Gå til innhold

Tråden om svenske tilstander i Norge

72 stemmer

1. 1. Vil vi få svenske tilstander i Norge?

• Vi har allerede fått det
      13
    • Ja, vi må handle nå om vi vil unngå det
      36
    • Jeg tviler
      5
    • Nei
      18

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Innvandringsproblemene i Sverige skyldes i stor grad at svenskene har vært rasistiske, var det ikke det du skrev?

Nei. Jeg skriver ikke at problemene tilknyttet innvandring i sverige kun/i stor grad er en konsekvens av rasisme.

Mange har skyld i dette. Staten. samfunnet, mannen i gate, de som bedriver kriminaliteten. 

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Men du skriver allikevel at de har blitt utsatt for hverdagsrasisme fra dag 1. Så da må du jo mene at dette har en stor innvirkning på det hele?

Eller har det faktisk slått seg, at de ikke overhode er interessert i å bli integrert og bli en del av samfunnet? Se bare på bråket i Oslo, hvor er foreldrene til disse drittungene? Ser ikke ut til at de heller akkurat bryr seg.

Endret av Simkin
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men du skriver allikevel at de har blitt utsatt for hverdagsrasisme fra dag 1. Så da må du jo mene at dette har en stor innvirkning på det hele?

Eller har det faktisk slått seg, at de ikke overhode er interessert i å bli integrert og bli en del av samfunnet? Se bare på bråket i Oslo, hvor er foreldrene til disse drittungene? Ser ikke ut til at de heller akkurat bryr seg.

Selvsagt har det en innvirkning. Det står klart og tydelig. Men igjen, du er for sort/hvitt. Fordi jeg sier det har en innvirkning, så snur du på det til at jeg mener at folk som bedriver kriminalitet og blåser i samfunnet gjør det fordi de er blitt utsatt for rasisme. Akkurat som at jeg unnskylder dem for deres handlinger fordi det er synd på dem.

Kos deg på bondelandet og hold deg unna farlige Oslo.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar

Poenget er at Vietnameserene opplevde også rasisme, men de endte ikke opp med å brenne biler.

Og hvis rasisme er en stor faktor, så er det et sterkt argument for å begrense innvandringen. Høy innvandring fører til mer rasisme, som fører til flere sosiale problemer blant innvandre, som igjen fører til mer rasisme.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Poenget er at Vietnameserene opplevde også rasisme, men de endte ikke opp med å brenne biler.

Og hvis rasisme er en stor faktor, så er det et sterkt argument for å begrense innvandringen. Høy innvandring fører til mer rasisme, som fører til flere sosiale problemer blant innvandre, som igjen fører til mer rasisme.

Dette har ikke rot i virkeligheten. Mange mennesker har empati for mennesker som er på flukt fra krig og vil strekke seg langt for å hjelpe. Så fremt ikke SD får enerådende makt i Sverige og stanser/kaster ut alle innvandrere vil det aldri bli slutt på innvandring. For det er selvmord for et land når fødselsratene peker nedover..

Og vennligst, ikke kom med påstanden om at muslimer føder så mange barn at de kommer til å ta over skandinavia.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+2534

...For det er selvmord for et land når fødselsratene peker nedover..

Hvorfor er det så dramatisk om befolkningstallet går ned? 

Lenke til kommentar

Hvorfor går da skepsisen til innvandring fortsatt ned i motsatt korrelasjon til antallet innvandrere?

https://www.ssb.no/innvhold

Hvorfor er det så dramatisk om befolkningstallet går ned?

Fordi vi har en aldrende befolkning. Se på Japan om du vil ha en krystallkule. 

Lenke til kommentar

Hvorfor går da skepsisen til innvandring fortsatt ned i motsatt korrelasjon til antallet innvandrere?

https://www.ssb.no/innvhold

Langt ifra. Migrasjonskrisen i 2015 førte til en kraftig økning i innvandrerskeptis, spesielt i Sverige.

Vi kan også se at SD har stor støtte i områdene rundt Rosengård, og lite støtte i f.eks. Umeå. Vi kan også se at Portugal og Spania har et mer positiv syn mot muslimer enn Italia som har opplevet mye innvandring.

Innvandring kan gjøre folk mindre rasistiske, men hvis de opplever negative konsekvenser av innvandringen så blir folk mer rasistiske.

Fordi vi har en aldrende befolkning. Se på Japan om du vil ha en krystallkule. 

Du løser ikke problemet med aldrende befolkning med å importere flere som er avhengig av velferdstaten.

Det er heller ingen risiko for at befolkningen i Norge vil falle, vi har derimot for høy befolkningsvekst og det betyr at vi må konstant utvide vår infrastruktur.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Vet dere hva. Jeg håper dere får rett. Jeg håper dere får oppleve dette i løpet av livet deres. At SD kommer til makten. At FRP kommer til makten. At all innvandring stopper helt opp. At disse holdningene blir normen i samfunnet. At det stemmer at alle muslimer er ræva mennesker som driter i alt og alle utenom seg selv og sine.

Jeg skal krysse fingrene hver eneste dag for at dette blir en realitet for dere.

Lenke til kommentar

Dette har ikke rot i virkeligheten. Mange mennesker har empati for mennesker som er på flukt fra krig og vil strekke seg langt for å hjelpe. Så fremt ikke SD får enerådende makt i Sverige og stanser/kaster ut alle innvandrere vil det aldri bli slutt på innvandring. For det er selvmord for et land når fødselsratene peker nedover..

Og vennligst, ikke kom med påstanden om at muslimer føder så mange barn at de kommer til å ta over skandinavia.

Dagens asylsystem er inhuman. Vi setter opp høye murer rundt Europa, og så belønner de som klarer å klatre over den. Mange dør i forsøket og majoriteten sitter fast utenfor Europa. 

Asylsystemet er også ineffektiv, fører til mer rasisme og fører til store sosiale problemer i de landene som tar imot asylsøkerene. Jeg vil at vi skal behandle alle flyktninger likt, ikke forskjellsbehandle de som kommer over Europas murer.

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Langt ifra. Migrasjonskrisen i 2015 førte til en kraftig økning i innvandrerskeptis, spesielt i Sverige.

Vi kan også se at SD har stor støtte i områdene rundt Rosengård, og lite støtte i f.eks. Umeå. Vi kan også se at Portugal og Spania har et mer positiv syn mot muslimer enn Italia som har opplevet mye innvandring.

Innvandring kan gjøre folk mindre rasistiske, men hvis de opplever negative konsekvenser av innvandringen så blir folk mer rasistiske.

Hvorfor motstrider du empirisk data med løse påstander? Det er greit at du er uenig, men jeg krever en kilde. At innvandrerskeptiske bevegelser mobiliserer seg betyr ikke at konsensuset har endret seg.

Du løser ikke problemet med aldrende befolkning med å importere flere som er avhengig av velferdstaten.

Jeg har aldri snakket om å dekke manglende arbeidskraft med asylsøkere. Men med mindre vi begynner å formere oss som kaniner så er avhengigheten av arbeidsinnvandring et faktum.

Det er heller ingen risiko for at befolkningen i Norge vil falle, vi har derimot for høy befolkningsvekst og det betyr at vi må konstant utvide vår infrastruktur.

Dette er en feilslutning. For det første så er Norge et av verdens minste land, så vi har absolutt plass til flere, og for det andre så er befolkningsvekst en absolutt nødvendighet for et bærekraftig samfunn, mens infrastruktur er et løsbart problem.

Hvordan går det med skepsisen i Sverige? Har du noen oversikt over det?

Nope. Men uansett utslag så vil ikke det argumentere for noe annet enn en ekstern faktor, og ikke innvandring i seg selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Igjen: hvorfor er det så dramatisk?

Fordi vi - som mange andre land - lever på forskudd. Vi sparer ikke opp til vår egen pensjon, vi betaler for den forrige generasjonens. Det gikk bra så lenge vi levde på effekten av baby-boom'en, og vi kunne unne oss lavere pensjonsalder og fleksible pensjonsordninger, men nå blir det stadig flere pensjonister som skal finansieres av relativt færre i arbeid.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...