Delvis Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 VTS mappa viser i ene PC'en, men noe er galt så den får ikke lest av, får ikke kopiert.Fins det noe måte å få tak i filene fra en sånn skadet disk? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Det er bare å prøve seg frem fra spiller til spiller. Noen leser skadede plater lettere enn andre. Så prøver du å lese ut en fil av gangen. Noen feiler sikkert og andre får du lest. Du får bare håpe at en størst mulig andel filer lar seg redde. Etter dette kan du prøve diverse irreversible triks: - Børste med tannpasta på tvers av ripene til ripene jevnes litt ut. Da får du forhåpentligvis ut litt flere filer. - Lakkere plata med klar lakk. Det kan også hjelpe. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 (endret) Hvis du får tak i en QSI CDRW/DVD SBW-242 så klarer den å lese det stort sett alle andre spillere jeg har testet feiler på og det begynner å bli en del. Har aldri vært borti bedre avleser. Min kom i en Dell D600. Denne leser over 10+ år gamle brente Prico-plater som andre spillere ikke har snøring på og den tar også 100% de slitte og oppskrapete DVDer jeg har reddet som andre spillere knapt klarer å lese TOC på. Alternativet, eller evt forbedring av odds, er som Simen1 skriver å fikse plasten lasere går igjennom før den når det reflektive laget. Har det reflektive laget som ligger på oversiden av plata fått skraper er nok de dataene borte om det ikke er nok feilkorrigering tilgjengenlig andre steder på plata. Edit: På linux kan du prøve med ddrescue https://www.cyberciti.biz/tips/how-do-i-save-recover-data-from-crashed-disks-with-dd-and-ddrescue-command.html Endret 20. mai 2018 av vidor Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Om du har et godt kundeforhold på Gamestop, kan du jo prøve å stikke innom dem og spørre pent om de kan slipe platen for deg, om den er full av riper som gjør den uleselig.. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 Sist jeg pratet med en disponent på Gamestop sa han at alle de oppskrapede platene sendes til Sverige for utbedring. Vet ikke om dette er endret siden den gang, eller om han bare snakket for den butikken han selv drev. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 22. mai 2018 Del Skrevet 22. mai 2018 OK, jeg var innom i markens gaten i Kristiansand for et par uker siden. Der sa de at de benyttet en "DiscRepair pro". Jeg tok det for gitt at de mente lokalt. Jeg har jo en slik selv, og betalte vel ikke mer enn 2 - 300 Kroner for den. Så virker litt vilt å skulle sende disker til Sverige for å slipes. Man ser jo veldig godt etterpå at de er slipt, uansett hvor mye man polerer. Så jeg er litt nysgjerrig på hvem de skulle solgt disse slipte skivene til? Jeg hadde ihvertfall takket nei.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå