Betaling før eller etter 31. mai påvirker hvorvidt du må betale renter på eventuell restskatt. Ja, og ikke minst hvorvidt man må betale all restskatten, eller kun restskatt minus 99 kr, etter som restskatt under 100 kr ikke blir krevd inn. Fikk en restskatt på 20.000 kr, men da var det en del poster som ikke var ført på, så regner med at det reduserer til 10.000 kr. I skattemeldingen oppfordres det å betale innen 31.mai, men burde jeg ikke vente på endelig skattemelding før jeg betaler. Hva skjer vis jeg betaler 20.000 kr også viser det seg senere at jeg bare skulle betalt 10.000? Eller burde jeg heller vente til endelig svar fra skatteetaten, og eventuelt rissrikere inkasso og renter? høres ikke helt logisk ut. Dvs. Skribenten_ bør betale inn restskatten minus 99 kr innen 31. mai for å slippe billigst mulig unna. Er man litt mindre kald kan man ta 98 kr for å være på den sikre siden, men strengt tatt unødvendig etter som styringsrenta er på 0,5 % (hadde den vært noe over 1 % hadde det kunnet bli over 1 kr rente på de 99 kr, og man ville likevel kommet over 100 kr). For øvrig kan man selv på altinn.no sjekke hva restskatten har endret seg til, etter at man har gjort endringer, gjennom knappen "Start skatteberegning" eller noe sånt, så det bør kunne la seg gjøre å se nøyaktig hva restskatten blir. Men er man usikker på hva restskatten rent faktisk blir, f.eks. grunnet endringer man ikke er sikker på om blir godkjent eller om det av andre grunner ikke er mulig å se dette på altinn.no, så har man ikke noe å tape på å betale inn det man tror det blir, minus 98-99 kr. I beste fall sparer man en knapp hundrelapp, i verste fall må man betale hele restskatten, men da altså rentefritt. Dvs. i praksis er restskatt ikke bare et rentefritt lån fra staten, men et lån med negativ rente, pga. de 99 kr. Ikke så veldig stor betydning i våre dager, da, med en styringsrente på 0,5 %. Endret 28. mai 2018 av Leiferen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå