Simorinho Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Hei. Jeg skal begynne på byggingeniør nå til høsten, og tar TRES for å komme dit. Men hvis jeg skulle funnet på å bytte skole andre året, vil jeg da trenger å ha klart r1+r2 og fysikk? Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Nei, du er ikke automatisk kvalifisert til andre studier etter bestått tresemesterordning. Derimot gir de fleste læresteder deg muligheten til å dekke videregåendefag-kravene på andre måter, først og fremst i form av beståtte universitetsemner. I løpet av førsteklasse har du for eksempel kanskje matematikk og fysikk som kan dekke kravene. Les mer om UiO sine krav her. 1 Lenke til kommentar
Simorinho Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2018 Hei, takk for svar. Kanskje litt dårlig formulert, men jeg tenkte mer på hvis jeg for eksempel tok første året på HiOA med TRES, så bytte til UiS andre året? Altså fortsette studiet på UiS Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Jeg skjønte hva du mente, og det er det du ikke kan. Det er ingen automatisk «overgangsordning» fra studiested til studiested, så vil du bytte til UiS må du søke på nytt gjennom Samordna opptak, hvor søknaden din vil bli avslått fordi du mangler R-matte og fysikk på vitnemålet. 1 Lenke til kommentar
Simorinho Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2018 Men det skal gå an å bytte direkte mellomstudiesteder slik jeg skjønner det her: http://www.uis.no/studietilbud/soeke-studieplass-ved-uis/soeking-og-opptak/soeke-overflytting-til-uis/ Men synes ikke det står noe klart om spørsmålet mitt her. Men får ta meg en telefon til dem på tirsdag Lenke til kommentar
Vardark Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 UiS har altså en egen ordning, det kjente jeg ikke til. Det står i opptakskravene på siden du lenker til at du må være kvalifisert for opptak på studieprogrammet du bytter til (og det er du jo ikke), men søknaden skal tilsynelatende ikke inneholde vitnemålet ditt fra videregående, så du hadde sannsynligvis sluppet unna med det uansett. Det beste er vel å kontakte UiS om denne ordningen og spørre. Jeg kan i alle fall ikke gjøre annet enn å synse. 1 Lenke til kommentar
Simorinho Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2018 Yes, får ringe dem på tirsdagen. Du skal ha takk for at du brukte tiden din på dette uansett! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå