Gå til innhold

Tråden om svenske tilstander i Norge

72 stemmer

1. 1. Vil vi få svenske tilstander i Norge?

• Vi har allerede fått det
      13
    • Ja, vi må handle nå om vi vil unngå det
      36
    • Jeg tviler
      5
    • Nei
      18

Anbefalte innlegg

Nei, dette er ikke et tegn på at vi får "svenske tilstander". Det kan dog utmerket godt være at disse guttungene er inspirert av slike gjenger i andre land. Men det er det de er: Guttunger. 16-18 i følge avisene. Som antagelig er fanget i det kjente "utenforskapet", har gjort det dårlig på skolen, kommer ikke inn på videregående og blir lett bytte for narkobakmenn og andre banditter.

Jeg siterer meg selv fra en tråd som ble stengt (fordi vi har så mange om emnet fra før): 

Det handler om utenforskap og kulturelt fundert machoisme som kyniske bakmenn utnytter. La politiet konsentrere seg om å knuse bakmennene, så reduseres disse "gjengene" til det de er: Forvirrede guttunger med manglende grensesetting. Og deretter er det beste midlet det samme som alltid: At de voksne i disse drabantbyene går sammen om å "patruljere" gatene om kvelden og tar disse guttene i ørene når de møter dem og føyser dem hjem. For de er alle noens sønn eller søsken eller nabo, og det er der respekten må komme fra. Har de ikke respekt for sine foreldre og lærere, så får de det ikke for politiet eller natteravnene heller. Gode rollemodeller kan gjøre en del.

Og ja, så er det noen litt mer fundamentale problemer: Å lære dem at respekt er noe man fortjener og ikke krever, at de heller ikke har krav på å ikke føle seg krenket eller forbigått. Det er problemer for hele samfunnet, ikke bare for disse guttene. Flere tråder i andre kategorier her viser at unge etniske nordmenn sliter med samme konseptet: Voksne mennesker (over 20) som har droppet ut av skole og ikke har jobb og bor hjemme hos mor og far og lurer på hva de har krav på. Og da tenker de på noe fra NAV, ikke et spark bak...

Geir :)

En 18-årng er ikke en guttunge. Myndighetsalderen i Norge er 18 år og dette er en alvorlig kriminell handling som kvaliofiserer til ubetinget fengsel for grov og uprovosert vold. Jeg bryr meg ikke om sosionomunnskyldninger som gjør overgripere til ofre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Integrering er vanskelig. Akkurat det dilemmaet deler du og jeg med natteravner og politi, det er lettere å peke på utfordringene enn å identifisere løsningene. Men det synes rimelig åpenbart at man ikke blir spesielt integrert av å sitte i fengsel. Så en del av løsningen må nesten være å gripe inn i tide, så man ikke gjør bråkjekk og bøllete ungdom til nettopp fengselsfugler.

Jeg visste allerede da jeg gikk i barnehagen at det er galt å kaste steing på uskyldige mennesker. En 3-åring vet kanskje ikke at slikt er galt, men en voksen mann på 18 år GJØR DET! Ingen unnshyldning, slike kriminelle individer må straffes og straffen må svi!

Endret av Morromann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En 18-årng er ikke en guttunge.

Jo, han er faktisk det. Tror enda jeg har til gode å møte en 18-åring jeg ville ha hørt på om de viktige tingene her i livet.

Jeg aar poenget. Men en 18-åring er likevel gammel nok til å vite at det er feil å kaste stein på tilfeldige mennesker. Det viste jeg da jeg var 5 år gammel.

Endret av Morromann
Lenke til kommentar

Utvisning uten mulighet til å returnere.

Joda, utviser du noen så slipper du å integrere dem. Det er sant. Men dette er altså unge gutter, kanskje født og oppvokst i Norge flere av dem. Kanskje med foreldre som er norske statsborgere. (Ca. 70% av ikke-vestlige innvandrere i Groruddalen har en botid på mer enn de 7 år man må ha for å søke statsborgerskap, 63% mer enn 10 år. Edit 21/5: Har spurt SSB om de har statistikk over andel som faktisk har fått statsborgerskap.) 

Så hvor utviser du dem til? Hvilke land tenkte du skal ta i mot dem, og hvorfor? Hvilket land har lyst på våre kriminelle, bare for at vi skal slippe dem her?

Husk at disse ungdommene er enda ikke "grovt kriminelle". De har så vidt begynt på reisen utfor skråplanet. Hvordan er utvisning fra hjemlandet en rimelig reaksjon? 

Integrering er en løgn så om de har bodd her i 7 år eller 50 er irrelevant da Nordmenn er de eneste med tilhørighet til Norge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En 18-årng er ikke en guttunge. Myndighetsalderen i Norge er 18 år ...

Man kan utmerket godt være myndig og fortsatt en gutt. At man ikke har gitt seg med steinkasting når man blir 16 er vel et tegn på nettopp det...

... og dette er en alvorlig kriminell handling som kvaliofiserer til ubetinget fengsel for grov og uprovosert vold. 

Det skal du selvsagt få lov å mene. Om det faktisk kvalifiserer får forumets jusskyndige eventuelt si noe om. At det burde kvalifisere er jeg rett og slett uenig i, av grunner som følger.

Jeg bryr meg ikke om sosionomunnskyldninger som gjør overgripere til ofre.

Da er det godt at det ikke er noen sosionomer her, ei heller noen (så langt jeg har sett) som har gjort disse guttene til ofre. Men vi har lang erfaring med slike gjenger, i hvert fall siden 50-tallet når de var etnisk blendahvite og Groruddalen fortsatt var bondeland. Man behøver ikke være sosionom for å vite at straff ikke er svaret på alle problemer, og at fengsel for så unge fungerer mer som rekrutteringsanstalter til annen kriminalitet enn som forbedring.

Jeg visste allerede da jeg gikk i barnehagen at det er galt å kaste steing på uskyldige mennesker. En 3-åring vet kanskje ikke at slikt er galt, men en voksen mann på 18 år GJØR DET! Ingen unnshyldning, slike kriminelle individer må straffes og straffen må svi!

Selvsagt vet barn at det er galt. Disse guttene også. De gjør det allikevel. Det er som guttehjemsguttene i min ungdom som puttet stein og isklumper inni snøballene når vi skulle ha snøballkrig. Det var ikke fordi de ikke visste at det var galt, men fordi de ikke så meningen med å oppføre seg riktig. Straff hadde ikke hjulpet på dem, det hadde ikke gitt livet noe mer mening. (Straffene de opererte med på barnehjemmene på 60-tallet var grunn god nok for oss til ikke å sladre på dem, og mange av dem fikk betydelige erstatninger senere for behandlingen de fikk.)

Edit: Ingen sammenligning av de to gruppene som sådan... 

Og hvordan gjør straff ting noe bedre? "Hmmm, her har vi noen gutter som er på feil spor og i ferd med å havne på skråplanet. La oss putte dem i fengsel med hardbarkede kriminelle, ødelegge sjansen de ennå har til en annen framtid, og sikre at de også blir nettopp kriminelle!"... 

Edit 2: Jeg vil som jeg har sagt før ha prøvet mye annet før jeg tyr til fengselsstraff for førstegangs overtredere, til gjengjeld vil jeg for ofrenes skyld ha progressivt strengere straffer for gjentagelser. Så er det sagt. 

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Integrering er en løgn så om de har bodd her i 7 år eller 50 er irrelevant da Nordmenn er de eneste med tilhørighet til Norge.

Jeg vet du mener det. Men det er ikke noe svar på spørsmålene i posten du siterte.

Men de er jo nordmenn.

Ja, de er nordmenn. I den grad det spiller noen rolle. Men de er ikke "Nordmenn" i geitas øyne, for å være det må man være etnisk hvit. Det har Gud eller historien bestemt: Norge for Nordmenn, Kina for Kinesere og Afrika for de som er mørkest i huden.  Ellers kan det hende at mine og dine og geitas tippoldebarn ikke er blendahvite, men lysebrune, og da er hundreogett ute. For hudfargen vår er visst verneverdig i seg selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, noen ser ut til å tro at når vi bodde i Afrika var vi hvite, og så kom melaninen senere, men det gir jo ingen mening! Det er først når vi ikke trenger melaninen for å overleve at den kan forsvinne. Elementær darwinisme. Våre forfedre var brune aper, først med pels, så med mindre og mindre pels. På et eller annet tidspunkt kan vi begynne å kalle de mennesker i tillegg til aper, men jeg gidder ikke diskutere når. 

Og om noen tusen år er det mulig at rasistene kommer etter og også blir mennesker.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke geita helt mener det rasistisk tror han tenker mer i baner som at man er ikke same om man flytter til Finnmark. 

Jeg tror at geita snakker om folkegruppen Nordmenn og ikke rasen hvit. 

Mener dog det er feil når han skriver at Nordmenn er de eneste med tilhørighet til Norge. Er ganske sikker på at det ikke finnes noen land som er 100% homogent. Selv om noen individer rundt om i verden gjerne skulle ønsket det. 

Endret av Mr.Duklain
Lenke til kommentar

Tja finnes da folk som har flyttet ut av landet og kunne ikke drite mer i Norge, samtidig så finnes det som har innvandret og bodd her 3 år som har 100% tilhørighet til Norge og setter mange ganger mer pris på dette landet enn nevnte utvandring.

Lenke til kommentar

Det er helt klart en sammenlignbar utvikling her hjemme når man ser på hvordan det gikk i Sverige.

Spørsmålet er om Nordmenn skal akseptere den samme utviklingen eller sørge for at det ikke blir svenske tilstander her også.

Kun 10% ønsker den samme utviklingen, men av de 90% som ikke ønsker den holder 99% kjeft av frykt for å bli stemplet som rasister. Så da går det den veien det må gå. 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men de er jo nordmenn.

Nei.

Jeg vet du mener det. Men det er ikke noe svar på spørsmålene i posten du siterte.

Svaret er enkelt nok, disse folkene har ikke noen rett til å bo her og må dermed utvises. Detaljene får man ta i ettertid.

Tja finnes da folk som har flyttet ut av landet og kunne ikke drite mer i Norge, samtidig så finnes det som har innvandret og bodd her 3 år som har 100% tilhørighet til Norge og setter mange ganger mer pris på dette landet enn nevnte utvandring.

Det er flott at man har folk som kommer hit og får et bedre liv av den grunn, men det er Nordmenn som har 100% absolutt tilhørighet til Norge.

Det er helt klart en sammenlignbar utvikling her hjemme når man ser på hvordan det gikk i Sverige.

Spørsmålet er om Nordmenn skal akseptere den samme utviklingen eller sørge for at det ikke blir svenske tilstander her også.

Kun 10% ønsker den samme utviklingen, men av de 90% som ikke ønsker den holder 99% kjeft av frykt for å bli stemplet som rasister. Så da går det den veien det må gå.

Og derfor burde anti-hvite meninger straffes på det sterkeste. Rasisme-stemplet blir brukt til å kneble debatt om vår egen eksistens feks.

Endret av geita_
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Svaret er enkelt nok, disse folkene har ikke noen rett til å bo her og må dermed utvises. 

Hvilken rett er det du snakker om? Juridisk, historisk, moralsk, noe annet? Hvordan oppstår denne retten, og hvordan mister man eventuelt den? Hvem har gitt noen denne retten, og hvem er det sitt ansvar å legitimere den og forvalte den i dag?

Detaljene får man ta i ettertid.

Som i "Skyt først, spør etterpå"? Er det din kriminalpolitiske ideologi: Straffen først, så kan vi ta rettssaken  i ettertid?

Lenke til kommentar

Kun 10% ønsker den samme utviklingen, ...

Om det en gang er så mange.

..., men av de 90% som ikke ønsker den holder 99% kjeft av frykt for å bli stemplet som rasister. 

Tja, det er ikke min oppfatning. Tvert om. Folk som er mot innvandring er da svært så høylytte. Selvsagt ofte i ekkokamre, men ikke desto mindre.

Så da går det den veien det må gå.

Hvordan må det gå?

Og derfor burde anti-hvite meninger straffes på det sterkeste. Rasisme-stemplet blir brukt til å kneble debatt om vår egen eksistens feks.

Så det at noen blir stemplet som rasister knebler debatten, men å innføre straff - endog på det sterkeste - for andre meninger synes du er greit?  

Lenke til kommentar

Svaret er enkelt nok, disse folkene har ikke noen rett til å bo her og må dermed utvises. 

Hvilken rett er det du snakker om? Juridisk, historisk, moralsk, noe annet? Hvordan oppstår denne retten, og hvordan mister man eventuelt den? Hvem har gitt noen denne retten, og hvem er det sitt ansvar å legitimere den og forvalte den i dag?

Detaljene får man ta i ettertid.

Som i "Skyt først, spør etterpå"? Er det din kriminalpolitiske ideologi: Straffen først, så kan vi ta rettssaken  i ettertid?

Helt riktig, det vi trenger nå er et styre og politisk parti som er villig til å ta for seg disse spm. Der demokratiet har feilet vil en ettpartistat bane vei for fremtiden uten å bli holdt igjen av småpartier og koalisjoner med partier som har en skjult eller åpen anti-hvit agenda.

Man kan jo starte med om at man som utenforstående er med på å drive samfunnet i gjørma ved blant annet å kaste stein på folk (granater senere) vil man da miste oppholdsretten som følge av slike handlinger. Dette vil bli en del av en litt strengere hverdag men vil føre til et mer positivt samfunn i det hele.

Endret av geita_
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men de er jo nordmenn.

Nei.

Svaret er enkelt nok, disse folkene har ikke noen rett til å bo her og må dermed utvises. Detaljene får man ta i ettertid.

Det er flott at man har folk som kommer hit og får et bedre liv av den grunn, men det er Nordmenn som har 100% absolutt tilhørighet til Norge.

Hva er nordmenn ut fra din definisjon?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kun 10% ønsker den samme utviklingen, ...

Om det en gang er så mange.

..., men av de 90% som ikke ønsker den holder 99% kjeft av frykt for å bli stemplet som rasister. 

Tja, det er ikke min oppfatning. Tvert om. Folk som er mot innvandring er da svært så høylytte. Selvsagt ofte i ekkokamre, men ikke desto mindre.

Et lite mindretall er svært høylytte, og dette er stort sett rasistene. Det store flertallet innvandringsskeptikere er ikke rasistiske, men de holder kjeft av frykt for å bli assosiert med rasistene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke geita helt mener det rasistisk tror han tenker mer i baner som at man er ikke same om man flytter til Finnmark. 

Jeg tror at geita snakker om folkegruppen Nordmenn og ikke rasen hvit. 

Mener dog det er feil når han skriver at Nordmenn er de eneste med tilhørighet til Norge. Er ganske sikker på at det ikke finnes noen land som er 100% homogent. Selv om noen individer rundt om i verden gjerne skulle ønsket det. 

Speller ingen rolle om rasismen er kulturell eller genetisk rettet, rasser er rasser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...