Gå til innhold

Tråden om svenske tilstander i Norge

72 stemmer

1. 1. Vil vi få svenske tilstander i Norge?

• Vi har allerede fått det
      13
    • Ja, vi må handle nå om vi vil unngå det
      36
    • Jeg tviler
      5
    • Nei
      18

Anbefalte innlegg

I Norge har det vært en økning på tross av at den globale trenden er en reduksjon.

Det tror jeg er feil, i hele Vest-Europa har kriminalitet gått kraft ned, også Norge, derimot har ikke Sverige den samme utviklingen.

Etter det jeg har lest.

Jeg snakket spesifikt om voldskriminalitet fra 1993. Norge har opplevet en økning på ca 50%.

Sverige har opplevet en enorm økning, men det er en annen diskusjon.

Kilde: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/lovbrudda/aar/2014-05-21

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Umm tråden er om innvandring. Tråden handler om at vi får mer kriminalitet pga innvandring i Oslo. Jeg påpekte at om du ser på statistikk er det ikke sant. Folk fant frem statistikk. Det viser seg at kriminalitet går kraftig ned.

Statistikken var lovbrudd totalt for Norge ikke Oslo. Jeg skrev at grafen var misvisende, det var alt jeg sa. Jeg skrev ingenting om Oslo, og jeg skrev ingenting om innvandring.

Forhold deg til det jeg skriver og ikke anta at jeg prøver å komme til en spesifik konklusjon.

Se på forskning.no lenken. Den sier 77% reduksjon i voldskriminalitet mellom 1993 og 2015. Så dine påstander er åpenbart helt feil.

Det eneste som er åpenbart er at du ikke vet hva du prater om. Statistikken du referrer til er fra USA.

I Norge har det vært en økning på tross av at den globale trenden er en reduksjon.

Det er beviselig statistikk for både Oslo og Norge.

Du skriver at grafen er misvisende, men du kan ikke bare si den er misvisende, du må også kunne dokumentere hvorfor den er. Ellers er det lite poeng i det du skriver. 

Tråden handler om innvandring og Oslo, om du ikke vil diskutere det hva gjør du her? Hva diskuterer du? Jeg forholder meg til det du skriver utifra trådens tema. Hvis du ikke ønsker å diskutere trådens tema er du ikke feil plass?

Økning i kriminalitet i Norge. Igjen en påstand. Men har du bevis denne gangen? Du mener jeg ikke vet hva jeg prater om, men du kommer med masse latterlige påstander og vil aldri svare meg. Du bare begynner på noe nytt. Har du noe kriminalstatistikk å vise i det hele tatt eller bare dikter du opp historier? Alle tall jeg ser viser nedgang eller ikke oppgang for all kriminalitet i Norge i senere tid.

Lenke til kommentar

Jeg snakket spesifikt om voldskriminalitet fra 1993. Norge har opplevet en økning på ca 50%.

Kilde: https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/lovbrudda/aar/2014-05-21

Stabilt voldsnivå – og fortsatt høyest i Finnmark og Oslo

I 2013 ble det anmeldt 5,3 voldslovbrudd per 1 000 innbyggere. Når vi slik tar hensyn til befolkningsutviklingen, har omfanget av den anmeldte voldskriminaliteten i Norge vært på et stabilt nivå siden årtusenskiftet. Som vist i figur 7, har Finnmark og Oslo mest anmeldt voldskriminalitet sett i forhold til innbyggertallet. Dette er som i alle tidligere år, og i 2013 ble det anmeldt henholdsvis 8,6 og 8,3 voldslovbrudd per 1 000 innbyggere i disse to fylkene. Når vi grupperer gjerningskommunene etter befolkningsmengde og sentralitet, er det generelt sett slik at omfanget av anmeldt voldskriminalitet øker med antallet bosatte i kommunen og graden av sentralitet.

Kanskje slutte å lyve? Dette er fra din egen link.

Lenke til kommentar

Det tror jeg er feil, i hele Vest-Europa har kriminalitet gått kraft ned, også Norge, derimot har ikke Sverige den samme utviklingen.

Etter det jeg har lest.

Sorry, fikk ikke med meg at det var kun voldskriminalitet du skrev.

Lenke til kommentar

Etter det jeg har lest.

Så all vinningskriminalitet går nedover, men folk slår mer de i nære relasjoner? Eller tror du det kanskje er disse mishandlingstallene som kommer ut i lyset?

Lenke til kommentar

Dere er i hvert deres tiår. (Edit: Lunaris og Camlon. Det snek seg et par innlegg imellom her.)

Camlon snakker om økningen på 90-tallet, som til dels var et resultat av endret narkotikapolitikk og/eller håndheving av samme (fra Camlons link):

post-52698-0-07603500-1527101349_thumb.png

Når det gjelder vold så var økningen primært i trusler, og i mindre grad legemsfornærmelse (samme kilde):

post-52698-0-75925400-1527101588_thumb.png

Jeg vile anta(!) at det er en sammenheng mellom de to, at økningen i trusler og legemsfornærmelser henger sammen med at man begynte å straffe bruk og besittelse langt oftere. Men det blir bare en gjetning.

Uansett er vi ganske langt unna trådens tema, som er om steinkastingen på Vestli er et tegn på at vi er på vei mot "svenske tilstander". Vi ser altså at volden ikke har steget siden 2003 (med unntak av familievold, som vel har blitt et tema for politiet først de siste årene), så da er det fristende og si nei.

Hvorfor volden steg i perioden 1993 - 2001 er neppe relevant for hvor Norge er på vei 17 år senere. Kanskje for en annen tråd, for oss som er glad i dypdykke i SSBs arkiver...  :wee:

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Generelt så går kriminalitet ned hvert år i Norge.

Inntil ganske nylig. Kriminalitet har en tendens til å gå ned i vår del av verden, men den utviklingen stopper når vi masseimporterer folk fra mindre fredelige verdenshjørner. 

Det var forresten en ny knivstikking i natt. 

Lenke til kommentar

Dere er i hvert deres tiår. (Edit: Lunaris og Camlon. Det snek seg et par innlegg imellom her.)

Camlon snakker om økningen på 90-tallet, som til dels var et resultat av endret narkotikapolitikk og/eller håndheving av samme (fra Camlons link):

attachicon.gifbinary-178601-42387.png

Når det gjelder vold så var økningen primært i trusler, og i mindre grad legemsfornærmelse (samme kilde):

attachicon.gifbinary-178604-42396.png

Jeg vile anta(!) at det er en sammenheng mellom de to, at økningen i trusler og legemsfornærmelser henger sammen med at man begynte å straffe bruk og besittelse langt oftere. Men det blir bare en gjetning.

Uansett er vi ganske langt unna trådens tema, som er om steinkastingen på Vestli er et tegn på at vi er på vei mot "svenske tilstander". Vi ser altså at volden ikke har steget siden 2003 (med unntak av familievold, som vel har blitt et tema for politiet først de siste årene), så da er det fristende og si nei.

Hvorfor volden steg i perioden 1993 - 2001 er neppe relevant for hvor Norge er på vei 17 år senere. Kanskje for en annen tråd, for oss som er glad i dypdykke i SSBs arkiver...  :wee:

Takk for godt innlegg. Min intensjon var aldri å bruke dette som argument for at Norge går imot svenske tilstander. Min intensjon var bare å vise at den første grafen du presenterte var ganske misvisende, fordi folk vil tro fra grafen at voldskriminalitet og seksualkriminalitet har også falt, når de egentlig har økt. 

Du sa at det er feil å se på kriminalitet på 90-tallet, jeg vil også nevnte at det er feil å se på kriminalitet fra hele Norge. Utenfor Oslo og Akershus så er andelen innvandre fra høykriminalitetsland veldig lav. Du nevnte 800,000 med utlandsk bagrunn, men bare 200,000 av dem kommer fra høykriminalitetsland. Her snakker vi egentlig om voldskriminalitet og seksualkriminalitet på østkanten i Oslo og slik statistikk er veldig vanskelig å finne, men media har rapportert en økning de siste årene.

Jeg vil også nevne at svenske tilstander handler egentlig ikke om økning i kriminalitet. Jeg vil si at svenske tilstander er belastede, segregerte områder hvor politet ikke klarer å håndheve loven på en god måte. Det betyr f.eks. at ungdomsgjenger kan voldta jenter, kaste steiner eller brenne biler og det fører til ingen reaksjoner.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Generelt så går kriminalitet ned hvert år i Norge.

Inntil ganske nylig. Kriminalitet har en tendens til å gå ned i vår del av verden, men den utviklingen stopper når vi masseimporterer folk fra mindre fredelige verdenshjørner. 

Det var forresten en ny knivstikking i natt. 

Men den går jo fortsatt ned til tross for innvandring?

Lenke til kommentar

Takk for godt innlegg. Min intensjon var aldri å bruke dette som argument for at Norge går imot svenske tilstander. Min intensjon var bare å vise at den første grafen du presenterte var ganske misvisende, fordi folk vil tro fra grafen at voldskriminalitet og seksualkriminalitet har også falt, når de egentlig har økt. 

Du sa at det er feil å se på kriminalitet på 90-tallet, jeg vil også nevnte at det er feil å se på kriminalitet fra hele Norge. Utenfor Oslo og Akershus så er andelen innvandre fra høykriminalitetsland veldig lav. Du nevnte 800,000 med utlandsk bagrunn, men bare 200,000 av dem kommer fra høykriminalitetsland. Her snakker vi egentlig om voldskriminalitet og seksualkriminalitet på østkanten i Oslo og slik statistikk er veldig vanskelig å finne, men media har rapportert en økning de siste årene.

Jeg vil også nevne at svenske tilstander handler egentlig ikke om økning i kriminalitet. Jeg vil si at svenske tilstander er belastede, segregerte områder hvor politet ikke klarer å håndheve loven på en god måte. Det betyr f.eks. at ungdomsgjenger kan voldta jenter, kaste steiner eller brenne biler og det fører til ingen reaksjoner.

Dette er så vanskelig å finne, at du ikke kan finne noe som helst som støtter disse påstandene dine? Du bare "vet" det? Hvis du vet kriminaliteten i disse strøkene går opp kan du ikke dele med oss hvor du vet det fra? Ellers trodde jeg ikke du snakket om innvandrere og Oslo, men når gjør du visst det likevel ja. Alt for å vri seg unna å måtte bevise noe eller hva?

Av det jeg ser er det faktisk veldig store reaksjoner på det som skjer.

Lenke til kommentar

Det er beviselig statistikk for både Oslo og Norge.

Du skriver at grafen er misvisende, men du kan ikke bare si den er misvisende, du må også kunne dokumentere hvorfor den er. Ellers er det lite poeng i det du skriver. 

Tråden handler om innvandring og Oslo, om du ikke vil diskutere det hva gjør du her? Hva diskuterer du? Jeg forholder meg til det du skriver utifra trådens tema. Hvis du ikke ønsker å diskutere trådens tema er du ikke feil plass?

At det finnes statistikk over Oslo har ingenting å si når grafen jeg besvarte handlet om Norge. Og det er en løgn at jeg bare sa den var misvisende. 

Nei, jeg snakket om en graf som TWFA presenterte og du angrep argumenter som du antok jeg prøvde å komme frem til. Det er noe du har gjort mange ganger og som vanlig var du helt på jordet.

Økning i kriminalitet i Norge. Igjen en påstand. Men har du bevis denne gangen? Du mener jeg ikke vet hva jeg prater om, men du kommer med masse latterlige påstander og vil aldri svare meg. 

Hvis du vil ha en mer konstruktiv debatt, så slutt å legg ord i munnen min. Da kan jeg fokusere på argumentene dine. 

Grunnen til at jeg skrev at du ikke vet hva du prater om er fordi du forvirret Norge og USA. Dette beviser at du mangler kunnskap, fordi hvis du hadde sett tallene for Norge før, så hadde du ikke trodd at Norge har hatt en 77% reduksjon i voldskriminalitet.

Det du nevner her angående økning i voldskriminalitet, så vil jeg anbefale deg å sjekke kilden igjen eventuelt lese TWFA sitt innlegg.

Lenke til kommentar

post-52698-0-16722900-1527088228_thumb.p

Dette er bildet som ikke inneholder statistikk for Oslo, men kun Norge.

Hvis du mener dette er misvisende står du fritt til å komme med egen statistikk som viser at voldskriminalitet har gått opp selv om kriminalitet har gått ned. Du er helt fri til å komme med en kilde som viser dette. Inntil da så påpeker jeg at ingen tall som er publisert her indikerer noen økning i voldskriminalitet i Oslo.

Og med mindre du har det så har det ikke så mye å si hva du påstår og mener det er da ingen kan forholde seg til hva noen personlig mener om nivået av kriminalitet. Hva om jeg mener at voldsnivået i Oslo er superlavt? JA da har vi en som mener noe og en annen som mener noe annet, og ingen av oss har faktisk tall som viser sannheten.

Lenke til kommentar

Dette er så vanskelig å finne, at du ikke kan finne noe som helst som støtter disse påstandene dine? Du bare "vet" det? Hvis du vet kriminaliteten i disse strøkene går opp kan du ikke dele med oss hvor du vet det fra? Ellers trodde jeg ikke du snakket om innvandrere og Oslo, men når gjør du visst det likevel ja. Alt for å vri seg unna å måtte bevise noe eller hva?

Hvor skrev jeg at jeg vet at kriminaliteten har gått opp? Forhold deg til det jeg skriver, ikke legg ord i munnen min.

Av det jeg ser er det faktisk veldig store reaksjoner på det som skjer.

Hvor mange har blitt arrestert for steinkastingen?

Hvor mange har blitt arrestert for ranet på vestli?

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

post-52698-0-16722900-1527088228_thumb.p

Dette er bildet som ikke inneholder statistikk for Oslo, men kun Norge.

Hvis du mener dette er misvisende står du fritt til å komme med egen statistikk som viser at voldskriminalitet har gått opp selv om kriminalitet har gått ned. 

Som du kan se i grafen under har det vært en økning for hele nasjonen.

Du vil sikkert argumentere at det betyr ikke at det har vært en økning for Oslo. Det ville vært veldig rart om Oslo gikk motsatt vei, men det vanskelig å finne statistikk som beviser at Oslo følger trenden.

Heldigvis fant jeg litt statistikk.

1990: 4 (kilde)

2005: 8.2 (kilde)

2017: 10.8 (kilde)

Oslo har ikke gjort det bedre, og de er på topp i voldskriminalitet.

post-52698-0-75925400-1527101588.png

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det er jeg enig i. Så blir jo spørsmålet om vi er der, eller er på vei dit.

Lenke til kommentar

De svenske tilstandene fortsetter. Ungdom skal ha planlagt å skyte natteravner. Kanskje politiet bør ransake et par leiligheter der for våpen?

https://resett.no/2018/05/24/73-aring-overhorte-ungdom-som-planla-a-skyte-natteravner/

Det er nok helst "skryt", ikke planer. Men ja, det bør få reaksjoner.

Hva bør gjøres? Bevilge penger til fritidsklubber slik at de får annet å gjøre enn å henge rundt?

Ja. Fritidstilbud er faktisk et effektivt tiltak, så lenge de er inkluderende. Om noen faller utenfor, kan det virke mot sin hensikt for disse. Men først og fremst bør man få foreldrene på banen, ikke individuelt, men som kollektiv, og sette rammene for disse ungdommene.

Lenke til kommentar

De svenske tilstandene fortsetter. Ungdom skal ha planlagt å skyte natteravner. Kanskje politiet bør ransake et par leiligheter der for våpen?

https://resett.no/2018/05/24/73-aring-overhorte-ungdom-som-planla-a-skyte-natteravner/

Det er nok helst "skryt", ikke planer. Men ja, det bør få reaksjoner.

Hva bør gjøres? Bevilge penger til fritidsklubber slik at de får annet å gjøre enn å henge rundt?

Ja. Fritidstilbud er faktisk et effektivt tiltak, så lenge de er inkluderende. Om noen faller utenfor, kan det virke mot sin hensikt for disse. Men først og fremst bør man få foreldrene på banen, ikke individuelt, men som kollektiv, og sette rammene for disse ungdommene.

De har det med å skryte og være store i kjeften, men er enig med deg i at det bør tas på alvor uansett. Det har blitt ganske drøyt på Vestli nå. Koker det over kan det bli riktig ille. Allerede blitt No go zone for hunder. Utildekte kvinner neste? Hva forteller man barna sine for å advare mot slike områder uten å høres rasistisk ut?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...