Gå til innhold

Kopiere fra defekt DVD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er bare å prøve seg frem fra spiller til spiller. Noen leser skadede plater lettere enn andre. Så prøver du å lese ut en fil av gangen. Noen feiler sikkert og andre får du lest. Du får bare håpe at en størst mulig andel filer lar seg redde.

Etter dette kan du prøve diverse irreversible triks:

- Børste med tannpasta på tvers av ripene til ripene jevnes litt ut. Da får du forhåpentligvis ut litt flere filer.

- Lakkere plata med klar lakk. Det kan også hjelpe.

Lenke til kommentar

Hvis du får tak i en QSI CDRW/DVD SBW-242 så klarer den å lese det stort sett alle andre spillere jeg har testet feiler på og det begynner å bli en del. Har aldri vært borti bedre avleser. Min kom i en Dell D600. Denne leser over 10+ år gamle brente Prico-plater som andre spillere ikke har snøring på og den tar også 100% de slitte og oppskrapete DVDer jeg har reddet som andre spillere knapt klarer å lese TOC på.

Alternativet, eller evt forbedring av odds, er som Simen1 skriver å fikse plasten lasere går igjennom før den når det reflektive laget. Har det reflektive laget som ligger på oversiden av plata fått skraper er nok de dataene borte om det ikke er nok feilkorrigering tilgjengenlig andre steder på plata.

Edit:

På linux kan du prøve med ddrescue

https://www.cyberciti.biz/tips/how-do-i-save-recover-data-from-crashed-disks-with-dd-and-ddrescue-command.html

Endret av vidor
Lenke til kommentar

OK, jeg var innom i markens gaten i Kristiansand for et par uker siden. Der sa de at de benyttet en "DiscRepair pro". Jeg tok det for gitt at de mente lokalt. Jeg har jo en slik selv, og betalte vel ikke mer enn 2 - 300 Kroner for den. Så virker litt vilt å skulle sende disker til Sverige for å slipes. Man ser jo veldig godt etterpå at de er slipt, uansett hvor mye man polerer. Så jeg er litt nysgjerrig på hvem de skulle solgt disse slipte skivene til? Jeg hadde ihvertfall takket nei..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...