Gå til innhold

Tråden om svenske tilstander i Norge

72 stemmer

1. 1. Vil vi få svenske tilstander i Norge?

• Vi har allerede fått det
      13
    • Ja, vi må handle nå om vi vil unngå det
      36
    • Jeg tviler
      5
    • Nei
      18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er uansett en veldig misvisende graf, fordi hovedårsaken til at det har gått ned er fordi vi har fått bedre sikkerhetssystemer og da har det blitt mindre vinningskriminalitet.

Den inkluderer heller ikke tall fra før 2005, og det var en kraftig økning i kriminalitet før 2005.

Her kommer unnskyldningene ja :) Fordi det å akseptere realiteten er vanskelig. Det er bestemt at det er mye mer kriminalitet i Oslo av diverse innvandringskritiske kilder, så da skal det være slik.

Jeg regner med at du kan komme med noe bevis på disse nye sikkerhetssystemene? Hva snakker du om? Hvordan hjelper det så mye? Fordi du har selvfølgelig lest dette et sted, ikke sant?

Så før 2005 var det en kraftig økning i kriminalitet? Du kan selvfølgelig linke til hvor du leste det? Og betyr det at mer mer innvandrere etter 2005 så fikk vi altså mindre kriminalitet? Så mer innvandrere gir altså ikke mer kriminalitet, det var før i tiden at det var mye? Eller ble alle innvandrerne plutselig snille når de begynte å lage denne grafen?

Lenke til kommentar

Kriminalitet nesten halvert blant ungdom - mer enn doblet blant eldre:

https://forskning.no/samfunn-barn-og-ungdom-kriminalitet-samfunnskunnskap/2017/07/kriminaliteten-nesten-halvert-blant

Vi gamlinger altså??

Sprø saker...

Nei, det må være innvandrerungdom som truer pensjonister til å begå kriminelle handlinger for dem. 

Spesielt den store økningen i brudd på trafikklov som kjøring  i beruset tilstand. Stakker eldre nordmenn blir tvunget til å drikke alkohol rett utenfor bilene sine når de skal hjem av slemme innvandrere.

Nei alt var mye bedre i gamle dager. 77% nedgang i voldskriminalitet mellom 1993 og 2015 i Norge... nei man trenger jo litt vold for å være ekte mann. Alt var nok bedre i gamle dager, og alt som ikke er bra nå må være pga av innvandrere. Eneste logiske forklaring.

Lenke til kommentar

Det er uansett en veldig misvisende graf, fordi hovedårsaken til at det har gått ned er fordi vi har fått bedre sikkerhetssystemer og da har det blitt mindre vinningskriminalitet.

Den inkluderer heller ikke tall fra før 2005, og det var en kraftig økning i kriminalitet før 2005.

Her kommer unnskyldningene ja :) Fordi det å akseptere realiteten er vanskelig. Det er bestemt at det er mye mer kriminalitet i Oslo av diverse innvandringskritiske kilder, så da skal det være slik.

Jeg regner med at du kan komme med noe bevis på disse nye sikkerhetssystemene? Hva snakker du om? Hvordan hjelper det så mye? Fordi du har selvfølgelig lest dette et sted, ikke sant?

Så før 2005 var det en kraftig økning i kriminalitet? Du kan selvfølgelig linke til hvor du leste det? Og betyr det at mer mer innvandrere etter 2005 så fikk vi altså mindre kriminalitet? Så mer innvandrere gir altså ikke mer kriminalitet, det var før i tiden at det var mye? Eller ble alle innvandrerne plutselig snille når de begynte å lage denne grafen?

Og her kommer det idiotiske innlegget som er stappfult av stråmenn. Hvor skrev jeg Oslo? Hvor skrev jeg innvandring?

Forhold deg til det jeg skrev. Her er kilden til grafen

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/mindre-vinning-og-mer-rus

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det finnes god grunn til å være skeptisk til statistikk etter visse resultatskrav/forventninger ble innført i forskjellige etater som politi, helse og undervisning. Men kanskje ikke så ille som i Sverige?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/polisforskare-fran-linkoping-blir-professor-i-oslo

Men det er ikke bare i Norge kriminalitet går ned. 

Du kan være skeptisk til statistikk, men det er ikke som om det bare viser litt nedgang. Det er ikke bare en rapport som viser det, det er ikke bare i Norge det skjer.

Dessuten er statistikken her fra SSB ikke politiet. SSB rapporterer til staten, ikke politiet. De har ingen fortjeneste av å stille politiet i et bra lys. Blir mer oppmerksomhet rundt SSB om de presenterer rapporter om at politiet ikke gjør det så bra.

Lenke til kommentar

Det er en veldig misvisende graf, fordi hovedårsaken til at det har gått ned er fordi vi har fått bedre sikkerhetssystemer og da har det blitt mindre vinningskriminalitet.

fig-2008-12-08-02.png

Bedre sikringssystemer? Dette er nyheter for meg. Vanligvis pekes det på mindre fattigdom og bedre sosiale ytelser som grunn for dette. Eller var det det du mente...? Tenker du låser eller NAV?

Lenke til kommentar

Og her kommer det idiotiske innlegget som er stappfult av stråmenn. Hvor skrev jeg Oslo? Hvor skrev jeg innvandring?

Forhold deg til det jeg skrev.

Umm tråden er om innvandring. Tråden handler om at vi får mer kriminalitet pga innvandring i Oslo. Jeg påpekte at om du ser på statistikk er det ikke sant. Folk fant frem statistikk. Det viser seg at kriminalitet går kraftig ned.

Du mener dette ikke stemmer. Og så mener du videre at kriminalitet før 2005 gikk opp.

Se på forskning.no lenken. Den sier 77% reduksjon i voldskriminalitet mellom 1993 og 2015. Så dine påstander er åpenbart helt feil. Og du kan ikke bevise dem. Og jeg skrev slik fordi jeg vet du ikke kan bevise dem. 

Jeg vet ikke hvorfor du reagerer på at jeg nevner innvandring og Oslo i en tråd som er om det da. Hvordan det er en stråmann.. Men men hva du vil, du kan ikke bevise påstandene dine.

Og vi er beviselig ikke på vei mot høyere kriminalitet i hovedstaden. Til tross for medieoppslag.

Den eneste endringen er at flere medier putter kriminalitet i Oslo på førsteside. Og så tolker noen det som mer kriminalitet i Oslo.

Lenke til kommentar

Bedre sikringssystemer? Dette er nyheter for meg. Vanligvis pekes det på mindre fattigdom og bedre sosiale ytelser som grunn for dette. Eller var det det du mente...? Tenker du låser eller NAV?

Jeg snakker om f.eks. Securitas, overvåkningskameraer og redusert bruk av kontanter.

Ta en titt på lenken jeg ga over og du vil se at visse typer vinningskriminalitet falt mye mer enn andre og det er relatert til sikkerhetsystemer.

Lenke til kommentar

Kriminalitet nesten halvert blant ungdom - mer enn doblet blant eldre:

https://forskning.no/samfunn-barn-og-ungdom-kriminalitet-samfunnskunnskap/2017/07/kriminaliteten-nesten-halvert-blant

Vi gamlinger altså??

Sprø saker...

Nei, det må være innvandrerungdom som truer pensjonister til å begå kriminelle handlinger for dem. 

Spesielt den store økningen i brudd på trafikklov som kjøring  i beruset tilstand. Stakker eldre nordmenn blir tvunget til å drikke alkohol rett utenfor bilene sine når de skal hjem av slemme innvandrere.

Nei alt var mye bedre i gamle dager. 77% nedgang i voldskriminalitet mellom 1993 og 2015 i Norge... nei man trenger jo litt vold for å være ekte mann. Alt var nok bedre i gamle dager, og alt som ikke er bra nå må være pga av innvandrere. Eneste logiske forklaring.

Ble litt usikker på hva jeg skulle skrive her men.. altså eh, vel. Jeg sier at vi er enige  :)

Lenke til kommentar

Jeg snakker om f.eks. Securitas, overvåkningskameraer og redusert bruk av kontanter.

Ta en titt på lenken jeg ga over og du vil se at visse typer vinningskriminalitet falt mye mer enn andre og det er relatert til sikkerhetsystemer.

Jeg vet at det forsvant en stor bit av bilinnbrudd/tyverier når "original stereo" og startsperre ble innført. Antall boligalarmer utgjør nok en del også.

Men størst del har nok at ungdommen stort sett holder på med data og konsollspilling nå for tiden - uten at jeg har noen tall å vise til. Ungdommen er rett og slett "bedre" i dag.

Lenke til kommentar

Det er en veldig misvisende graf, fordi hovedårsaken til at det har gått ned er fordi vi har fått bedre sikkerhetssystemer og da har det blitt mindre vinningskriminalitet.

Det er riktig at hovedårsaken er mindre vinningskriminalitet. Men det er ingen økning i noen andre områder heller. Her uten vinningskriminaliteten:

post-52698-0-96536100-1527092599_thumb.png

Bare til 2014 denne, fordi da endret politiet inndelingen.

Og dette til tross for at innvandrerbefolkningen steg fra 350 000 til nesten 800 000 i den samme perioden.

Og ja, man kan godt spørre seg hvorfor kriminaliteten steg tidligere, med relativt få innvandrere og av andre generasjon, mens den tvert om synker nå, med dobbelt så mange innvandrere og langt flere av andre generasjon.

Edit: En kategori har faktisk steget betydelig siden 2014: Seksuelle overgrep mot barn, etter at dette begynte å få fokus i politiets arbeid.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja, det er nok Securitas og ikke politiet som er nøkkelen til å bekjempe kriminalitet!

Reduksjon av kontanter har nok hjulpet mye på vinningskriminalitet. Kamera hjelper ikke så mye. Du kan gå og se hvor de er, gå med hette, kameraene har generelt dårlig kvalitet og du kan ikke "enhance" bilder som på TV. Er det mørkt fanger de opp lite.

Men som all annen info viser så har annen kriminalitet også falt, og oppgang er det hvertfall ikke i noe. "Svenske tilstander" skulle jo betydd liksom mye mer voldsrelatert kriminalitet. Men det ser vi altså ikke. Så da må jo disse påstandene naturligvis være feil.

Lenke til kommentar

Umm tråden er om innvandring. Tråden handler om at vi får mer kriminalitet pga innvandring i Oslo. Jeg påpekte at om du ser på statistikk er det ikke sant. Folk fant frem statistikk. Det viser seg at kriminalitet går kraftig ned.

Statistikken var lovbrudd totalt for Norge ikke Oslo. Jeg skrev at grafen var misvisende, det var alt jeg sa. Jeg skrev ingenting om Oslo, og jeg skrev ingenting om innvandring.

Forhold deg til det jeg skriver og ikke anta at jeg prøver å komme til en spesifik konklusjon.

Se på forskning.no lenken. Den sier 77% reduksjon i voldskriminalitet mellom 1993 og 2015. Så dine påstander er åpenbart helt feil.

Det eneste som er åpenbart er at du ikke vet hva du prater om. Statistikken du referrer til er fra USA.

I Norge har det vært en økning på tross av at den globale trenden er en reduksjon.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

I Norge har det vært en økning på tross av at den globale trenden er en reduksjon.

Det tror jeg er feil, i hele Vest-Europa har kriminalitet gått kraft ned, også Norge, derimot har ikke Sverige den samme utviklingen.

Etter det jeg har lest.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg er feil, i hele Vest-Europa har kriminalitet gått kraft ned, også Norge, derimot har ikke Sverige den samme utviklingen.

Etter det jeg har lest.

Det er feil, om man ser på anmeldte lovbrudd.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/statistikker/lovbrudda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...