Gå til innhold

Tråden om svenske tilstander i Norge

72 stemmer

1. 1. Vil vi få svenske tilstander i Norge?

• Vi har allerede fått det
      13
    • Ja, vi må handle nå om vi vil unngå det
      36
    • Jeg tviler
      5
    • Nei
      18

Anbefalte innlegg

først og fremst bør man få foreldrene på banen, ikke individuelt, men som kollektiv, og sette rammene for disse ungdommene.

Geir :)

Lettere sagt enn gjort? Hvordan går vi frem i praksis? Foreldrene er fraværende til å begynne med, det er årsaken til at de har blitt sånn. Manglende grenser i oppdragelsen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De har det med å skryte og være store i kjeften, men er enig med deg i at det bør tas på alvor uansett. Det har blitt ganske drøyt på Vestli nå. Koker det over kan det bli riktig ille. Allerede blitt No go zone for hunder. Utildekte kvinner neste? Hva forteller man barna sine for å advare mot slike områder uten å høres rasistisk ut?

Jeg vet ikke om man skal advare barna sine. Det blir det jo bare mere "ghetto" av. Om noe så må vi motarbeide "no go"-tendensene.

først og fremst bør man få foreldrene på banen, ikke individuelt, men som kollektiv, og sette rammene for disse ungdommene.

Lettere sagt enn gjort? Hvordan går vi frem i praksis? Foreldrene er fraværende til å begynne med, det er årsaken til at de har blitt sånn. Manglende grenser i oppdragelsen.

Ja åpenbart. Og kanskje er en generasjon "tapt", fordi vi ikke når fram til foreldrene. Men da får vi fokusere på den neste i stedet. Hvordan vet jeg ikke, hadde seg visst det hadde jeg skrevet bok om det og kommet på TV!  :wee:

Lenke til kommentar

De har det med å skryte og være store i kjeften, men er enig med deg i at det bør tas på alvor uansett. Det har blitt ganske drøyt på Vestli nå. Koker det over kan det bli riktig ille. Allerede blitt No go zone for hunder. Utildekte kvinner neste? Hva forteller man barna sine for å advare mot slike områder uten å høres rasistisk ut?

Jeg vet ikke om man skal advare barna sine. Det blir det jo bare mere "ghetto" av. Om noe så må vi motarbeide "no go"-tendensene.

Ja åpenbart. Og kanskje er en generasjon "tapt", fordi vi ikke når fram til foreldrene. Men da får vi fokusere på den neste i stedet. Hvordan vet jeg ikke, hadde seg visst det hadde jeg skrevet bok om det og kommet på TV! :wee:

Man må advare barna. Ikke sett egne barn i fare for å unngå ghetto. Det er å ofre egne barn på multikulturalismens alter.

Lenke til kommentar

Det er få gode løsninger på problemene på Vestli, og segregeringen øker i skremmende tempo. Andel ikke-vestlige har økt fra 28% i 2004 til 46% i Stovner bydel. Tendensen har blitt forsterket av gentrifisering i Gamle Oslo og Grunerløkka. 

Politikerene på venstresiden sier vi trenger flere ungdomstilbud, men i praksis gjør de lite. Politikerene på høyresiden sier vi skal stille flere krav, men de nevner ikke hva vi skal kreve. 

Det jeg tror vil hjelpe er arbeid og nytt miljø. Jeg foreslår da at vi tilbyr arbeidsledige innvandre jobber utenfor Oslo.

Lenke til kommentar

Norge opplever større forskjeller på folk, et økende problem med sosial dumping, og flere og flere fattige mennesker. Høyresiden i norsk politikk har aktivt gått inn for å innføre dette, de liker utviklingen, og de vil fortsette med den fremover.

Disse faktorene er mye viktigere for å forklare situasjonen, enn hvilken kulturbakgrunn folk har.

Lenke til kommentar

Det er få gode løsninger på problemene på Vestli, og segregeringen øker i skremmende tempo. Andel ikke-vestlige har økt fra 28% i 2004 til 46% i Stovner bydel.

Wow. Da er det ikke utenkelig at de blir i flertall i vår levetid hvis vi ikke endrer politikl, slik FrP advarte mot. Kanskje man må spre dem mer utover, eller rett og slett få nordmenn dit igjen? Kvoter nordmenn inn i områdene? Idk, lett blir det ikke. Å tilby dem jobber er lettere sagt enn gjort, for de mangler kompetanse. Hvem vil ansette dem?

Lenke til kommentar

Man må advare barna. Ikke sett egne barn i fare for å unngå ghetto. Det er å ofre egne barn på multikulturalismens alter.

Det setter ikke barna i fare, om man bare har lært dem forskjellen på rett og galt, og å ta vare på seg selv. Nå har vil både en datter og to datterdøtre, og den leveregelen har funket godt for dem. Vår datter vokste opp på Holmlia, og det ødela henne ikke. Det ga henne kanskje et litt mer nyansert syn på verden, og det tror jeg nok har tjent henne godt.

Dette blir litt som debatten vi hadde her for noen år siden om unge jenter burde gå på byen, gitt alle voldtektene. Mange sa nei, men jeg sa ja. Å holde dem hjemme ville nettopp vært å ofre egne barn på et eller annet alter, under påskudd av å holde dem trygge. De er jo ikke trygge når de ikke kan gå ut av døra. I stedet er løsningen å ta gatene tilbake.

Ironisk nok er det jo nettopp muslimenes begrunnelse for å holde sine døtre hjemme, at de ikke må bli "multikulturelle". Jeg ser ingen grunn til å hjelpe dem med det.

Lenke til kommentar

Det setter ikke barna i fare, om man bare har lært dem forskjellen på rett og galt, og å ta vare på seg selv. Nå har vil både en datter og to datterdøtre, og den leveregelen har funket godt for dem. Vår datter vokste opp på Holmlia, og det ødela henne ikke. Det ga henne kanskje et litt mer nyansert syn på verden, og det tror jeg nok har tjent henne godt.

Kan jeg spørre, når gikk din datter på skole på Holmlia?

Lenke til kommentar

Norge opplever større forskjeller på folk, et økende problem med sosial dumping, og flere og flere fattige mennesker. Høyresiden i norsk politikk har aktivt gått inn for å innføre dette, de liker utviklingen, og de vil fortsette med den fremover.

Disse faktorene er mye viktigere for å forklare situasjonen, enn hvilken kulturbakgrunn folk har.

Ja er det, det?

Rart filipinere. Thai, kinesere og vietnamesere er helt nederst på kriminalstatistikken, mens folk fra afrika og midtøsten troner øverst. Er gift med ei fra filipinene selv, hun har lært seg Norsk og fått seg jobb, og det har de fleste andre filipinere vi kjenner også gjort. Når sist leste du om filippinske bråkmakere eller thai/kinesisk/vietnamesisk for den saks skyld?

Du må gjerne bable i vei om fattigdom og høyresiden sin skyld, men sannheten er at det er kulturbakgrunnen som er årsaken. Mange av disse folkene er ikke interessert i å verken lære deg norsk eller å få seg jobb.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre, når gikk din datter på skole på Holmlia?

Lenge siden. Til ca. 1990 tror jeg. Det var vel endog et etnisk norsk flertall der, og vi ble fortsatt forundret når hun kom hjem og fortalte om muslimske venninner som måtte gå i svømmebassenget i heldekkende klær, og ikke fikk være ute med de andre. Guttene derimot, hadde ingen slike begrensninger...

Men så hadde vi også naboen som sa han sov på terrassen, fordi han mente det luktet vondt i oppgangen. (Mest for å vise at han var en tøffing, antar jeg.) Der bodde det en enslig innvandrermor. Selv var han fra Danmark, og sterkt i mot innvandring. Han tok det endog opp på årsmøtet i borettslaget, med bilder, som viste at hun hadde tatt seg friheten til å ha barnevognen stående under trappen.

Lenke til kommentar

Ja er det, det?

Rart filipinere. Thai, kinesere og vietnamesere er helt nederst på kriminalstatistikken, mens folk fra afrika og midtøsten troner øverst. Er gift med ei fra filipinene selv, hun har lært seg Norsk og fått seg jobb, og det har de fleste andre filipinere vi kjenner også gjort. Når sist leste du om filippinske bråkmakere eller thai/kinesisk/vietnamesisk for den saks skyld?

Du må gjerne bable i vei om fattigdom og høyresiden sin skyld, men sannheten er at det er kulturbakgrunnen som er årsaken. Mange av disse folkene er ikke interessert i å verken lære deg norsk eller å få seg jobb.

Jeg påstod ikke at kulturbakgrunn ikke har sin skyld. Jeg påstod at det finnes faktorer som har mer skyld enn kulturbakgrunner.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Lenge siden. Til ca. 1990 tror jeg. Det var vel endog et etnisk norsk flertall der, og vi ble fortsatt forundret når hun kom hjem og fortalte om muslimske venninner som måtte gå i svømmebassenget i heldekkende klær, og ikke fikk være ute med de andre. Guttene derimot, hadde ingen slike begrensninger...

Det har faktisk en del å si. Perioden 1980 - 1990 så var det svært få innvandre i Norge, og skolene på Holmlia var like multikulturelle som skolene i Nordre Aker idag.

Det er noe helt annet å sende barnet ditt til en skole hvor 90% av elevene kommer fra muslimske land. Sannsynligheten for at barnet ditt ikke vil trives er høy.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Høyresiden har på ingen måte gått inn for å innføre det. Tror du en AP regjering er så veldig forskjellig her?

Tror du virkelig under en AP regjering så ville forskjellene og problemene her vært mye mindre?

Bare skalaen på endringene de to partiene gjør er altfor liten til å påvirke en bydel i Oslo.

Og jeg ville sagt kulturbakgrunn er rimelig viktig. 

Så i Asia generelt så blir jo folk lært å respektere autoriteter, lover og regler (som ofte er strenge og). Vanligvis gjør folk mye som andre gjør og unngår direkte konfrontasjoner. Dette er verdier som selvfølgelig ikke samsvarer med europeiske og vanligvis ville blitt kritisert. Derimot så har ingen problemer med at folk er slik når de kommer hit. Slike verdier er naturligvis positive i forhold til integrering. 

Og de er også langt bedre til å integrere seg enn europeere og spesielt engelskspråklige (USA, UK osv).

Og det er jo helt naturlig å se på hvor kommer disse menneskene fra? Hva har de stort sett problemer med i forhold til Norge? Og så lære dem/tilrettelegge utifra det. 

Ellers har land som Thailand og Ukraina en kvinneandel på rundt 80% så ikke rart om det er mindre kriminelle bar basert på det.... Mens land som Somalia og Syria har 55%-60% menn.

Lenke til kommentar

Det er noe helt annet å sende barnet ditt til en skole hvor 90% av elevene kommer fra muslimske land. Sannsynligheten for at barnet ditt ikke vil trives er høy.

Men nå foreslo jeg jo ikke at de skulle bo der, eller gå på skole der. Jeg sa at man ikke skulle advare dem mot disse stedene. Det var et svar på værkatten sitt spørsmål: "Hva forteller man barna sine for å advare mot slike områder uten å høres rasistisk ut?"

Jeg tror at de (Tveita med flere) blir mindre farlige av at flere folk oppsøker dem, og mer farlige av at vi lar dem isolere seg. Det er jo det gjengene vil. Steinkasting er ikke noe effektivt våpen, annet enn for å skremme. Jeg tror ikke vi skal la gjengenes skremsler virke, da får de bare blod på tann, og "no go"-drømmen blir oppnåelig.

Mitt svar er å ta igjen. Nei, ikke med steinkasting. La anstendige mennesker kjeppjage dem når de prøver seg, så går de snart lei. Og ja, jeg vet at politiet ikke liker selvforsvar, men dem om det. 

Lenke til kommentar

post-52698-0-75925400-1527101588.png

Men denne grafen viser at det er stort sett likt, noe nedgang i senere tid. Eneste som gjør at det ser ut til å gå opp er at de har fått med seg mishandling i familieforhold. Selvfølgelig skjedde dette også før.

Dette er også absolutte tall. Det viser med andre ord det samme som du viser, bare uten å ta med befolkningsveksten.

Lenke til kommentar

Befolkningsveksten er selvfølgelig en faktor, og det har ført til at anmeldte lovbrudd per 1000 gikk fra 6.9 i 2002 til 7.0 i 2017. Tar vi med mishandling i familieforhold så betyr det at det har vært en liten reduksjon fra 2002. Fra 1993 har det vært en økning.

Lenke til kommentar

Men hva som skjedde på 90-tallet er irrelevant. Vi diskuterer en nylig endring pga innvandring i senere tid. 

Dessuten kan vi heller ikke være sikker på at det var en økning på 90-tallet. Fordi vi kan ha blitt bedre til å finne kriminelle, og folk rapporterer mer osv. Det er flere ting som er ulovlig og folk er mer opplyste og mer klar over hva som er ulovlig og ikke.

Du kan eksempelvis øke politibudsjett med 10% og øke 5% økning i rapportert kriminalitet, men den faktiske reelle kriminaliteten vil gå ned 4%. Det er derimot åpenbart umulig å få statistikk på faktisk kriminalitet. 

Jeg mener vi ser det fra statistikk slik det er allerede. Når politiet har funnet nyte områder de fokuserer på så har plutselig antall lovbrudd innen det skutt i været. Men åpenbart er det jo ikke slik. Det er heller slik at vi nå oppdager det som alltid har skjedd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...