AnonymDiskusjon Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Jeg holder konstant på med å analysere hva folk egentlig mener når de snakker til meg eller når jeg hører at noen snakker om meg. Jeg resonnerer meg ofte frem til at folk har en negativ baktanke. Det kan være småting som at min stesønn spør meg om når jeg skal legge meg når vi sitter og ser på TV om kvelden, og tenker da at det er fordi han ikke vil at jeg skal være der, til mere alvorlige ting. Tenker alltid det verste. Jeg føler at jeg analyserer ganske godt og at jeg dessverre ofte har rett. Men garantert ikke alltid. Uansett om jeg har rett eller om jeg tar feil så er dette en veldig destruktiv måte å tenke på. Hva er galt med meg? Hvorfor kan jeg ikke bare ha det hyggelig og ikke tenke at alt folk sier er negativt ment. Vet at ikke noen her kan sette noen diagnose men nevn gjerne en hvis det kan minne deg om noe du har hørt om. Anonymous poster hash: 51021...35e Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 19. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2018 Paranoid schizofreni. Anonymous poster hash: 96cd2...bdd 1 Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Hva føler du i det øyeblikket det viser seg at du hadde rett i din baktanke? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 mere alvorlige ting? Som hva? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 20. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2018 Schizofren tviler jeg på at jeg er. Men at jeg er paranoid i en viss grad kan jeg tenke meg. Men ikke i den grad at jeg innbiller meg at helt usannsynlige ting foregår. Tenker bare at mange mener noe negativt om meg. Er sykelig opptatt av å lese mellom linjene når noen sier noe og da kommer jeg ofte frem til at det ligger noe negativt der. Kan også kryssforhøre personer, særlig samboeren min, for å finne ut om de egentlig liker meg. Dette er det jeg som gjør mellom linjene så de ikke skal merke det. Er vel kanskje veldig viktig for meg å bli likt og det kommer vel av dårlig selvbilde. Men det er ikke alle som har dårlig selvbilde som oppfører seg sånn. Jeg er ikke narsissistisk bare så det er sagt. Jeg føler meg såret og irritert når det viser seg at jeg har rett i det jeg tror. Når jeg sier mere alvorlige ting så kan det være at jeg tenker at samboeren min er tiltrukket av andre enn meg. Noe jeg leser ut i fra ting hun sier og gjør over lang tid. Jeg kan nok ha rett da også men de fleste andre mennesker ville ikke merket det fordi de ikke ville lagt så mye tid og energi i å lese andre på denne måten. Veldig slitsomt. Har jeg bare dårlig selvbilde/selvtillit? Vet egentlig ikke helt forskjellen på de to. Anonymous poster hash: 51021...35e Lenke til kommentar
Gjest Slettet-g1MbxCW2 Skrevet 20. mai 2018 Del Skrevet 20. mai 2018 Det du beskriver er en måte å være i kontakt med andre på, som heter å projisere. Det betyr å tolke, eller å legge noe fra ditt indre ut på verden. Vi projiserer hele tiden, og det må vi gjøre. Det nyttige er å bli klar over hvilke projeksjoner som er hensiktsmessige eller "rette", og hvilke som er uhensiktsmessige eller " feil". I min erfaring er arbeid med projeksjoner utrolig nyttig og frigjørende. Det å bli klar over at en del tolkninger og "sannheter" jeg bærer på, er mine egne og ingen universale sannheter, kan gjøre så godt. Bak de uhensiktsmessige projeksjonene, ligger det ofte en manglende evne eller vilje til å se visse egenskaper eller kvaliteter hos oss selv. Feks så kan det være lettere å se at alle andre er "idioter", enn å orke å se på "idioten" i seg selv. For noen kan det være minst like vanskelig å romme egne positive kvaliteter som "dyktig" eller "pen", men ser det lett hos andre. Hvordan vi tolker oss selv og andre, henger sammen med våre erfaringer. Når du tolker at feks din bonussønn ikke liker deg, så bli klar over at dette er DINE tanker. Når du tar ansvar for deg selv, altså dine tanker og følelser, så har du allerede kommet et stykke på veg. Viss du våger, og du kjenner deg trygg nok, kan du sjekke ut med han, om det er sånn at han ikke liker deg? Det å sjekke ut med andre, er den beste "medisinen" for å endre hvordan vi ser på oss selv og andre. Ofte så er det jo sånn, at hver og en av oss er mest opptatt av- og kritiske til oss selv. Kan det være sånn at din bonussønn sitter og er opptatt av sine egne problemer tror du? Og viss han skulle svare ja, så har dere tatt et skritt i å forbedre relasjonen, tenker jeg, ved å være åpne og ærlige mot hverandre. Nå er det jo ikke bare din bonussønn som du tenker ikke liker deg. Så da mistenker jeg at du bærer på situasjoner og erfaringer som du ikke har fått bearbeidet. Stemmer det? Kan det være at du tidligere i livet har blitt fortalt, eller fått en opplevelse av å ikke være være god nok eller å bli nok elsket? Det er ingenting rart ved det du tenker og føler. Husk, vi er alle et resultat av hvilke felt vi har vært-og er en del av.og vi går alle rundt og projiserer, bevisst og ubevisst. Det å ta tilbake til oss selv, det vi legger ut på andre, er å ta ansvar for livet vårt. Det kan gi innsikter og frihet, og gjøre oss i stand til å se oss selv og andre mennesker på nytt. Jeg ønsker deg lykke til :-) Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 Hvis du vil ha hjelp så må du til fastlegen Anonymous poster hash: 96cd2...bdd 1 Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Slettet skrev (På 20.5.2018 den 7:43 PM): Det å sjekke ut med andre, er den beste "medisinen" for å endre hvordan vi ser på oss selv og andre. Bare vær OBS på å ikke sette all lit til andre, da kan du ende opp med å gi dem ansvaret for hvordan du føler deg. Lenke til kommentar
sånn er det! Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Hvis du vil ha hjelp så må du til fastlegenAnonymous poster hash: 96cd2...bdd Finnes det én tråd under Helse som ikke inneholder det standard-svaret der? Kan jo bare legge ned hele helse kategorien da? Folk vet da at det finnes fastlege. Men noen synes det hjelper å prate om ting her. Særlig fordi man kan være anonym. Hvis du ikke har noe bedre å bidra med enn å be folk om å gå til fastlegen så bruk heller tiden til noe annet enn å kommentere her. 1 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. mai 2018 Del Skrevet 21. mai 2018 Trenger ikke være paranoid, fordi om du ikke ser den som følger etter deg. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2018 Finnes det én tråd under Helse som ikke inneholder det standard-svaret der? Kan jo bare legge ned hele helse kategorien da? Folk vet da at det finnes fastlege. Men noen synes det hjelper å prate om ting her. Særlig fordi man kan være anonym. Hvis du ikke har noe bedre å bidra med enn å be folk om å gå til fastlegen så bruk heller tiden til noe annet enn å kommentere her. Ja, men TS har alle svarene og innsikten selv. Anonymous poster hash: 96cd2...bdd 1 Lenke til kommentar
Everlasting Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 Kjøp deg boken Tenk deg glad - av Dr Burns. Det er en bok om og med kognitiv terapi både for pasienter og terapeuter - med et lass hjemmeoppgaver som lærer deg å få struktur på tankene dine. Den kan kjøpes på angst.No og anbefales av f.eks Modum Bad. Veldig god for det du sliter med. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 31. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 31. mai 2018 Kanskje paranoid personlighetsforstyrrelse? Jeg kjenner meg veldig igjen i det du beskriver, men har en annen type personlighetsforstyrrelse, i tillegg til angst og tilbakevendende depresjon. Men har alltid hatt dårlig selvtillitt og mistenker fortsatt ofte kjæresten eller andre for å egentlig prøve å bli kvitt meg, ikke ville være med meg, osv. Og det fører igjen til isolasjon eller at jeg prøver å dytte folk vekk. Og det gjør ting verre igjen. Men har gått til behandling flere år og jobbet helt jævlig mye med meg selv, så det går stort sett mye bedre. Så er det håp for meg så er det for deg også. Lykke til. Anonymous poster hash: 383ad...365 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå