Gå til innhold

Tråden om svenske tilstander i Norge

72 stemmer

1. 1. Vil vi få svenske tilstander i Norge?

• Vi har allerede fått det
      13
    • Ja, vi må handle nå om vi vil unngå det
      36
    • Jeg tviler
      5
    • Nei
      18

Anbefalte innlegg

Nei, jeg mener faktisk ikke det. Nettopp derfor vil jeg at folk skal la sin egen moral styre, og ikke min eller flertallets eller religioner eller ideologier. 

Din ideologi er at man bør få styre over seg selv. Det er et moralsk standpunkt, og når du står for det så må du per definisjon mene at det gjør deg moralsk overlegen de som ikke vil la andre styre over seg selv. Og det er du faktisk. Ikke vær så beskjeden ;)

Men du har rett i at Venstre er feil vei å gå. TSG er alt annet enn liberal. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En av nattravnene viktigste jobb er å gjøre det lettere for politet å håndheve loven.

Hvem sier det? Nattravnene selv?

Ja, de sier det selv 

Natteravnenes tilstedeværelse bidrar også til å redusere vold, hærverk og kriminelle handlinger, og de fleste natteravngrupper samarbeider godt med det lokale politiet. Natteravnene regnes i dag som et av Norges største og viktigste voldsforebyggende prosjekt.

https://www.natteravn.no/om-natteravning/

Takk for linken. De skal altså ikke erstatte natteravnene, de er et supplement:

"Raja understreker at han mener Nattevaktene vil være et supplement til Natteravnene, og at de gjerne vil samarbeide med dem."

Geir  :)

Fikk ikke med meg delen at de vil være et supplement, men det kommer til å ha lignende konsekvenser fordi nattravnene vil komme til å miste en del medlemmer til nattvaktene, noen medlemmer blir kastet ut og noen bli så irritert eller skremt av hendelsene at de holder seg hjemme.

De som er igjen i nattravnene har nok lært fra hendelsene og vil la de voldelige ungdomsgjengene være i fred. 

Lenke til kommentar

Din ideologi er at man bør få styre over seg selv. Det er et moralsk standpunkt, og når du står for det så må du per definisjon mene at det gjør deg moralsk overlegen de som ikke vil la andre styre over seg selv. Og det er du faktisk. Ikke vær så beskjeden ;)

Ok. :)

Samtidig mener jeg jo at de som ikke liker eller deler min moral gjerne kan få lage samfunn der de styrer over hverandre, så lenge det er frivillig å være med på moroa.

Geir :)

Lenke til kommentar

Ja, de sier det selv 

Natteravnenes tilstedeværelse bidrar også til å redusere vold, hærverk og kriminelle handlinger, og de fleste natteravngrupper samarbeider godt med det lokale politiet. Natteravnene regnes i dag som et av Norges største og viktigste voldsforebyggende prosjekt.

Og i neste avsnitt sier de: "Natteravnene er ikke et borgervern eller reservepoliti, og de blander seg ikke inn i uroligheter, men kontakter hjelp om nødvendig. Deres tilstedeværelse er ofte nok til å roe ned situasjonen."

Nå spikker vi kanskje fliser, men jeg tror at denne avgjørelsen om å kvitte seg med "autoritære" natteravner er i tråd med deres retningslinjer.

Lenke til kommentar

Og i neste avsnitt sier de: "Natteravnene er ikke et borgervern eller reservepoliti, og de blander seg ikke inn i uroligheter, men kontakter hjelp om nødvendig. Deres tilstedeværelse er ofte nok til å roe ned situasjonen."

Nå spikker vi kanskje fliser, men jeg tror at denne avgjørelsen om å kvitte seg med "autoritære" natteravner er i tråd med deres retningslinjer.

Det er ikke noe nytt. Nattravnere som tar loven i egne hender har aldri vært noe stort problem.

Det nattravnene har gjort er å gå opp til ungdomsgjenger og bedt dem gå hjem og hvis de skaper trøbbel så har de ringt politet. Noen mener dette er autoritær oppførsel. De gjør dette, fordi gruppene er en trussel mot folk som bor i nabolaget. Lignende grupper i Malmø voldtok jenter som var på vei hjem for noen måneder siden.

Det krever faktisk en del mot å gå opp til en slik gjeng. Og nå vet de at hvis de går opp så risikerer de å få en stein i hodet, bli kastet ut av nattravnene og bli hengt ut i media. Ungdomsgjengene har lært at å kaste stein fungerer bra. Resulatet av denne hendelsen kommer til å bli et mer passivt nattravn som slutter å rapportere hendelser til politet.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det nattravnene har gjort er å ...

Jeg vet faktisk ikke hva de har gjort, bare hva avisene har skrevet om det. Så noen tolkningsdebatt skal jeg ikke begi meg inn på.

Lignende grupper i Malmø ...

Det får være din vurdering at de ligner på den ene eller andre måten.

Det krever faktisk en del mot å gå opp til en slik gjeng.

Det gjør det åpenbart. Og noen mener sikkert at de bør applauderes for det. Men det får jo nesten være Natteravnene som organisasjon som vurderer hva slags metoder de vil bruke, og hvem de vil ha som natteravner. Kanskje ønsker de å være mer passive enn disse var. Og nei, mer passiv er ikke det samme som å ignorere.

Lenke til kommentar

Det gjør det åpenbart. Og noen mener sikkert at de bør applauderes for det. Men det får jo nesten være Natteravnene som organisasjon som vurderer hva slags metoder de vil bruke, og hvem de vil ha som natteravner. Kanskje ønsker de å være mer passive enn disse var. Og nei, mer passiv er ikke det samme som å ignorere.

De gjennomførte dette etter samtaler med politet, så det er langt ifra sikkert at dette kom fra nattravnene som organisasjon.

Og jo i praksis så betyr passiv å ignorere, fordi nattravner som ser en truende ungdomsgjeng og bare går videre vil ikke få utrettet stort. Om de går bort vil de få bedskjed om å stikke av og hvis de ikke gjør det risikerer vi å få flere slike hendelser.

Lenke til kommentar

De gjennomførte dette etter samtaler med politet, så det er langt ifra sikkert at dette kom fra nattravnene som organisasjon.

Sant nok. De kan ha blitt instruert, i mer eller mindre eksplisitte ordelag. Det er en av mange detaljer vi ikke vet, og som gjør det vanskelig å spekulere om de konkrete hendelsene, utover at noen kastet en stein.

Lenke til kommentar

Oslo har vell hatt problemer med innvandring siden 80-tallet. Ikke noe nytt der. Men svenske tilstander vil jeg ikke si Oslo har, og kommer nok ikke til å få det fordi Oslo er for liten til at slik kan utvikle seg, men for å være helt sikker så bør det være full asylstopp til Oslo i noen år, det er ikke en folkerett å bo i Oslo. 

Du er klar over at det betyr at vi må ha regel som begrenser folks frihet til å bo hvor de vil basert på nasjonalitet (rase)? Du essensielt bannlyser folk som er fra Afrika eller Midtøsten og også  deres barn fra å bosette seg i et geografisk område. Som betyr at det ikke er likhet under loven for folk med norsk statsborgerskap lengre. Som er både systematisk rasisme og definitivt bryter en rekke lover i både Norge, EU og internasjonale.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke geita helt mener det rasistisk tror han tenker mer i baner som at man er ikke same om man flytter til Finnmark. 

Jeg tror at geita snakker om folkegruppen Nordmenn og ikke rasen hvit. 

Mener dog det er feil når han skriver at Nordmenn er de eneste med tilhørighet til Norge. Er ganske sikker på at det ikke finnes noen land som er 100% homogent. Selv om noen individer rundt om i verden gjerne skulle ønsket det. 

geita er ikke bare rasist, han ser heller ikke problemet med å være det. (hans egen ord).

Jo fordi rasisme er at man tror sin egen rase er bedre enn andre raser. Hvis man ikke liker en kultur så er man ikke automatisk rasist.  

Spørs om du går utifra klassisk eller moderne definisjon av rasisme. Moderne definisjon inkluderer også diskriminering mot andre kulturer som rasisme. 

Men se Japan i 2. verdenskrig. De var åpenbart ikke rasister i klassisk betydning da forskjellene på japanere og spesielt koreanere og kinesere er svært liten. Så hvis nordmenn diskriminerer hvite franskmenn så kan jo ikke det være rasisme liksom. Da blir det diskriminering av folk med fransk kultur. 

Og japanerne tenkte at japansk kultur er overlegen alle andre.Vel de hadde respekt for tyskerne da. Men hvertfall ingen andre i Asia. Dermed så falt alle regler for hvordan de behandler andre mennesker vekk da disse var undermennesker i likhet med Hitlers ideer. Hitler sine ideer gikk derimot utifra rase, mens i Japan var det kultur. Men resultatet i praksis ble jo det samme. Japan tok slaver, sexslaver, slaktet folk uten like, utførte grusomme eksperimenter. Torturerte. De stod ikke noe tilbake for nazistene sine grusomheter.

Så om du hater eller misliker andre pga kultur eller rase er rimelig irrelevant. Som vi ser så er forskjellen i praksis ikke-eksisterende.

Samme med europeeiske kolonier. Vi regnet alle andre som mindre verdt. Du måtte være kristen, utdannet osv for å være skikkelig menneske. Også innenfor eget land var det hirearki av mennesker. Det var liksom helt greit å slakte tusenvis av mennesker å gjøre hva du ville med dem om de var hedninger. Men har det noe å si om du slakter folk og sier det var fordi de ikke var kristne eller fordi de ikke trodde på Gud? Åpenbart er jo begge deler like ille.

Lenke til kommentar

Det er som når folk snakker om all volden i London pga all innvandring og slik, men når du sammenligner så har egentlig ikke London mye kriminalitet mot noen sammenlignbare byer i USA.

Det er bare slik at når noen fokuserer på alt ille som skjer et sted og starter leven hver gang det skjer noe i en by med mange mennesker så kan de skape et bilde av masse vold og masse problemer som ikke er reelt.

Til tross for alt dette så kan fint kriminalitet gå ned i Oslo i 2018.

Generelt så går kriminalitet ned hvert år i Norge.

Selvfølgelig om du har en agenda er det lett å bruke hver eneste knivstikking eller lignende som et bevis på at Oslo er superfarlig og folk blir stukket ned på åpen gate hele tiden overalt.

Tenk om folk kom med skikkelig statistikk istedenfor enkeltsaker. Men selvfølgelig forventer jeg ikke at du vil gjøre det da statistikken garantert ikke samsvarer med din agenda og ditt syn og folk liker jo ikke å oppsøke informasjon som tilsier at det de tror ikke er riktig.

Lenke til kommentar

Det er en veldig misvisende graf, fordi hovedårsaken til at det har gått ned er fordi vi har fått bedre sikkerhetssystemer og da har det blitt mindre vinningskriminalitet.

Den inkluderer heller ikke tall fra før 2005, og det var en kraftig økning i kriminalitet før 2005.

fig-2008-12-08-02.png

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...